FFIX L1C [PSX]

Innledning
Jeg og GarlandG snakket tidligere i sommer om et level-1-spill i FFIX. Og uten å ha konferert med ham eller noen annen, startet jeg - selvsagt, ut i fra den forrige opplysningen - uanmeldt på denne utfordringen i dag. Jeg har dog ikke spilt så veldig langt, så det skal ikke være vanskeig å ta meg igjen.

Til dere som ikke fatter et ord jeg sier, kan jeg forklare at utfordringen stort sett går ut på å klare spillet på den laveste levelen med alle karakterene. Dessverre er dette umulig, siden man i Pandemonium (Ja, på Terra.) ikke kan unngå å møte tre beist som gir experience.

Jeg kan sette opp momenter på hvorfor dette vil gå:

Hvorfor det vil gå
  • I Final Fantasy IX mottar man ikke experience av bosser.
  • Man kan løpe fra alle random encounters.
  • Man kan stoppe Black Mage Type A-ene i Gizamalukes Grotto, og også andre beist som man tvinges til å slåss opp mot.
  • Om et påtvunget beist ikke kan stoppes, kan man selv skaffe sine egne karakterer Virus og deretter entre kampen, for å ikke få exp.
Det eneste unntaket er de tre beistene i Pandemonium. Mot disse har det ennå ikke blitt funnet av noen noen måte å unngå experience. Derfor må man drepe alle karakterer unntatt en for å vinne kampene.

Eneste regel
Alle karakterer må være på level 1 frem til Pandemonium. I Pandemonium og etter har du bare lov til å bruke karakterer på level 1.
Dette medfører at i Pandemonium MÅ du levle opp tre karakterer, du kan ikke bare gi Zidane all experiencen, siden du da ikke har lov til å bruke ham senere i spillet, noe som gjør det umulig å spille videre. Derfor bør du bruke taktikk når du velger hvem som skal ta exp'en i Pandemonium, da disse ikke kan brukes senere.

Tips
Gi meg gjerne nye tips i dette emnet.

-:- Det sies at experiencen Blank får vil være minimumen til Amarant når du får ham, derfor anbefales det å ikke drepe alle karakterer i kampen etter Plant Brain for så å la Blank få all exp. Kampen vil være mot 2-4 Plant Spiders, et antall som varierer. Det du må gjøre - om du ønsker å følge utfordringen - er å vente til det bare er to fiender i kampen, da kan du motta experience uten å levle opp, så lenge alle på laget er i live.

-:- Før kampene mot Black Mage Type A i Gizamalukes Grotto, må du ha Needle Fork til Quina, fordi den har Add Status Petrify. Denne kan bare skaffes ved å stjele fra Zaghnol under Hunt Festival i Lindblum. Det er da selvsagt også lurt å lære Add Status. Det er ikke viktig å vinne festivalen, og tar jeg ikke feil tjener man absolutt ingen exp av å ta beistene der.

-:- Det kan være en lur idé å gå innom Chocobo Hot & Cold overalt der det finnes så ofte som mulig for å hamstre items.

-:- Kamp: Black Waltz #1 / Sealion
Bruk Mage Masher i kampen.
Først konsentrerer du deg om å stjele Mythril Dagger fra Sealion, mens du alltid husker å ta Potion annenhver gang.
Når du har stjålet Mythril Dagger, angriper du Black Waltz #1 til han dør, fortsatt bruker du Potion annenhver gang.
Nå vil kun Sealion gjenstå. Angrip Sealion én gang (Jeg tok 124 damaage av ham på første slaget, mulig det ikke funker om du tar mindre. Da må du kanskje angripe to ganger, noe som er risikabelt siden Sealion kanskje vil begynne med Blizzara om du skader ham for mye.) og deretter venter du på Trance. Bare heal og steal mens du venter. Når du endelig har Trance, bruker du Tidal Flame. Sealion vil da dø.

-:- Kamp: Black Waltz #2
Steiner: Angriper med Magic Sword.
Zidane: Steal hele tiden, fysiske angrep etterpå, selv om jeg ikke rakk å angripe fysisk.
Vivi: Healer, om du angriper Waltz med magi, vil Waltz bare kontre med verre magi.
Garnet: Healer.

-:- Kamp: Black Waltz #3
Zidane: Steal og Heal.
Vivi: Bruk Black Magic
Om du angriper Waltz fysisk, vil han bli farlig. IKKE angrip ham fysisk.

-:- Kamp: Black Mage Type A
Det er med to Black Mager i hver kamp. Equip så mye spirit som mulig på Quina, og husk å ha med Feather Hat og Needle Fork. Husk også å sette på Add Status. Det er viktig å ha mange Potions og Phoenix Downs. Du må nemlig heale Black Magene, slik at de ikke dør. Disse kampene innebærer mye flaks. Alle andre enn Quina bør bidra som healere, frem til én av Black Magene er petrified. Da kan du stjele litt med Zidane.

-:- Kamp: Gizamaluke
Quina: Forbered ham/henne slik at han/hun har 1HP. Ellers brukes han/hun som healer.
Zidane: Stjel, stort sett. Heal om nødvendig.
Vivi: Kun healer. Kanskje prøve en SlowGizamaluke, men jeg fikk ikke til det.
Freya: Husk å ha på Cover, slik at hun kan beskytte Quina. Brukes som healer.

-:- Etter kampen mot Gizamaluke, og du har styrt Garnet og Steiner, går du med Choco og henter Healing Shore-Chocograph. Deretter går du tilbake gjennom Gizamaluke's Grotto og henter en chocograph som inneholder Oak Staff. (Husker ikke navnet på den, men den er på en øy.)

Avslutning
Det er bare å henge seg på lasset for de som ønsker det. Jeg vil ta imot all nyttig info og legge ut i denne førsteposteb om det ønskes. Jeg har også en taktikk til Black Waltz #1 og Sealion om noen skulle være interesserte.

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Jeg kommer til å gjøre det en gang, men akkurat nå må jeg fullføre min LLNMIENA Challenge i FFVII. For de som ikke vet det, kan jeg si at det står for Low Level No Materia Initial Equipment No Accessories. Skal no opp til Gold Saucer en tur før det bærer løs til tempelet.

Vi får se når jeg starter.

Jeg tror jeg vil prøve meg - det høres i hvert fall veldig morsomt ut. Men tviler jeg klarer å fullføre det siden jeg har meget lite kunnskaper om FFIX. Derfor kommer jeg mest sannsynlig til å jukse litt med å bruke walkthrough på gamefaqs. Men det ser jo ut som du kommer til å liste opp det viktigste, så får se om jeg kommer til å bruke den. Men det frister, siden ingenting er mer irriterende enn å glemme en liten ting så du må begynne på nytt for å fullføre det.

Jaja, får se hva jeg gjør. Kommer i hvert fall ikke til å starte før søndag - i verste fall tirsdag.

Jeg vil også være med, men jeg spiller ikke så mye så jeg kommer nok til å henge litt etter...

Jeg tjuvstartet litt, så jeg er begynt nå. Brukte i stedet litt tid foran PSOne i stedet for å sove. Kommer nok til å angre i morgen. Menmen. Er kommet ut på verdenskartet etter å ha slått Plant Brain. Brukte vel en time og 45 minutter på bare den kampen på grunn av jeg måtte restarte utallige ganger for å møte kun to Plant Spider. Jeg fikk også med meg Iron Helmet, så jeg er rimelig fornøyd. :D

Ellers har jeg brukt to timer og femten minutter på resten. Skal nå en snartur bort til North Gate og bare hente de kistene som ligger der før det braker løs i Ice Cavern. Har hørt at Black Waltz 1 og Sealion skal være vanskelig, så det kan jo bli artig.

Sisamez: Du nevner at du hadde begynt litt smått, så hvor langt er du kommet?

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Bare så det er sagt så kommer jeg til å følge Level 1 Ozma guiden på Gamefaqs, for jeg har ikke sjans i havet til å klare dette selv. Spilte gjennom et såkalt Low Level Game en gang, og banket Necron på level 45. OK, det var ikke direkte vanskelig, men jeg ble kraftig PWNED et par ganger. Spesielt av Nova Dragon. Uffameg.

Når det gjelder denne utfordringen jeg driver med, LLNMIENA, kan dere følge fremdriften min i dette emnet her:

The Topix

Vet ikke hvilken av disse utfordringene som er kategorisert som vanskeligst, men jeg vil si at det jeg driver med er en av de største utfordringene i FFVII.

Opprinnelig skrevet av Egle@11.08.2004, 03.14
Jeg tjuvstartet litt, så jeg er begynt nå. Brukte i stedet litt tid foran PSOne i stedet for å sove. Kommer nok til å angre i morgen. Menmen. Er kommet ut på verdenskartet etter å ha slått Plant Brain. Brukte vel en time og 45 minutter på bare den kampen på grunn av jeg måtte restarte utallige ganger for å møte kun to Plant Spider. Jeg fikk også med meg Iron Helmet, så jeg er rimelig fornøyd. :D

Ellers har jeg brukt to timer og femten minutter på resten. Skal nå en snartur bort til North Gate og bare hente de kistene som ligger der før det braker løs i Ice Cavern. Har hørt at Black Waltz 1 og Sealion skal være vanskelig, så det kan jo bli artig.

Sisamez: Du nevner at du hadde begynt litt smått, så hvor langt er du kommet?
85646​
Du er allerede lenger enn meg. Jeg har ikke hatt tid til så mye ennå. Akkurat nå har jeg lagret hos mooglen ved fontenen i Evil Forest. Skal sloss mot Plant Brain. Traff du kun to Plant Spiders på første forsøk? Lucky bastard. Sist jeg spilte brukte jeg vel rundt ti forsøk. :p

Husket du forresten å stjele Mage Masher av Baku helt i starten? OM ikke må du huske å grafse med deg den i Ice Cavern, og det er vitalt at du stjeler Mythril Dagger fra Black Waltz #1/Sealion (Husker ikke hvem som hadde den.)

Nå skal jeg på Tusenfryd, så jeg får ikke spilt før i kveld. :)

Ser at mitt forrige innlegg kan misforstås litt. Det jeg mente var at jeg brukte
en time og 45 minutter på kampene Plant Brain og Plant Spider. Så jeg brukte vel minst ti forsøk. Og da jeg endelig klarte det fikk jeg med meg Iron Helmet også.:)

Ja da, jeg husket å stjele Mage Masher. Jeg følger guiden på Gamefaqs, så jeg kommer nok til å huske det viktigste fremover. Fikk også med Mythril Dagger fra Sealion. Jeg har nå kommet forbi Ice Cavern og skal nå til Dali. Angående Black Waltz #1/Sealion kampen, var den lettere enn jeg hadde trodd (Nå brukte jeg jo guide også da, but still). Brukte vel 4 forsøk. To ganger der jeg bare rotet litt og prøvde å se om jeg kunne spare noen potions. Den tredje gangen drepte jeg først Black Waltz #1 med Free Energy, så stjal jeg Mythril Dagger fra Sealion og slo han tre ganger (124 dmg), og så tok jeg Tidal Flame, som skadet 340 damage. Siden Sealion har 472 HP hadde den 8 HP igjen! Kjipt. Men gangen etterpå klarte jeg det helt fint, for da skadet Tidal Flame 370 damage.

Sisamez: Det står blant annet i guiden at man kan stjele Phoenix Pinion fra Python. Er det egentlig nødvendig? Eller for å si det på en annen måte, kommer vi til å trenge mye penger i den nærmeste fremtid? Fordi det er sinnsykt sjelden man klarer å stjele den. Jeg har prøvd steal over 40 ganger nå med bandits på, og fortsatt ikke fått én engang.

Phoenix Pinions er da brakende flotte å ha, men jeg foreslår heller at du bruker tiden på Chocobo Hot & Cold. Der kan du finne mange Pinions, pluss hauger av andre items. Nærmest gratis. Pengene du bruker tjenes også inn i form av Gil mens du holder på, så det er ingenting å tape. :) Har ikke spilt mer i dag heller, gitt. Men må ta deg igjen! :p

Ny oppdatering. :)

Jeg fikk ikke spilt i går kveld, men i dag har jeg spilt noen timer. Har nå kommet meg til Lindblum. Jeg var heldig i Evil Forest, siden jeg bare brukte to forsøk på å skaffe Iron Helmet og møte 2 Plant Spiders. Black Waltz #1 og Sealion brukte jeg to forsøk på, siden jeg ikke husket taktikken min helt den første gangen. Kan skrive taktikken jeg brukte i førsteinnlegget.

Endelig ute av Ice Cavern, gikk jeg selvsagt til Dali. Der slo jeg Black Waltz #2 veldig enkelt. Jeg innbiller meg at et godt triks der er denne rolleinndelingen:

Zidane: Steal hele tiden, fysiske angrep etterpå, selv om jeg ikke rakk å angripe fysisk. :p
Vivi: Healer, om du angriper Waltz med magi, vil Waltz bare kontre med verre magi.
Garnet: Healer.

Black Waltz #3 gikk på første forsøk, siden jeg husket et fiffig triks der. Kommer til å skrive opp alle taktikkene jeg brukte i førsteinnlegget.

Hvor er du nå, Egle? Noen andre som blir med?

Da er jeg nettopp kommet ut av Lindblum. Taktikkene dine funket ypperlig. :) Tok Black Waltz #2 og #3 på henholdsvis andre og første forsøk. I tillegg fikk jeg med meg alt som var verdt å stjele. Jeg har også fått med meg Needle Fork og Mythril Glove i festival of hunt. Jeg lot Vivi vinne siden jeg ikke klarte å slå Zaghnol. Vet du forresten om noen måter en kan banke Zaghnol på? Det hadde jo vært litt greit og hatt Coral ring eller litt ekstra penger...

Jaja, nå bærer det i hvert fall bort for å hente Quina før jeg spiller Hot & Cold til jeg dør. Er det noe vits å spare opp til Robe of Lords, egentlig? Koster jo tross alt 10 000 points(?). Skal i hvert fall få tak i alle Chocograph'ene.

Kommet noe lenger du da, Sisamez? Og Agahnim, har du begynt, eller?

Vi er nøyaktig det samme stedet, Egle. Jeg skal ut av Lindblum nå. Tror det er relativt umulig å denge Zaghnol. I alle fall innen tidslimiten. Grunn? Thunder og det oppladningsangrepet jeg har glemt navnet på. Forrige gang jeg begynte på denne utfordringen leste jeg at det var umulig å slå ham.

Forrige gang samlet jeg til Robe of Lords. Men det tar laaaaaaaang tid. Kom til 3,500 poeng før jeg lagret over filen min. Det fine ved å gjøre det er at du kan samle items. Om du gjør det, bør du huske å gå og ta Black Magene i Gizamalukes Grotto med en gang du har 99 Phoenix Downs og 99 Potions. Dessverre er det to kamper med Black Mager, så da kan du gå tilbake og anskaffe nok items igjen. Det skulle i alle fall gi deg noen poeng. :)

En god ting å huske på er å lære Limit Glove til Quina av det ene beistet i skogen rett ved Chocobo Forest. Men da MÅ du huske å ikke ete den når det kun er ett beist. Da vil kampen avsluttes og du får exp. Det kjekke her er selvsagt å skaffe Quina 1HP før flere bosskamper, slik at du kan drepe dem på ETT slag. :)

Redigert
Det du MÅ huske på er å skaffe Chocographen du lærer Reef Ability av, og Chocographen som inneholder Oak Staff (Om det var dét man lærte Stop av. :p) Siden jeg ikke husker navnet på noen av dem, må jeg nesten holde på til jeg har alle Chocographene som er mulige å ta, noe som for så vidt er like greit. :)

Jeg har ikke begynt enda, men jeg begynner mest sannsynlig i begynnelsen av neste uke en gang (kanskje på Søndag). Jeg har ikke tilgang til PSX-en min hos fattern, så jeg må vente til jeg drar til modern. Jeg må også rydde i minnekortene mine litt.

Det som er et problem er at jeg ikke har tilgang til nettet hos modern, så jeg kan ikke følge med på utviklingen deres mens jeg sitter forran min kjære PSX.

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Agahnim: La oss starte samtidig. Jeg driver fortsatt med mitt LLNMIENA, men jeg blir nok ferdig i helgen.

Angående Chocobo Hot & Cold pleier jeg alltid å spille helt til jeg finner alle Chocographs rett etter Lindblum. Får som sagt mange fine items også.

Oppladningsangrepet til Zaghnol heter forresten Electrocute.

Electrocute var det, ja. :) Jeg ble relativt overrasket da jeg ikke husket det, siden det er det fiendeangrepet jeg alltid har husket best. :p Etter 1000 Needles, that is.

Flott du blir med Gaggen. Skal du bruke guide, eller vil du prøve uten guide, slik jeg gjør?

Angående kampene mot Black Mage Type A i Gizamalukes Grotto... De er egentlig ikke så vanskelige å petrifye, det tar bare litt tid. :p Regner med at du har minst én Feather Hat, Egle? Det er den som gir Add Status. :) Uanskvett... Forrige gangen jeg tok dem, var jeg heldig og fikk han ene forsteinet etter kun 2-3 forsøk. Den andre tok litt lenger tid, men da var det ikke noe problem i det hele tatt.

VIKTIG: Jeg har nå spilt litt CH&C, og jeg fant ut at Phoenix Down er noe man sjelden får. Det er bare å ignorere det jeg sa om å skaffe 99 PD's. :p Det jeg derimot har fått noen av er Phoenix Pinions, så jeg skal nå selge alle jeg har, for å kjøpe Downs i Lindblum, før jeg reiser til Gizamaluke's Grotto.

LURER på om jeg får lyst til å starte FFIX L1C. det virker litt gøy, og veldig utfordrende. mulig jeg tar sjansen etter vært. kansje jeg prøver litt i helgen.:)

Ja, da har jeg skaffet alle Chocograph'ene som en kan få på dette tidspunktet, og litt over 500 points på Chocobo hot & cold. Pokker så lang tid det tar. :( Har vel brukt over halvannen time og bare fått, som sagt, 500 points. Sparer du til Robe of Lords, Sisamez? For jeg lurer litt på om jeg skal gidde. Kan jo som kjent få tak i den med Stellazzios, men det er jo til gjengjeld langt ut i CD 3.

Jeppsan, husket Feather Hat. Har vel faktisk kjøpt slik at jeg har minst én av hver equipment i Lindblum. Vet ikke om det var helt nødvendig, menmen.

Seadog: Bare til å henge på for jo flere, jo bedre. :)