FFSJU: The Remake eller Tetsuya Nomura herper FFVII

sheriffen

humre humre
Spilte nettopp gjennom demoen av FFSju: Remake på PS4. Det er overraskende bra? Jeg kjente absolutt ikke hypen, men kjenner det pirrer litt nå. Slåssinga er kul, tempoet er høyt (i motsetning til samme del av spillet i originalen) og stemningen sitter. Voice actinga er helt komisk krisedårlig, på nesten helt autentisk 90-talls nivå. Demoen tar ca en time å spille gjennom, og du skal sprenge den første reaktoren og ta unna første bossen.

Objektivt/10.

Spilte også gjennom demoen til FFSju: Remake nå og dette innlegget er altså ikke for de som can't handle the truth.

Det virker greit og jeg skal så klart spille det. Produksjonsverdiene er åpenbart kjempehøye og spillet er tydeligvis laget med kjærlighet. Det jeg likte best var hvordan åpningen lekte med forventningene, for eksempel det litt lengre øyeblikket med Aeris i starten og måten Jesse og Biggs tar ut vaktene på etter at toget stopper. Problemet er at det ikke føles som Final Fantasy VII når jeg faktisk spiller det i det hele tatt.

Final Fantasy VII var et relativt rolig spill med en mystisk stemning. Dette er Kingdom Hearts 4. Det er veldig lite mystisk og veldig hektisk. Du løper litt og så hamrer du på knappene for å angripe fiender med de samme enkle strategiene. Bare sånn for at det skal bli mest mulig hamring får du sånn 20 Potions (!) og fiendene tar ganske mye liv sånn at du skal hamre enda mer for å helbrede deg selv. Og får du lov til å løpe rundt i ro og mak mellom slåsskampene? Nei, for det er kasser overalt å knuse for å plukke opp søppel. Hvorfor, sa du? For å gi deg enda flere grunner til å hamre på knappene vel. Det verste er kanskje en seksjon hvor du må vente på lasere som skal slukke før du kan gå videre.

Historien er også blitt mer glorete og dramatisk. Det er i hvert fall morsomt på en selvparodisk måte. Har et forslag til en livsfarlig drikkelek når dette spillet kommer ut og det er å drikke hver gang man ser en klein Tetsuya Nomura-detalj. For eksempel øredobben til Cloud, at folk plutselig hopper 20 meter høyt, at Aeris har fått sånn 1000 nye glidelåser på jakken eller at folk poserer på bisarre måter mens de snakker. Tetsuya Nomura var altså character designer i originalspillet og har av en eller annen grunn fått regissere dette spillet basert på en haug Kingdom Hearts shovelware og idéene til Final Fantasy 15. Den minst talentfulle spillskaperen med mest makt i spillbransjen i min ydmyke mening.

Ellers ble jeg (positivt) overrasket av at bossen var såpass tidkrevende og intens til å være den første. Tenker kanskje det er for å få demoen til å vare litt? Sånn sett spent på hvordan kampsystemet utvikler seg videre. Håper også spillet blir litt roligere og mer mystisk når man forhåpentligvis får løpe fritt rundt i byen. Fra klippene vi fikk se på slutten virker det som om det kommer til å fortsette som i demoen en stund til da.

demake

Seksuelt godteri
Jeg begriper ikke at ffsju fortsatt er en ting. Det MÅ være kollektivt nostalgisk selvbedrag.

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Skal teste demoen i helga. Var en diskusjon om kampsystemet på Discord som jeg skal prøve å gjenskape her (uten alle onelinerne innimellom):

@justincase skrev:
@Alyosha Om du mener FF7 Remake og Kingdom Hearts kampsystemet er likt burde du spille en av de på nytt.

Vurderte å skrive lang post men meh, jeg var uansett ganske negativ til kampsystemet etter første gjennomspilling men kom mye av at jeg har spilt Sekiro og God of War i det siste. Jeg tror koden for å tåle kampsystemet er å ikke tenke som i God of War, Sekiro eller andre slåssespill. Drit i om du blir truffet, fokuser på å unngå store big guns og blokk innimellom, men spill som en JRPG. I en JRPG står man bare å tar i mot juling mens man venter på å slå hardere tilbake. Tror det er denne tilnærmingen som gjorde at det løsna for meg.

Nå er det lenge siden jeg har spilt et KH spill, men er ikke det mest kombobasert?
Litt type God of War, du har to-tre angrepsknapper man hamrer løs på, og kan eventuelt linke de på måte x for å gjøre angrep y eller whatever.

@Fingus skrev:
For å gi et litt mer seriøst svar så er ikke KH kombo basert på samme måte som mer tredisjoneller character action spill som feks DMC eller Bayo hvor du har light/heavy/etc angrep som kan strenges sammen på forskjellige måter. Du har bare én angrepsknapp som er en basic 3 stegs kombo som kan forlenges med visse skills. Der nyansen kommer inn er at du har alternative angrep som er kontekstavhengige som f.eks et hvor du stuper fremover med våpenet som utløses hvis du er en viss avstand unna fienden du targeter. Og andre som feks et shoryuken aktig hoppeangrep hvis en fiende er over deg. Minner litt om hvordan glory kills i Doom fungerte. Også er det et høyt mestingsnivå i å vite hvordan man kan stringe disse forskjellige kontekstangrepene sammen. Feks har du et angrep som kommer på slutten av den 3 stegs komboen som er et kraftig svingangrep som slår fienden bakover, og den kan kombineres med det tidligere distanse baserte angrepet hvis du klikker angrep med riktig timing.
Og alle disse forskjellige angrepene "equipper" du i skills menyen så du kan mix and matche hvilke som er aktive og på den måte bygge et custom moveset som du selv foretrekker.
(…)
jeg liker kampsystemet til KH veldig godt så at FF7R visstnok likner på det liker jeg å høre

@justincase:
Er som nevnt lenge siden jeg spilte et KH-spill, så husket ikke helt korrekt og sistgang var på PSP, så takk for oppklaring!
Anbefaler at du tester demoen og gir tilbakemelding selv, men det du beskriver er veldig langt unna min opplevelse av FF7 Remake.

@Alyosha:
Var aldri meningen å si kampsystemet er likt Kingdom Hearts. Tror det sånn sett fra demoen best kan beskrives som en mer manuell, actionorientert versjon av FFXIII. Fokus på å oppnå stagger og bombe fienden. Men det føles som Kingdom Hearts. Det er kaotisk og hektisk. Det krever masse masse input fra spilleren hele tiden og det skjer hele tiden noe rundt deg, men til gjengjeld er veldig få av valgene man må ta særlig interessante hver for seg. Det går på det samme som med at man knuser bokser og dodger lasere. Det er veldig sånn trykkTRYKKtrykkTRYKK. Skjønner at man kan like det, men jeg er ikke så fan av det. Det jeg egentlig mener er at det er veldig Nomura, men det er ikke mitt FFsju.

@justincase:
Okay det er noe mer forståelig! Der jeg opplever det annerledes er f.eks. rundt det du nevner er fokus i kampsystemet; jeg brydde meg lite om stagger utover å bruke ekstra harde angrep da det skjedde. Jeg følte fokus lå i å bygge ATB og bruke skills, noe som jeg i første omgang var skeptisk til men etterhvert er en ganske fiffig løsning på FF7 sitt kampsystem i 2020. Før ventet man x sekunder, så fikk man gjøre noe. Her trykker man firkant (og evt blokke/dodge) frem til man kan gjøre noe ordentlig. Det er egentlig en god take på samme konsept. Men, jeg er veldig enig i noe av det du skriver som hvor mye input som kreves av spilleren, og hvor interessant det er (og lasersekvensen var SYKT teit den kunne de bare spart seg for. Selvom originalen hadde malplasserte plattformelementer må de ikke slenge med noen her og). Jeg opplevde det også kaotisk og hektisk til tider! Samtidig tror jeg det kommer seg veldig, for jeg ville skrive det er spesielt irriterende "når man ikke har oversikt over fiendene", men innser spillet egentlig serverer deg en gruppe fiender og kampen er over når de er døde. I motsetning til KH hvor jeg føler å huske jeg hakket løs på det som skulle være rundtomkring og spawnet nye hele tiden, er det her en noe mer konkret ramme ala en turbasert kamp i originalen. Men herregud, å sloss mot to soldater og to hunder var uten tvil vanskeligere å manøvrere, både med og uten lock-on.
Jeg følte mye av det samme som deg etter første timen, men har gått seg greit til. Jeg synes fortsatt det samme som siden 1998; de burde ikke lage en remake, men når de først gjør det skal jeg være engasjert! Er fortsatt masse jeg er skeptisk til (likte stemmeskuespillet jeg da, men Barrett fremsto ganske cringe) og unektelig sært Midgar alene skal bli et fullverdig FF-spill i lengde med kun tre spillbare karakterer MEN med en tredjedel av summons f.eks. MEN jeg gleder meg nå, og gøy å se mange andre gjøre det samme selv om de ikke nødvendigvis er like die hard-fans (som kan hinte til at det er mer tilgjengelig for de og mindre rettet mot "oss", men jeg får fortsatt gåsehud og da er det greit!).

@Alyosha:
Vet ikke helt hvordan vi flytter diskusjonen over til forumet nå som så mye er postet her selv om vi sikkert burde det. Men det med at man venter på litt sterkere angrep sånn som ATB gikk ikke opp for meg. Det er kult. Siden de har stagger med mistenker jeg det blir en del fokus på det da, som det var i FFXIII-spillene. Og så tror jeg det blir veldig mange sånne set pieces hele tiden som å gjemme seg for laseren, Square har hatt mye av det i de siste spillene sine. Men vanskelig å vite sikkert etter bare 1 time. Fikk også gåsehud! Av første cutscene. Jeg blir egentlig tålelig fornøyd bare vi får free roame byen og gjøre masse nye quirky sidequests.

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Discord er coronaviruset som dreper forumet.

Jeg spilte gjennom demoen et par ganger og synes det virka ålreit. Tar nok litt tid å venne seg til kampsystemet, fordi jeg ble nesten eid av Guard Scorpion. Det verste er at de har endra navnet hans til Scorpion Sentinel, noe som naturligvis ikke er greit. Ser mange klager på stemmeskuespillet, men jeg ser ikke helt problemet. Kommer nok med en større tilbakemelding etter å ha spilt gjennom hele del 1.

PS. Jessie er søt.
Jessie.png

Nilo

Forum Tannlege
Husker dere fortsatt GarlandG som laget emnet "Spør meg hva som helst om FF7, jeg svarer deg" (Smug smile)
Så var første spørsmål noe med hvor mye mana noe sverd hadde....
GarlandG bare: "Det er ikke så viktig, next question"

Fyfaen... ville dager det var back in da days. Savner han fyren. Men har preordra FF7, spilte demoen, var nice.

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Jeg husker det. Det var Frenzy eller noe som kom med et le epic trole spørsmål som "hvor mange skritt er det fra ett sted til et annet" også fikk jeg masse dritt fordi jeg ikke kunne svare på det. Gode tider.

Topp