FFX2 (PS2)

#1
Er det berre eg som synst at Final Fantasy X-2 er litt for fjortiss og litt vel "kommers" ?
Det som irritera meg mest er den idiotiske musikken, kva skjedde med musikken til Nobuo Uematso og Yoko Shimomura.
Eg savnar den koslige FF stemningen.

Dette er første-inntrykket eg fekk av spelet, men no igjen så har ikkje eg spelt så mykje enda.

Nokon andre som meiner det samme ?
 
#2
Savner selvfølgelig Uematsus musikk, men jeg ble positivt overrasket når jeg startet spillet...

Trodde jeg ikke kom til å like det, men jeg liker faktisk missionsystemet... Og musikken er ikke så dårlig. Og kampsystemet er vel det beste kampsystemet i noe FF. Men historien, noe av det viktigste, er ikke så veldig bra, noe jeg også regnet med. Men overall så liker jeg spillet ganske så bra.
 
#3
Final Fantasy X-2 legger jo ikke skjul på at det er et frieri til et mye større publikum enn de andre FF-spillene. Det nye og mer eksplosive kampsystemet skal appellere til et bredere spekter av spillere, og det samme skal det oppdragsbaserte spillsystemet. Spillet er også en god del lettere enn de mer tradisjonelle spillene. Vi må heller ikke glemme den utrolig store fokuseringen på hud som er utrolig irriterende i lengden.

Yoko Shimomura har da aldri komponert musikk til FF? Hun stod for musikken i Kingdom Hearts. Jeg synes at Noriko Matsueda og Takahito Eguchi har laget et flott soundtrack, men det passer bedre til mer futuristiske rollespill enn til Final Fantasy. De bruker andre virkemidler enn hva Nobuo har gjort.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#4
Uff, jeg må si at dette spillet skuffet stort. Hadde ikke så høye forventninger, men det ble litt vel mye fjortiss-stil over det hele for min smak. Thumbs down...
 
#5
Opprinnelig skrevet av Wingly@21.03.2004, 03.15
Savner selvfølgelig Uematsus musikk, men jeg ble positivt overrasket når jeg startet spillet...

Trodde jeg ikke kom til å like det, men jeg liker faktisk missionsystemet... Og musikken er ikke så dårlig. Og kampsystemet er vel det beste kampsystemet i noe FF. Men historien, noe av det viktigste, er ikke så veldig bra, noe jeg også regnet med. Men overall så liker jeg spillet ganske så bra.
Eg likte personlig best kampsystemet fra FFX. Historien har ikkje komt fram så mykje med meg enda, Eg har vert litt slapp når det gjeld FF speling i det siste.
Missionsystemet er faktisk litt kos ja, det gir det liksom litt meir "frihet" til å gjere det du vil.

Charlies Angels wannabe i Begynnelsen btw :)

Final Fantasy X-2 legger jo ikke skjul på at det er et frieri til et mye større publikum enn de andre FF-spillene. Det nye og mer eksplosive kampsystemet skal appellere til et bredere spekter av spillere, og det samme skal det oppdragsbaserte spillsystemet. Spillet er også en god del lettere enn de mer tradisjonelle spillene. Vi må heller ikke glemme den utrolig store fokuseringen på hud som er utrolig irriterende i lengden.

Yoko Shimomura har da aldri komponert musikk til FF? Hun stod for musikken i Kingdom Hearts. Jeg synes at Noriko Matsueda og Takahito Eguchi har laget et flott soundtrack, men det passer bedre til mer futuristiske rollespill enn til Final Fantasy. De bruker andre virkemidler enn hva Nobuo har gjort.
My bad om Yoko, eg tenkte feil.

Men eg synst det er bedre å holde på den FF-fansen dei har fra før, og heller gi oss eit skikkelig spel istedenfor å få nye folk ( ikkje misforstå, ikkje noko gale med nye fans) Dei har lagd nokon av verdens beste spel, fortsett heller slik.
 
#6
Jeg er totalt enig med deg. Jeg ser på meg selv som en svoren fan av Final Fantasy-serien, og jeg var på mange måter skuffet over alt spillet gjorde for å få kapret til seg nye fans. Det er jo selvsagt forståelig at Square-Enix vil kapre nye grupper med gamere for hvert nye spill, men publikumsfrieriet ble så overdrevent ved flere anledninger. Innledningssekvensen lignet mer på en Hollywood-film beregnet på et yngre publikum enn på Final Fantasy.

Det er greit nok at Square er ute etter nye kjøpere, men det burde ikke gå på bekostning va de gamle. Final Fantasy X-2 er et veldig godt spill, men det er mye som burde vært gjort annerledes.
 
#7
Innledningssekvensen lignet mer på en Hollywood-film beregnet på et yngre publikum enn på Final Fantasy.
Der oppsumerte du FFX2 i ei fin lita setning

Dette skal eg utale meg meir om når eg har spelt ferdig :)

Visst FFXII blir i samme stil veit eg simpelten ikkje kva eg skal gjer.
 
#8
Final Fantasy XII skal visstnok ha en noe mer dyster stemning enn Final Fantasy X-2. Hovedkarakteren, Vaan, skal likne en del på Zidane og Tidus, noe jeg personlig ikke finner positivt. Dette kan føre til at stemningen blir koseligere (FFIX) eller rett og slett dummere (FFX) enn den er i FFVII og FFVIII.

Tror nok ikke at det er fjortisfaktoren som vil gjøre at Final Fantasy XII vil skille seg ut fra resten av serien. Jeg er ikke sikker på om det er bekreftet, men det sies at FFXII vil låne flere elementer fra Final Fantasy Tactics. Jeg er ikke helt sikker på om det er kampelementer eller annet det er snakk om, men det blir iallefall veldig spennende å se hvordan dette blir.
 
#9
Eg ser absolutt fram til FFXII,Vaan ser seriøst ut som ei dame, kva med ein hovudperson som ser ut som ein mann eller i det minste lignar litt? som f.eks Squall eller Auron ?
Eg trur FFXII vil ha litt preg av FFIX, litt koselig stemnig, og litt omgivelser som kan minne litt om Star wars.
 
#10
Jeg vil ikke si at utseendet på karakteren er det viktigste. Squall var jo faktisk basert på en kvinnelig, japansk modell hvis jeg ikke tar feil. Det er derimot innstillingen og oppførselen til karakterene som har noe å si. Selv liker jeg de mer dystre og mystiske karakterene á la Squall og Cloud bedre enn de muntre Tidus og Zidane. Jeg tror ikke at en karakter som Squall hadde passet i FFIX, så karakteren kontra miljøet er også viktig.

Jeg kunne blitt gladere med tanke på Vaan, men det er for tidlig for å si noe konkret. Ellers er jeg enig med deg, FFXII vil nok likne på FFIX hva koselighet angår. Sisamez blir sikkert overlykkelig. Luftskip skal visstnok være veldig viktig, og vi får endelig tilbake verdenskartet! Spesielt verdenskartet kom som en stooor og kjempehyggelig overraskelse for meg.
 
#11
Squall er basert på ein Japansk musiker(?) som heter Gackt Rock eller noko lignande :)

Men hovudkarakterens personlighet er viktigere enn utseende ja, men innstilligen til hovudkarakteren kommer litt an på miljøet og stemningen til spelet og, visst vi tar FFIX som eit eksempelt er det eit veldig varmt, koslig og muntert spel, og da må vi selfølgelig ha ein varm, munter og koslig hovudperson som Zidane. Men i FFVIII og VII( som eg ikkje har spelt enda!) skal verden ligne meir på vår, kanskje litt lengre fram i tid, og da passar det best at hovudkarakteren er litt meir jordnær.
FFX meiner eg eir ein blandig mellom desso to, noko som eg synst var veldig bra.
 
#12
FFX-2 vinkler den veldig gode historien fra FFX veldig feil, spør du meg. Da slutten i FFX ble laget så trist som den faktisk ble laget, så syntes jeg det blir å ødelegge denne vakre slutten med å lage et "kult" og motagelig produkt som skal godtas av både Final Fantasy fans, og nye spillere. Da tenker jeg på at fokuseringen på kropp ødelegger mye av det bildet vi har laget av Yuna, som fremstår som en beskjeden søt jente i orginalen, og blir gruset av et alt for lettkledd, og Britney-insiprert image.

Historien i spillet starter også sent. I det man går inn i den tiende timen begynner man å merke en viss form for Final Fantasy, men fortsatt er det inspiret av amerikanske drama-serier som går på TV3 mellom 10.00-1600 hver eneste hverdag, sammen med en hollywood film skapt av tenåringer, for tenåringer.

Litt for heftig for min smak, selv om FFX-2 har det helt klart beste fightesystemet i et turn-based RPG jeg noen gang har testet, og job-systemet fungerer jo veldig bra!
 
#13
Det og er litt kjipt, eg kjende nesten ei tåre som kom når eg såg sluttscenen, ikkje for å nevne den triste og alvorlige talen til Yuna, så er det rett på fjortiss-faktene og kroppsfikeringen som preger hele spillet. Det blir litt for happy for meg. Ingenting som er gale med hovudpersonar har ei positiv holdning, men det blir berre for sukkersøtt
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
#14
FFX-2 er absolutt ikke noe dårlig spill, og hva som er så galt med musikken skjønner jeg heller ikke, greit at musikken i de andre FF spilla generelt er bedre enn i FFX-2. Men å kalle musikken for møkk, skvip og andre ukvemdsord er vel ikke helt riktig. Musikken er på ingen måte iriterende eller stygg.

Når det kommer til det at FFX-2 er et fjortisspill så må jeg si meg ganske enig. Y.P.R oppfører seg som noen småkåte bimbokjærringer, og de danser å synger å gjør masse andre ubrukelige ting som kunne ha vært droppa, f.eks den scenen hvor de tre tar seg et bad i en varm kilde. FFX-2 appelerer nok til mange fjortisser, og spesielt da jentene. Men selvom FFX-2 er litt fjortissprega så er det vel ingenting som tyder på at det er dårlig? Gameplayet er kanskje noe av det beste som har vært i et FF spill, med det battle systemet som er nå så må man tenke fort og presist. Selvom spillet er alt for lett og alt for kort. Jeg har enda ikke fått Game Over og jeg kan ta sistebossen når som helst, og jeg har ikke spillt mer enn i ca 30 timer og jeg har fullført ca 60% av spillet.

Er man en FF fan, så liker man dette. Det ødelegger på ingen måte FF serien som mange flyr rundt å syter om. FFX-2 er et forsøk på lage en oppfølger til et FF spill som prøver å appelere til litt andre grupper enn de som vanligvis spiller FF fra før av.
 
#15
For min del mistet jeg smaken for FFX spilla med en gang jeg ble ferdig med FFX. FFX var hel kommerst det også, story konseptet var altfor enkelt for at det i det hele tatt skulle bli spennende. Nei, isteden for å lage en oppfølger til det dårligste FF spillet square noensinne, kunne de heller ha brukt den dyrbare tiden sin med å bli ferdig med FFXII eller kanskje lagd en FFVII remake

Noen her som forresten spiller Final Fantasy Crystal Chronicles? Utrolig festlig :D Når jeg først spillte det fikk jeg den gode gamle FFIX feelingen, utrolig digg!
 
#16
Opprinnelig skrevet av Cloud Strife@21.03.2004, 10.54
For min del mistet jeg smaken for FFX spilla med en gang jeg ble ferdig med FFX. FFX var hel kommerst det også, story konseptet var altfor enkelt for at det i det hele tatt skulle bli spennende. Nei, isteden for å lage en oppfølger til det dårligste FF spillet square noensinne, kunne de heller ha brukt den dyrbare tiden sin med å bli ferdig med FFXII eller kanskje lagd en FFVII remake

Noen her som forresten spiller Final Fantasy Crystal Chronicles? Utrolig festlig :D  Når jeg først spillte det fikk jeg den gode gamle FFIX feelingen, utrolig digg!
Nå finnes det jo bare ett FFX spill da.... Men ja jeg er helt enig med deg i det at FFX-2 kunne de spart seg for. Men at FFX er det dårligste FF-spillet er vel ikke helt sant, for da harr du ikke spilt FF-TA ellet Tactics får de er mye mer dretne, faktisk talt dårlig historie ( FF-TA har nesten ikke historie i det heletatt.) :puke:
 
#17
Jeg syns FFX-2 har FF-historiens beste kampsystem, men bortsett fra det, så er det ikke så altfor mye å skryte av. Jeg var engasjert nok så lenge spillet varte, men kommer ikke til å spille det igjen på en god stund.
 
#18
Jeg skrudde av lyden på introduksjonsekvensen til FFX-2, og håpet at de ville holde seg til FFX- eller FFVI-FFIX- stil fremover.

Kampsystemet var veldig bra, og grafikken var super. Problemet er vel at jeg ikke er en som spillet er myntet på.

Jeg vil derimot si at spillet ikke er dårlig. Det er et bra spill selvom det ikke passer like bra til meg som resten av serien. Musikken er ikke elendig - bare anderledes.

Jeg klarer det kun i små doser, men det gjør det ikke til et dårlig spill.
 
#19
Opprinnelig skrevet av Sheffield@21.03.2004, 10.16
Er man en FF fan, så liker man dette. Det ødelegger på ingen måte FF serien som mange flyr rundt å syter om. FFX-2 er et forsøk på lage en oppfølger til et FF spill som prøver å appelere til litt andre grupper enn de som vanligvis spiller FF fra før av.
Er vel ingen som mener at FFX-2 ødelegger Final Fantasy-serien generelt? Det FFX-2 ødelegger er den fantastiske slutten FFX hadde. Mitt syn på Final Fantasy er ikke endret etter dette spillet, men dessverre drar FFX-2, FFX ned et par hakk i dragsuget. Derfor er det folk syntes FFX-2 ødelegger. Rett og slett fordi hele slutten i forgjengeren blir en introduskjon til noe som ikke passer sammen.
 
#20
FFX2 var et bra spill. Vi fikk komme dypere inn i FFX universet og lære om hvordan det hadde gått med folk siden FFX. De introduserte et mye bedre kamp system, med litt mer action. Det var ikke noe uting at FFX2 kom ut... og det var artig spille igjennom det. Hvis jeg gidder bruke 40 timer på et spill.. anser jeg det som meget bra.