Final Fantasy X

#1
Final Fantasy X var det første Final Fantasy-spelet eg spelte, og det blei ein stor opplevelse for meg. Det einaste eg kunne tenke på då eg var på skulen var å forte meg heim for og spele. Det var liksom aldri eit kjedeleg øyeblikk i Final Fantasy X, eg klarte aldri å legge fra meg kontrollen, tenkte alltid: "okey, eg må slutte etter neste saveplass"

Det verste er at folk sei at Tidus sin stemme var ein irriterande faktor gjennom heile spelet, det forstår eg ikkje.

Sphere-griden likte eg veldig godt, ein bra og morsom vri fra resten av dei "originale" FF-spela. Blir ikkje det litt keisamt i lengda når alle spela er heilt like utenom historien og hovudpersonane ?

Jeg fikk faktisk tårer i øynene første gang jeg fullførte spillet..  Utrolig trist!!
Det var like før her.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#2
Jeg er positivt overrasket over så mange gode svar, men vi unngår selvfølgelig ikke de korte, irriterende innleggene. *kaster en hjørnesofa på Crizpy og Mandark* Jeg håper den satt :p Fenrir får slippe siden han allerede hadde skrevet et godt svar.

Ja, så var det min tur til å legge ut. Jeg kan vel begynne med å si at jeg er enig med mange her, både når det gjelder positive og negative ting, men det kan jeg komme tilbake til litt senere i innlegget. La meg først si mitt om historien, karakterene, systemet og alt det andre. La meg også understreke at jeg enda ikke har spilt X-2.

Storyen er på mange måter ganske tynn på overflaten, men når man går den etter i sømmene, oppdager man kanskje at det ikke er så ille allikevel. Spira har en veldig god historie, men dette kommer ikke så godt frem i spillet. Jeg forstår det meste av historien, men jeg har enda ikke helt skjønt hvorfor Sin ble til. Joda, jeg vet han ble til fordi folk på Tidus sin opprinnelige tid brukte for mye Machina og lot det gå litt over stokk og stein, men jeg skjønner ikke helt hva som var så galt med det. Uansett, Tidus blir tatt med 1000 år frem i tid, der ting har forandret seg stort, og folk lever i konstant frykt for Sin. Jeg synes dette med Sin er et ganske fint konsept. Sin herjer planeten, og det er veldig lite de kan gjøre med det siden han er av så store dimensjoner at det ikke bare er å stille opp en kanon og plaffe ham ned med kuler. Spiras eneste håp er i bunn og grunn summonerene (dårlig ord), og de må legge ut på en pilgrimferd gjennom store deler av verden for å komme til veis ende, hvor de får sin Final Aeon og kan bekjempe Sin. Dette er det bare fire som har klart tidligere, og vi får være med på ferden til datteren av en av disse, Braska, som bekjempet Sin for 10 år siden.

En ting som står sterkt i denne verdenen er Yevon og hans lærdom. Det er deres religion, og de fleste lever fullt og helt for denne. Blant annet Yuna, Wakka, Lulu og Kimahri. Wakka er nok den mest troende av dem, og dette gjør han på en måte ganske trangsynt. Han mistet broren sin fordi han trosset religionen og kjempet med et ulovilg våpen istedetfor. Dette gjør bare sitt for å sterke Wakkas forhold til religionen, og han nekter å finne seg i noe som helst annet. Jeg synes dette gjør Wakka til en veldig god karakter. Lulu og Kimahri er ganske vanlige biroller, mens jeg skal være enig med flere her om at Yuna forsåvidt er ganske kjedelig. Tidus er på mange måter plagsom og irriterende, men jeg synes allikevel han er en god karakter i spillet. Han blir brått revet vekk fra sin verden og plassert i Spira hvor ting er meget så annerledes, og dette må han forholde seg til på sin måte. Hans stahet og dumdristighet synes jeg er bra, og spesielt i forhold til de trofaste tilhengerne av Yevon. Auron er i en klasse for seg selv, og går uten tvil høyt inn på listen over den beste FF-karakterene noensinne. Han er tøff og barsk på sin måte, og tenker mer logisk enn de trofaste Yevon-tilhengerne som bare vil høre på det som står i lærdomen.

Jeg synes det er koselig å være med på denne pilgrimsferden. I starten er det en ganske fin stemning, og alt går etter Yevon og lærdomen. Vi får også innblikk i hvordan det går når folk prøver seg på andre måter for å bekjempe Sin, og når dette slår feil, blir de som tror på Yevon bare mer sikre i sin sak. Det blir også mer interresant når de får med seg en Al Bhed på laget. Al Bhed er som kjent en gruppe som ikke tror på Yevon og hans lærdom, og de benytter seg av "forbidden machina". Wakka hater disse svært mye siden de fikk broren hans til å slåss med et slikt våpen istedetfor sverdet han selv gav til han. Det blir selvfølgelig ikke enkelt når han omsider finner ut at Rikku er Al Bhed. Rikku er egentlig ikke en så veldig spennende karakter, men hun er med på å styrke de andre og da spesielt Wakka.

Hadde alt vært en dans på roser og gått etter Yevon hele veien, ville historien vært gørr kjedelig. Men heldigvis skjer det ting etter hvert. De oppdager at Maester Seymour (det er sånn det skrives) er korrupt, og de blir stemplet som svikere etter at de bekjemper han. Ingen vil selvfølgelig tro på at han er korrupt, så de blir uskyldig dømt. Dette er selvfølgelig ikke lett for Wakka, som alltid har "walked the path of Yevon". Videre fremover i spillet oppdager de at hele gjengen som sitter i styret er korrupt, og den eneste som ikke er det (Kelk Ronso), trekker seg. Deretter gir de opp Yevon, og slåss kun for seg selv og planeten. Til slutt bryter de alle tradisjoner ved å bekjmpe Yunalesca og de bekjemper Sin ved å samarbeide med Al Bhed. Det er mulig dette ble rotetet forklart, men jeg synes uansett dette er en fin historie, som bygger seg opp og forandrer seg på en bra måte. Jeg har nevnt Wakka flere ganger her, og jeg synes nok han er en av de beste karakterene i spillet. Dette på grunn av forandringen han går igjennon i løpet av spillet.

Så var det dette med stemmer. Jeg synes de fleste i spillet har passende stemmer, bortsett fra Yuna. Tidus er helt OK, og nå i dag kunne jeg nok ikke sett han for meg med en annen stemme. Jeg synes det hele fungerer ganske bra. Gjespingen og veivingen med armene er selvfølgelig meget irriterende, men jeg kan leve med det.

Når det gjelder systemet så synes jeg først og fremst at Sphere Grid er ganske genialt. Det er nok det systemet som er morsomst å bruke. Jeg var veldig negativt innstilt til at de skulle fjerne dette med levels, men etter at jeg fikk prøvd det, har jeg aldri ønsket at det skulle vært annerledes. Våpensystemet er greit, men det er veldig kjedelig gjennom selve spillet. Jeg savner litt slik det er i tidligere spill, hvor man kommer til en ny by og får kjøpt et bedre våpen enn man har fra før, eller at man finner eller vinner et. Joda, det er slikt i dette spillet også, med litt bedre våpen per by, men det går kun opp fra Strength +3 til +5 og så +10. Ikke så veldig interresant gjennom selve spillet, men det er veldig moro når man får tilgang til mange items og kan bygge dem opp som man selv vil. Overdrive-systemet er veldig bra, og en fin ny vri er dette med overdrive-modes. Det er moro at man ikke bare går opp i overdrive av å bli skadet av en fiende. At man kan styre Aeons selv er genialt. Mer kan jeg ikke si om det. Alt i alt har spillet et veldig solid system som jeg synes fungerer ganske godt, og jeg kunne ikke tenkt meg at det var noe særlig annerledes.

Spillet er veldig lineært, og det er egentlig en skandale å fjerne verdenskartet, men allikevel så har jeg virkelig ikke savnet det så mye. Jeg fikk sjokk da jeg hørte at det ikke skulle være noe kart som i de forrige spillene, men jeg har virkelig ikke tenkt så mye over det. Man har en veldig rett linje å gå, og man kan som sagt ikke spore av så mye, men jeg synes ikke det er noe problem. En ting jeg kan si jeg er litt skuffet over er utvalget av fiender. Det er utrolig mye likt opp gjennom spillet, med et lite dyr Tidus kan ta, en sværing for Auron, en flyver, et element, en Flan og en stor fiende man må samarbeide for å ta. Det er veldig likt gjennom hele spillet, og det blir ganske ensformig. Sidequests er det nok av i spillet, og det er positivt med mange og vanskelige bosser man kan ta. Som jeg har sagt tidligere, har jeg enda ikke tatt Penance, men jeg synes det er greit å ha noe foran meg. Noen sidequests er veldig kjedelige, som å fange 10 av hvert monster, men det er absolutt ikke noe man må gjøre om man ikke skal ha en veldig god universalfil. Det holder med å fange et av hvert bare for å gjøre det. Blitzball kan være utrolig moro når man først kommer inn i det, og det er nok et av de beste minispillene i hele serien. Riktignok litt usannsynlig til tider, men det viktigste er at det er moro å spille.

Til slutt må jeg si litt om selve førstegangsopplevelsen. Det var som sagt ikke så moro den første gangen. Jeg ville bare komme meg gjennom spillet, og det var ingen problem å legge det fra meg. Dette ødelegger litt, men det var mye bedre den andre gangen. Som sagt bør man alltid gi et spill minst to sjanser. Spillet var også passe vanskelig den første gangen. Jeg slet litt med noen bosser, og slik liker jeg det. Spectral Keeper var helt forjævlig vanskelig. Sistebossen var også passe vanskelig, og da mener jeg selvfølgelig Braska's Final Aeon. Det er dette som er den rette sistebossen i spillet. Dine egne Aeons og Yu Yevon må man slåss mot på grunn av historien, og på grunn av the fayth, kan man ikke tape, men det er også på grunn av historien. Det må være slik.

Alt i alt kan jeg oppsummere med at jeg synes spillet er veldig bra. Ja, det har sine negative sider og det skiller seg ut på mange måter, men det gjør det også til et ganske unikt spill. Akkurat som FFVIII. Flere radikale forandringer, men det fungerer.

Det var min mening. Beklager om det ble rotete.
 
#5
FFX var det første final fantasy spillet jeg spilte. og intil for ett par ukers tid siden, det eneste. derfor mener jeg at spillet er helt genialt. det er det beste spillet jeg har spilt. dog FFIX bynner å ta litt inpå. jeg kunna ha skrevet veldig mye, men akkurat nå holder linsene mine på å drepe meg...
 
#6
Opprinnelig skrevet av SortUlv@10.05.2004, 13.54
Final Fantasy X går jo nesten ikke inn i dybden på historien i det hele tatt. Det er der det taper seg. I de tidligere FF-utgivelsene, så går du ganske så dypt inn, og får samtidig mange innblikk i historien. Historien i FF X holder seg på samme nivå gjennom hele spillet. Det var først når folk begynte å lese alskens teorier på nettet at dybden i storyen kom frem.
Jeg mener fortsatt at de andre spillene er minst like tynne på overflaten—men kanskje Final Fantasy VII er et unntak. Verken historien i Final Fantasy VIII eller Final Fantasy IX er spesielt dyp, men hvis man tar en titt innom FF Compendium og leser gjennom tidslinjen til samtlige spill i serien, vil man enkelt kunne forstå at alle ligger på et omtrent likt nivå—igjen med unntak av Final Fantasy VII. Final Fantasy VIII er relativt eksemplarisk, da det så å si bare snakkes om å forhindre Time Compression og Ultimecias planer. Det finnes naturligvis noen overraskelsesmomenter, men det finner man tross alt i alle spillene.
 
#7
Jeg må si meg enig med Sortulv på alle de punktene han nevner. Kanskje det var spill figurene som ødela spillet på mange måter, men jeg føler at historien spillte meg ett puss. Det virket som at Square laget historien så kort og kjedelig som mulig, det jeg kaller ett "rett frem spill". Du hadde jo faen meg ett kart øverst i venstre hjørne av skjermen hvor det var markert en rød pil som viste hvor du skulle gå, hele tiden, svært irriterende og kjedelig, slett ingen utfordring og klare seg igjenom spillet med en pil som viser vei hele tiden.

Bossene fant jeg heller ikke som en stor utfordring, spesielt ikke Sin som jeg tok på under 5 min. Sephiroth, Ultimecia og Kuja var en mye mer større utfordring enn Sin, utfordringen i spillet var driit kjedelig. Det eneste som var utofordrene var de møkka sidequestene med å få tak i Celestial weapons, sinnsykt kjedelig og race en chocobo på 0:00 og dodge lightning 100 ganger. Når man omsider fikk de beste våpnene, fikk man jo abilitien "break damage limit" som gjorde alt i spillet til en lek, man kunne jo drepe Sin på to slag om man ville.

I og med at FFX ikke holdt til forventningene, tenkte jeg at FFX-2 ville bli ett spill hvor de hadde tatt bort alle de dårlige momentene fra forgjengeren. Der tok jeg grundig feil, FFX slår FFX-2 når som helst. Square kunne ha spart seg for å lage denne serien, utrolig skuffende i og med at FFX var det første FF spillet til Ps2, jeg håpet på at det ville bli bra, men jeg ble meget skuffet.

Jeg spiller heller FFVI med 2D grafikk enn og spille igjenom FFX igjen.
 
#8
Du har helt rett i at historien er rimelig lineær, men det er en del av sjarmen—i alle fall slik jeg ser det (tro det eller ei). Det blir heller vanskelig å lage noe annet når man skal være med en gruppe personer på en pilegrimsreise.

Den røde pilen og kartet kan man faktisk slå av under innstillingene. Personlig gjorde jeg det aldri selv, men her kan man i alle fall tilpasse sine egne behov. Nå har du jo gjennomført Final Fantasy X, regner jeg med, slik at det hjelper vel kanskje ikke.

Storkampene var stort sett lette, ja, skjønt jeg hadde litt vanskeligheter med Seymour Flux og Braskas Final Aeon. Men for meg består Final Fantasy X av to vidt forskjellige områder. I det ene området finner man alt det som er relatert til historien, samt gjennomførelsen. I det andre ser jeg noe helt annet. Her har man klart å skaffe alle de kraftigste våpnene og den beste beskyttelsen til hovedkarakterene og har adgang til the Dark Aeons og Penance. Her blir det nemlig flere hakk vanskeligere. Både jeg og GarlandG har bygd opp en Sphere Grid hvor alle egenskaper og ferdigheter er så å si fullt oppgradert, når vi ser bort fra Luck. Allikevel har jeg ennå ikke bekjempet det svinet. Og med mindre GarlandG har klart det nå, grubler han fortsatt på hvordan han skal klare å ta det vanskeligste monsteret av alle, i likhet med meg.

Men jeg er imidlertid enig i at de aller fleste bioppdragene for å få de beste våpnene er kjipe og kjedelige.
 

SHDR

Gullmedlem
#9
FFX (og mesteparten av de andre FF-spillene) lager kun action og spenning ved hjelp av tilfeldige encounters med tilfeldige monstre. Det er ingen egentlig dyktighet involvert, og dersom du er heldig og ikke bli angrepet så mye, er du fucked fordi du da er for svak når du kommer til neste område. Dersom du er uheldig møter du bare monstre som er for kraftige for deg, og du blir knust istedet, eventuelt ender opp uten supplies foran neste del av spillet. Dette er ubalansert og unyansert, og kunne vært reddet av et mer fleksibelt magisystem (slik som det i FF8, der du faktisk ikke trenger bry deg med ethers, men bare drainer), men istedet blir du nødt til å cashe ut altfor mye penger på potions og andre support items, slik at du ikke føler noen stor progression ellers. Level-systemet er basert på progress. Du kan ikke power-levelle på noen måte, fordi du er avhengig av å finne key-spheres for å kunne fylle opp hele griden. I begynnelsen av spillet finner du simpelthen ikke de nødvendige spherene, og du er fucked.

Når du ikke fighter i random encounters, løper du rundt uten noe egentlig gameplay og bare soser omkring med kun vage instrukser å gå på. Spillet krever at du skal gå rundt og snakke med alt som har to ben, og av og til noen på fire, for at du skal kunne komme videre. Spillet baserer seg ikke på intuitiet, og dermed heller ikke på dyktighet. Tålmodighetsprøven er den eneste utfordringen spillet egentlig presenterer. Dermed føler du aldri at det er din egen dyktighet som driver deg videre, og egentlig bare flaksen.

"Wai! Jeg møtte et monster jeg kan converte til en key sphere dersom jeg bare rekker å ... nei, satan. Aeonen er visst disablet, gitt!"

I FFXs tilfelle er det enda flere feil enn de som er vanlige i FF-spill. Karakterene, som skal være spillets styrke, er triste. Tidus er barnslig og ignorant; han virker som en virkelig grunn fyr. Han "lærer om livet" på veien, og lærdommen er stort sett floksler som hvilken som helst annen tulling hadde funnet ut lenge før de ble fanget i fremtiden. Wakka er strengt tatt Zell med enda teitere frisyre og uten den nihil-ariske sjarmen hans. Yuna er faktisk bare et stussselig menneske; alt hun gjør er å sutre og være genki-søt, noe som kunne gått greit hadde ikke voice-actingen vært så horribly miscasted. Nevnte jeg at alle i hele spillet høres rimelig udugelig ut? Min norske dubbing av Ranma 1/2 fra sommeren to år siden, der jeg spilte alle rollene, hadde mer sjel og innlevelse. Selv om voice actingen er dårlig, ville mye vært reddet om dialogene var gode. Men nei ... de er faktisk ikke det heller. Også de er meget underutviklede og de fungerer vel egentlig ikke på noe plan. Der spillet forsøker å være alvorlig blir det cheesy, mens de morsomme partiene bare blir tvungne og pinlige, dels på grunn av den broddløse humoren og dels fordi fremføringen er så trist.

Det er mulig historien engasjerer når man har spilt i 30 timer, men jeg har allerede lagt 20 timer i det, og jeg synes overhodet ikke det jeg har spilt til nå er verdt enda 10 timer. Det er mange som sier man må gi spill litt tid, og litt tid i mine øyne er én til to timer. Over 20 timer er rett og slett for mye.