Hvorfor i all verden gikk Hillary Clinton i Altissia med på å gjennomføre Leviathan-ritualet hvis det innebærer at hele byen blir ødelagt når en enorm sjøorm dukker opp for å temmes av orakelet og kongen?
Plotet i FFXV er i første omgang ganske enkelt. Noctis er prinsen av kongedømmet Luci som er under angrep fra Imperiet og må samle sammen våpnene til de tidligere kongene og få velsignelsen fra de seks gudene sånn at han kan kontrollere Krystallen og beskytte sitt folk. Men så viser det seg at Ardyn, som er en udødelig tidligere konge, har manipulert Imperiet til å angripe Luci og drepe kong Regis sånn at Noctis skal måtte gå gjennom disse tingene. Ardyn reddet kongeriket sitt ved å ta all ondskapen fra demonene inn i seg selv, men ved å gjøre det slapp han ikke inn i dødsriket. Hans eneste mulighet for å bli kvitt sin udødelighet er å vente til Krystallen valgte en ny person. For å gi den unge Noctis insentiv så får Ardyn Imperiet til å ødelegge hjembyen hans og drepe faren hans, dreper forloveden hans, kidnapper vennene hans, og ødelegger verden på toppen av det hele.
Det eneste som kan redde verden igjen er for Noctis å drepe Ardyn, som er hva han vil uansett, og vekke krystallen ved å ofre sitt liv. På grunn av den personlige tilknytningen Noctis og Ardyn har føles denne badguyen som en av de kjipeste i hele serien.
Det du går gjennom i bakre halvdel av spillet er at ting blir progressivt jævligere og jævligere for Noctis og verden. Og i kapittel 13, for spilleren og. Her blir spillet til en slags Resident Evil laget av en tilfeldig unge på Steam Greenlight, og det er over en time med repetitive korridorer, du har mistet alle våpnene dine, alle vennene dine, og kan kun bruke noen kjipe magiske angrep som du må vente til MP-en teller tilbake opp igjen før du kan bruke igjen. Spredd gjennom rommene er diverse dokumenter med vag backstory til hvor demonene kommer fra og så kommer det en slags shocking revelation om at Prompto er en magitek-soldat? men hvordan påvirker det noe som helst? hvordan fungerer det? jeg så han jo som en feit ti-åring i animeepisoden som handlet om han? hvorfor puttet de det inn annet enn at hehe jeg kan åpne denne døra fordi jeg har en kode i meg? kunne han ikke bare ha funnet et nøkkelkort på veien istedet? Og så er Ravus, broren til prinsessa, der inne av en eller annen grunn men han er dau og halvt demon??
Hele kapittel 13 er så ugudelig ræva at
Square-Enix har sagt at de skal patche det for å gjøre det enklere, kortere samt putte inn noe cutscenes som forklarer ting bedre.
Så blir Noctis sugd inn i krystallen og vi får et uforklarlig ti års tidshopp til verdenen fra spillets første halvdel, bare at den er dekt av konstant natt og det er mektige demoner overalt. Noctis teamer opp med vennene sine igjen og drar til Crown City i Luci for å redde verden, selv om det innebærer at Noctis må dø.
Men selv om den "aktive" historiefortellingen feiler på flere punkter (å kreve at spillerne skal se en film for å skjønne hva som har skjedd er ikke akseptabelt), så fungerer den passive veldig godt. Dvs den du plukker opp fra verdenen rundt deg. Når spillet starter vet du ikke så mye om prins Noctis, og infoen du får kommer filtrert gjennom vennene dine. Mesteparten av tida er du en av gutta, men innimellom blir du minnet på den store og tragiske skjebnen du har.
Når Noctis på slutten av spillet ber hoffnarren å pelle seg av trona hans, så har du gjennomført en reise fra ungdom til badass konge, og det føles fortjent. Og fordi så mye av spillet har blitt brukt på bromancen, vel spesielt hvis du har tilbrakt 70 timer med disse karene, så er det umulig å ikke bli rørt når Noctis, med Ardyn på andre siden av den siste døra, ber om å få se på Prompto sine bilder en siste gang. Og når den Stand by Me-coveren, framført av Florence + the Machine(!), spilles igjen i rulleteksten akkompagnert av bilder av dine eventyr, så er det enda et enormt emosjonelt øyeblikk. Siden den åpne verdenen føles i så stor grad som landlige USA, med figurer som Cindy, Dave og Monica, så føles ikke låta malplassert, og teksten i låta som vi alle kjenner til passer godt til hendelsene i spillet. "When the night has come" indeed. Det er rett og slett et fantastisk låtvalg.