Fordeler og Ulemper med DS og PSP

#1
Tenkte jeg skulle lage ett emne om fordelene og ulempene med 2 maskinene slik at brukerene skal kunne velge sin maskin litt lettere


PSP

pros: mp3, film, emulatorer, deilige 3d spill

cons: relativt få spill, dyr


DS

pros: inovative spill, noen emulatorer, billig

cons: mye resikulerte tittler (mario insert title here) "bare til spill"



kom gjerene med flere innspill og komentarer til de to maskinen
 
#2
Har vi ikke hatt nok fanboy tråder? Denne kommer bare til eksplodere i drittslenging.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#3
Den som velger sin maskin på grunnlag av dette emnet, er et naut, for det var virkelig minimalt informativt. Hva med å skrive litt om hver maskin hvis du først skal lage et emne som dette? Bilder? Spill? Egenskaper? Pros/cons er noe man gjerne oppsummerer med etter å ha kommet med et innhold.
 
#4
tenkte andre også kunne bidra litt, tar full selvkritikk
 
#8
Kommer litt an på. Virker som dette nye konseptet bare kommer til å bli resirkulert i flere forskjellige forkledninger. Det er en grense for hvor mange microspill man ønsker å spille. Har du prøvd Wario Ware Touched har du så og si sett alt av hva en touchscreen kan brukes til. Så lenge det ikke kommer noe annet enn japanske puzzles til den håndholdte konsollen eller dumbed down versjoner av sine større søsken (NFSU2, Splinter Cell etc etc) vil jeg ikke si det er noe bedre enn PSP.

DS mangler spill, rett og slett. Den har vært ute en stund også. I hvertfall i japan. PSP har ennå ikke kommet ut, men vi vet allerede at Virtua Tennis og Pro Evolution Soccer kommer. Joda, dette finnes allerede på PS2 (blant annet), men poenget med en bærbar er jo at du kan spille favorittspillene dine mens du er ute å reiser. Bærbare har vel egentlig alltid vært ment som en erstatning for sine større søsken.

Blir vel omtrent som å klage på Ipod, Discman, MiniDisc Walkman etc bare fordi den spiller akkurat det samme som ditt større stereoanlegg kan gjøre hjemme ti ganger bedre.
 
#9
Vel, saken med bærbare spillmaskiner er jo også at de skal ha spill som klarer å underholde spilleren i 5-10min. for at så kan slå den av for å gjøre noe annet.
Men igjen, jeg tipper at fleste som har en eller flere håndholdte bruker disse maksimum 20% av tiden utendørs. Det er i hvert fall mitt tilfelle, selv om jeg liker å utnytte hengekøya ol. når jeg først spiller på DS-en min.
For å slutte kan jeg si at PSP ligner en dårlig wannabe-PS2-maskin. Den mangler muligheter som EyeToy/Singstar og kjører gamle porter med dårligere grafikk samt en mye dårligere kontroll. Selvfølgelig, DS-en har ikke et enormt spillbibliotek ennå, men jeg ser et mye større potensial i DS-en.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#10
Vel, jeg er ikke særlig interessert i å måtte kjøpe et spill jeg allerede eier enda en gang, og ihvertfall ikke en "dumbed down" versjon av det - se GT:pSP.

Men jeg kan si meg enig i at begge konsoller ikke akkurat er oversvømt av gode titler - ihvertfall ikke ennå. Men om få uker kommer Advance Wars: Dual Strike ut til DS, som uten tvil blir årets DS-spill for meg.

Bah, jeg skriver som en bæsj. Fyller ut mer senere.
 
#11
Spørsmålet er hvor mye nytt Advance Wars kommer til å tilby, og hvorvidt touchscreen'en i det hele tatt er utnyttet på den måten at det ikke like godt kunne vært utgitt til GBA. De spillene som absolutt ikke ville virket på en GBA har jeg gått lei for lengst, og kan tenke meg det fortsatt vil bli en del resirkulasjon.

Dessuten, jeg ser ikke det at et spill skal kunne underholde deg i 5-10 minuttene som et av hovedpunktene til bærbare konsoller. Jeg ser rett og slett at du kan ta med deg spillene overalt som hovedpunktet, og hvorvidt du vil spille spill som gir deg 10 minutters underholdning om gangen eller om du vil spille et episk japansk rpg er vel helt opp til deg selv. De gangene jeg spiller bærbare er det gjerne spill som tar opp tiden din i en time eller to, ikke i ti stakkarslige minutter. Da leser jeg heller første historie i en donald pocket. Jeg er nemlig ikke så desperat at jeg må ha med meg en bærbar maskin i tilfelle jeg får ti minutters dødtid.

Men det er bare meg...
 
#12
Kirby: Canvas Curse bruker visst DS-ens touch screen til å gjøre gameplayet både originalt og knakende godt, men dette kan jeg ikke uttalte meg om da jeg ikke har spilt spillet.

Angående Advance Wars så er det visst enormt mye nytt i spillet i forhold til hvor mye nytt AW2 kom med. I AW DS er det syv nye units, mens i AW2 var det bare én ny. I tillegg kommer det 9 nye CO's (det var 8 nye i AW2) og 2 nye game modes (det var ingen nye i AW2). Spillet kunne nok fint blitt laget til GBA, men det at man kan flytte på units med den trykkfølsomme skjermen virker som en mer lettvint måte å gjøre det på enn å bruke D-paden. Forresten er den ene nye game moden en "real-time" mode, og da er det ikke tvil om at den trykkfølsomme skjermen er til god hjelp.
 
#13
Jeg prøvde demoen.
Realtime man fikk spille der.
husker jeg rett styrte jeg med
d-pad >.>

var foresten ganske rart...
 

Novastrum

Feminist-elitist
#15
Har hatt DS-en min i en snau måned snart og kan ikke si meg enig i at det finnes få gode spill. Har hittil kjøpt meg Wario Ware: Touched, Kirby Canvas Curse, Super Mario 64 DS og Project Rub. Er strålende fornøyd med alle unntatt Project Rub. Det er også et godt spill, men ikke i forhold til de andre. Har vel aldri hatt det så morsomt med en håndholdt før, og jeg har hatt GB Color og Advance/SP. Jeg er faktisk så fornøyd at det kommer til å ta god stund før jeg investerer i en PSP. Det eneste jeg savner er en litt mer brukelig batterimåler.

Canvas Curse er forresten favoritten. 2D-gameplay reborn! :tommelopp:
 
#16
Opprinnelig skrevet av Shigsy@05.08.2005, 17.46
Kirby: Canvas Curse bruker visst DS-ens touch screen til å gjøre gameplayet både originalt og knakende godt, men dette kan jeg ikke uttalte meg om da jeg ikke har spilt spillet.

Angående Advance Wars så er det visst enormt mye nytt i spillet i forhold til hvor mye nytt AW2 kom med. I AW DS er det syv nye units, mens i AW2 var det bare én ny. I tillegg kommer det 9 nye CO's (det var 8 nye i AW2) og 2 nye game modes (det var ingen nye i AW2). Spillet kunne nok fint blitt laget til GBA, men det at man kan flytte på units med den trykkfølsomme skjermen virker som en mer lettvint måte å gjøre det på enn å bruke D-paden. Forresten er den ene nye game moden en "real-time" mode, og da er det ikke tvil om at den trykkfølsomme skjermen er til god hjelp.
248357​
Her er det man trenger å vite om Advance Wars Dual Strike.