FPS Plattformdiskusjonen

Hva er best til FPS?

• PC

Stemmer: 18 52,9%
  • Konsoll

Stemmer: 12 35,3%
  • Bonusalternativ: Wii

Stemmer: 4 11,8%

• Totalt antall stemmer
    34
Jeg ber vennligst en moderator legge til en poll om hva du foretrekker av konsoll- eller PC-gaming, og alternativene skal være "Foran skjermen ved pulten" og "I sofaen foran TVen".

Når det er fikset må vi ha en regel for denne diskusjonen. Når argumentene om at du kan kombinere PC med håndkontroll, spille PC på TVen fra sofaen, sette deg i sofaen med PCen på en spesialbygget pult som går som en omvent L opp i sofaen slik at du for helvete også sitter behagelig i en sofa å spiller kommer opp, blir diskusjonen raskt usaklig, personangrep oppstår og man kommer ingen vei. Det er mine erfaringer med denne diskusjonen. I mine øyne er det to syn

FPS er digg på konsoll fordi man spiller på TVn mens man sitter halvveis horisontalt i sofaen og får ryggen gradvis ødelagt mens man blir feit

FPS er digg på PC fordi man har mus og tastatur foran skjermen og da har man über aim og hvis man ikke har det er man funksjonshemmet

Jeg foretrekker å sitte i sofaen og spille FPS på konsoll fordi jeg mener at hvis man legger litt glød i det, får man lettere igjen for det på konsoll. Med det mener jeg at mange som spiller konsoll til vanlig ville spilt FPS som en som nettopp kom fra CS på PC med 200+ timers spilletid bak seg = altså ikke veldig bra. De fomler med sikting, er treige i reaksjonene og generelt sliter med å spille intenst med konsoll. Du ser lett forskjell på folk som løper rundt og bruker Steady Aim og sprayer på konsoll og de som har spilt en del, er blitt flinke som bruker sekundærgranater, legger seg ned på bakken, har høy sensitivitet og mestrer denne. Jeg er over en god del dagers spilletid blitt ganske flink i Call of Duty 4 så dermed er det interessert å spille fordi

a) det er gøy å vinne
b) det er faktisk morsomt å tape for spillere som er bedre enn deg, for så å prøve å ta revansj

Jeg vet ikke om folk vil diskutere eller gi sin stemme, men jeg vil bare prøve å finne ut på vegne av forumet om folk deler Lurtz utsagn om at FPS på konsoll er ubrukelig, meningsløst og for idioter som liker å spise bæsj.

oma

Village Drunk
Sånn mens du var å furtet, så hadde vi en diskusjon om dette med han kisen som kom hit etter vi vant Gullstikka som Sirkusmartin jagde vekk.

sheriffen

humre humre
Jeg foretrekker FPS på pc, men det er forutsett at det er en fps laget for pc, ikke laget for konsoll og porta til pcen. Jeg har riktignok ikke noen spillpc lengre, men tror ikke tidene har forandret seg så fryktelig mye siden 2006.

Forskjellene er store, spesielt i multiplayer. Erfaringsmessig holder multiplayer på PC et mye raskere tempo grunnet mus+tastatur-komboen mens konsollfpsene må begrense seg litt der sånn at det faktisk skal bli spillbart med gamepad. Ellers er det jo ikke til å stikke under en stol at det er lettere å treffe folk i konsoll-fpser. Flere har assistert aim og andre hjelpemidler, og føles veldig annerledes enn pc-fpser. Første eksemplet jeg kommer på er Halo-spillene, som er greie nok på Xbox men helt latterlig kjipe på pc.

Likevel er det gøy å spille fpser på konsoll. Det er ei stor kneik å komme over hvis man ikke er vant med det, men etter en stund går det i grunn veldig greit. Når også tjenester som xbox live funker så bra som det gjør og er så lettvint og er så enkelt tilgjengelig er det ikke rart jeg og andre foretrekker det istedenfor å styre med en spillpc.

Og man kan slappe av i sofaen.

Pollen ødela hele poenget, fordi FPS er selvsagt best på PC. Mus gir bedre presisjon og sikte, det sier seg selv, det er ikke det jeg er ute etter å finne ut.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Med mindre det er no' dvask japse-RPG det er snakk om så sitter jeg minst like anspent når jeg spiller på konsoll, så spørsmålet er ikke relevant her i gården.

Det finnes liten tvil om at mus og tastatur gir høyere presisjon og mindre knot gjennom ingame menyer ved valg av våpen osv. Det betyr derimot ikke at man får mer spilleglede av å spille FPS på PC enn hva man får fra konsollen.
Tvert imot egentlig fordi jeg sitter aldri like godt foran en PC, ergo jeg slapper mindre av og opplevelsen blir litt på krykker for å si det sånn.

Folk som tyter om at det finnes ikke høyt nivå på konsoll har ikke peiling. Kan man male med tærne så kan man faen sikte og skyte med analogstikker også med litt trening. Og nå har de fleste av oss brukt analogstikker i FPS helt siden Goldeneye kom ut så det burde ikke by på problemer.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Stemte Wii.

Men fungerte det? Badum-tish.

Jeg stemte også Wii. PC-FPS-er later ofte til å tro at den beste kontrollformen er en 1:1-mapping med musa--resultatet er en veldig urealistisk, hakkete bevegelse som føles veldig maskinell. På konsoll er følelsen av og til litt som en stridsvogn, men når man blir mer vant til det føles det ofte litt mer smooth. Rent funksjonelt er det selvsagt slik at PC egner seg best presisjonsmessig, men jeg synes Wii på mange måter tar det beste fra begge alternativer: Det føles betraktelig mer nøyaktig enn tostikke, men også betraktelig mer organisk og virkelighetsnært enn på PC. Spill som Medal of Honor: Vanguard og Metroid Prime 3: Corruption har i hvert fall vært herlige å styre, så om ikke det var for at maskinen er en pusling og knapt får noen fete FPS-er overhodet (Call of Duty og Red Steel er dog rundt hjørnet) så hadde jeg foretrukket den.

I praksis spiller jeg selvsagt (og nyter) FPS på hva det skal være, DS er vel sånn sett et forsømt alternativ her. PSP-en har jeg dog noe trøbbel med i FPS-øyemed.

Da tenker jeg vi sier det sånn at jeg må øve meg mer med Sixaxisen. Jeg synes FPS på PS3 jevnt over er det verste som finns, men det er mulig jeg er veldig påvirket av Resistarse.

Jada, vi har forstått det nå. Jævla gif horeri, at dere ikke går lei.

D

Doctor Downs

Gjest
Foretrekker konsoll, delvid fordi det føles mindre "point'n'click" og delvid fordi jeg har godstolen. Wii har ikke overbevist med en vettug måte å snu seg 360 grader på enda, og selv om Perfect Dark e mitt favoritt-FPS skal jeg ikke påstå at N64 akkurat var skapt for FPS-er (eller spill generelt). Derimot synes jeg FPS funker glimrende på PS3 og 360, sistnevnte litt bedre på grunn av den bedre utformede kontrollen. Der PS3 regjerer med slossespill briljerer 360 med FPS.

Unødvendig å poengtere kanskje, men jeg gleder meg en smule til mitt favoritt-FPS noensinne kommer til konsollen med best håndkontroll noensinne.

Halo ble nevnt i en tråd, hvordan føles det på PC i forhold til konsoll, tenker på spilltempo og våpenbalansering. Kan se for meg at sniperen blir et helvete, noen som har spilt begge og vil fortelle?

Halo 1 føltes egentlig bare feil på PC, hvertfall. Veldig tydelig at det var ment for konsoll og da jeg fikk meg en Xbox skjønte jeg mer av greia med all oppmerksomheten spillet fikk med en gang.