FPS Plattformdiskusjonen

Hva er best til FPS?

• PC

Stemmer: 18 52,9%
  • Konsoll

Stemmer: 12 35,3%
  • Bonusalternativ: Wii

Stemmer: 4 11,8%

• Totalt antall stemmer
    34
D

Deleted member 91

Gjest
Hei, har du lest de Halo-bøkene eller? Det krever en god jævla dose selvhat for å slite seg gjennom selv en, jeg tror jeg kom en tredjedel i den første (som jeg fikk gratis, vel og merke) før jeg rett og slett måtte gi opp. Det sier seg selv at Archtor har lest alle.

Halo er gode spill, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan noen klarer å bli noe særlig interessert i historien. Det er en eneste lang klisje fra start til slutt, kjip fortellerteknikk med en historie som er totalt uengasjerende og en hovedperson som er dødskjedelig. Selv Gordon Freeman, stum som han er, har mer personlighet enn Master Chief.

Når det kommer til førstepersonsskytere er det få spill som kan måle seg med Half Life-serien storymessig. Mesterlig fortalt, gode karakterer og et univers rundt som er langt mer engasjerende enn de fleste andre spill. Jeg ser for meg at Half Life kunne fungert veldig bra som film, men jeg ser helst at det holder seg til spillmediet.

Dette fikk meg til å tenke på at Episode 3 enda ikke har kommet ut :(

Shadar, du er så fullstendig kritisk til dette at det er på grensen til å bli useriøst. Du må gjerne slenge frem media etter media med folk som har laget spillefilm-snutter fra spill, selv har jeg merket meg de nevnte. Folka som skaper dette skal ha kudos for å klare å lage det, kanskje for deg kan det virke som noe du kunne klart, men for en som ikke mestrer photoshop engang, langt mindre klarer å legge CGI-effekter på bilder og film fra omgivelsene rundt oss, er disse spillefilmene meget interessante. Synes det er naivt av deg, arrogant å snakke så lett om spillefilmene Jante dro frem. Det viser at du har null respekt for arbeidet de har laget i noe på bakgrunn av at de sannsynligvis digger konseptet de lager film om. At trailere og reklamer til spill blir gjort om til ekte spillefilmer med CGI-effekter, samme være krigspropaganda fra USA (som forøvrig ikke serverer noe annet i sine Hollywood-krigsfilmer) er dette en positiv ting for oss spillelskere. Det er med på å gjøre kulturen rundt spill større, kanskje til og med åpne øynene til folk.

Jeg er ukritisk til Halo ODST-spillefilmsnutten fordi jeg lot meg underholde i de øyeblikkene den varte, og jeg hadde ikke skiftet kanal mens den rullet, det er poenget. Nå har jeg hatt en fantastisk leseropplevelse med Harry Potter-bøkene som dere vet, så mine meninger er irrelevante i forhold til din kritikk av denne enkle underholdingen.

Forresten, lyst å slege opp noe du selv har laget i og med at du er så kritisk og tydelig ikke imponert over "elendige" CGI-effektene?

Når dette er sagt troller jeg som faen for å unngå å øve til engelskprøven, selv om jeg har lovet notater til kjæresten. Dvs. jeg taper på alle mulige måter. Jeg har gitt faen i historien i Halo og fant bøkene jeg pløyde gjennom interessante men likevel som et påtatt forsøk på å skape noe større rundt Halo enn hva det egentlig er; et videospill. :(

Nå skal jeg gjøre lekser, prates senere. Selvmotsigelse jadajada.

D

Deleted member 91

Gjest
Halo er gode spill, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan noen klarer å bli noe særlig interessert i historien. Det er en eneste lang klisje fra start til slutt, kjip fortellerteknikk med en historie som er totalt uengasjerende og en hovedperson som er dødskjedelig. Selv Gordon Freeman, stum som han er, har mer personlighet enn Master Chief.

Når det kommer til førstepersonsskytere er det få spill som kan måle seg med Half Life-serien storymessig. Mesterlig fortalt, gode karakterer og et univers rundt som er langt mer engasjerende enn de fleste andre spill. Jeg ser for meg at Half Life kunne fungert veldig bra som film, men jeg ser helst at det holder seg til spillmediet.

Dette fikk meg til å tenke på at Episode 3 enda ikke har kommet ut :(
Historien i Halo var, som noen påpekte tidligere i tråden, faktisk ganske ålreit. De pressa ikke masse unødvendig drit ned i halsen din (selv om det var en del backstory om du følte for å lese manualen o.l.), og den var generelt sett effektivt fortalt. Jeg var også en av de heldige som ikke hadde fått The Flood spoila og ble følgende hardt tatt på senga av det.

Den ... halter litt mer i oppfølgerne, mest fordi det virker som Bungie fikk litt delusions of grandeur av salgssuksessen til Halo og bestemte seg for å gjøre alt så jævla schvært og grandiøst. Jeg syns fortsatt den alt i alt er på lik linje med det meste av annen popcorn-sci-fi, dvs Star Trek, Star Wars, etc, uten at jeg har satt meg så fryktelig mye inn i de universene.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bare meg som husker at Bungie fikk mekka flere reklamer i samme stil som denne til Halo 3? Reklamer som var mer forseggjorte, lengre, og ga litt mer mening? Tydeligvis!

PS: De var heller ikke noe bra.

Jante

privileged CIS shitlord
Det er din mening. Nå skal ikke jeg late som jeg bryr meg noe særlig, men Halohistorien er vel omtrent like dyp som de fleste spillhistorier, om ikke bedre da den er støttet av flere bøker, flere spill og Halopedia med mye bakgrunnsinformasjon. Dessuten er det interessant å se hvordan den har tatt form gjennom å se tidlige skisser og artwork. Jeg synes det er morsomt å se hvordan Halos historie er søle i forhold til mange andre spill, som du påstår. Og en jævla Halofilm hadde i det minste vært underholdende, selv om du tydligvis har noe i mot Halo-universet.

Når det kommer til Half Life spillefilmene har jeg sett de fleste, sammen med Metal Gear Solid-filmene på Youtube og jeg synes det er ufattelig at folk klarer å lage sammen noe sånt. Når det er sagt lot jeg meg underholde av Halo ODST-filmen fordi jeg synes Halo-universet er fascinerende, hvis du ikke gjorde det er det greit. Men ikke tro at fordi du ikke liker Halo så har det seg sånn at det er noe møl fordi jeg liker det. :D
Det finnes ganske mange spillhistorier som er mye mer gjennomtenkt enn Halo. Jeg har f.eks. forsiktige forventninger til filmatiseringen av Bioshock, som forøvrig er et spill som har en historie som bæsjer over hele Halorunkeriet ditt. Man kan si hva man vil om Bioshock, men det er ihvertfall ikke enda et brungrått skytespill hvor barske karer skyter romvesener. Halo var Bungies forsøk på et run and gun-skytespill på lik linje med Quake og Doom. Som alle vet er det på grunn av de flotte historiene og gjennomtenkte universene at disse spillene ble populære. Eller? At Halo ble så stort er på mange måter en konsekvens av Microsofts store satsing på det, og at det var det eneste skikkelige dugelige multiplayerspillet på den første xboxen. Men at historien er så jævla fantastisk? Neger værsåsnill. At noen folk spiser bæsj betyr ikke at bæsj smaker godt.

Andre spill som forteller en mer interessant historie enn Halo-spillene, sånn fritt fra hukommelsen: Thief-serien, Deus Ex, Psychonauts, Grim Fandango, System Shock, STALKER, Fallout, og fra de senere år kunne godt Dead Space og Mass Effect blitt helgode scifi-filmer.

At andre har påpekt akkurat det samme som meg her i tråden bare understreker hvor stor en fanboy du egentlig er. Halospilla er en helt grei spillopplevelse, særlig i multiplayer, men åpne øya gutt, de er ikke Jesus' andre oppstandelse.

For all del. Halo 2 var kjedelig og utrolig skuffende, selv om det underholdt meg. Halo 3 tok seg kraftig opp men ble i overkant pretensiøst, som det har blitt nevnt, kanskje litt for stort for selv Microsoft å håndtere. De skulle lage et mesterverk men laget noe som underholdt akkurat passe lenge nok til at jeg hadde tidsfordriv til Call of Duty 4 kom.

Jeg er stor fan av Halo-serien men jeg er ikke fanboy fordi jeg har aldri brydd meg om historien. Det jeg prisipielt forsvarer er seriens underholdningsverdi, og dens kvalitet fremfor en del andre spill som har kommet. (Halo-serien har solgt vanvittig mye, blitt spilt utrolig mye og digges av ganske mange mennesker). Dessuten er Halo et svar på at eksklusivitet er bra og Halo står for Xbox, så lett er det.

Jeg spiller ikke lenger Halo. Jeg har gode minner fra det som gjør at jeg vil forsvare alles påstander om at Halo er lik gjødsel, for det er det strengt talt ikke. Folk underholdes av serien daglig, og snart kommer ODST som kommer til å underholde meg frem til COD MW 2. Hvis det klarer det, som det sannsynligvis vil gjøre fordi 4 player co-op er awesome er jeg fornøyd.

Det sier også litt om hvor mye du bare vil hate på Halo, og ingen uten for spillegals grenser bryr seg egentlig fordi Halo 3 er et kvalitetsspill selv om ikke jeg har tolmodighet nok til lange respawntider og übersoldater som tåler altfor mye.

Trekker meg egentlig ut nå fordi jeg vil bli ferdig med lekser slik at jeg kan spille Mirror's Edge, et spill som er et virkelig godt eksempel på et spill med en fantastisk historie!!!!11

btw for å være helt seriøs digger jeg historien bak The Dark Brotherhood i Oblivion.

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Det jeg prisipielt forsvarer er seriens underholdningsverdi, og dens kvalitet fremfor en del andre spill som har kommet.
Og den mener du lar seg overføre til film bare noen anstrenger seg nok med CGI-en? Er ikke alt som gjør Halo underholdende sånt som er ikke lar seg overføre?

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Underholdningsverdien i spillene og CGI-en i filmen er to ganske forskjellige ting, eller? Med mindre du mener CGI i seg selv er tøft og imponerende?

EDIT: Ikke at det er galt på noe vis, jeg synes bare det høres litt selvmotsigende ut.

Lodin

Der Waaaah
Er ikke uansett Starship Troopers hundre ganger bedre enn en film basert på Halo noensinne kan bli? :p

D

Deleted member 91

Gjest
De hadde ikke nødvendigvis hatt så mye til felles, tror jeg. Starship Troopers er litt meta med intensjonelt ræva skuespillere og masse ironisk krigspropaganda, en Halo-film tror jeg personlig ikke hadde blitt noe særlig mer enn en haug velregisserte actionsekvenser lenket sammen med namedropping av hendelser i Halo-universet.

Redigert: Hvis vi ser bortifra hvor mye av utstyret og den visuelle stilen til menneskene i Halo er stjålet fra Starship Troopers (og Alien), selvfølgelig.

Jante

privileged CIS shitlord
Det var dette jeg trodde vi diskuterte, men det var tydeligvis en diskurs over hvor underholdende Revan fant Halo-spillene vi førte, ikke en som vurderte hvor bra en eventuell film satt i Halouniverset ville være. Siden historien i Halo-spilla er noe overfladisk destillert pjatt som ble skrevet for å holde oppmerksomheten til kidsa mellom all drepinga. Men daså, da er jo alt i orden.

Lodin

Der Waaaah
Neo-fasscismen fra filmen var bare noe de fant på. I boka er det en rimlig straight sci-fi med jorda mot aliens pluss at de tilogmed har noen utvalgte elitesoldater i Mjolnir lignende drakter.

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Du må gjerne slenge frem media etter media med folk som har laget spillefilm-snutter fra spill, selv har jeg merket meg de nevnte.
Bruk ord du kan.

Forresten, lyst å slege opp noe du selv har laget i og med at du er så kritisk og tydelig ikke imponert over "elendige" CGI-effektene?
HADDE DU GREID Å STÅ I MÅL FOR BRASIL KANSKJE

Når dette er sagt troller jeg som faen for å unngå å øve til engelskprøven, selv om jeg har lovet notater til kjæresten.
lol gutta bare kødda btw åssen puler man.

(Halo-serien har solgt vanvittig mye, blitt spilt utrolig mye og digges av ganske mange mennesker). Dessuten er Halo et svar på at eksklusivitet er bra og Halo står for Xbox, så lett er det.
Metallica er det beste bandet for de har solgt mange skiver og DDE er også det beste bandet fordi de bare selger skiva si på Rema.