Froskeimperiet: Solkongen reiser seg

Aslak

Humanoïde, incognito
#1
Det ser ut som det funker. Jeg stoler ikke på at de andre spillerne ikke kan lese dette fram til det er verifisert i den generelle tråden. Så la meg bare skrive mest mulig generelt i begynnelsen.

fig 1.png

Fig. 1

Dette er spillet. Det går ut på å farge flest mulig av disse sirklene med sin farge. Hver enkelt sirkel representerer en planet (eller stjerne, altså et solsystem, jeg er ikke helt sikker, og det spiller heller ingen rolle.) For å vinne må man besitte 119 av jævlene, utav 237. På hver planet kan man bygge sterkere økonomi, industri og vitenskap. Dette blir dyrere for hvert nivå, og er billigere på planeter med gode naturressurser. Noe som er tilfeldig generert. Økonomien gir deg flere penger hver 24. time, industri genererer romskip til kamp og erobring av tomme stjerner. Vitenskap gjør at du kan utvikle nye teknologier raskere. Mekanikken i spillet er banal, og det viktigste er diplomati og strategi. Jeg har blitt helt fengsla av dette spillet, og brukt timevis på å skrive diplomatisk vrøvl til de andre spillerne. I tillegg har jeg ført en logg som er omtrent like lang som bacheloren min. For at det ikke skal bli alt for høy Wall of Text-faktor, vil jeg poste den litt etter litt.

Edit: Etter Sherrifens kommentar har jeg tenkt litt over hvordan forklare klarere. Og siden jeg ikke har lyst til å gjøre så mye innsats så saksa jeg dette fra tutorialen:

intro-figur.png
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#2
Velger å anta at det er trygt å begynne å poste loggen min. Første del er skrevet i påvente av at Demake skulle bli med.

Galaksegal, Aslaks logg.


Iterasjon 1: 16. 4. 13.

fig-2.png
Fig. 2




Vel, da har spillet begynt. Jeg er den Blå spilleren. Av fig. 1 kan man se at jeg har begynt i et veldig fint, isolert hjørne av kartet, beklageligvis med fire motspillere rundt meg, men sånt kan man vel ikke gjøre noe med. Fig. 2 viser min planlagte ekspansjon, eller så mye av den som det gikk an å få med på skjermen. Hovedproblemet på dette tidspunktet er at Demake og Ally-yosha ikke har blitt med i spillet enda, og i hvert fall en av dem helt sikkert kommer til å spawne langs ekspansjonsrutene mine. Og det kommer sikkert til å skje en gang jeg ikke følger med, og alle flåtene mine flyr rett inn i deres flåter som får forsvarsbonus og knuser meg. Den eneste måten jeg kan se for meg at det ikke skjer, er hvis det blir flere stjerner av at de blir med. Vi får se.

fig 3.png

Fig. 3

Fig. 3 viser min infrastruktur i kontrast til min, enn så lenge, mest avanserte motspiller, Lars Li, aka. Tomas. Han har tre mer i økonomi enn meg, men til gjengjeld to mindre i vitenskap, noe som vil gi meg ny teknologi lenge før ham. Den første teknologien jeg forsker på er Terraforming, som vil gjøre alle stjernene mine fem ganger mer lønnsomme. Høres bra ut. Vi får se om det hjelper, har det på god autoritet at økonomi er den viktigste statistikken å øke i begynnelsen, så jeg får satse sterkere på den i neste runde.

Enn så lenge er min største utfordring hvor disse to ukjente i ligningen skal spawne. Hvis de, mot formodning, ikke begynner rett i min bakgård, så ligger jeg faktisk rimelig godt an til å få et bra early game.

*​

Stryk all noiaen om hvor de andre spillerene skal spawne. Alle fargene er representert fra start. Så dette kan bli bra. Blir nok nødt til å moderere mitt første ekspansjonsmål noe, men det vil tiden vise.

Se fig. 1 for spillerplasseringer: fra øverst, venstre til høyre: Lyseblå: Alyosha; Gul: Drauden; Mørkeblå: meg; Rød: kak; Oransj: Fetthesten; Grønn: SirkusMartin; Rosa: Tomas. Ikke vist: Lilla: Demake, i en blindtarm helt sør.

Har begynt diplomatiet i påvente av at demake skal gjøre sitt nærvær følt. Mitt første tilbud gikk til SirkusMartin, som spiller grønn, og gikk ut på en uendelig allianse med vilkår fordelaktige for ham. Dette avslo han, og tilba isteden en ikkeaggresjonspakt basert på tilbudene jeg la til grunn for en allianse. Han er nå min hovedfiende.

Tomas, rosa spiller, svarte mer positivt på min allianseanmodning. Han foreslo å presse ut SirkusMartin for kontroll over vår blindtarm av kartet. Men jeg stoler ikke på ham. Det er noe med tonen og lengden på meldingene hans. Spiller han et dobbeltspill sammen med Martin? Tiden vil vise.

Har også sendt tilbud om strategiske samarbeid til Yetipants (oransj), ikke-aggresjon til Alyosha (lyseblå), og om samarbeid til kak (rød). Ingen har svart enda. Spillet er da heller ikke i gang.

Hovedstyrken i flåten min settes inn mot nord, hvor det er mest territorium å vinne. Den trengs ikke hvis Alyosha respekterer avtalen jeg tilba ham, noe som ikke ville være fullstendig urealistisk å forvente av ham. Den krever retten til to stjerner som gir tilgang til en hel tarm vest for hans kjerne fram til romskip med lengre rekkevidde er utforska. Noe som minst tar noen dager. Jeg gjør meg klar til kamp i tilfellet at han ikke oppgir disse stjernene.

fig-4.png

Fig. 4: min reviderte ekspansjonsplan.
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#3
Iterasjon 2: 17. 4. 13.

Og DER er Dr. Demake med i spillet, og vi er i gang. Jeg er glad for å ha hatt den ekstra tiden til å legge planer. Nå vil det vise seg i løpet av de neste par dagene hvordan det gikk. Fetthesten, Demake og Alyosha har enda ikke brukt pengene sine, så de ligger an til å havne baketter.

Fetthesten er velvillig til en allianse for teknologisk utvikling i det tidlige spillet. Håper han gir meg Terraforming, siden jeg har bytta strategi til fordel for sterkere våpen for å bruke mot Martin. Demake skriver en noe skeptisk beskjed om at jeg prøver å egle meg inn på den svakeste. Tror ikke han er svakest. Kanskje han er det. Jeg vet ikke. Han avslutta i hvert fall meldinga «PS KNUSE MARTIN» så dette lover bra. Litt senere ga han beskjed på både melding til meg og på det offentlige forumet at han hadde kasta bort alle pengene sine. Jeg sendte noen oppmuntrende ord og maste om mer samarbeid.

Så kom en melding fra Alyosha, som jeg velger å gjengi i fullt.

To: All players
Subject: Oppfordring til overgivelse
Dobryj vyechyer, shalava-er!

I vår utgravning av en planet ødelagt av atomkrig avdekket vi den store apeprofeten KARL MARXs hellige produksjon, DET KOMMUNISTISKE MANIFEST, og De elleve brev som beskriver den store kongen Stalins opprettholdelse av gullalderen til apesivilisasjonen.

Vår romvesenmilitarisme, alltid i krig med hverandre, har bare ført til ødeleggelse for i motsetning til apene fikk vi aldri åpenbart den rette vei, KOMMUNISME, fra den hellige, firedimensjonale engel HISTORISK-MATERIALISME.

Vår store profet SECOND DOSTOJEVSKIJ resonnerte som følger: Hvis denne kulturelt overlegne sivilisasjonen som kjente kommunisme til slutt utslettet seg selv er dette det mest intelligente å gjøre. Vi kan kanskje ikke forstå det, men disse vesenene gjorde åpenbart det da de valgte det, og vi må følge deres overlegne eksempel.

Av den grunn akter vi å ta over hele verdensrommet, og destruere alt liv i universet.
Dere har ingen sjanse. Dere skal alle falle til våre balalaikaers toner. Vi har engelen HISTORISK-MATERIALISME på vår side. Man kan ikke kjempe mot HISTORISK-MATERALISME. Gjør det lett for dere selv og overgi dere nå ved å sende meg deres brukernavn og passord. Dette vil bli belønnet med 100 NOK i det virkelige liv til et valgfritt kontonummer.

Med vennlig hilsen,
Kommandørdiktator Alyosha

Så ja. Neste melding fra Ally lød at han nekta meg den stjernetarmen som så rettmessig er min, på hans venstre side. Hvis jeg tar noe nord for der og der så vil han gjøre alt i sin makt for å ødelegge meg. Hvis ikke kunne han tenkes å bytte teknologier. Vi får nå se. Med +1 i våpen vil han trenge massive styrker for å ta selv små garrisoner. Kanskje han også går for våpen, men etter den innledende meldinga til alle er det ikke sikkert han har noen teknologisk utveksling. Håper alt-inn-krigen drøyer litt, men jeg er beredt til å føre den mot ham. Fig. 5 viser kappløpet mot stjerna Mirsam, som er nøkkelen til hele stjernebeltet vest for Alyoshas kjerne. Jeg antar han vil rekke fram først fra Baham, men hvis han bare bruker en flåte, så vil mine 3 flåter seire. Så blir det et spørsmål om hvem som kan organisere forsterkninger raskest og sterkest. Hvis han ikke går for Mirsam direkte så vil jeg ha forspranget. Hvis det blir andre grensekriger blir jeg nødt til å forhandle. Både Martin og Tomas har vært positive til et status quo i diplomatisk kommunikasjon, men bare tiden vil vise hva som skjer. Jeg er fortsatt skeptisk til Tomas’ oppriktighet.

Fig 5.png

Fig. 5

Drauden skriver meg om en allianse mellom ham og Alyosha mot Kak. Jeg paster det med en gang til Kak og anmoder ham om å bli med på en nødsallianse mot Ally, og informerer ham at Fett Hesten har fortalt meg at hans ekspansjon blir på Draudens bekostning. Drauden har enda ikke tatt en eneste stjerne, så jeg antar at hans innblanding maksimalt sett blir begrensa.

fig-6.png

Fig. 6: Revisjoner av original plan

Gnisninger fortsetter i trekanten meg, Martin og Tomas. Martin anmoder meg om å få ta noen stjerner jeg trodde vi var enige om at var hans. Tomas spør om han kan ta noen stjerner jeg trodde vi var enige om var mine, men jeg sier han kan ta noen stjerner Martin allerede hadde informert meg om at han «hadde tatt» (tok en av en time senere). Tror Tomas’ skip er på ugjenkallelig ferd mot den stjerna Martin nå tok. Forhåpentligvis fører det til spenninger mellom dem, uten meg inne i bildet. For jeg er ganske sikker på å måtte forgå 20 skip i kampen mot Alyosha, og det er i beste tilfelle.

Siste kommunikasjon med Alyosha var
Ta noe som helst lengre nord enn Alhena, og vi vil gjøre alt for å utslette deg. La være, og vi vil være tilbøyelige til å bytte teknologi etter hvert.

fig 7.png

Fig. 7

Se fig. 7. Sabik vil bli okkupert nøyaktig da den første produksjonen inntreffer. Dette betyr at vi vil begge ha 170 kreditter til disposisjon for å hanskes best mulig med denne situasjonen. Spenningen er uutholdelig.
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#6
Så det tok Alyosha nesten tre timer å reagere på at jeg tok Sabik. «Håper det var en feil som du angrer dyrt på.» Han skal ha for å være underholdende å spille med. I mellomtiden har jeg investert i en ny flåte for å samle alle stjerneskipa som var blitt produsert på mine sentrale stjerner. 41 skip er på Sabik om 22 timer. Også kjøpte jeg en fabrikk der, som produserer et skip hver fjerde time. Alyosha skriver at hans styrker for å ta min planet vil være der om 8 timer. Hvorfor han spesifiserte hvor lenge det var til vet jeg ikke. Kanskje for å så frykt. Det beroliget meg. Innen 8 timer er gått har jeg 22 skip på Sabik, med forsterkninger på vei. For å kunne ta den stjerna må han da angripe med 45 skip eller mer, nesten halvparten av alle til hans disposisjon. Det er mulig han gjør det, men for å kunne forsvare mot forsterkningene mine må det ha vært 65 skip, eller så må han rekke å sende forsterkninger før mine ankommer. Jeg håper han ser fornuft og velger å ekspandere mot øst, hvor han har åpent mål. Hovedproblemet med dette er at jeg har gimpa økonomien min, Martin har nå 20 i økonomi, jeg kan maks få 15 før neste produksjon. Se fig. 8.

fig 8.png

Fig. 8

Ha, hans flåte er på 7 skip. Det betyr at jeg kan sende min første forsterkningsflåte på 10 skip rett videre for å bidra til garisonen på Misam. Hvorvidt den må være offensiv gjenstår å se. Min første flåte på vei mot Misam er like utenfor radarrekkevidde til å se om han har et skip på vei. Det plager meg bare at han enda ikke har invester noen av pengene sine.

Det ser ut som han ikke har noen flåte på vei mot Misam, i hvert fall som vil være der innen min er framme. Jeg blir allikevel sittende oppe til min flåte er framme for å kunne sette 9 skip i garrisonen og overlate den gjenværende ekspansjonen nordover til ett enkelt skip, mens 10 skip til er på vei som forsterkninger. Det betyr at han vil trenge en flåte på 39 skip for å ta Misam inntil de seriøse forsterkningene ankommer. Med tanke på hans 7-skips invasjonsflåte så stiller jeg meg tvilende til at det blir noe av. Men bare tiden vil vise. Mer om dette på fig. 9. Det bekymrer meg at han vil se min flåte seile fra Sabik, siden det er mer informasjon enn jeg synes han burde få.

fig 9.png

fig. 9

Nå har de begynt å snakke i korta, siden Buggz ikke har lagd noe privat forum enda. Er ikke sur på ham for det lenger. Som fig. 10 viser så er det ikke lenger mulig at Alyosha slår meg til Misam. Var sikker på at han skulle det. Nå i begynnelsen er det ufattelig viktig å ikke gå i angrepskrig, siden forsvar er 100% sterkere enn angrep. Senere er dette ikke så viktig. Dette betyr at stjernetarm nordvest er min. Og han skal ha en helvetes utfordring i å ta den tilbake.


fig 10.png

fig. 10
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#7
Er noe bugga med post editor, muligens fontens feil, vet ikke. Men jeg har i hvert fall siden jeg skrev det der fått med meg at skip ikke kan se noe rundt seg, så fig. 10 var feilinformasjon.
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#8
Iterasjon 3: 18. 4. 13.

fig 11.png

fig. 11

Nå har jeg holdt meg våken til kvart på tre for å se hvordan ståa var på Mirsam, og det lønte seg. Som man kan se av fig. 11 så har jeg slått Alyosha med like under to timer (veldig lite i dette spillet) til å lande. Og hans styrke er kun på ett skip. Hver flåte koster 25 kreditter, som er veldig mye så tidlig, så det er en dårlig handel for ham å kaste dem bort. Må morer det meg bare at han vil se en flåte seile bort fra Sabik, det vil vise at jeg er tallmessig overlegen ham. Derfor sender jeg ett skip videre til å ta over de påfølgende stjernene som er utenfor hans rekkevidde (også detaljert på fig. 11). Jeg taper 0 på en forsvarskamp mot ett skip enten jeg har 9 eller 10 skip stasjonert. Det betyr at jeg gambler på at forsterkningene vil være i tide og nok til å kunne danke ut eventuelle invasjonsstyrker. Diplomati i forkant av disse kampene har vært noe mindre skråsikkert, så jeg håper han vil prioritere selvpreservasjon over en kamikazeinvasjon av mine nye territorier.


fig 12.png

fig. 12

For øvrig er mitt diplomatiske forhold til Martin dramatisk bedra. Jeg ser nå på ham som en relativt trygg alliert, mer så enn Tomas. Hvis jeg skal klare meg må han og Tomas være de som sloss, og jeg må holde meg utenfor. Han ga meg klarsignal til å ta Eltanin, en stjerne som vil beskytte Segin med 41 i naturressurser (min nest beste stjerne etter hovedstjerna mi). Jeg hadde egentlig avtalt med Tomas å overlate den til ham, for å forsikre meg Alrami, Formalhaut og Thuban fra han svette klør. Han spurte om dem «ser du har en del stjerner i øst.» Se fig. 12 for mer om dette. Her kan man også se at Kak har forsynt seg av de seks stjernene i øst som jeg lovte til Tomas for å få ta stjernene nordafor. Det er strålende. Grunnen til at jeg nå velger å ta Eltanin, bortsett fra den strategiske relevansen den spiller for meg, er at jeg kan forklare det til Tomas med å sikre territorier fra Martin. Hvis han forlanger at jeg gir den fra meg er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg skal argumentere mot. Forhåpentligvis slipper jeg.

Min største utfordring akkurat nå, bortsett fra et eventuelt Kamikazieangrep fra Alyoshas side, er at jeg vil holde omtrent 10 stjerner mer enn noen annen spiller, og dermed stille meg i dårlig lys i alle andres øyne. Å opprettholde maktbalansen er muligens det sterkeste argumentet for allianser, og jeg grenser til alle de sterkeste spillerne for øyeblikket. Denne stjernetarmen er mitt lebensraum, og jeg har gitt faen i hvor mange jøder jeg måtte drepe for å få den. Martin har også en masse stjerner å forsyne seg av i sin bakgård, så jeg håper nesten at han tar dem kjapt, så jeg ikke stikker meg så mye ut. Samtidig er han min største utfordrer akkurat nå, med en økonomi som serverer ham 50 flere kreditter enn jeg vil få neste runde. Neste utfordring er at da Alyosha utvikler Hyperspace-teknologi, vil jeg ha en utsatt front i øst. Det ligger heldigvis flere dager, kanskje opptil en uke, i framtiden. Og innen den tid har jeg forhåpentligvis klart å gjøre stjernetallet mitt om til en solid fordel. Hvis jeg har flaks har en av stjernene jeg er i ferd med å ta et solid ressursgrunnlag, og jeg kan bygge opp en produktiv sekundærbase uten å kaste bort alt for mange penger. Om en dag er Våpennivå 2 ferdig utvikla, noe som betyr at jeg trenger 11 skip istedenfor 21 for å ta en stjerne med 10 skip stasjonert. Og at det trengs 31 skip for en spiller med våpennivå én å ta en stjerne hvor jeg har 10 skip stasjonert. Denne teknologien har jeg avtalt å bytte med Yetipants mot terraforming, som vil gjøre alle mine stjerner billigere å utvikle. Det plager meg også at Demake ikke har kommet seg av fisla si og ekspandert, jeg har bruk for ham som en motvekt mot SirkusMartin, men jeg tror ikke han har logga på siden penger ble utbetalt. Selv om jeg ga ham alle de strategiske rådene han trenger for å gjøre det noenlunde bra med sitt utgangspunkt. OG at siden sist har Martin gått til 22 i økonomi, og Tomas til 24!! Jeg vil få 16 da jeg bruker reservene mine, noe som gir Martin en fordel på 60 kreditter og Tomas 80. Den investeringa i industri på Sabik biter meg så jævlig i fitta siden den viste seg fullstendig overflødig.

fig 13.png

Fig. 13

Fig. 13 viser noen grafer av utviklinga over disse to dagene. Fig. 14 viser revisjonene av planen siden fig. 6. Herre gud så mye jeg klarer å skrive om dette spillet. To dager og det er halvparten av bacheloroppgava mi. Nå er det sengetid.

fig 14.png


fig. 14 (var ment å være forskjellig fra fig. 6, men noe tull og rot skjedde. Forskjellen er den røde revisjonen, som egentlig ikke skulle være med i fig. 6)
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#9
Våkner opp til at Alyosha har 30 skip på vei mot Misam. Føles godt mann. Jeg sendte riktig antall forsterkninger, og de ankom i tide. Mine 21 skip vil knuse hans 30 og ha 7 til overs etterpå. Og flåten på 41 skip fra min hjem-verden er allerede i nærheten. Hvor mange skip må han miste før han ser fornuft og gir opp? Mer om dette på fig. 15.

fig 15.png

Fig. 15

Ah det er så føkking sweet, mann. Mine to nyeste erobringer, Angetenar og Eltanin, har over 40 i naturressurser. Uheldigvis vet SirkusMartin om ressursene på Eltanin, men han ga den opp lett nok. Så får håpe konflikten om den er et stykke unna. Hvis han ikke har et vell av rike planeter å ta av. Segin som jeg tidligere nevnte som en sterk planet er ikke i nærheten, med 30. Disse planetene må jeg gjøre alt på å holde på. Har nå tatt ledelsen i antall planeter, med 28 over Yetipants og Martin som har 25 hver. Tomas har 24, og står for øyeblikket uten mulighet til å ekspandere uten aggresjon. Det kan bli farlig, da jeg har den lengste grensa til ham. Se fig. 16 (Tomas er rosa). Heldigvis har han for øyeblikket en av de svakere arméene, men det vil forandre seg fort, ettersom hans økonomi er sterkest. Sist han kontakta meg var det for å si at Kak hadde stasjonert en flåte med 10 skip på en grensestjerne. Jeg prøvde å berolige ham med at det sikkert bare er endestasjonen dens, siden den ikke kunne ekspandere, men sa det sikkert lønte seg å være føre var. Jeg føler meg dobbelspilt, men det er vanskelig å si. Et samarbeid mellom ham og Kak ville vært knusende.

fig 16.png

Fig. 16
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#10
Iterasjon 4: 19. 4. 13.

Min største frykt er for øyeblikket at Alyoshas økning i teknologistatistikken ikke betyr at han er på vei til å utvikle hyperspace og skal kjøre meg i bakdøra. Se fig. 17 og fig. 18 for å se hvilke ruter inn i mine bløte områder denne teknologien ville tillate ham. Den røde streken har jeg fotoshåppa inn for å simulere rekkevidden til hyperrommotorer på nivå 2. Jeg sendte forespørsler om han hadde røpa hvilken teknologi han utvikla til Tomas, Martin og Fetthest. Tomas og Martin svarte at de ikke visste, og Martin fortsatte med kontringsspørsmålet hva mitt forhold til Tomas var. Jeg svarte, mest mulig intetsigende, at vi hadde forhandla om grenser, og at jeg forholdt meg avventende til å se hva han ville gjøre, men så han som en potensiell trussel på kort sikt. Som sant er. Han har sterkest økonomi i spillet, og ingen flere ubebodde stjerner å ekspandere til. Fetthesten foreslo selv å undersøke, og sendte meg en melding noen timer senere om at Alyosha utvikla mer avansert radarteknologi.

fig-17.png

Fig. 17

fig-18.png

Fig. 18

Jeg tviler på informasjonen av én viktig grunn: Da Drauden sendte meg en melding for to dager siden, og foreslo en trippelallianse med han og Alyosha om å sende Kak ut først, så foreslo han utveksling av teknologi, og at han forska på radar. I tillegg står han uten mulighet for ekspansjon uten å ha hyperspace 2. Muligens har Alyosha løyet til Fett Hesten, ut i fra at han skal motta radarteknologi fra Drauden rett etter den er ferdig. Det er usannsynlig at de begge utvikler samme teknologi hvis de er alliert. Jeg ser det som mer sannsynlig at Alyosha lyver om noe sånt enn Drauden. Forhåpentligvis er det sant, men jeg forbereder meg allikevel på det verste. Bakdelen er at jeg fokuserer alt for mange flåter og romskip oppe i nord, og er fullstendig uforberedt dersom et angrep skulle komme i sør.

Forholdet mitt til Martin er nå ambivalent. På den ene side er han den jeg har mest lyst til å kunne se på som en trygg alliert, men samtidig klarer jeg ikke å stole på ham. Skulle kanskje ikke lovet Demake å knuse ham. Fetthesten er den jeg finner mest pålitelig. Fordi han er den spilleren som er lengst borte fra meg, og fordi han mater meg med tilsynelatende oppriktig informasjon. Selv om den ikke er like åpen som jeg skulle ønske. Det kan virke som Alyosha har tilbudt ham samme allianse som han har tilbudt meg og Kak. Kan det hende Tomas og Martin ikke er oppriktige om å ikke ha hatt kontakt med ham. Detta spælle’. Æ ælske det.

Informasjonen til Fetteste Hestesen viste seg å stemme, og jeg er trygg, selv om Alyosha får mer informasjon enn han behøver om troppebevegelser og –reserver. Jeg blir nødt til å basere meg på reserver utenfor hans synsvidde. Øker min økonomi til 23, men Martin svarer med å øke sin til 27. Så jeg ligger enda rimelig langt bak. Demake viser seg pålitelig og overfører jødeteknologi etter jeg sendte ham overføringskostnadene i blindt håp. Det var en god invistering. 50 mer gull hver runde. Så på tross av å lede med 4 økonomipoeng vil jeg fortsatt ha en inntekt på 10 mer enn Martin, og bare 20 mindre enn Tomas, forutsatt at Demake ikke også selger sin teknologi til ham. Se fig. 19 for mer om dette.

Ble ikke noe av tydeligvis
Fig. 19

Jeg tror den beste alliansen jeg kan skaffe meg i denne stund er med Tomas. Får håpe han kan overtales. Vi har begge risiko for å bli angrepet av fra to andre fronter hvis vi skulle gjøre krig mot hverandre. Sammen kan vi knuse Martin.

Hadde avtalt å spille med åpne kort med Yeti, siden vi ikke kan direkte angripe hverandre. Det førte til en del god informasjon, eller i det minste informasjon som virka god. Men etter å ha kikka litt i den gamle Neptune’s Pride-tråden tror jeg at åpenheten min må tøyles litt mer enn før. I hvert fall virker det som han skal angripe Drauden nå. Statistikkene vil vise om det er hold i det. Han sier Kak virker til å spille på lag med Alyosha, og vil ha våpenteknologi snart. Uvurderlig info hvis det stemmer.

Det meste av dagens produktive spilltid har gått med til å dirigere flåter rundt for å garrisonere hele territoriet mitt. Jeg går for spredt, 1-5-skips, bevoktning av andre enn kritiske grenseplaneter. Dette vil gjøre en invasjon mer irriterende, til jeg får en skikkelig angrepsflåte og noen Warp Gate-akseleratorer.

SirkusMartin fikk Banking like etter meg. Vet ikke om Demake solgte han teknologien, eller om han bare hadde flaks i General Research (4 poeng i timen per nivå til en tilfeldig teknologi), i hvert fall var det et par timer før min våpenforskning ble ferdig. Demake sendte meg et par sinte meldinger da han oppdaga det «ER DET DIGG Å LIGGE MED MARTIN ELLER? HÆ? SAR MEG!!!!!!1». Dette er muligens et forsøk på å kaste sand i øya mine. Men jeg prøvde allikevel mitt beste å overbevise ham om at det var via egen forskning han skaffa denne teknologien til veie. Og jeg tror jeg klarte å berolige ham. Men noen har også solgt Jødeteknologien videre til Tomas. Det plager meg noe så jævlig, hvis han ikke hadde fått det ville han bare hatt 20 gull forsprang. Nå er det tilbake på 70. Faen ta deg, Martin, hvis det var deg. Og enda mer faen ta deg, Chris, hvis det var deg.

Payout: $330. Tomas bekymrer meg mer og mer. Han har ikke svart på min anmodning om at vi burde stå sammen, bytter teknologi med Martin og investerer kraftig i industri. 5 poeng mer enn meg nå, 3,75 skip i timen, mot mine 2,5. På de 24 timene det vil gå før jeg kan foreta en lignende investering betyr det 30 skip ovenpå forspranget på 7 han allerede har. OK det høres ikke like avskrekkende ut etter å ha foretatt utregninga, med tanke på at jeg har sterkere våpen.
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#11
Solkongen faller

Martin angriper. Jeg gir opp. Har ikke mulighet til å forsvare meg med halvparten av troppene mine som forsvar på fronten mot Alyosha. Min forsvarslinje er for lang, hadde måtte hatt Warp Gate-teknologi for å kunne takle denne situasjonen. Selv om våpenteknologien min er sterkere enn hans.

Screen Shot 2013-04-19 at 11.33.06 PM.png


Det kan argumenteres for at min avgjørelse er feig, men hvis det først blir offentlig kjent at Martin begynner å lefle seg av mine territorier, vil alle de andre jeg deler grense med også komme til å gjøre det. Det er på en måte en lettelse, siden jeg skal ha ferdig bacheloren min neste uke. Har gitt bort de eiendelene jeg hadde å gi bort til de jeg likte best i spillet, Demake og Yetipants. Pluss våpenteknologi til Tomas, siden han kan utfordre Martin om mitt territorium. Håper han gjør det, selv om jeg allerede vet de samarbeider.

Screen Shot 2013-04-19 at 11.53.25 PM.png


Så vet man hva ordet til Martin er verd.
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#13
Ja ja, jeg hadde det veldig gøy mens det varte. Dette her er den typen spill som jeg ikke kan tillate meg selv når det er skolearbeid å gjøre.
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#20
Det virker ikke lenger som jeg er i fare for å bli angrepet. Inntil videre er jeg en sovende celle på min ene planet, en konge i eksil. Men jeg bygger meg sakte, men sikkert, opp. Det var ingenting her da jeg kom hit. Kanskje, da krigen i sørøst kommer til nord, kan jeg se mitt snitt til igjen å være en utfordrer for det galaktiske hegemoniet. Vi får se. Så lenge jeg fortsetter å bli latt i fred kommer jeg i hvert fall ikke til å bli svakere.

Screen Shot 2013-05-04 at 8.07.05 PM.png