Mer det at Nicholas suger. Kanskje ikke så rart siden det der var den tredje kampen hans (iallfall etter hva statistikken hans sier).
Den gylne regelen i Frozen Synapse er at cover er det du vil ha. I den grad det er noen valuta i spillet (ut over metavalutaen poeng), så er det cover som er den viktigste. Dernest kommer informasjon og sikte. Cover lar deg bestemme hvor du kan bli angrepet fra, så hovedpoenget er å se hvor du ligger best an med tanke på cover. Så må du ha informasjon, dvs. vite hvor fiendene er. Du kan ikke se hvor fiendene er med mindre du har ævva planta på dem, så hvis de sniker bak en vegg forsvinner de og bare et skrømt står igjen. Det er her taktikken kommer inn i bildet, og hvor god du er på å forutse trekkene til fienden. Så, når du først skal fajte litt, må du sikte på fienden, og det før han kommer inn i siktelinja di. Det tar tid å sikte, så hvis du løper inn i ei siktelinje er du i praksis allerede død. Med mindre du har griseflaks, som han ene jeg spilte mot istad

. Og her har vi alle ordrene du kan ta til hjelp: Stå eller dukke, løpe eller vente (du kan gi en venteordre som igjen får en egen tidslinje som du kan gi nye ordre på), skyte hvis du ser noen eller bare peise videre, osv. Så legger du planen din, plotter inn waypoints og gir ordre, og trykker Play. Så ser du ordrene dine bli spilt av i sanntid, og får en ide om hvor bra de funker. Så justerer du eventuelt, og når du er klar sender du dem til serveren. Så gjør motstanderen det samme, du får resultatet fra serveren og planlegger derfra igjen, og slik går nu dagan til alle mann er døde.
Høres kanskje komplisert og teit ut, men i praksis er det jævla kjapt (lengste kampen min varte vel i under ti minutter) og ekstremt tilfredsstillende når du klarer å planlegge bra. Verdt å nevne at det bare er regelforståelse og taktiske evner det går på, det er ikke et actionspill selv om det føles sånn til tider. Kan si at jeg betalte cirka 200 kroner for spillet (luksuspakka, må vite) og det har lett vært verdt det allerede.