FrP-poden

I

impywimpy

Gjest
FrP-poden

Dette er spilling for folket!

Da Nintendo først hevdet at man stod vet et veiskille var det nok av dem som trakk på smilebåndet eller ristet oppgitt på hodet. Noen år senere smilte man fortsatt da Shigeru Miyamoto entret podiet med sitt ”konemeter” , men om noen fortsatt ristet på hodet var det så definitivt ikke i arrogant overbærenhet. Nintendos viktigste merkevarer heter ikke lenger Mario Bros, The Legend of Zelda eller Metroid, men Nintendogs, Brain Training og Pokémon. Soverom har blitt til stue, aktivitet har blitt til rekreasjon og flopp har blitt til suksess. Etter noen år med falming i mørket har Nintendo igjen befestet sin posisjon som markedets fremste innovatør. Og de har ikke bare funnet tilbake til sine husmødrene, men henvender seg nå også til forretningsmenn så vel som tenåringsjenter og – hold deg fast – pensjonister.

Vekkelsen som skal hjemsøke vårt land er pertentlig orkestrert med en stadig stigende tilgang på konsoller som akkumulerer i det mange vil hevde er tidenes spillhøst fra Nintendos side. Er det mulig at vi få se både Metroid Prime 3: Corruption, Smash Bros. Brawl og Super Mario Galaxy på denne siden av jul? Det er tydelig at Nintendo er villig til å satse tungt for å trekke også kjernemarkedet over på Wii.

Men det er ikke bare Nintendo som satser tungt. Vi har allerede sett noen av de obligatoriske kapitulasjonene, og flere vil det helt sikkert bli. Å konkurrere med de allerede posisjonerte sluggerne GTA 4 og Halo 3 er nemlig en risikosport de færreste villig lar seg involvere i. Plassene bak er allerede fylt opp av potensielle stortitler som Assassin’s Creed, Bioshock og Heavenly Sword.

At Nintendo likevel velger å by opp til dans er interessant. Vi har alle hørt hvordan den Kyoto-baserte utvikleren hevder at den ikke lenger konkurrerer direkte med Sony og Microsoft, men er dette sannheten? Nei, jeg tror ikke det. Gjennom å delvis blottlegge seg for den anskuelige framtid kommer dette mest sannsynlig til å bli det siste vi ser av Nintendo som vi kjenner dem idag. Dette kan være en siste invitasjon til å forlate ærverdige jaktmarker med dem, og ta steget ned til allmenheten.

Av de tre stortitlene som venter oss er det bare Super Smash Bros. Brawl som virker som en sikker suksess. Super Mario Sunshine var kanskje et hvileskjær i rekken av Mariospill, men i mine øyne gjorde spillet også det klart hvorfor Mario i 3D hittil ikke har fungert optimalt. Metroid Prime 2: Echoes så en relativt klar nedgang i salgstall så vel som kritisk aktelse, og jeg stiller meg tvilende til om det i det hele tatt er mulig - eller ønskelig fra Nintendos side - å puste nytt liv i Prime-serien.

I korridorene hviskes det at Twilight Princess er det siste Zelda-spillet som vil benytte seg av den strukturen som trollbandt oss alle da Ocarina of Time banet vei for eventyr i tre dimensjoner slik vi kjenner det idag. Super Mario Galaxy virker innstilt på å forene gammelt med nytt i god Nintendotradisjon, og navnevalget (som automatisk sender tankene tilbake til SNES-dagene) betyr sannsynligvis at vi også her kan forvente oss en nyoppfinnelse av en sjanger der dimensjonene må gi etter for tilgjengelighet og umiddelbar spilleglede.

Og da er det kanskje litt merkelig at alt Nintendo foretar seg for tiden er innhyllet i et solid lag med optimisme, fra bransjefolk såvel som journalister. Villig lar vi oss lure opp i stry av vakre visjoner og store ord, som snart vil vise seg å være kamuflerte floskler. Gjennom sitt forsøk på å effektivt forene fortid og framtid ved å ta oss like til helvetes porter vil alle andre enn kapitalistene lide. Den typen innovasjon Nintendo snakker så varmt om handler nemlig ikke om videreutvikling av etablerte former. Det det derimot handler om er dekonstruksjon av verste slag. De alltid like ydmyke japanerne har ettersigende bestemt seg for at om ikke elva vil komme til dem, ja da skal de jammen komme til elva. Og du kan ta deg faen på at de ikke har tenkt å la noe være igjen når de først selv har dratt.

Men det er først når du drar inn den fatale mangelen på ettervekst i den japanske industrien at du virkelig kjenner alvoret sige på. Revolusjonen følges ikke opp av unge menn med katanaer og eksplosiver, men av storkapitalister som har vært ute mer enn en vinterdag før. Det vi har i vente er en en konsolidering også på produktutviklingssiden hvor visjonene blir så strømlinjeformet at – ja - selv mor kan klare det. Dette er hva vi så villig lar oss begeistre av.

For hvordan kan noen med vettet i behold påstå at dette er noe annet enn ren populisme? Vi snakker om en ren reduksjon av de kreftene som så langt har drevet mediet forover, og på bekostning av hva? Tilgjengelighet. Denne tankegangen står i fare for å spontanabortere de kunstneriske elementene Jade Raymond for bare noen dager siden snakket så varmt om på Ubidays, og som de nyttige idiotene vi er lar vi det skje uten å mukke. De mest frisinnede av oss tyr til og med kanskje til stående ovasjoner.

Den samme regressive ideologien som har ført Norge (og en rekke andre land) inn i et politisk ingenmannsland der populistiske xenofober er arbeiderklassens dagsorden, truer nå også med å sluke et av det moderne samfunns siste kreative fristeder. Vi har allerede sett dommedagstegnene i form av hvordan Nintendo DS effektivt har overskygget PSP, på tross av at sistnevnte har levert vel så mange kvalitetsspill som det toskjermete monster fra Kyoto.

Hva er så unnskyldningen denne gangen? Tilgi dem for de vet ikke hva de gjør? La oss gi dem en sjanse, så får vi se hva de er gode for? Hvor mye kan egentlig gå galt i verdens største underholdningsindustri? Effektivt blir vi slik kvitt samvittighetskvalene som de hjerteløse postmodernistene vi er.

Si ikke at du ikke har blitt advart.

Travis Touchdown og No More Heroes. Eller Suda 51 som sier "the joke is on me" på gebrokkent engelsk?

Se så søt. Hva du enn gjør, så ikke gi Nintendo vann på mølla.

Ikke på Nintendo Wii. Enda et eksempel på at Nintendo er bakstreverske og innerst inne hater deg.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Flamebait ohoi. Dette er det fryktelig liten vits i å kommentere, gitt.

Skrivetips, de jeg gidder:
- Det skrives "Pokémon".
- Det tredje (fjerde!) Metroid Prime-spillet heter "Metroid Prime 3: Corruption", det tredje Smash Bros.-spillet heter "Super Smash Bros. Brawl".
- Godt mulig du mente det som et ordspill, men det skrives altså "konsolidering". Hvis det er et ordspill, gjør det tydeligere. Eller kutt det ut. Helst. :p

Novastrum

Feminist-elitist
Ble du inspirert av penny-arcade 25 mai, eller er det bare en sammentreff?

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av Jeremy Parish
You're too young for Nintendo
posted at 05/25/2007 10:33 AM PDT

I have recapped this week's Nintendo event. At first I was worried I was too, you know, forgiving, too supportive of Nintendo's new approach. But then some guy got his fanboy panties twisted in a knot because I made a reference to the "two GameCubes duct-taped together" school of thought, clearly missing the fact that it was a disparaging reference. Well done, Internet.

But yeah, I'm totally down with Nintendo's new hook. Of course, like everyone at the event this week, I was disappointed not to see Mario Galaxy or whatever, but apparently I was one of the few who also didn't expect to see those games. This event was basically just a formal declaration of intent for what they've been doing for years now. And while it does seem something of a waste to fly up to Seattle just to look at Brain Age, there's enormous significance to what was shown -- just not in the usual OMG OMG SO AWESOME EAT THAT 360 AND PS3 sense that serves as the metric for most gamers.

Video games to date have been a depressingly limited medium, jealously lorded over by a narrow-minded and insular bunch of consumers. (That's us.) Which is precisely why there was such negativity in the air this week -- the enthusiast press, like the gamers it caters to, is conditioned to expect certain things, and the likes of Carnival Games and Boogie fall waaaaay off the mark. Some of us were able to grudgingly accept the new face of Nintendo, others not so much... and I worry for the latter camp, because they need to come to grips with it. There's more of a future in Brain Age than in Mario. Look at how many of Nintendo's games are being presented in simple, elegant and mascot-free packaging; the new target audience doesn't need a fuzzy mammal or angry space marine to enjoy a game. They just want, you know, a simple, accessible good time.

There's nothing more pathetic than message board rats who mope about the evil of "non-games" and how Nintendo is ruining video games (ruining, I say!) by daring not to push graphical boundaries and further refine the WWII first-person shooter genre or whatever. And then to see the same people turn around and lambaste opportunistic politicians who decry the violence of video games.

Time for some advanced taxonomic reasoning.

The same casual games some of you hate so much are a major part of the solution to the violence in games debate. You're never going to convince people that violent games aren't violent -- but if you let the medium expand to encompass a wider variety of games, including games that appeal to the critics themselves, then the controversial content becomes a tiny subset of a much larger and more inclusive medium. There's more to the motion picture industry than summer blockbusters; there's more to print than Tom Clancy potboilers; there's more to music than what's on the radio. Games need to expand like that as well, or they'll founder into irrelevance.

So just suck it up, forum rats. Nintendo's not replacing you; their marketing materials actually point out the importance of fanboys. They know you for what you are. But you still get your Marios and Zeldas and Metroids this year, your Halo sequels and your dozens of Final Fantasy-branded games and your freedom to pretend to be a scantily-clad level 70 lady elf. By opening the medium to a broader audience, by transforming casual games from niche PC-based time-wasters into a major business element for the world's largest gaming company, Nintendo's subsidizing the blockbusters you love so much, introducing new people to the hobbby, and making the industry in general healthier.

Please let me know how that is bad! (Preferably with many cusses.) Personally, I'm not seeing it.

I

impywimpy

Gjest
Hadde jeg bare orket å gjøre meg ferdig på torsdagen, hadde jeg ikke sett så jævlig passé ut nå. :argh: Jeg leser selvfølgelig ingen av de sidene dere nå så villig trekker fram, selv om jeg kanskje burde gjøre det. Dermed ender det som egentlig var ganske klarsynt fra min side opp som en sløv kopi av andres åndsverk, men jeg har vel ikke noen andre enn meg selv (og en haug med eksamener) å takke for det.

God tekst av Herr Parish, i det minste.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(impywimpy @ 27.05.07, 10.11) 67793
Dermed ender det som egentlig var ganske klarsynt fra min side [...][/b]
Poengene dine er gode, men teksten henger ikke på greip. Var det meninga, eller er det bare jeg som synes du virker som en kødd når du skriver?

Jeg tror du bommer på en rekke fronter.

Jeg tror ikke Nintendo ser på Metroid som noen stor salgshest nå som både Nintendogs, Pokémon, New Super Mario Bros. og Animal Crossing har tidoblet Metroids salgstall. Derimot tror jeg de anser serien for å være viktig for å bevare den tettbygde kjernen av spilltilhengere, og det tror jeg de har helt rett i. Hvis Prime 3 virkelig definerer Wii-FPS-en, slik Nintendo har snakket om at de ønsker, så vil det for eksempel være en klar programerklærling, og spill som Zelda, Metroid og Mario vil nok et stykke på vei ha nettopp denne funksjonen framover.

Den største økonomiske gevinsten kommer garantert til å ligge i alt mulig annet N er i stand til å kryste ut av seg, slik som de bebudede Wii Health og Wii Music. Det er imidlertid ingenting så langt som peker mot at dette er et enten-eller for selskapet. Ut fra hva vi har lært så langt om førstepartsplanene for utgivelser fra store N er det veldig tydelig at de satser på begge deler samtidig, og det tror jeg de gjør lurt i. Skarene av mennesker med N-logoen inngravert på hjertet er såpass store og lojale at å beholde dem er verdt det det koster å utvikle dyrere spill.

Super Mario Sunshine er for øvrig langt bedre enn sitt rykte, og å kalle det et hvileskjær er ganske drøyt. Folk må lære seg å akseptere at plattformspill kan være bra selv om de ikke forsøker å gjenskape Super Mario Bros.

SITAT
I korridorene hviskes det at Twilight Princess er det siste Zelda-spillet som vil benytte seg av den strukturen som trollbandt oss alle[/b]
Upresist, vel? Så vidt jeg husker var vel heller ordene som ble brukt at dette var det siste Zelda-spillet "slik vi kjenner" serien. Om det er strukturen som vil endret på gjenstår å se.

Så til populismebegrepet: I mine ører innebærer "populisme" ikke bare å gi folk det folk vil ha, men å gjøre det på en tilsløret fordummende måte. Fra politikken kan man for eksempel kalle det populisme hvis en politiker bruker enkel og velpoengtert retorikk for å skjule sammenhenger og gjøre verden lettfattelig og enkel.

Med denne bakgrunn synes jeg du bommer ved å kalle Wii- og DS-framstøtene for populisme. Dette dreier seg om produkter med gitte kvaliteter og ulemper, og det er forbrukeren som avgjør hva hun vil ha. Hvis mange brukere vil ha Wii Sports ser jeg virkelig ikke problemet med å lage Wii Sports.

Hvis det du egentlig snakker om er Reginald Films-Aime og kompanis måte å uttale seg til pressen på, bør du si det.

I

impywimpy

Gjest
Yeti:
SITAT
Poengene dine er gode, men teksten henger ikke på greip. Var det meninga, eller er det bare jeg som synes du virker som en kødd når du skriver?[/b]
Bare nå eller konsekvent? Hvis det siste er tilfellet, har jeg definitivt noe å jobbe med i sommerferien. Teksten tar for seg ambivalens, og tok først virkelig form etter at Reggies åpningstale dukket opp for allmenheten. Kall det å male djevelen på flatmark, om du vil.

oerhört:
SITAT
Jeg tror ikke Nintendo ser på Metroid som noen stor salgshest nå som både Nintendogs, Pokémon, New Super Mario Bros. og Animal Crossing har tidoblet Metroids salgstall. Derimot tror jeg de anser serien for å være viktig for å bevare den tettbygde kjernen av spilltilhengere, og det tror jeg de har helt rett i. Hvis Prime 3 virkelig definerer Wii-FPS-en, slik Nintendo har snakket om at de ønsker, så vil det for eksempel være en klar programerklærling, og spill som Zelda, Metroid og Mario vil nok et stykke på vei ha nettopp denne funksjonen framover.[/b]
Selvfølgelig, men er det gjennom å lure oss inn i en søvnlignende euforisk tilstand eller ved å vektlegge de elementene i spillutvikling som så langt har vært nyvinnende? Som Nintendos kanskje mest kritikerroste spill fra forrige generasjon er det alle grunner til å trekke det fram. Tror du Nintendo er fornøyd med at Prime-serien fortsetter sitt kreative så vel som salgsmessige fall. Du trenger ikke å være enig med meg, men i mine øyne var Echoes et tilbakesteg som gjorde det tydelig at FPA i den formen Prime realiserer det ikke er ideelt hverken for kunden eller Nintendo. Kanskje den nye kontrollmekanikken vil vise seg å være mer enn den sjelløse tekniske oppvisningen som Hunters etter min mening endte opp som på DS, men jeg har mine tvil. Det noble ville være å avlive Prime-serien mens den fortsatt har et snev av relevanse.

Det som er minst like interessant er at Nintendo nå på mindre enn et år utgir både et fullverdig Zelda-spill, et fullverdig Mario-spill, et fullverdig Smash-spill og et fullverdig Metroid-spill. Siden vi alle vet hvor usikre nye merkevarer kan være, har de (som jeg allerede har nevnt) blottlagt seg totalt for så mye som kanskje 2 1/2 år. Det er med andre ord ikke Nintendo, men tredjeparts utviklere som i første rekke skal stå for appelene til kjernepublikummet, og vi vet alle hvordan EA vanligvis fikser den biffen. En blåkopi av en innovativ kontrollmekanisme har aldri tilsvart et førsteklasses spill.

SITAT
Den største økonomiske gevinsten kommer garantert til å ligge i alt mulig annet N er i stand til å kryste ut av seg, slik som de bebudede Wii Health og Wii Music. Det er imidlertid ingenting så langt som peker mot at dette er et enten-eller for selskapet. Ut fra hva vi har lært så langt om førstepartsplanene for utgivelser fra store N er det veldig tydelig at de satser på begge deler samtidig, og det tror jeg de gjør lurt i. Skarene av mennesker med N-logoen inngravert på hjertet er såpass store og lojale at å beholde dem er verdt det det koster å utvikle dyrere spill.[/b]
Selvfølgelig, men det er også de som må fire på kravene. Selv om de satser på begge deler, er vi skjønt enige om hvor pengene ligger.

SITAT
Super Mario Sunshine er for øvrig langt bedre enn sitt rykte, og å kalle det et hvileskjær er ganske drøyt. Folk må lære seg å akseptere at plattformspill kan være bra selv om de ikke forsøker å gjenskape Super Mario Bros.[/b]
Jeg har spilt spillet, og kan ikke si at jeg likte det. Men så liker jeg heller ikke Mario 64 spesielt godt. Det jeg vil ha er et plattformspill som aldri er en kamp mot et krakilsk 3D-kamera, og Sunshine gjorde svært lite for å dekke over akkurat den svakheten, da heller tvert imot.

SITAT
Upresist, vel? Så vidt jeg husker var vel heller ordene som ble brukt at dette var det siste Zelda-spillet "slik vi kjenner" serien. Om det er strukturen som vil endret på gjenstår å se.[/b]
Jeg følte at det passet med dommedagsprofetiene. Noen friheter må man da kunne ta seg.

SITAT
Så til populismebegrepet: I mine ører innebærer "populisme" ikke bare å gi folk det folk vil ha, men å gjøre det på en tilsløret fordummende måte. Fra politikken kan man for eksempel kalle det populisme hvis en politiker bruker enkel og velpoengtert retorikk for å skjule sammenhenger og gjøre verden lettfattelig og enkel.[/b]
Jeg kan se at dette ble krampeaktig fra min side. Men siden Nintendo har gitt opp å innlemme massene i den fantastiske aktiviteten virtuell masochisme er (ihvertfall på kort sikt), føler jeg at vurderingen ikke er uten relevans fra det standpunktet jeg skriver fra.

Misforstå meg rett: All ære til det Nintendo nå forsøker på. Jeremy Parish har gode poenger i sin tekst, og jeg kunne godt ha skrevet noe nærmere opp til det for at nikkeleken skulle få fortsette uforstyrret. Men man bør i det minste være klar over hva det er man applauderer. Det blir garantert mye spilleglede å finne på Wii såvel som Nintendo DS, men den rollen Nintendo nå velger å gå inn i er ikke entydig positiv for andre enn de som har et like overfladisk forhold til spillmediet som jeg fra tid til annen liker å tro at jeg har. Det kan godt være at det handler om et skritt tilbake, før så å ta et fantastisk hopp forover, men tingenes tilstand vitner om at vi i første rekke snakker om en minimalisme som bryter med konvensjonene på de aller fleste områder. Hvorvidt dette er en god ting får være opp til hver enkelt å avgjøre.

Men det er viktig å se at det man hittil kanskje har applaudert vil få konsekvenser. Spillpressen er for alvor i ferd med å våkne opp, men er du det?

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
I USA selger manga som varme hvetebrød med innbakt hakka møkk. Love Hina, Naruto, One Piece, Dragon Ball, Death Note, og andre super-mainstream manga ligger på topplistene over mest solgte bøker, måned etter måned. For i USA har innførselen av manga vekket et nesten dødt tegneseriemarked til live igjen, og skapt nye fans.

Seriemarkedet stod lenge med en fot i graven, og grunnen var at de ikke ekspanderte det. De store selskapene som Marvel og DC drev på slik som spillindustrien har gjort til nå, de solgte det samme produktet til de samme hardcore folkene, igjen og igjen, og tegneserier fikk på seg et rykte om å være for feite 30-åringer som kun vil lese om superhelter.

Utgivere trenger ikke være like konservative i hvilke spill de velger å produsere hvis det er mer enn én demografi å gå etter. Kanskje Beyond Good & Evil 2 vil appelere til 25-40 år gamle damer? Til vi har fått et slik marked, hvem vet? Jeg vil gjerne finne det ut.

edit: Et annet pluss med massemarked - lavere priser. :>

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(impywimpy @ 27.05.07, 19.17) 67845
Yeti:

Bare nå eller konsekvent? Hvis det siste er tilfellet, har jeg definitivt noe å jobbe med i sommerferien. Teksten tar for seg ambivalens, og tok først virkelig form etter at Reggies åpningstale dukket opp for allmenheten. Kall det å male djevelen på flatmark, om du vil. [/b]
Det jeg synes du bommer grovest på, er at du skriver en flengende kritikk hvor du selv framstår som en indignert spiller som iallfall ikke skal ha noe av utvanning av sitt elskede medium, for det skal forbli akkurat slik du liker det, og du trenger iallfall ikke at Hvermannsen skal bli interessert. Tonen er nedlatende overfor stort sett alle, inklusive leseren; det skal godt gjøres om ikke de fleste lesere føler seg litt truffet av noen av poengene dine. Hadde du klart å holde hodet litt kaldere og være litt mer saklig, for å spille på lag med leserne og dermed gjøre det lettere for dem å se din side av saken, tror jeg dette kunne hatt slagkraft. Jeg måtte tenke en del på teksten og omformulere en del av poengene dine til litt mindre spydige ordelag før jeg klarte å se hva du faktisk prøvde å si, og da er det noe som ikke stemmer. Jeg trodde innledningsvis dette var et rent angrep på Nintendo-fansen skrevet utelukkende for å være kjip, ikke for å peke på tendenser i tiden og spå hvor ting er på vei hen.

Så nei, ikke konsekvent; selv om du spaserer på kanten i alle tekstene du har lagt ut så langt, bikker denne over på feil side. Formen overskygger budskapet, og jeg synes ikke dette er en vellykket tekst selv om - som jeg har skrevet før - poengene dine er interessante og inspirerer til ettertanke.

Skal jeg komme med min tilbakemelding på budskapet, vil jeg påstå det ennå er for tidlig til å se hvor skuta kommer til å havne. Det høres litt fjernt ut at det selskapet av de tre store som er mest drevent i gamet skal gi sine gamle fans på båten så lett, så jeg vil tippe Nintendo har satset på å treffe den gylne middelvei. Uansett angrer jeg ikke på at jeg har skaffet meg en Wii, men savnet etter titler med litt ordentlig kjøtt på beina (som ikke heter noe med Zelda) begynner å merkes.

I

impywimpy

Gjest
Thinaran:
Det du skriver her er interessant. Jeg er ikke så kjent med mangamarkedet at det gjør noe, og selv om denne formen for historieformidling setter betraktelig lavere krav til ressurser enn det moderne spillet gjør det, er det klart at økt konkurranse gjennom flere selvstendige aktører gjør et medium godt. Samtidig ser man svært lite til nettopp selvstendige aktører i spillbransjen, hvor Nintendos virtuelle konsoll så langt har vært forbeholdt såkalte klassikere og Xbox Live: Arcade har drevet en mildt sagt horribel sensureringspolitikk som aktivt motarbeider alle former for kreativitet fra selskaper i etableringsfasen.

Jeg vet ikke hvor glad du er i slikt, men i hvilken sammenheng ser du framveksten av artister som Alan Moore, Neil Gaiman, Chris Ware, Art Spiegelman, Jason osv? Ser man for eksempel mangamarkedet blomstre i en rekke spennende nisjéserier som finner et publikum, eller er den i ferd med å kveles i sitt eget oppkast? Og i hvor stor grad ser man intelligente sjangeroverskridelser som låner det beste fra begge verdener?

Jeg er litt bekymret for at spillindustrien er på vei ned i den samme dumpen pornoindustrien endte opp i med introduksjonen av hjemmevideospilleren. Selv om en slik frykt kanskje er ubegrunnet når du ser på hvordan spill som ICO og SotC intelligent bruker spillmekanikk til å formidle følelser i en større kontekst (der Nintendogs eller The Sims ikke nødvendigvis gjør det), eller hvordan enkelte spill bruker fortellerstemmen som et redskap til å flytte deg mye nærmere protagonisten enn tidligere har vært mulig. Men hvis du fikk med deg det sølet jeg og SirkusMartin presterte i mitt første forsøk på å underholde, er det samtidig tydelig at mange ser på spill som et medium som skal være pretensjonsløst og først og fremst underholde.

Og hvis det viser seg at den (mangelfulle og kllisjefylte) historiekulturen som etterhvert har utviklet seg rundt mediet viser seg å strengt tatt være overflødig, vil dette bety en ganske radikal endring i designfilosofi fra utviklernes side. Poenget er altså ikke at jeg er redd for at Excite Truck skal gjøre Burnout overflødig, men at viljen rundt eksperimentell formidling vil forsvinne og erstattes av en ekstrem funksjonalisme som alle kan finne en viss glede i, men som likevel ikke har noe dypere å formidle.

Disse Bekymringene er kanskje grunnløse når man ser på hvordan et spill som Phoenix Wright ikke har hatt noe problem med å finne et utvidet publikum, selv om vi snakker om et spill som låner tungt fra et fortellende medium. Selv om spillet er forholdsvis lett i stilen, er det jo heller ikke redd for å ta opp relativt alvorlige problemstillinger. Men det vil være synd om den episke opplevelsen foreløpig blir satt til side for tomme og identitetsløse aktivitetsspill eller redusert til noen få alternative distribusjonskilder og det håndholdte format. Vi må for all del ikke glemme at Nintendo lenge har vært en av de mest nyskapende kreftene innenfor spillmediet på alle fronter, og at det ikke er noen som kan fylle det potensielle tomrommet på kort varsel.

I

impywimpy

Gjest
SITAT(Yetipants @ 28.05.07, 00.50) 67905
Det jeg synes du bommer grovest på, er at du skriver en flengende kritikk hvor du selv framstår som en indignert spiller som iallfall ikke skal ha noe av utvanning av sitt elskede medium, for det skal forbli akkurat slik du liker det, og du trenger iallfall ikke at Hvermannsen skal bli interessert. Tonen er nedlatende overfor stort sett alle, inklusive leseren; det skal godt gjøres om ikke de fleste lesere føler seg litt truffet av noen av poengene dine. Hadde du klart å holde hodet litt kaldere og være litt mer saklig, for å spille på lag med leserne og dermed gjøre det lettere for dem å se din side av saken, tror jeg dette kunne hatt slagkraft.[/b]
Det jeg forsøkte å vise med dette, er at om frykten er reell, så er denne typen reaksjon ikke det. Hvis man ønsker å fortsette til høsten og får inn litt redaksjonell ballast, tror jeg det skal være mulig å unngå tekster som bommer så til de grader som denne tydeligvis gjør. Hvis noen skulle lure, er jeg meget positiv til det aller meste Nintendo for tiden driver med, men jeg ser ganske enkelt ikke hvordan man skal klare å gjøre alle fornøyd innenfor et tidsrom på, si tre år. På en annen side begynner vel Nintendo å få en del penger på bok nå, slik at de kan satse relativt tungt på programvaresiden.

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
Å gjøre videospill til et bredere medium på linje med film og bøker vile nok "vanne ut" spillmarkedet en del, men det vil også gjøre flere til lags, og introdusere det til flere.
En annen effekt er at vi som regner oss som gamere nå, vil i så fall forandre rolle fra å ha et nerdeaktig interesseområde til å enkelt og greit være dem med de gode spilla, akkurat som film- og musikkjennere nå er folk vi konsulterer når vi vil vite noe om det. Alle har en formening om forskjellig musikk og film, og hvis alle får en mening om spill som går utenom spilling generelt, er det ikke mange bakdeler. Vi klarer jo ennå å skille klinten fra hveten.

Populisme innenfor spillmediet trenger ikke å være like ille som populisme innenfor politikk. Der FrP for lengst har spora av, har vi ennå ikke kutta ut de gode delene av mediet. Tenk på det som... en planet. Jo større den blir, jo hardere blir kjernen.

CyberK

Finner ikke på noe.
Eh, jeg var ikke gammel nok (eller for den saks skyld født nok) til å få det med meg da pornoen gikk over til hjemmevideo. Er det slik at de plutselig sluttet å lage høykvalitets erotiske opplevelser som fikk deg til å tenke over hvor ensomt det er å være husmor og være stressende det er å være postmann, for så å bare lage ukreativ kopulering?

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Det var en fin sammenligning, Gung.

Opprinnelig skrevet av Impy
Jeg vet ikke hvor glad du er i slikt, men i hvilken sammenheng ser du framveksten av artister som Alan Moore, Neil Gaiman, Chris Ware, Art Spiegelman, Jason osv? Ser man for eksempel mangamarkedet blomstre i en rekke spennende nisjéserier som finner et publikum, eller er den i ferd med å kveles i sitt eget oppkast? Og i hvor stor grad ser man intelligente sjangeroverskridelser som låner det beste fra begge verdener?
Grunnen til at jeg dro fram det amerikanske seriemarkedet er fordi det er skrekkeksempelet på hva som skjer når det kun er kjernepublikumet som blir markedsført til. Selv er jeg ikke kjempefan av verkene til Alan Moore (skriv heller bøker hvis du elsker tekst så mye!) eller Neil Gaiman, og Chris Ware kjenner jeg ikke til. Spiegelman er et flott eksempel på hva mediet kan brukes til.

Det oversettes ekstremt mye manga til engelsk, men jeg vet ikke om jeg vil si at det «kveles i eget oppkast» helt ennå. Det store utvalget gjør at man kan finne bra ting i alle sjangre. Selv leser jeg voldelig sci-fi av typene realistisk (Eden) og urealistisk (Battle Angel Alita: Last Order), hard sci-fi (Planetes), introspektiv karakterdrevet manga med store roboter (Evangelion), romantisk drama (Kare Kano), romantisk komedie (I's), overnaturlig thriller (Death Note), politisk drama (Eagle), og tullete skolekomedie hvor alle er tegnet i Fist of the North Star-stil (Cromartie High).

I

impywimpy

Gjest
SITAT(CyberK @ 28.05.07, 12.20) 67951
Eh, jeg var ikke gammel nok (eller for den saks skyld født nok) til å få det med meg da pornoen gikk over til hjemmevideo. Er det slik at de plutselig sluttet å lage høykvalitets erotiske opplevelser som fikk deg til å tenke over hvor ensomt det er å være husmor og være stressende det er å være postmann, for så å bare lage ukreativ kopulering?
[/b]
Ikke jeg heller. Men jeg har da sett Boogie Nights. ;) Poenget jeg forsøkte å få frem var at industrien forstod at folk ga mest faen i litterære virkemidler så lenge de fikk se pupper og fitte. Resultatet var budsjettreduksjoner og lavere kvalitet på produksjonene i alle ledd. Jeg sier ikke at jeg gråter over pornoindustriens kreative død (så langt ifra), men det fantes helt sikkert nok av dem som gjorde det.

Lodin

Der Waaaah
:eng101: Ta en titt på Sør-Koreansk porr. Der kjører de fortsatt for det meste med kjipe historier.
Siste jeg så handla faktisk om et søskenpar man kun kan håpe ikke var i slekt. XD