Game Critics award Best of E3 2004

Kilik

Lokal moderator
Today, the Game Critics Awards Best of E3 2004 winners were announced. Selected by a group of game journalists from a variety of print and Web publications--including Time, Entertainment Weekly, CNN/Money, the San Jose Mercury News, and GameSpot--the awards have been given to the most impressive games and gaming hardware of the past eight E3s.

Best of Show
- Sony PSP (Mobile Gaming System - Sony Computer Entertainment)

Best Original Game
- Donkey Kong Jungle Beat (Nintendo for GameCube)

Best PC Game
- Splinter Cell 3 (UbiSoft Montreal/UbiSoft for PC)

Best Console Game
- Halo 2 (Bungie/Microsoft for Xbox)

Best Peripheral / Hardware

Best Action Game

Best Action/Adventure Game

Best Fighting Game
- Def Jam: Fight for New York (EA Canada/EA for All Console Systems)

Best Role Playing Game
- Jade Empire (Bioware/Microsoft for Xbox)

Best Racing Game
- Burnout 3 (Criterion Games/Electronic Arts for PlayStation 2/Xbox)

Best Simulation Game
- Sims 2 (Maxis/Electronic Arts for PC)

Best Sports Game
- Madden NFL 2005 (EA Tiburon/Electronic Arts for All Platforms)

Best Strategy Game
- Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth (EALA/Electronic Arts for PC)

Best Puzzle/Trivia/Parlor Game

Best Online Multiplayer Game

Special Commendation for Graphics

-------------------------------------------------------
Greit nok det her, men utfra det jeg har sett ville jeg nok heller gitt Best of Show til Nintendo DS. Den var klart messas store positive overraskelse. Dessuten var den spillbar i motsetning til PSP...

Det var litt mye Halo og Splinter Cell 3 her. Kankje litt for mye for min smak, men de ser begge meget bra ut så det er vel ikke akkurat rart. Ellers så er jeg enig i at DS burde fått "best of" prisen, nettop fordi den overrasket veldig positivt og fordi den er svært nyskapende.

Synes den lista var ganske ok, men er enig i at DS burde hatt Best of Show-prisen. Det aller meste av PSP visste vi jo fra før, mens DS kom med helt nye opplysninger. Den har i tillegg ganske nyskapende muligheter, så jeg beundrer Nintendo for det.

Ellers liker jeg på Halo og Splinter Cell, så var vel ikke så mye mer å klage på. :)

Lurtz

Dr. Van Nostrand
Quote fra en EA executive:

"But one of the true great things about EA right now is that there is a massive focus on making just amazing great quality games...Killer apps!!"

Hørte dette på et developer interview om Lord of the rings: The battle for middle earth. Jeg må le av, EA lager 95% oppgulpspill basert på en eller annen råtten filmlisens. For å være ærlig så imponerte Lord of the rings: The battle for middle earth meg heller lite. Virker som et strategispill der man egentlig ikke gjør noe annet enn å se på at slagene skjer. Han sa selv at micromanagment ikke er en del av spillet som en positiv ting, micromanagment er en viktig del av strategispill spør du meg. Hva tror han gjør Warcraft III til det dominerende strategispillet ? Det er Blizzard sitt fokus på micromanagment istedenfor 150 000 tropper man har liten innflytelse på som spiller. Dersom man prøver den strategien i warcraft III så blir man så rævpult at man likeså godt kan gå ut i skogen finne et 10 meter høyt tre, klatre opp, stikke toppen opp i ræva og gli helt ned til rota. Jeg har liten interesse av å se horder med units bare løpe mot hverandre styrt av en råtten AI, stå å denge på hverandre. Jeg vil ha kontroll over slaget, jeg vil være den avgjørende faktoren i slaget. Alle klarer å bygge units, men ikke alle klarer å styre de til seier. Jeg tipper dette blir et "Campe i basen, bygge horder med tropper og se på at dårlig AI styrte units valser over fiendens base spill" :p Hva mener dere ?

litt mye PSP der, og desuten ble jo den anonsert i fjor

Best of Show
WTF?! Nintendo DS var jo mye mer imponerende.

Best Original Game
Ja, enig.

Best PC Game
Half-Life 2 imponerte meg mye mer, kanskje fordi jeg ikke liker Splinter Cell.

Best Console Game
Nja, jeg ble nå mer imponert over Resident Evil 4. Synes vel også Metroid Prime 2: Echoes og Metal Gear Solid 3: Snake Eater godt kunne fått denne prisen. Men det er helt greit at Halo 2 får den egentlig. Det imponerte jo veldig.

Best Peripheral / Hardware
WTF?! Nintendo DS skulle hatt den prisen.

Best Action Game
Igjen, det ville stått mellom Resident Evil 4, Metroid Prime 2: Echoes, Metal Gear Solid 3: Snake Eater og Halo 2. Halo 2 vant jo Best Console Game, så kanskje ikke så rart at det da vinner Best Action Game også. Og det er jo helt greit.

Best Action/Adventure Game
Jeg er uenig. Har aldri blitt imponert over Splinter Cell. Metal Gear Solid 3: Snake Eater, Metroid Prime 2: Echoes eller Conker: Live and Uncut (ja, vil vel si de passer under den sjangeren) burde få den prisen.

Best Fighting Game
- Def Jam: Fight for New York (EA Canada/EA for All Console Systems)
Var vel ingen slåsse-spill som imponerte meg noe særlig, så det får være et fett. Er dere klar over at Tekken 4 vant denne prisen et par år tilbake? Kan vel ikke helt stole på Game Critics.

Best Role Playing Game
- Jade Empire (Bioware/Microsoft for Xbox)
Uenig. Ble mer imponert over Paper Mario 2. Men det er sikkert helt OK.

Best Racing Game
- Burnout 3 (Criterion Games/Electronic Arts for PlayStation 2/Xbox)
Den er jeg faktisk enig i. Burnout 3 virker faktisk ganske fett.

Best Simulation Game
- Sims 2 (Maxis/Electronic Arts for PC)
Jeg liker ikke The Sims og ble ikke imponert over Sims 2, men vet ikke hvilket annet spill som skulle fått prisen i stede...

Best Sports Game
- Madden NFL 2005 (EA Tiburon/Electronic Arts for All Platforms)
Hmm. Tror ikke jeg så noe særlig interessante sport-spill uansett.

Best Strategy Game
- Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth (EALA/Electronic Arts for PC)
Warhammer 40,000: Dawn of War (PC) og Pikmin 2 (GC) imponerte mer.

Best Puzzle/Trivia/Parlor Game
Ja, står vel mellom det og Wario Ware Inc. DS. Men kan vel si meg enig.

Best Online Multiplayer Game
Ja... Står vel mellom det og Conker: Live and Uncut for meg, men kan vel si at Halo 2 fortjener den prisen.

Special Commendation for Graphics
Ja, grafikken var det vel ikke noe å klage på. Men ble også imponert over grafikken i Half-Life 2 (PC), Halo 2 (XB) og Resident Evil 4 (GC).

Lurtz

Dr. Van Nostrand
En av grunnene til at folk ble så imponert over Splinter cell 3 er i følge Greg Kassavin at spillet ser ut til å ha fjernet mye av den idiotiske "aldri skade noen" moralen de har hatt i de to forrige spillene. Dette fører jo da selvsagt til et beskere og mer brutalt gameplay som igjen fører til mer realisme. Vi har jo allerede sett filmer der Sam setter kniven i halsen på vakter osv. Jeg håper også at det fører til fler alternative strategier for å komme fremover i spillet. Splinter cell 3 ble også kåret til game of the show på gamespot, så jeg regner da at spillet har noe for seg. Jeg personlig synes Splinter cell 2 var en stor framgang fra originalen, så dersom 3`eren leverer det som de sier at det skal så kan det bli meget bra.
Jeg synes spillet ser ganske imponerende ut, håper det lever opp til pre-release prisene det har fått.

Kilik

Lokal moderator
Det som imponerte meg mest med Splinter Cell 3 var hvordan du kunne samarbeide med andre i team. Så en video hvor en agent lente seg forover så en annen på teamet kunne hoppe opp på ryggen hans for å komme over en høy mur...

Noen anelse om når Splinter Cell 3 kommer ut?
Jeg liker Splinter Cell (den første) enormt godt. Har ikke fått prøvd Pandora Tomorrow enda, men den er på vei fra dvdboxoffice.com. :tommelopp:
Alle sier jo at den er veldig mye bedre enn originalen, så jeg gleder meg. Videoene jeg har sett fra SC3 ser bare ut til å bli enda bedre igjen. :)

Jeg er ikke enig i at Nintendo DS skulle automatisk fått noen pris. Hva er det som egentlig er så nyskapende med den? To skjermer, hvor en av de er touchscreen?

Jeg stiller meg uforstående til at så fort Nintendo viser frem noe nytt (som i mine øyne bare vil bli en gimmick og heller lite givende for spillene), mens Sony har stadig vekk kommet med nye ting, som karaokespillet Singstar og partyspillet Eyetoy så er Nintendo plutselig en gjeng med genier og revolusjonerende, mens Sony bare blir kritisert.

Det er mainstream å være anti-mainstream i dag...

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av Jani@09.06.2004, 21.29
Noen anelse om når Splinter Cell 3 kommer ut?
Til høsten på PC. Når det kommer til konsoll er ikke annonsert ennå.

SHDR

Gullmedlem
Jeg stiller meg uforstående til at så fort Nintendo viser frem noe nytt (som i mine øyne bare vil bli en gimmick og heller lite givende for spillene), mens Sony har stadig vekk kommet med nye ting, som karaokespillet Singstar og partyspillet Eyetoy så er Nintendo plutselig en gjeng med genier og revolusjonerende, mens Sony bare blir kritisert.
Ah. Du har ikke hørt meg kritisere EyeToy eller Singstar før, men en gang får da bli den første. Nintendo DSen er gimmicky? Jada, det er den vel. Alt som forsøker å bane vei for en ny måte å spille spill på er da gimmicky. EyeToy har det foreløpig kommet to spill til, og den vesle røveren har vært ute i bortimot et år nå. Jeg har hatt den i 6 måneder, og jeg ser ikke helt supporten for den. EyeToy er en One Hit Wonder. De som ville ha EyeToy har den nå. Innovativ? Jepp. Unødvendig? Å, absolutt.

Nintendo DSen er mindre gimmicky enn EyeToyen. Den blir bygget for å skape en ny måte å spille spill på. EyeToyen gjorde forsåvidt det samme, men med et apparat som bare kunne en ting, nemlig la deg veive med armene og spille et spill dersom du var heldig med lyssettingen. Har hatt mye moro med EyeToy, men jeg synes ikke den er knallimponerende likevel.

Det er mainstream å hate mainstream. Er da Sony ikke-mainstream? For det er Sony som selger mest, og på et spilleforum vil du oppleve at det er SPILLINTERESSEN og ikke MARKEDSKREFTENE som styrer opinionen. Hva har Sony gjort for deg i det siste?

Splinter Cell fortjener ikke Best Graphical Achievement. Hva med FEAR? Hva med You Are Empty? Hva med en haug andre spill som er teknisk mer imponerende?

PSP var ikke spillbar. Det er ikke reell teknologi. Den gjør ingenting spennende. Den er en PS2 i lommeformat ... det er ikke imponerende.

Ellers ..? Jeg var egentlig uenig med hele listen. Men se på hvem som har stemt på listen. Det er bare GameSpot som er en reell spillside. Alle de andre er bare ... populærmedia.

Jaja, du mener den er mindre gimmicky FØR maskinen har kommet også. Det er jo ganske imponerende det.

Ja, jeg vet at Sony er mainstream. Det er akkurat derfor jeg sier at det mainstream å hate mainstream. Det er blitt en sport å klage på alt som er populært og alle selskaper som tjenger store penger på det de gjør. Det handler desverre ikke lenger om hva som kommer fra selskapene, kvaliteten er plutselig annenrangs.

Er det en ting jeg misliker at Sony har klart, er å bringe frem teite fanboys som hater kun for å hate mens de egentlig ikke har noen grunn til det. Men sånn er det når et selskap blir for stort. Man hater de som er større enn de, det er menneskelig misunnelse.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av LocoLennon+10.06.2004, 18.32-->
Jaja, du mener den er mindre gimmicky FØR maskinen har kommet også. Det er jo ganske imponerende det. [/b]
Er det nå det?
Skal ikke så fryktelig mye til å dedusere seg frem til at en ny håndholdt maskin som har ting man aldri har sett før, men som helt klart kan føre til nye og spennende spillopplevelser er mer interessant enn en ny spillemaskin hvis eneste nyvinning er formatet spillene kommer på.
Eller hur? :)

Opprinnelig skrevet av LocoLennon@
Det handler desverre ikke lenger om hva som kommer fra selskapene, kvaliteten er plutselig annenrangs.
Nå vet ikke jeg hva du refererer til, men for meg er det kun kvaliteten som teller. Ellers hadde jeg nok vært FarCry-fanboy jeg også, men jeg klarer rett og slett ikke å la den nye, utrolige teknikken spillet bruker overskygge at spillet bringer så godt som niks nytt hva spillbarhet angår. Ser jeg ett eneste jævla spill til der man starter med kniv og pistol og får M-16 etter fem minutter kommer jeg til å denge de ansvarlige egenhendig.

<!--QuoteBegin-LocoLennon

Er det en ting jeg misliker at Sony har klart, er å bringe frem teite fanboys som hater kun for å hate mens de egentlig ikke har noen grunn til det.
You and me both, brother. :)