Gamle RPGer

Syns du motsier deg selv ganske ofte jeg Psylopat. I et rollespill er det jo MYE bedre å ha frihet og konsekvenser isteden for en kartlagt historie som samme hvordan du oppfører deg aldri forandrer seg!

J-RPG er ikke min favoritt sjanger lenger siden de ikke har utvikla seg en døyt siden 90-tallet, bortsett fra bedre grafikk og lyd. Og når ble det et rollespill fordi man spiller flere roller? Dungeons and Dragons (pen and paper rpg) som jeg spiller har jeg da bare en rolle. Det blir ikke noe mer rollespill fordi man styrer flere karakterer samtidig, det blir som flere har sagt før meg, at du kun blir en tilskuer. I Oblivion kan du selv styre historien, og i Deus Ex serien til og med drepe key-characters hvis du ønsker det.

Amerikanske rollespill er mer nytenkende og mer "sandkasse" orientert. Jeg liker å ha friheten til å gjøre hva JEG vil, og ikke hva en kjip utviklerstab vil.

Er det nødvendig å gi karen så mye pepper? Han har jo selv sagt i opptil flere innlegg at han kanskje har misforstått begrepet, men om han synes et spill passer bedre i sjangeren RPG enn et annet så har han uansett full rett til det. Det er forresten ingenting i Psylopats innlegg som tyder på at han mener at andre skal være enig med ham.. til hans forsvar så lever jeg meg også langt mer inn i en predefinert rolle ala de man finner i FF-serien, enn hva jeg gjør i Oblivion, men skjønner godt at det kan være motsatt for mange.

La oss diskutere på normalt vis, hva?

Lodin

Der Waaaah
Jeg lar diskusjonen fortsette slik den har gått så langt. All den tid det ikke er useriøsitet eller personangrep involvert gjør det ikke noe om det er litt livlig stemning her.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg reagerte, som sagt, på tonen i innleggene til gutten. Litt grundigere faktasjekking hadde heller ikke skadet. :p

For å fortsette på eksempelet med Oblivion så lever jeg meg aldri inn i en rolle i det spillet, jeg er en identitetsløs person uten noen som helst slags motivasjon for å urette noe. I andre, mer linære rollespill har hovedpersonen en bakgrunnshistorie og en personlighet, som hvis det er gjort riktig, nærmest gir deg samme motivasjon og drivkraft til å utrette noe som det denne rollefiguren har.

Det er ikke så lett å dikte opp årsaker til at man vil kjempe seg fram i Oblivion, man må isåfall ha god fantasi og tenke slik som: "broren min ble drept av den slemme mannen, jeg må ha hevn", eller "hvis ikke jeg redder verden så dør også jenta jeg elsker" (dårlige eksempler, hehe), men dette er heller vanskelig! Istedet tenker jeg "hvorfor skal jeg redde verden fra dette Oblivion-tullet, mye artigere å stjele og drepe, kanskje lære meg noen nye magier", derfor kan man begynne å lure på om spillet passer bedre for GTA-fans enn for de som liker rollespill.

I et rollespill er jeg avhengig av å kunne sympatisere med rollefiguren(e), handlingen må være god og det må såklart ha et godt gameplay.

Alt kommer an på dine preferanser, men selv tar jeg et J-RPG over Oblivion any day!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så var det dette med hva et rollespill egentlig er igjen, da.
Klart at JRPGs er rollespill med tanke på at du spiller en rolle i en historie, og driver den fremover ved at du når forskjellige mål utviklerne har satt opp for deg.
Men mener du altså på ramme alvor at spill av type Oblivion ikke er rollespill bare fordi du setter målene selv? Altså slutter spillet å være et rollespill fordi du får større frihet?

Det går jeg ikke med på, ikke nå og ikke seinere.

SITAT(Killahead @ 15.05.2006, 20.59) 3988
Det er ikke så lett å dikte opp årsaker til at man vil kjempe seg fram i Oblivion, man må isåfall ha god fantasi og tenke slik som: "broren min ble drept av den slemme mannen, jeg må ha hevn", eller "hvis ikke jeg redder verden så dør også jenta jeg elsker"

I et rollespill er jeg avhengig av å kunne sympatisere med rollefiguren(e), handlingen må være god og det må såklart ha et godt gameplay.

Alt kommer an på dine preferanser, men selv tar jeg et J-RPG over Oblivion any day!
[/b]
Nå er sjelden historien i JRPGs så mye bedre enn de du nevner der nede. Du må redde verden fra visse undergang sammen med et band med andre heroes. De er ofte nærmest prikk like andre helter i JRPGs, og hele suppa gjør meg bare svimmel. Gi meg et JRPG som gjør noe nytt så skal jeg gi det en sjangse.

Jeg vil heller ikke være snill, jeg vil være slem! Det er det kun amerikanske rpgs som lar meg være, hvorfor være good guy hele tida? Jeg er snill i virkeligheten, mens i spill vil jeg leve ut en annen side av meg selv. Dessuten, med levende npcs med følelser og som oppfører seg langt mer menneskelig enn de npcene i "tradisjonelle" JRPGs, blir spillopplevelsen langt mer satisfying.

GTA kan på mange måter sammenlignes med et RPG, og hvorfor ikke? Et slags voldelig og urbant Shenmue hadde ikke vært meg imot.

SITAT(Captain Nintendo @ 15.05.2006, 19.00) 3948
Syns du motsier deg selv ganske ofte jeg Psylopat. I et rollespill er det jo MYE bedre å ha frihet og konsekvenser isteden for en kartlagt historie som samme hvordan du oppfører deg aldri forandrer seg!

J-RPG er ikke min favoritt sjanger lenger siden de ikke har utvikla seg en døyt siden 90-tallet, bortsett fra bedre grafikk og lyd. Og når ble det et rollespill fordi man spiller flere roller? Dungeons and Dragons (pen and paper rpg) som jeg spiller har jeg da bare en rolle. Det blir ikke noe mer rollespill fordi man styrer flere karakterer samtidig, det blir som flere har sagt før meg, at du kun blir en tilskuer. I Oblivion kan du selv styre historien, og i Deus Ex serien til og med drepe key-characters hvis du ønsker det.

Amerikanske rollespill er mer nytenkende og mer "sandkasse" orientert. Jeg liker å ha friheten til å gjøre hva JEG vil, og ikke hva en kjip utviklerstab vil.
[/b]
Som sagt så har jeg forstått at jeg har hatt feil oppfatning av sjangeren, men jeg foretrekker fortsatt et rollespill hvor karakteren har en historie og personlighet framfor en karakter som man kan gjøre hva man vil med.

SITAT(Yetipants @ 15.05.2006, 20.50) 3983
Jeg reagerte, som sagt, på tonen i innleggene til gutten. Litt grundigere faktasjekking hadde heller ikke skadet. :p
[/b]
Jeg klarer ikke å få fram det tonefallet, og jeg har da i nesten hvert innlegg sagt at det var mitt syn. Litt faktasjekking hadde nok ikke skadet nei :$

SITAT(Yetipants @ 15.05.2006, 21.31) 3996
Klart at JRPGs er rollespill med tanke på at du spiller en rolle i en historie, og driver den fremover ved at du når forskjellige mål utviklerne har satt opp for deg.
Men mener du altså på ramme alvor at spill av type Oblivion ikke er rollespill bare fordi du setter målene selv? Altså slutter spillet å være et rollespill fordi du får større frihet?

[/b]
Han sa at han klarte ikke å leve seg inn i Oblivion, han sa ingenting om at det ikke er et rollespill.

SITAT(Killahead @ 15.05.2006, 20.59) 3988
For å fortsette på eksempelet med Oblivion så lever jeg meg aldri inn i en rolle i det spillet, jeg er en identitetsløs person uten noen som helst slags motivasjon for å urette noe. I andre, mer linære rollespill har hovedpersonen en bakgrunnshistorie og en personlighet, som hvis det er gjort riktig, nærmest gir deg samme motivasjon og drivkraft til å utrette noe som det denne rollefiguren har. [...]
[/b]

SITAT(Yetipants @ 15.05.2006, 20.31) 3996

[/b]
Som Psylopat også påpeker så har jeg da ikke sagt noe om at Oblivion ikke er et rollespill? Tvertimot. Du må begynne å lese ordentlig gjennom innleggene før du svarer, hehe.

omg lol hehe
Jeg er ganske sikker på at når Yetipants sa at det ikke er en ordentlig RPG spill, mente han sikkert at du mente at det ikke er en bra RPG spill. Da var det sagt.

SITAT(Captain Nintendo @ 15.05.2006, 21.01) 4006
Nå er sjelden historien i JRPGs så mye bedre enn de du nevner der nede. Du må redde verden fra visse undergang sammen med et band med andre heroes. De er ofte nærmest prikk like andre helter i JRPGs, og hele suppa gjør meg bare svimmel. Gi meg et JRPG som gjør noe nytt så skal jeg gi det en sjangse.

Jeg vil heller ikke være snill, jeg vil være slem! Det er det kun amerikanske rpgs som lar meg være, hvorfor være good guy hele tida? Jeg er snill i virkeligheten, mens i spill vil jeg leve ut en annen side av meg selv. Dessuten, med levende npcs med følelser og som oppfører seg langt mer menneskelig enn de npcene i "tradisjonelle" JRPGs, blir spillopplevelsen langt mer satisfying.

GTA kan på mange måter sammenlignes med et RPG, og hvorfor ikke? Et slags voldelig og urbant Shenmue hadde ikke vært meg imot.
[/b]
Igjen smak og behag, jeg er jo sikkert håpløs, siden jeg elsker klisjeene i JRPGs og alle rollefigurene. Oblivion fans er sikkert spillere som liker utforsking og frihet, mens jeg trenger en engasjerende historie. Jeg er forøvrig enig i at spillene trenger noen friske ideer på historiesiden, men Oblivion kan jo heller ikke beskyldes for å ha en original story, uansett er det like viktig hvordan handlingen presenteres og utvikler seg, og der feiler sjelden JRPGs og FF-serien i særdeleshet.

I bunn og grunn er det mangelen på sjel som gjør at jeg ikke liker så godt amerikanske RPGs, synes både fiender og NPCs er kjedelige, uten særpreg.. Oblivion har jo også et trist gameplay spør du meg.

Det er positivt at Oblivion lar deg være slem, men det gjøres uten dybde og det føles helt meningsløst.. interessant diskusjon dette, men vi har vel kanskje sporet litt av det opprinnelige temaet, hehe.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Killahead @ 15.05.2006, 23.32) 4038
Som Psylopat også påpeker så har jeg da ikke sagt noe om at Oblivion ikke er et rollespill? Tvertimot. Du må begynne å lese ordentlig gjennom innleggene før du svarer, hehe.[/b]
Eller kanskje du burde tenke litt bedre over hva du skriver? Når du snakker om Oblivion som et spill som "passer bedre for de som liker GTA", i nedsettende ordelag (GTA kan kanskje, bare kanskje, syltynt, ses på som RPG ultra-ultra-lite uansett hvem du snakker med), tar jeg det som en provokasjon. Spesielt når du omtaler JRPGs som noe mer høyverdig enn rollespill med røtter i PC-tradisjonen.
Helt greit at du liker JRPGs bedre, jeg synes de aller fleste er selvhøytidelige, tungrodde og uttværede. Men jeg har ingen problemer med å akseptere dem som fullverdige rollespill.
Vis den samme respekten til tradisjonen japanerne kopierte i utgangspunktet, er du snill.

Dette svaret gjelder for en deltager til i denne debatten, forresten. :p

Magus i Chronotrigger er jo egentlig slem, han var alltid først i mitt party så fort jeg hadde fått ham :$

Hva med Knight of the old Republic forresten, eller blir det for linært slem/snill-valg...Dette må vel være Rpg-da det faktisk er basert på Dungeons and Dragons?

Men jeg er litt enig, i spill hvor man bygger karakterer selv, får jeg litt identitetskrise med karakterene mine...Dette har jeg hatt i Icewind Dale 1 og 2, Star Wars Online-spillet, Baldurs gate og Neverwinter Nights og Oblivion...Gitt meg mange gode hack and slash, men ikke noe ordentlig heltefølelse...Selvfølgelig er jo Fallout 1 og 2 og Jagged Alliance unntak som bekrefter da :$ Om så man er slem, er man bare så jævla rååååå og heltette...

SITAT(Yetipants @ 15.05.2006, 23.13) 4053
Eller kanskje du burde tenke litt bedre over hva du skriver? Når du snakker om Oblivion som et spill som "passer bedre for de som liker GTA", i nedsettende ordelag (GTA kan kanskje, bare kanskje, syltynt, ses på som RPG ultra-ultra-lite uansett hvem du snakker med), tar jeg det som en provokasjon. Spesielt når du omtaler JRPGs som noe mer høyverdig enn rollespill med røtter i PC-tradisjonen.
Helt greit at du liker JRPGs bedre, jeg synes de aller fleste er selvhøytidelige, tungrodde og uttværede. Men jeg har ingen problemer med å akseptere dem som fullverdige rollespill.
Vis den samme respekten til tradisjonen japanerne kopierte i utgangspunktet, er du snill.

Dette svaret gjelder for en deltager til i denne debatten, forresten. :p
[/b]
Hehe, nå var det ikke meningen å skrive i et nedsettende ordlag (elsker forøvrig GTA), og jeg har heller ikke problemer med å akseptere Oblivon som et rollespill, men at det svikter på de punktene jeg anser som viktige i rollespill. Det er bare min mening selvsagt, skulle være unødvendig å påpeke det.

Når Oblivion etter min mening har en lite engasjerende handling burde hvertfall gameplayet fenge, noe det heller ikke gjør, alle kampene er like og miljøene i spillet kjeder meg. Dermed faller spillet mellom to stoler for min del, og opplevelsen blir i beste fall middelmådig.

Når jeg omtaler JRPGs som noe mer høyverdig enn andre rollespill så er det jo nettopp fordi jeg liker dem mye bedre, husk at jeg kun snakker for meg selv og det burde derfor ikke kunne provosere noen, siden jeg ikke forventer at noen er enige med meg, og heller ikke prøver å dytte min mening over på andre.

Forresten bra med litt mild provokasjon, det skaper liv og diskusjon i stua.

SITAT(Killahead @ 16.05.2006, 16.55) 4173
Forresten bra med litt mild provokasjon, det skaper liv og diskusjon i stua.
[/b]
Hehe... :p

Oblivion er ikke et bra eksempel for god historie nei (main questen) men blant de utallige side-questsa er det flere som er med på å sy sammen hele universet og historien. Så sånn sett føler jeg at hvis du graver deg ned er det en ganske solid historie. (Har selv spilt Oblivion i 120 timer ca.)

Jeg liker J-RPGs men, syns at nå som next-gen er kommet/er på vei burde noe skje med disse som klassifiseres som next-gen. Syns forsåvidt ikke at FFXII fortjente 100/100 i Famitsu, men blir forhåpentligvis bedre når man forstår hva som foregår :)

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
JRPG er kos. Det liker jeg.

Rollespillende RPGer er gøy og sånn. Det liker jeg.

Og begge er pinadø RPGer! :eek: Nå står ikke verden til påske.

Jeg er enig at det både er vell og bra med frihet, slik som er i oblivion.
Det som tar bort endel av rollespill kriteriene i spillet er at personen du lager har ingen personlighet.
Greit nok du kan velge om du vil være slem eller snill, men det er alt... Personen du styrer er kjedelig og personlighetsløs, og etter min mening er personlighet og i historien bak en hovedperson veldig viktig.

Men for og holde oss til emne, det beste rpget noen sinne, som også er ganske gammelt nå er Suikoden 2..
Det er desverre veldig skjeldent og dyrt, men skulle noen snuble over det på gata, finne det i brukt kassa på
spider man, så SKAL du plukke det med deg...

Ja, det er mye kulere å være sint på sistebossen, som alltid er så slem, kul og slick at du egentlig må inrømme at du digger han/henne, fordi han/hun tvang deg til å se dine foreldre brenne inne i barndomshjemmet da du var 13 år og en forsvarsløs liten fjott, og skånte deg av den grunn...Enn det å skulle ta ut sistebossen (som beskrevet over) bare fordi du er slem, snill eller fordi kongen drømte om deg...

Lufia 2 og Chrono Trigger er absolutte musts om du liker bra RPGer. Må innrømme at jeg gråt en skvett under både avsluttningen av Lufia 2 og CT. Var litt trist å tenke at jeg endelig var ferdig med noe jeg hadde holdt på med så lenge. Dessuten var slutten i Lufia 2 noe av det tristeste jeg har kommet over.

La oss gå enda lenger tilbake i tid, til den tiden da RPGene fortsatt var tekstbaserte, og ikke grafiske, og da skal vi selfølgelig ta for oss NetHack

NetHack

NetHack er ett av de mest kjente MUDsene som fortsatt er i utvikling(det ble først utgitt i 1987, og er fortsatt i utvikling, slå den), og MUD betyr MultiUserDungeon, et typisk begrep for tekst baserte RPGs.
NetHack går ut på at du velger race, class, navn og alt det der, og går rundt i enn dungeon der du skal gå helt ned til det nederste nivået, hente en ting og gå tilbake igjen. Men på turen må du ete, drikke, passe deg for monster, farlig magi, forheksede items, og den slags. Husk at det vannet du fant i fontenen, kan vere rent eller giftig, tomt eller inneholde ett slim monster som dreper deg på flekken.

Det er uendelig mange muligheter i NetHack, og det kan lastes ned fra hjemmesiden deres: NetHack
Og du kan finne mer info om NetHack på Wikipedia

Personlig så kom jeg til dungeon level 10 en gang, og det blir betraktelig mye vanskeligere allerede der, men jeg har lagt det på is foreløpig, pga av andre spill jeg må fullføre.