Gamle RPGer

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvordan kan NetHack være en Multi-User Dungeon når det ikke er noen flerspillermodus, hmm? ;)
Uansett, NetHack er festlige greier. Selv om de virkelig harde gutta spiller Rogue.
Protip til nye NetHack/roguelike-spillere: Last ned en grafisk klient så du slipper å ta feil av en mind flayer og en pusekatt.

Lodin

Der Waaaah
Får jeg da anbefale Falcon's Eye? Samme gamle Nethack bare med lett forståelig grafikk og museinterface. :D
Fortsatt like forbanna vanskelig. :argh:

LINKH

Spiller igennom Super mario rpg nå for første gang, er veldig likt paper pario spillene. Anbefaller det til folk som ikke har prøvd det.

Secret of Mana (Selvfølgelig)
Final Fantasy VII
Earthbound <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 ELSK <3 <3 <3 <3 <3

(Merk, disse er ikke rangert, alle deler 1 plass)

Jeg syns Killahead trekker frem helt fantastiske argumenter her. Det eneste jeg vil utdype litt er dette her med identitet. Poenget er at selv om du har frihet - i likhet med RPG'ers opphav, D&D - så har du ikke en gamemaster i Oblivion. Gamemasteren er alpha og omega i pen and paper-RPG'er. I vår diskusjon vil Gamemasteren da være de restriksjonene J-RPG'er lemper på deg. Dette gir utviklerene frihet til å faktisk utvikle forskjellige, dype identiteter og relasjoner mellom dem uten å tenke på hvordan disse blir påvirket av de utallige forskjellige mulighetene du har i spill som Oblivion. Valg må eventuellt være kraftig begrenset i forhold. Dette skaper en virkelig dybde i spillets historie, og du vil kunne sympatisere med karakterene. Jeg mener absolutt at det hadde vært svært interessant med en hybrid mellom disse sjangerene, men ressurser til et slikt omfattende prosjekt tror jeg rett og slett spillutviklere i dag ikke har. :usikker:

Tar jeg helt feil? Kan godt hende. Men dette er hvertfall mitt synspunkt på saken. Følgende quotes passet meg også ganske perfekt.

Alt kommer an på dine preferanser, men selv tar jeg et J-RPG over Oblivion any day!
-Killahead

Men for og holde oss til emne, det beste rpget noen sinne, som også er ganske gammelt nå er Suikoden 2..
-wolfi

100% enig med dem begge. Takk for meg. :)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Njaa @ 20.07.2006, 16.16) 15533
I vår diskusjon vil Gamemasteren da være de restriksjonene J-RPG'er lemper på deg. Dette gir utviklerene frihet til å faktisk utvikle forskjellige, dype identiteter og relasjoner mellom dem [...][/b]
Hvorfor er det ingen som benytter seg av den muligheten da? :blunk:
"Heisann, jeg er hovedpersonen i dette spillet! Det merker du med en gang, fordi jeg enten er innesluttet og arrogant eller impulsiv og vilter!"
"Heisann du, og jeg er dama du kommer til å forelske deg i! Det merker du med en gang, fordi mine eneste karaktertrekk er å være sjenert og søt og bli kidnappet ved et beleilig tidspunkt litt senere!"
"Ja, morn! Da får jeg også bli med på laget, siden jeg er kompanjongen til hovedpersonen! Det merker du også med en gang, fordi at hvis han er arrogant og innesluttet, da er jeg impulsiv og vilter eller omvendt!"

Så får vi se om det noengang kommer et J-RPG hvor denne malen ikke passer. :p

Kanskje ikke gammelt nok til å nevnes, men Planescape Torment er helt klart mit favorittrollespill gjennom tidene.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Det spillet med den arrogante og innesluttede fyren og hans impulsive og viltre kompanjong, skjeletthodet?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Du kom ikke på noen J-RPGs som ikke fulgte den malen du heller, ser jeg? :D

Butz (lol) i FF5 var da vitterlig en hyggelig fyr uten noen mentale skavanker, og hun Terra i FF6 var da pinadø et kvinnfolk.

Teorien din slår sprekker du Avskyeligesnømannbukser.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Nei, J-RPG-er har alle sammen vært temmelig like siden Final Fantasy IV, som forøvrig hadde 15-årsdag denne uka.

Disse stereotype rollene, som du også finner i de fleste fra manga- og animeserier, kommer man rett og slett ikke uten, selv om historiene som regel fortelles annerledes. Egentlig bør man kalle det en sjangerkonvensjoner istedenfor klisjéer. Se f.eks på Final Fantasy X-2, som ikke har noen sinte mannlige hovedpersoner. Square var faktisk nødt til å finne opp den mørke og innesluttede Paine, kun så de hadde en til å fylle den rollen.

edit:
Sheriffen: I FFV var det ingen som hadde noen personligheter. Galuf var gammel. Faris var en pirat. Reina var en prinsesse. Bartz ... uhm...

SITAT(Yetipants @ 20.07.2006, 22.42) 15626
Hvorfor er det ingen som benytter seg av den muligheten da? :blunk:
"Heisann, jeg er hovedpersonen i dette spillet! Det merker du med en gang, fordi jeg enten er innesluttet og arrogant eller impulsiv og vilter!"
"Heisann du, og jeg er dama du kommer til å forelske deg i! Det merker du med en gang, fordi mine eneste karaktertrekk er å være sjenert og søt og bli kidnappet ved et beleilig tidspunkt litt senere!"
"Ja, morn! Da får jeg også bli med på laget, siden jeg er kompanjongen til hovedpersonen! Det merker du også med en gang, fordi at hvis han er arrogant og innesluttet, da er jeg impulsiv og vilter eller omvendt!"

Så får vi se om det noengang kommer et J-RPG hvor denne malen ikke passer. :p
[/b]
Muligheten er der, og blir brukt. Er du ikke enig i at J-RPG'er som oftest, i forhold til vestlige RPG'er, forteller historien sin på en strengt talt bedre måte?

Det der var ingen mal, det var jo hele plot'et i Final Fantasy VIII. :) Så det du sier er at hvis noen, i hvilken som helst form, velger å fortelle en historie der opptil flere av karakterene har ett eller flere tydelige karaktertrekk, så er det en åpenbar klisje? Selv om overflatiske karaktertrekk ofte er innlysende fra første øyeblikk, mener jeg at det er svært få J-RPG'er som er så enkle som det du beskriver.

Du trenger å spille Suikoden 2 :grine:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Njaa @ 21.07.2006, 16.42) 15758
Muligheten er der, og blir brukt.[/b]
Eksempler, takk. SITAT
Er du ikke enig i at J-RPG'er som oftest, i forhold til vestlige RPG'er, forteller historien sin på en strengt talt bedre måte?[/b]
For det første: Nei. For det andre: Nei. For det tredje: Spill Planescape Torment.SITAT
Selv om overflatiske karaktertrekk ofte er innlysende fra første øyeblikk, mener jeg at det er svært få J-RPG'er som er så enkle som det du beskriver.[/b]
Jeg beskrev da bare karakterene, ikke noe mer. Men bevares, vi kan jo ta en liten kikk her også. :pSITAT
Du trenger å spille Suikoden 2 :grine:[/b]
Lasta faktisk ned Sushikødden 5 på impuls her om dagen. Får teste det i løpet av helga. :)

SITAT(Yetipants @ 21.07.2006, 21.17) 15801
Eksempler, takk.[/b]
Suikoden 2

For det første: Nei. For det andre: Nei. For det tredje: Spill Planescape Torment.[/b]
Holder på å gjøre noe vi ikke snakker om her. :)

Jeg beskrev da bare karakterene, ikke noe mer. Men bevares, vi kan jo ta en liten kikk her også. :p[/b]
Bare karakterene, ikke mer? Hva skal det bety? Er det så mye mer som skaper dybde i en historie enn karakterene og relasjonene mellom dem?

Lasta faktisk ned Sushikødden 5 på impuls her om dagen. Får teste det i løpet av helga. :)
[/b]
Sa jeg Suikoden 5? Nei. Har ikke prøvd det selv, kan ikke garantere kvalitet. Må få kjøpt det snart. :( Når det gjelder Suikoden 2 kan jeg garantere kvalitet.

Best. Game. Ever.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Njaa @ 21.07.2006, 21.41) 15805
Bare karakterene, ikke mer? Hva skal det bety? Er det så mye mer som skaper dybde i en historie enn karakterene og relasjonene mellom dem?[/b]
Nei, du sier noe. Alle J-RPGs har jo lik historie (du må redde verden fra en gærning).

Og Suikoden 2 er til PSX viser det seg, så det tenker jeg at jeg sier nei takk til.

Edit: Leste sammendrag av historien i Suikoden 2 på Wikipedia akkurat. Dølt.

Dine argumenter er hardtslående. Du bedømmer hele Suikoden 2's historie på et sammendrag fra Wikipedia? Fantastisk. Tror nettopp denne diskusjonen døde. <_<

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Njaa @ 21.07.2006, 23.12) 15826
Dine argumenter er hardtslående. Du bedømmer hele Suikoden 2's historie på et sammendrag fra Wikipedia? Fantastisk. Tror nettopp denne diskusjonen døde. <_<[/b]
Du har ikke akkurat svettet blod når det kommer til argumentasjon selv heller, påsan. "Best. Game. Ever." var vel ditt mest hardtslående argument, med mindre min skrantende hjerne svikter meg.

Lodin

Der Waaaah
SITAT(Njaa @ 21.07.2006, 23.12) 15826
Dine argumenter er hardtslående. Du bedømmer hele Suikoden 2's historie på et sammendrag fra Wikipedia? Fantastisk. Tror nettopp denne diskusjonen døde. <_<
[/b]
Indeed. Du har gitt omtrent null argumentasjon på hva det egentlig er som gjør det lille spillet ditt så utrolig bra. Duskusjonen er langt fra død! :bop:

Skummelt med så mange moderatorer, da :$

Men uansett. Jeg må få lov å reagere når noen bedømmer et helt spill ut ifra hva de leser på Wikipedia. Jeg har ikke tenkt å forklare dere hvorfor Suikoden 2 er et bra spill, det er ikke det diskusjonen her er om. Yeti spurte etter eksempler, og eksempler ser jeg ikke på som nødvendig akkurat her.
...Muligheten er der, og blir brukt...

Eksempler, takk.[/b]
Her var det vi sporet av. Jeg kan ikke si jeg helt forstår spørsmålet. Det at spillet lemper begrensninger på deg, og tvinger deg til å følge en historie med kun en håndfull av alternative retninger er vel definisjonen på J-RPG'er? Dette vil vel som regel åpne for dypere indentiteter hos karakterene rundt hovedpersonen? Gi heller meg et eksempel på et J-RPG som ikke har dypere karakterbygging enn Oblivion.