Gamle RPGer

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#81
Jeg ville ha et eksempel på at disse restriksjonene er så utrolig fantastiske som du hevder, som for eksempel ved at du trakk frem et sensasjonelt plottelement som ikke ville vært mulig med en friere struktur. Men greit.

Oblivion har ingen karakterbygging, og det veit du godt. Du spiller som deg selv. For et aldri så lite mer stilig eksempel på en godt realisert hovedperson, kan man teste - jepp - Planescape Torment. :p

Hvis du ikke har spilt Torment før, kan jeg jo fortelle at du spiller som "Den Navnløse", en kar som våkner opp i et likhus og ser ut som om han har vært på grøftefylla i ti sammenhengende år. Akkompagnert av en svevende hodeskalle er det din jobb å finne ut av hvem i helvete kisen din egentlig er, hvorfor han later til å være udødelig og et par andre småtterier. Noe av det stiligste med spillet er at dine handlinger og måten du behandler andre på (også i dialoger), er med på å forme personligheten, evnene og egenskapene til karen din. Det bør dog nevnes at de med lesevansker bør styre unna Torment. :p

For å komme med et eksempel på et J-RPG med mindre karakterbygging... hmm. Det beste eksempelet jeg kommer på (mest fordi det er det eneste J-RPG-et jeg har spilt nesten ferdig) er FFIX. Jeg spilte til CD3 før kåken til han som eide det brant ned, og jeg kan ikke si det var karakterene som drev meg videre der, gitt. :p
Husker han vesle Black Mage-kisen som lurte på hvor han kom fra, og så fant han ut at Black Mages ble laget i en fabrikk eller noe, og så ble han trist. Og så møtte han andre levende Black Mages i en landsby, og så ble han glad igjen. Og så var det Steiner, som var lojal mot kongeriket inntil han fant ut at dronninga var ond, og da ble han lojal mot fotballspilleren med hale isteden. Etter hva jeg husker var Zidane impulsiv og vilter, Dagger (husker ikke hva hun egentlig het) var dama han forelsket seg i og hadde dermed ingen personlighet overhodet og den digre, blå klumpen var den verdiløse, obskure karakteren som krever ti timers questing for å bli brukbar. :p
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#82
Ah, da spilte du kanskje ikke lenge nok til å møte Amarant, den arrogante og innesluttede banditten.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#83
Jovisst, han husker jeg når du sier det. :p
 
#84
SITAT(Thinaran @ 21.07.06, 13.31) 15737
Det spillet med den arrogante og innesluttede fyren og hans impulsive og viltre kompanjong, skjeletthodet?
[/b]
Riktig.
 
#85
FFIX er det eneste FF spillet jeg har fullført. Og kan trygt si at det er det beste spillet jeg har spilt. Grunnen er vel at jeg bare spilt FFIX og har ikke gått lei den samme og klisjeflyte historia som som gjenngår i de fleste andre FF spillene.
 
#86
Med tanke på at IX i bunn og grunn resirkulerer mange av elementene fra de tidligere spillene så vil jeg si det var en litt rar påstand.

Men Niern er favoritten min også.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#88
Jada. Men det innlegget der er ikke langt nok.
 
#89
SITAT(sheriffen @ 24.07.06, 23.21) 16302
Med tanke på at IX i bunn og grunn resirkulerer mange av elementene fra de tidligere spillene så vil jeg si det var en litt rar påstand.
[/b]
Okei, kanskje jeg ordla meg litt feil. Det var iallefall det samme jeg mente det du skrev. ;)
 
#90
mine favoriter gjenom all tid er alle fra SNES tiden og er som følgene

Chrono Trigger
Secret of Mana
Terranigma
Final Fantasy VI
 
#91
Selv spiller jeg Final Fantasy IV for tiden, og jeg må innrømme at historien slett ikke er det som har irritert meg mest.

Nei, snarere tvert i mot: Historien er kanskje enkel og litt naiv, men den er ganske søt. Derimot er de kjipe kampene, som ikke kan unngås, og hvor taktikken er så grunn at det svir, helt klart i ferd med å ta knekken på innsatsvilja mi.
 

Lodin

Der Waaaah
#92
Er det ikke omtrent det samma med samtlige FF'er a? :p

Driver på med første Fallout igjen. Tenkte at siden Nicholas er jøde og ikke spilte 2 mer enn i fem minutter så må jeg ta igjen slakket.
Jeg spiller en kar som er jinxed, noe som betyr at både han og alle rundt ham har masse uhell. Heldigvis har jeg og 10 i luck så det er stort sett folka rundt meg som har uhell.
Hele jævla tiden. Gunnere eksploderer, granater glipper og folk tryner i skolissene sine. =D
 
#93
Oldschool RPGer :elsk:

Grandia beste kampsystemet ever. Det eneste som trekker ned er de forferdelige stemmene i PSX-versjonen.
Dragon Warrior IV alias Dragon Quest. Man spiller gjennom fem "kapitler" med forskjellige karakterer, og i det siste kapittelet er man helten, og må finne de andre. Funtimes.
Bahamut Lagoon Et turnbasert strategi/RPG med drager :eek: Proto-FF Tactics kan man vel kalle det..? +++bra grafikk og musikk.
Chrono Trigger og FFVI trenger nok ikke å utdype
Robotrek undervurdert J-RPG til SNES hvor man må lage roboter og sloss mot onde "hackers".
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#94
Hadde vært litt kult om du faktisk gadd å skrive noe mer enn hva spillene gikk ut på. Tanken var nemlig at man skulle skrive litt om hvorfor spillene er så bra, og da er faktisk én enkelt setning litt i minste laget, påsan.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#95
Er vel kanskje litt opplagt, men..
  • Fallout (1, 2 og Tactics, selvfølgelig)
  • Planescape: Torment (muchos elsk)
Som man kanskje kan se er jeg en fan av CRPGs og ikke den asiatiske pixelkunsten. Ikke at det er noe i veien med konsoll-rollespill. Skulle bare ønske at de som utvikler typiske CRPGs holder seg til primærplatformen og ikke prøver å tilpasse seg til konsoll når de lager spillene sine. Det verste er alle kompromissløsningene i brukergrensesnitt osv.

Gode eksempler er KOTOR (I&II), TES IV: Oblivion og Thief: Deadly Shadows (kanskje ikke et RPG i den klassiske meningen av ordet, men poenget mitt er det samme.) Ekstremt gode spill, ja. De kunne vært mye bedre. Sier ikke at man skal kun utvikle slike spill til PC, men ofte virker det slik at de blir utviklet og tilpasset til konsoll først, så portert til PC med bare enkelte modifikasjoner. Dette gjør at det blir "forenklet" på PC. Av personlig erfaring er det å spille på PC og konsoll to helt forskjellige opplevelser, og bør derfor behandles forskjellig i utviklingsfasen, ikke modifisert som en ettertanke.

Kanskje litt på villspor med henhold til tråden, men sier det likevel. :angel:

Hilsen en som mener at klassisk RPG fremdeles er å kaste terninger, drikke kola og forbanne DMen etter at han forkaster dine siste munchkin-idéer.

PS: Zelda var kul på NES og SNES! :usikker:
 

Lodin

Der Waaaah
#96
Hilse på pent med lanken.

Vi har ikke så mange av din type her men vi lider oss avgårde. Protipet er å holde ut til ferien for møkkaungene er over så vi virkelig kan komme i laget og sette igang.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#97
Har blitt vant til det opp gjennom årene, håper og tror at jeg har blitt herdet og resistant mot asiatiske fanbois. Har fire-fem kjentfolk som liker japansk tegnefilm (er av den oppfatning at det sikkert finnes noe bra japansk tegnefilm, men det er heller et unntak enn regelen. Og det virker som om det blir brukt alternative inspirasjonskilder når man skriver og tegner de flerste av disse tegnefilmene Vet ikke helt med pixelkunsten, men jeg vil tro de også bruker de samme inspirasjonskildene.)

Avsporet litt? Ja vi får se til å lide høyt og brutalt. Er ikke så glad i møkk egentlig. Er det mye bajs utenom feriene?