ganon og Buggz på Spill-O-Rama 2021!

ganon

The Boshy
#1
Gud det var herlig med litt årntli sosialiserings igjen! For de uinnvidde så er Spill-O-Rama et årlig brettspillarrangement for de som merkelig nok liker å spille brettspill og er mer enn gjennomsnittet opptatt av å trille terninger. Arrangementet er også kun for inviterte eller heldige venner av tidligere inviterte som får en invitasjon. Spilling av så mye som mulig er fokus hele helgen så det å legge en plan for type spill igjennom en dag kan være klokt da man er ganske brent i topplokket sent på kvelden. I år startet herligheten allerede på onsdag og varte til søndag, men jeg dro først ned på torsdag ettermiddag da det blir mye jobbreising denne høsten.

DSC_2528.JPG


Jeg hadde vært i lokalet i hele ti minutter og hilst på folk før jeg ble hanket inn til kveldens første spill, Fort.

Det var et nokså fornøyelig spill hvor man er barn og skal bygge det beste fortet ved hjelp av vennene sine og barns favoritt valuta, pizza og leker! Det er i bunn en deck builder, men mye mer dynamisk enn andre jeg har vært borti. Etter hver tur må man legge vennekortene du ikke har brukt (utenom to bestevenner kort) foran deg og disse kan bli plukket opp av andre spillere under turen deres. Spillet var enkelt forklart og man kan se hva symbolikken gjør på player aid kortet selv om den stort sett var selvforklarende. Det var mye spill i en liten eske og slikt liker man! Absolutt verdt å teste ut om deck builders er tingen din.

DSC_2529.JPG


Neste ut var Gizmos, en engine builder som best kan bli beskrevet som Splendor på speed. Alle som deltok på runden sammen med meg prøvde seg på forskjellige taktikker, men jeg fikk noen kraftige synergier fra tidlig av som holdt til seier. Jeg vagte tidlig en gizmo som lot meg plukke en random kule når jeg plukket opp en rød, og senere to stykker, så fikk jeg plukke flere når jeg spilte et rødt eller sort kort og så etc etc. Et bra eksempel på lett å lære, vanskelig å mestre. Jeg spiller fortsatt Splendor med barna, men dette passer nok bedre i et voksent selskap.

DSC_2530.JPG


The Estates! Hvis du liker kniving med de andre spillerne så prøver du å skaffe deg dette ASAP! Dette må sies å være turens soleklare høydepunkt og jeg sparker meg selv litt for at jeg kun spilte det den ene gangen. Dette er et rent auksjonspill med en lukket økonomi og var så bra atte hjælp. Man er eiendomsmoguler og prøver sitt beste for å sikre seg eiendommer og ikke minst gjøre de attraktive ved å fullføre de, noe som er langt fra sikkert, da dette eiendomsmarkedet er noe av det hardeste å tjene penger på jeg har vært bort i. Man starter spillet med 15 poeng om jeg husker riktig og jeg var den eneste som endte opp med flere, 19, med Buggz på andreplass med 12 poeng. De to resterende spillerne gikk i dundrende minus. Denne type spill er ganske avhengig av spillere som er flinke til å få til noe med hva de er utdelt og sammensetningen på bordet vårt var perfekt. Det var en skjønn mikstur av latter og banning spillet igjennom, med allianser som skiftet ved den første mulighet av sårt tiltrengt profitt.
Rollen som auksjonær rulleres og i rollen bestemmer du hvilken eiendom som blir lagt ut for salg. MEN! Du kan også legge ut byggeløyver som enten utvider eller innskrenker byggeplassene som tilgjengelig, i tillegg til en brikke som kan ødelegge nevnte byggeløyver eller en joker som dobler poengene (også minus poeng) i en rekke av bygg.
Bildet over er fra ganske sent i spillet hvor man kan se at det er bygget frem til elven som er det naturlige stopp stedet for bygging. Legg merke til at den midterste rekken har en byggeløyve (som jeg la ut, hi hi) som utvider byggetillatelsen med tre hakk. Tingen er at for å få positive poeng må en rekke være fullført, dvs alle feltene må være bygget på og tak må på alle byggene, hvis ikke vanker det minus poeng i bøtter og spann.
Bygningskubene er fargekodet og nummerert fra 1 til 6 og kun et lite utvalg er tilgjengelig til enhver tid. Hvis du er førstemann til å kjøpe en farge får du poeng for den fargen spillet igjennom. Fikk du ikke kjøpe en farge før alle var tatt? Ingen problem, du må nå gjøre livet surt for alle andre. Kubene kan også settes opp på hverandre om kuben som allerede er plassert har et høyere tall en hva du har på kuben du nettopp har sikret deg! Og det er kun fargen på den øverste som telles :O
Ved spillets slutt vant jeg med å ha kontroll over kun en poenggivende bygning, og ved hjelp av mye hjelp (les: manipulering) av motspillere.

DSC_2531.JPG


Bad Company var en slager på arrangementet og jeg tror det var rundt 40 stykker med i en turnering i spillet en av dagene. Man er hver sin gjeng av pøbler som skal tjene mest mulig på å knekke safer, stjele malerier/gull/smykker og stort sett gjøre flest mulige brekk. En hyggelig ting med dette spillet og flere andre som jeg skriver om senere er at spillerne er engasjert i rundene til hverandre i tillegg til sin egen. I dette spillet gjøres actions og ressurs samling av alle simultant noe som fører til at det skjer noe hele tiden og ikke noe død tid. Spillet var faktisk så engasjerende at vi førts så på artwork på karakterer og ellers etter at spillet var ferdig. Selve spillbrettet kunne vært et par hakke større med tanken på esken det kom i, men vanskelig å kritisere noe her.

DSC_2532.JPG


Underwater cities var rett og slett mye mer spill enn jeg forventet når jeg begynte på det. Spillutformingen og den litt lille esken fikk meg til å tro at dette var i samme gate som Gizmos eller noe i kompleksitet, men der tok jeg feil gitt. Det viste seg at dette er noe av det ypperste det tsjekkiske spillmiljøet har å by på. Spillet har blitt testet i flere år før det ble utgitt og jeg fikk såvidt en smakebit på hva det har å tilby. Jeg spilte det 1 vs 1 som er hvor det skal skinne aller mest, og ble regelrett grust av motstanderen som hadde spilt det før. Det ligger høyt høyt oppe på boardgamegeek, og ikke uten grunn. Det er sjelden jeg blir skikkelig tatt på sengen av spill, men dette er et av de. Hvis du spiller med andre konkurransedrevne spillere kan dette glatt anbefales.
Det er en worker placer, men feltene man kan plassere ut arbeideren har en av tre farger. Tvisten her er at man også trekker kort hver runde som også har en av fargene som man må spille når man velger felt. Videre får man kun effekten av kortet om man spiller arbeideren på felt av samme farge, men man står også fritt til å spille kortet ubrukt hvis man absolutt trenger et felt av en annen farge. Det er en god balanse mellom hvor kraftige feltene og kortene er så man blir dratt i alle retninger og får alltids gjort noe.
Ikke noe jeg kommer til å kjøpe da jeg stort sett er mest glad i de mer lettbeinte spillene, men er gjerne med på en runde til.

3-map-plus-stuffs-so-many-stuffs.jpg


Det er mange felt og mye å holde styr på, men det går rimelig raskt etter noen runder.

Neste spill ble Euphoria som jeg har spilt noen ganger tidligere og kommer til å spille igjen. Dette er også worker placement, men med mye kniving om plassene på brettet. Man starter med kun to arbeidere, men kan skaffe seg opp til fire stykker relativt raskt. Men du kan også miste de like raskt, som ene spilleren på bordet gjorde to ganger ganske raskt og ble heller oppgitt. Arbeiderne er terninger her og hver gang man trekker de inn må de rulles for å få nye verdi. Hvis verdien blir høyere enn intellekt grensen gjør arbeideren/e opprør og stikker av. Her gjelder det å holde arbeiderne fornøyde og dumme, eller ha litt flaks som den ene spilleren hadde og få tak i et balltre til å slå vettet ut av arbeiderne hvis de prøvde seg på noe.

DIAMANT.jpg


Diamant er et spill jeg endte opp med hjem da det er greit å ha et lite utvalg som barna også kan hive seg med på. Det at det støtter opp til 8 spillere er også et stort pluss. Jeg ser nå at shutupandsitdown også har vært innom det og virkelig digger det: Diamant anmeldelse
Det er et veldig enkelt push your luck spill hvor man spiller hver sin utforsker som vil få med seg så mye loot som mulig i løpet av fem turer ned i grottene. Grottene består av tre type kort, skattekort med en verdi mellom 1-17, felle kort (tre av hver) som det ikke gjør noe å trekke et eksemplar av, men hvis det kommer et andre er eventyret over for alle gjenværende i grotten, og artefakt kort som også har en verdi, men man får verdien kun hvis du trekker deg ut alene...
Jeg dro i gang et spill med barna og kona i det jeg kom hjem og barna ble helt elektriske, så absolutt noe å vurdere til jul.

DSC_2534.JPG


Dogs of War er noe vi spiller hvert år, men dessverre ble det litt antiklimatisk denne gangen da ingen husket på at start brikken skal flytte på seg og den ene spilleren som ikke hadde vært bort i spillet ble sittende med den hele spillet, noe som er en stor ulempe. Dette så man også klart igjen på poengene ved slutten av spillet. Spillet eier fortsatt, men det ble en dårligere runde enn det burde.

DSC_2536.JPG


En av de store gledene med Spill-O-Rama er å få spilt de gamle favorittspillene sine igjen, og El Grande er et av spillene som aldri skuffer, heller ikke denne gangen. Det ble et vanvittig tett løp mot slutten og ble avgjort på siste trekk! Jeg kommer ikke på noe lignende Area control spill, og kan ikke anbefales nok.
 
Sist redigert:

ganon

The Boshy
#2
salem.jpg


Vi avsluttet lørdagen med en runde Salem, som mange synes er det beste skult rolle spillet alà varulv eller Secet Hitler. Noen personer starter som hekser og beskyldningene hagler fra første øyeblikk. Hver person starter med fire kort hvorav de aller fleste sier not a witch, og et par hvor det bare står Witch. Menneskene vinner hvis alle heksekortene blir snudd mens heksene vinner om de får alle over på sitt lag. Ved å dumpe syv beskyldninger på en person må de flippe et av kortene sine og vise om de er uskyldig eller ikke.
Ting kompliseres ved at man fra tid til annen skal ta et kort fra spilleren til venstre, noe som kan gjøre at man plutselig blir en heks. Jeg ble heks ganske tidlig og gikk på en smell ved å flippe heksekortet da jeg hadde glemt hvor det lå :p

DSC_2539.JPG


Century: a new world var en liten og kjapp worker placer. Jeg tror vi brukte en halvtime eller mindre fra start til slutt og passer utmerket om man venter på spillere for å komme i gang med noe større eller bare vil spille noe mindre.

DSC_2538.JPG


Buggz hadde med seg Rise of the necromancers som jeg helt hadde glemt hvor mye jeg likte. Man er hver sin necromancer som prøver å skape et navn for seg selv. Dette gjør man ved lære seg diverse magi som lar deg bli rektor ved de forskjellige skolene om du lærer deg nok, gjøre oppdrag, skaffe seg utstyr,skape en hær og ta over byer.
Det er rimelig fast paced når man kommer i gang og hvis man gjør som alle på bordet vårt og tar store sjanser skapes det minneverdige øyeblikk. Buggz har også en expansion jeg ikke har prøvd enda som jeg gleder meg til å få sjekke ut.

game_display2.jpg


Dice forge har jeg snust på tidligere, men aldri gitt det en sjanse. Etter mange lovord fra de andre tilstede tok jeg en sjanse og kjøpte det, og angrer ikke. Veldig fast paced og engasjerende for spillerne i alle sin runde da man triller terningene samtidig også i andres runde. Ved å trille penger kan man kjøpe oppgraderinger til terningene som gir deg ekstra actions eller flere kast og det gikk unna veldig tidlig i spillet og bare ballet på seg. For 300 kr får man vanvittig mye spill for pengene!

DSC_2543.JPG


Årets siste spill og et jeg gleder meg til å spille med utvidelse neste år!

Starfarers of Catan kom ut i 1999 og har siden vært ettertraktet da det er så mye mer enn det man forbinder med Catan. Jeg var heldig nok og fikk prøve det i 2015, og har vært gira på å spille det igjen siden. Flaks for meg at det har blitt sluppet en 20 års jubileumsutgave som jeg plukket opp! Det kommer også en utvidelse for opptil 6 spillere slik den gamle versjonen også hadde. Det er gjort noen små forandringer i reglene, og spillet går veldig raskt og man er engasjert stort sett hele tiden. Vi klarte å komme til siste runde på halvannen time, men måtte rydde sammen da jeg måtte rekke flyet hjem. Det siste terningkastet viste dog at Buggz kom til å stikke av med seieren. Hvis noen er gira på et episk Catan spill så er dette tingen.

DSC_2540.JPG


120 deltakere og det var spill i gang fra 10.00 til 03.00 hver dag. En av årets høydare! Om det er noen som kunne tenke seg å bli med neste år så si ifra til meg eller Buggz og dere vil forhåpentligvis få en plass.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Ville gjerne vært med hvis det bare ikke innebar ubetalt permisjon. Ser megaartig ut!
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#4
Med ubetalt permisjon er det fortsatt så innmari verdt det!

Flere bilder kommer.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Har sett bilder av det på twatter og vil tippe det er no wargame som heter Saga. Kan spille som diverse vikingklaner og diverse europeere.
Til tross for at figurene på bildet har runde baser er det samme regelkortet eller hva det er på dette bildet.



Mye terninger så sikkert bra spill. :woomy:
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#9
Buggz på Spill-o-rama 2021: onsdag (dag1)

Colosseum

IMG_20211110_142447.jpg


Start med et bittelite Colosseum og et rælete show med second-hand props og ei halvdau katte, end opp som teaternes gudfar. Hver rundestarter med valget mellom å pimpe opp colosseet ditt, eller kjøpe et nytt show som viser en haug med ikoner i forskjellige farger. Disse matcher de brikkene man har foran seg og prøver å samle. Deretter er det budrunder på de brikkene i midten, etterfulgt av en Catanesque runde med fri trading, før man så avholder showet sitt, får poeng, og gjør det samme om igjen. Et eller annet sted inni der kaster du også noen terninger og flytter de figurenelangs tracken, men det var igrunn mindre viktig.

Alt i alt koselig nok, men nådde aldri noen store høyder for min del. Jeg må bare ikke si det høyt, for det er visst spillorama-tradisjonsspillet til hu som lærte meg det.


7 Wonders: Architects

7WA.jpg


7 Wonders har alltid dreid seg om at alle spiller samtidig (slik at 7 spillere tar like lang tid som 3) og at man putter kort foran seg for å samle comboer og dermed poeng og dermed vinne. Dette er det 942. 7 Wonders-spillet (tror jeg), der du bare får trekke kort av dine naboer, og så kan reagere på ting på dine naboers naboer. Det var igrunn mer 7 Wonders og det gjør ingenting, men det er jo en temmelig tankeløs filler og varer heldigvis ikke veldig lenge.


Century: A New World

Ganon nevnte dette i sitt innlegg. Jeg liker det godt.


Dogs of War

IMG_20211110_212344.jpg


Spill-o-ramas mest smashing kledde fyr lærte meg Century, deretter lærte jeg han (og de tre andre) mitt absolutte favorittspill Dogs of War. Det er det eneste spillet jeg har spilt hver eneste event (dette var min femte tur), og er blitt en tradisjon. Trippel tug-of-war, plenty med bullshitting og backstabbing, meget knivete spill og ikke for de tilbakeholdne.

Rise to Nobility



Artig worker placement som brukte en mekanikk meget godt: workerne er terninger.

- du kaster alle terningene i starten av runden
- sett ut en terning på et actionfelt og gjør/få noe
- høyere tall lar deg typisk gjøre/få mer
- du har et maks antall øyne du får lov til å bruke over hele runden din. Dette er oppgraderbart!
Og vipps har vi et veldig givende spill om å samle ressurser, gå i veien for hverandre og ergre seg over at du ikke helt trillet det du trengte eller at du ikke får satt ut så mange som du skulle ønske.

Spillet prøver litt for hardt å være ~annerledes~, så i stedet for stein, jern, tre, kull, gull så er ressursene stoler, sceptere, halskjeder, bøker... På tross av dette meget kult og hadde noen ~moments~.


Alt i alt en bra første dag, og bedre skulle det bli.
 
Sist redigert:

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#10
Buggz på Spill-o-rama 2021: torsdag (dag 2)

Barrage

IMG_20211111_141759.jpg


En worker placement om å bygge demninger, conduits som leder vann og strømgeneratorer, og generelt være en dick mot andre spillere. Den har en ganske kul mekanikk der du plasserer maskinene du bruker til bygging i en sirkulær skive med seks soner, og roterer den et hakk hver gang du bygger (eller tar en action for å rotere den mer). Ressursene er låst helt de har rotert rundt og blir frigitt igjen.

1637274646788.png


Med andre ord må du både planlegge nuet der du må prioritere action spots. Worker placement games kan typisk deles i hard og soft lock-varianter, avhengig av om det å ta en action låser den for andre spillere (Agricola, Caverna) eller om de f.eks. kan betale mer for å ta den likevel (Century: New World). Dette spillet er hard lock, men hver action har tre til syv utgaver som gir pluss eller minus til noe relevant til actionen. Kanskje du til og med må betale for å ta actionen du vil hvis gratisutgavene er tatt. Slik vil den første som produserer strøm produsere to ekstra, mens sistemann produserer mindre enn hen egentlig kan. Tung strategisk, men mange muligheter til å dicke over motstandere ved å bygge nye demninger og/eller lede vannet en annen vei.

I starten var jeg veldig skeptisk og litt overveldet. Jeg sleit med å planlegge noe som helst og klarte ikke helt få oversikt, men rundt halvveis inn i gamet var det noe som sa klikk og alt ga plutselig store mengder mening. Jeg endte opp med en virkelig solid kjede av demninger og generatorer fra topp til bånn og kom på en god andreplass. Meget bra spill som jeg gjerne tar en ny runde på!

Beyond The Sun

IMG_20211111_174221.jpg


Temmelig nytt, you guessed it, worker placement som dreier seg om tech-trær, romfart og å oppgradere sin egen matte med unlocks for å generere mer jernmalm og arbeidere. Mange som lovpriser dette og det var vel på et eller annet bord omtrent hele eventen, men jeg syntes det var unødvendig kronglete og restriktivt. I tillegg er det merkelig grafisk design, der brettet ser ut som noe scifi fra tidlig 2000 og spillermattene er en spreadsheet fra 70-tallet. Greit nok spill, vil ikke spille igjen.

Kanban EV

IMG_20211111_185150.jpg


Oh man, dette spillet. Først og fremst: produksjonen er bare eventyrlig bra. Spillermattene har to lag for å virkelig gi solid og urokkelig plass til alle kuber og tokens du skal ha der, alt bare føles chunky og digg å håndtere. Vi er nye uvitende arbeidere i en bilfabrikk og prøver å både studere opp i fem forskjellige kategorier, samt oppgradere biler og hente de inn i vår personlige garasje. I tillegg går det en NPC rundt og gir oss smekk på lanken for å være dårlige i ting, og når spillet starter alle på 15 poeng i stedet for 0 er det jo av en grunn.

Spillet har en sinnrik mekanikk rundt player order, som gjør avgjørelser mer interessante å ta. Alle setter ut sin markør langs den gule linja i midten, så gjennomfører man sine actions ovenfra og ned. Deretter går man igjen ovenfra og ned og flytter figuren sin til en ny plass, men noen av de er jo opptatt så du må ta noe som er ledig.

Det virker som et bra spill, men opplevelsen bærer litt preg av at forklaringa var litt over alle hauger og jeg brukte lang tid på å få grep om hele spillet. Glad for å ha prøvd det i alle fall!


Gizmos

Ganon har nevnt dette over, en slags Splendor med komboer. Strictly bedre spill enn Splendor, så var på nippet til å kjøpe dette for å spille med unga. Hadde det ikke vært for Dice Forge som kommer senere...

Las Vegas

1637276601411.png


Terningspill, gambling, dick moves, få mest penger.

Alle starter med åtte terninger. I din tur kaster du alle du har igjen, og velger å plassere alle matchende terninger på ett av kasinoene i midten nummerert fra 1-6. Dette går på runder til alle har lagt ut sine terninger. Deretter, på hhv hvert kasino, får den med flest terninger pengepremien, MEN... hvis to eller flere spillere har like mange terninger blir de bare fjernet før penga deles ut. Dermed kan man få sopet inn store mengder cash med bare én terning hvis to spillere har kranglet hardt og ender opp med like mange der.

Går fort over og eier som faen. Et av de beste fillerspillene der ute, perfekt avslutning på kvelden natta.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#11
kan vi invitere den episke herren med skinnvest og fedora til forumet vær så plis
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#14
Buggz på Spill-o-rama 2021: fredag (dag 3)

En ting som er verdt å nevne er at spill-o-rama ordnet en deal med hotellets restaurant, der vi fikk oss en burger + øl til 250 spenn, hvilket egentlig er prisen på en burger uten øl. Burgeren var med ordentlig hjemmelaget patty, saftig som bare faen og full av bra shizzle og dritdigg saus. Ved siden av fries med parmesan og en aioli. Vi kunne bestille burger og legge igjen telefonnummer, så bare hente den opp når den var klar for å kaste bort minst mulig spilltid. Det ble mye burgs og det eide!

The Estates
Dette må sies å være turens soleklare høydepunkt og jeg sparker meg selv litt for at jeg kun spilte det den ene gangen. Dette er et rent auksjonspill med en lukket økonomi og var så bra atte hjælp.
Uten tvil høydepunktet hele turen, og samtidig den største overraskelsen fordi jeg forventet det overhodet ikke etter regelforklaringa! Første "åh!" kom etter jeg innså at pengene kun går mellom spillere, dvs etter første runde er det én med mer og en med mindre penger enn alle andre. Og det endrer seg omtrent hver runde. Andre "åh!!" kom etter jeg innså at jeg hadde en sabla utfordring foran meg, fordi jeg hadde grafset til meg eierskap i tre av de seks fargene og dermed er utsatt for skittent spill på halvparten av kubene som er i spill. Man får jo kun poeng for sine farger i _ferdigstilte_ rader, minuspoeng for alle uferdige rader. Det er garantert en uferdig rad på slutten av spillet, men det kan like gjerne være alle tre. Og siden jeg ikke har nubbsjans til å få kjøpt annenhver kube må jeg alliere meg på riktig måte og samtidig greie å skuffe over noen av mine på andre ved å plassere deres kuber oppå mine.

IMG_20211112_121721.jpg

ganon er alltid happy når penger flytter seg fra andre til ham.

Tredje "åh!!!" kom da det viste seg at en spiller ikke fikk noe eierskap i en eneste farge: tre hos meg, en hos hver av de tre andre, alle seks dermed ute og femtemann uten noenting. Det vil si at hankommer til å ha 0 poeng på slutten uansett*, og må prøve å sabotere slik at alle de fire andre har minuspoeng til slutt. Hvilken han var på nippet til å få til hadde ikke ganon snudd om på alt i aller siste trekk.


Bad Company



Splitter nytt spill designet av tre nordmenn (nårge!), så det ble avholdt turnering og delt ut i premier.
Man spiller hver sin bande med kjeltringer. Du får en random venstreside (med et adjektiv) og en random høyreside (med et substantiv) med fire-fem kjeltringer på hver, slik at du sitter med ni kjeltringer og et unikt navn som Lazy Angels, Sneaky Tacos, Lucky Ninjas... De er nummerert fra 3 til 11 og har forskjellige benefits på seg. Man bytter på å rulle fire terninger, og så setter man de sammen til to par. Alle spillerne må velge ett av parene og så får de benefits på sin matte basert på de to terningene. Man prøver å utføre heists for poeng, oppgradere kjeltringene på mattene sine for bedre benefits og samtidig holde seg foran politiet på spillebrettet. Enkel fillermoro som er koselig i øyeblikket, men man føler ikke man kan planlegge noe frem tid akkurat. Det varer ikke så lenge, så det er jo koselig mellom to økter tungvekter-spill.


Apropos tungvekter:

Feudum
På boardgamegeek har alle spill en "weight" rating fra en til fem, som sier litt om hvor komplisert spillet er. Stigespillet er 1.0, Secret Hitler er 1,68, Arkham Horror på rundt 3,5 mens dette er en whopping 4,6 av 5. De fleste spill jeg har prøvd blir tunge på en av to måter: enten har de et oversiktlig lite regelsett, men timing, planlegging og slikt kan gjøre det dypt og utfordrende og komplisert. Andre spill favner mer i bredden og har ingen vanskelige regler, men en haug av dem. Caverna er et godt eksempel her.

Dette spillet har begge deler. Og et av de peneste brettene jeg har sett!

IMG_20211112_152059.jpg

IMG_20211112_152120.jpg


Det er i alle hovedsak et action selection-spill. Du har 11 kort som representerer 11 forskjellige handlinger du kan utføre. Du må velge fire av dem når du planlegger turen din. Etter alle spillerne har gjort det spiller man de ut én og én etter tur. Med det kan man f.eks. plassere ut en av sine tre pawns (som lar deg utføre ting på brettet), utøæve innflytelse på en gård/landsby (for kontroll og andre ting), flytte på seg, høste inn, gjøre handlinger i ett av spillets seks guilds, etc. Du må også holde koll på råstoffene dine. Du trenger mat for alle dine pawns du har ute, saltpeter for å kunne utføre ekstra handlinger, jern eller tre for å oppgradere gårder/landsbyer, penger for å handle, etc etc. Det er vanvittig mye å holde styr på og bare regelforklaringa tok over halvannen time (!). Deretter kunne vi kåre en vinner syv timer (!) senere.

Jeg endte opp med å gå for en innhøstingsstrategi der jeg tok over kontroller på to-tre farms og høstet inn store mengder råvarer. Det både løste mat-problemet mitt, ga meg ekstra saltpeter for mange runde med fem actions i stedet for fire, og ga meg mye penger siden jeg kunne selge det inn hos en guild og pushe ting videre for victory points. Siden jeg samtidig greide å ordne meg bra med influence i tre av guildene høstet jeg også inn masse ekstra poeng der ganske ofte. Det ble til slutt en (tight) tredjeplass, hakk i hæl på nummer to, som igjen var bare noen poeng bak vinneren (og eieren av spillet). Jeg ble litt buttfucked i aller siste runde da jeg belaga meg på at jeg ville få én runde til. Dermed gikk jeg glipp av en haug med poeng, som kanskje ikke hadde gjort at jeg vant men dæggærn for en andreplass det ville blitt.

feudum.jpg

Lekkert: Ferdigmalte luftskip med plass til dine pawns. De er terninger siden det finnes seks forskjellige typer pawns man kan lage.

Alt i alt: meget interessant og pent spill som må være jævlig vanskelig å få på bordet. Jeg klarte ikke å slutte å tenke på det selv mange dager senere, men jeg vil igrunn ikke spille det igjen med mindre alle andre spillere kan det fra før. For hvis alle kan det er det nærmere et tretimers spill i stedet for syv. Pluss forklaring.


Salem 1692

Det er nå over midnatt og de fleste har inntatt en øl eller to, så da begynner som oftest social deduction games à la Werewolf, Secret Hitler å havne på bordet. ganon har beskrevet det i sitt innlegg.


Klokka er over 03 innen jeg omsider kvelder og prøver å sove litt før lørdagen braker løs kl 10.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#15
Buggz på Spill-o-rama 2021: lørdag (dag 4)

Tida går fortere på spill-o-rama enn... noe annet sted i verden. Før man vet ordet av det er man på siste dagen og man får litt noia under frokosten fordi man vil utnytte tida mest mulig!

IMG_20211112_160557.jpg

Det behagelige rommet med teppe, som gjør det litt mindre bråkete.

IMG_20211112_160616.jpg

Det mer støyete rommet uten teppe. Ved borteste veggen er det to bord med spill fra nettbutikkene Spillbutikken.no og Grimfield Games, begge med rabatter og tilbud for eventen. Førstnevnte er lokal, så man kunne bestille ting på sida, så tok han det med dagen etter. Slik fikk jeg tak i siste eksemplaret av Mansions of Madness: Second Edition, til ei venninnes store fortvilelse siden hun også ville kjøpe det.



Dogs of War

IMG_20211110_212356.jpg


Favorittspillet mitt, for andre gang i eventen! Men det krever fem spillere (til tross for eskens påstand om 3-5), og er dermed bare på bordet på spill-o-rama og sjeldent ellers. Av en eller annen grunn fikk jeg akutt drypp da vi begynte og jeg glemte en a de viktigste reglene: den med first player token kan velge hvem som begynner neste runde. Dette er uhyre kritisk da det er en vanvittig ulempe å starte en runde, siden alle kan reagere på hvor du plasserer dine figurer. Samtidig øker det oddsen for at du blir first player igjen med flere hundre prosent, og vi har en kjip syklus gående. Det ble veldig tydelig i resultatet der han som var first player hver runde fikk desidert minst poeng, og så økte det gjennom spillerrekkefølgen frem til han som alltid var sist hadde mest poeng og vant.

Fortsatt en fornøyelig runde med mange "moments", men det ga en kjip bismak og jeg slår meg selv opp over det fortsatt.

Dice Forge

Det er ikke ofte jeg møter en helt ny mekanikk lenger, men jaggu slo dette til med noe nytt og kult. Her kan man bokstavelig talt oppgradere terningene sine ved å bytte ut selve sidene.



Uansett hvem sin tur det er, så triller alle spillerne begge sine terninger og man får ressurser basert på hva du triller. Da ser man fort verdien i å bytte ut de usle enerne med større verdier. På din tur kan du velge mellom å bruke ressursene dine på enten nye terningsider, eller på kort som både gir victory points og ekstra effekter. Jeg fikk meg tidlig to kort som lot meg kaste to ganger ekstra hver gang det ble min tur.

Jeg brukte mesteparten av tida på å klage på at jeg aldri traff oppgraderingene mine og bare trillet enere, men på et eller annet magisk vis greide jeg å vinne hele greia likevel med noen taktiske kjøp av kort som ga meg poeng og i tillegg lot meg utnytte motstandernes terninger, som ga meg ressurser, som lot meg kjøpe flere kort...

Det er en filler, men steike for en fornøyelig filler. Etter noe tungt hodebry er dette bare perfekt og jeg skal ha det for å spille med både kone og barn tenker jeg. ganon kjøpte selvsagt siste eksemplaret på eventen, så vi får se når jeg får tak i det.


Russian Railroads

Worker placement-klassiker med stor K. Kom ut i 2013, menjeg hadde aldri fått testet det før nå. Det dreier seg om å legge skinner, fylle de med tog og, selvsagt, få mest victory points. Dette er spesielt hardt mot nybegynnere fordi spillet har en eksponensiell kurve for poengberegning. Alt du bygger scorer du mellom hver eneste av de syv rundene, så hvis du har en god start kan du ta helt av. Scoringtracken går opp til 100 rundt brettet, men du har chips for å markere om du har passert 200, 300 eller sågar 400...


Hovedbrettet med hard-lockout actions for å legge skinner, kjøpe tog, skaffe ingeniører, ekstra workers, og prestisje.


Spillerbrettet med tre spor å legge skinner og tog på, og en egen lilla prestisjetrack med gode bonuser.

Spillet er brainy og halvtungt, men man er fortsatt kjapt i gang med et relativt enkelt regelsett... gitt at man er vant med worker placement.

Vi ble ferdige på en drøy time, noe som overrasket meg stort da jeg forventet minst to timers spill. Glimrende spill, men gjør ingenting banebrytende i dag (ofc, spillet er jo 8 år gammelt). Det er bare dønn solid og jeg spiller det gjerne igjen.


The Castles of Burgundy

1638299788576.png


Enda en klassiker jeg aldri hadde fått prøvd før. Tile placement der terninger begrenser hvor du får lov til å gjøre ting. I midten er det en haug med forskjellige tiles, og hver spiller har et brett man prøver å fylle ut med nevnte tiles. Blå tiles må på blå spots, etc, og alles brett er forskjellige. I tillegg har hver type tile forskjellige måter å score på og/eller forskjellige bonuser og ting det gir deg.

Hvis du triller en sekser kan du bare ta tiles fra sekser-området i midten, eller plassere en tile på et felt markert med 6 på brettet ditt. Du kan bruke opp noen tokens for å justere dette litt, men du har et meget begrenset antall av disse. Du må altså skape din egen flaks og prøve å styre rundt det du triller, hvilket faktisk var... veldig givende og gøy. Det eneste problemet jeg har er at det tar for lang tid. Etter halvannen time var vi 60% ferdige og måtte avbryte fordi Silver Fox her (en av de to arrangørene av spill-o-rama) skulle avholde en quiz. Veldig gøy så lenge det varte, men det gjorde meg ingenting å avslutte det.


Rise of the Necromancers

IMG_20211113_224209.jpg


Som beskrevet av Tony er glimrende dog ukjent og obskurt spill om å bli den beste lille necromanceren verden har sett! Dette er mer go-with-the-flow enn dyp strategi og det eier. Rundene går veldig kjapt, så det er så å si ingen downtime, og det har både RPG-elementer (oppgrader spells, summon monstre, lag magiske items) og en kul kampmekanikk. Alle tre gikk vidt forskjellige veier strategimessig og det ble jevnere enn noen av oss var komfortable med.

Jeg har expansion på ønskelista, som bl.a. legger til fire store fete minis og en coop-modus og jeg tror det blir å eie. Også avbildet: nylig spist burgs.
 
Sist redigert:

Shinra85

Spillegals effort emo
#16
Rise of the Necromancers hørtes jæskla festlig ut
 
#18
Andrè Nordstrand aka "takras" på youtube har også skriblet ned litt om hvilke spill han deltok i.

Takras på Spill-O-Rama

Xia:Legends of a drift system virker veldig veldig underholdende og SUSD hadde en anmeldelse når det først kom ut:


NB! Som nevnt av Andrè så spilte de med utvidelsen som fikser tingene SUSD hadde å utsette på spillet.

Ellers så frister både Nemesis og Battlestar. Må prøve de ut neste gang.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#19
Buggz på Spill-o-rama 2021: søndag (dag 5)

Søndag. Det vprste dagen siden du vet det snart er over og lurer på hvor i helvete de siste fire dagene ble av, for det var jo bare to dager siden du kom hit? Gadæm. Spillrommene åpner alltid kl 10, og kl 14 er det premieutdeling, så man har fire timer på å få inn de siste rundene med moro før det hele er over og alle pakker og drar.

Via Nebula



Med tanke på tida siste dagen gikk vi for en klassiker alle kunne fra før (noenlunde, jeg trengte en refresher). Brettet starter med noen random ressurser her og der og fullt av tåke. Du prøver å bygge fem bygninger og score mest poeng (whoa!). I din runde kan du:
- plassere ut en byggeplass
- åpne opp en ressursskive
- bygge en bygning hvis byggeplassen din har alle nødvendige ressurser
- flytte en ressurs til en av byggeplassene dine gitt at de er klar bane, og derfor kan du også:
- dekke over tåke med en gressbrikke

Bygningene er kort, kun fire av dem åpne, som viser hva som kreves av ressurser. Litt treverk, murstein og en gris, da blir det hytte til far. De er tilgjengelige for alle, så man står i fare for å bli pult av motspillerne da overflødige ressurser gir minuspoeng. Spillet er lett forklart og går unna på en times tid, kvalitetsspill som gir nøyaktig det man forventer og ikke går altfor mye mer i dybden enn det heller.


Catan: Starfarers

IMG_20211114_115405.jpg


(The Settlers of) Catan var banebrytende da det kom i 1995, men har siden den gang blitt fullstendig overskygget av moderne spill som bare... glir litt bedre. Starfarers kom i 1999 og bygde på noen av de gode elementene og la til nye og ganske kule features. Vi spilte en anniversary-utgave som fikset på lettknekkelige komponenter.

Romskipene fungerer som et ekstra sett med terninger og bestemmer hva som skjer i din tur. Det er fire-fem kuler i forskjellige farger inni, og to av de blir synlige i bånn etter du har ristet litt. Det bestemmer om du får en story-event der du må gjøre et valg, og hvor fort du kan bevege deg på kartet. Ellers er det mye Catan her. Du kaster terninger, alle får ressurser basert på utfallet og hvor man har kolonier, så prøver du å kjøpe deg skip og oppgraderinger og byttehandler med de andre spillerne for det du trenger. Robber-konseptet, også kjent som den vprste drittfeaturen i Catan, er blitt endret til å ikke ha altfor mye å si lenger som er kjekt.

Det som også var kjekt er en mekanikk som sørger for to veldig bra ting samtidig: en kickstart av spillet, slik at startfasen går vesentlig fortere, og en catchup-mekanikk for spillere som henger etter. Enkelt og greit får du gratisressurser de første rundene, en bonus som forsvinner etter du har skaffet deg et visst antall poeng. Det jevner ut starttrøbbel som kan oppstå fordi terninger er terninger.

Alt i alt en kjekkere utgave av en gammel klassiker, som sikkert er knall med unga.


Premieutdeling

En hel rekke med bord er dekket av en haug med spill donert fra Outland, Grimfield Games, spillbutikken.no og andre diverse spillsjapper. Nok til at alle faktisk kommer til å ta med seg noe hjem, så premien for å vinne en av turneringene eller quizene er å få velge før alle andre.

IMG_20211114_141148.jpg


Etter alle vinnere er ropt opp blir resten av deltakerne trukket tilfeldig etter tur og får plukke med seg noe fra premiebordet. Jeg fikk dratt med en ny Timeline-variant, et glimrende lite spill om å plassere historiske hendelser korrekt på ei tidslinje, ettersom jeg var blant de ti siste som ble ropt opp.

Hansa Teutonica

Siste spillet. Aller siste spillet for eventen.


Internett-bilde da jeg ikke tok noe selv

Wow, for et knallspill å avslutte med. Haugevis med interaksjon mellom spillere, kniving om plasser og vanskelig å vite hva det beste trekket er til enhver tid. Så, hvordan forklarer man dette enkelt da? Det handler mye om kuber. Hver spiller har sine kuber, og på kartet over et gammeldags Tyskland er det tre-fire plasser på hver vei mellom byene. Hvis du fyller opp alle plassene kan du aktivere veien for å få innflytelse i byen eller utføre en action, avhengig av hvilken by det er. Men du har jo bare to actions, der én type action er å plassere ut to kuber. En annen type action er å sparke ut en motspillers kube, slik at hen må putte den et annet sted. Hvis du bruker begge actions på å fylle en vei med fire kuber, så må du vente til neste runde med å aktivere veien.... hvis de andre spillerne lar dem være i fred. Og vipps er det åpent for haugevis med dick moves.

Ikke bare var dette drittbra, men det tok attpåtil bare en time! Perfekt avslutning på en perfekt event og jeg gleder meg som en unge til neste år.