GDC 2011

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Begge de spillene til 360 går for $ 70 ++ på eBay, så sånn sett er det jo et varp. Hva er det egentlig som gjør dem bedre med peiveskjerm?
De kosta seks kroner da de ble gitt ut, og fikk en bitteliten prisøkning etter den første måneden eller så. Og, vel, mye fetere kontrollsystem, selvfølgelig. Pluss at det er lagt til en ny "iPhone Mode" hvor mekanikkene har fått en del tweaks for å gi en ny opplevelse.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Mulig jeg misforstår deg, men prøver du å påstå at det først er nå spill ser bedre ut på pc enn konsoll eller troller du med meg?

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Hverken eller, jeg prøvde å oppsummere kommentaren heller enn å komme med egen. Poenget var at hovedplattformen for mange utviklere de siste årene har vært konsoll i førstelinje, og pc i annen. Nå blir det mer fortgang i grafikkutvikling ettersom motormekkerne er tilbake på pc som hovedplattform. Akselerasjon igjen altså, i motsetning til stødig men lavt tempo.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Aah. Da føler jeg at jeg misforsto.

Menneh.. Game Developers Conference.. Fete greier hva?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Uansett, hvor mange bryr seg egentlig om at grafikkvaliteten skal økes ytterligere når vi har spill som Heavy Rain, Castlevania, Metal Gear Solid 4, Uncharted 2 og Sniper: Ghost Warrior på dagens maskinvare?

SHDR

Gullmedlem
Hverken eller, jeg prøvde å oppsummere kommentaren heller enn å komme med egen. Poenget var at hovedplattformen for mange utviklere de siste årene har vært konsoll i førstelinje, og pc i annen. Nå blir det mer fortgang i grafikkutvikling ettersom motormekkerne er tilbake på pc som hovedplattform. Akselerasjon igjen altså, i motsetning til stødig men lavt tempo.
Jeg vet ikke helt ... ja, selvsagt vil teknologien bli bedre, selvsagt vil PC-en lede an, men samtidig er jeg ikke sikker på om noen gidder å investere masse spenn i nye teknologiparadigmer all den tid PC-markedet ikke ser ut til å bry seg (de mestselgende spillene er ikke teknologiske vidundre) og konsollmarkedet stagnerer. Jeg tror ikke det kommer noen neste generasjon med tradisjonelle hjemmekonsoller i det hele tatt, mens analytikere tror de ankommer rundt 2013/2014. Det går rykter om en ny Xbox, men det tror jeg når jeg ser det.

Tror ikke vi vil se noen aksellerasjon i det hele tatt, men heller at PC-utviklere endelig begynnner å målrettet bruke de teknologiene som har dukket opp på PC-plattformen mellom 2006 og nå. Parallax mapping og tesselation springs to mind, men kanskje også nye deferred rendering-teknikker og mesh morphing. De har vært rundt siden tidenes morgen, men brukes sjeldent på noen nyttig måte. Enten må det skje, eller så må GPGPU-er endelig treffe markedet i stort monn. Jeg vet ingenting om DX11, men jeg kan ikke se for meg at det nærmer seg idealet Intel satte seg fore med Larrabee.

Neste store skritt av grafikkevolusjonen blir at vi slutter med shadere og begynner å skrive rendringsinstruksjoner i C-aktige språk istedet. Inntil det skjer vil ting forbli omtrent som de er.

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
"Den harde kjernen (tm)"

Grafikk hesteløpet er forlengst over. Dagens generasjon kommer nok til å vare i minst tre år til, og jeg tviler sterkt på at det blir noen annen generasjon slik vi kjenner dem. Det kommer nye devices og platformer, ja (som OnLive, tablets et.al.), men en ny dedikert konsoll slik vi kjenner dem idag? Nei.

Om ett år kjører Flash grafikk på nivå med X360, hvorfor skal man da lage produkter for et lukket system med en kjip overlord som tror han eier deg?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Neste store skritt av grafikkevolusjonen blir at vi slutter med shadere og begynner å skrive rendringsinstruksjoner i C-aktige språk istedet.
Øh, HLSL er vel ikke så huggæærnt langt unna C/C++?

Novastrum

Feminist-elitist
Dere tar feil.

Nintendo vil lage Super Wii (HD-3D), med oppknytning mot NDS3D og forhåpentligvis mer gjennomtenkt onlinestrategi.

Microsoft vil lage "Entertain0rb0x 2013" og satse tungt på at boksen skal bli husets mediasenter, med enklere streaming fra windows-dingser, og enda tettere oppknytning mot Windows Live og sosiale tjenester.

Sony vil lage PlayStation 4 uten å skjønne hva de andre driver med, og etterhvert prøve å kopiere litt her og der.

Onlive og lignende streamingtjenester funker tålelig greit på et testnivå, med få brukere. Internettlinjene i markededene rundt om har ikke nærheten av kapasiteten som trengs for at hundre tusener drittunger skal sitte og streame variable bitstreamer ned til boksene sine. Dette er uten tvil fremtiden, men før hele verden er på kabel/fibernivå vil det ikke funke godt nok for forbrukerne. + At SaaS mot forbrukerkunder skaper et ekstremt drift og kundesenterfokus for at det skal fungere godt. Microsoft er nærmest, men ikke i nærheten av å kunne tilby Xbox som en tjeneste.

Dessuten glemmer dere at spillkonsoller er en gadget, og folk liker gadgets. De liker ikke tynne klienter.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Dere tar feil.

Nintendo vil lansere en spillkonsoll laget utelukkende av meieriprodukter. Daiiry (som den blir kalt) setter ny salgsrekord på Grønland og i Hviterussland.

Microsoft kommer til å lansere et snakkende vaffeljern.

Sony kommer til å dominere hele markedet med PlayStation 4, som - navnet til tross - kommer til å bli et velsmakende sjokoladepålegg og ikke en spillkonsoll.

Dere glemmer at alt det jeg har beskrevet nå er mat eller pålegg, og folk liker pålegg. De liker ikke sibirske drikkeleker.

(Hva spill angår: PC vinner igjen. :riffa: )

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Du tar feil.

Nintendo vil lage Wii igjen, og atter en gang prøve seg på connectivity (virker helt garantert denne gangen da).

Microsoft vil lage enda en sammenpakket PC som de kaller konsoll, alle vet at Mediasenter strategien er bortkastet og tapt, dette beviste nintendo med Wii.

Sony vil kommer ikke til å lage Playstation 4, om de gjør så er det nok en tablet med kontrollere eller noe innebygd i TVene deres.

Onlive og lignende streamingtjenester kommer til å florer, med nye typer spill og ikke like twitch-reaksjonsbaserte opplevelser som vi har idag. Linjene i dag kommer helt fint til å takle denne typen opplevelser, og for oss som har streamet WoW-launcheren så er dette et rimelig bevis på at tech og infrastrukturen er der. Bransjen heller allrede mot SaaS, så det er helt naturlig at det kommer til å bli mer fokus på dette, fremfor plastdiscer i plastesker. Xbox er noe møkkete drit som ikke engang kan kalles en tjeneste, mer bæsj smurt på en utdatert forretningsplan. At Virgin Megastore, HMW og ALLE andre som har stolt på at spillsalg skal holde bedriften levende nå lukker dørene, at GameStop kjøper Kongregate viser til at denne tendensen bare kommer til å fortsette.

Dessuten må du ikke glemme at verden forandrer seg fortere enn du skulle tro.

Edit:

Verdt å nevne:

Overalt på gatene i San Fransisco var det reklamer for to spill. Homefront og Angry Birds. Times are changing indeed.

SHDR

Gullmedlem
Øh, HLSL er vel ikke så huggæærnt langt unna C/C++?
Du er stadig begrenset til pipeline-en til GPU-en, som defineres utifra OpenGL og DirectX. Jeg tror vi vil få instruksjonssett som minner mer om RISC og CISC, altså general purpose-prosessorer, ikke fixed-function number crunchers.

Edit: Arfgh, innser at jeg brukte feil ord. Ikke fixed pipeline, men programmable pipeline. That means there's still a pipeline rather than a general purpose instruction set executed by non-specialized hardware.

Novastrum: Folk liker gadgets, men konsoller er ikke gadgets. De er midt mellom DVD-spillere og datamaskiner. Folk liker ikke tynne klienter, nei, og det er fordi tynne klienter inntil nylig har sugd eselpikk. iOS-enheter begynner dog å minne litt om tynne klienter: Du kan ikke bruke dem til noe annet enn et begrenset sett funksjoner. Du utvider funksjonene ved å kjøpe produkter som integrerer tett med operativsystemet og tilsynelatende utvider det heller enn å sitte på toppen.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Och aye, da er jeg med. Det er ikke bare litt mongo at det i praksis bare finnes totalt to ulike måter å mekke spillgrafikk på.

Konsoller er midt mellom bokstøtter og trillebårer forresten, bare en liten truth bomb der.

SHDR

Gullmedlem
GREIT, spillkonsoller er ikke duppeditter på den samme måte som de fleste gadgets bare er hi-tech shinies som day traders kjøper for å fylle de tomme tilværelsene deres med mening, de er mer forbrukerelektronikk, altså som fjernsyn, DVD-spillere, etc. Folk ser ikke på dem som bruk og kast, ettersom de er store, solide, stygge og ganske dyre.

Men det er kanskje bare meg ass, ffs.

Og ja, det er ganske steike mongo at det ikke finnes flere måter å gjøre ting på. GPGPU-er vil også åpne for mer voksler og denslags, som jeg også har en mistanke om at er neste skritt i den gloriøse marsjen mot fotorealisme. Løser så mange av problemene til polygoner og man kan stadig lage assets på samme vis, man bare tolker datasettet på annen måte. Behandler meshen din som et partikkelvolum heller enn topologi, lzm.

Novastrum

Feminist-elitist
LOL@Yeti-matprat :laugh: Du tok meg i kornen :laugh:

Om neste generasjon; At casualmarkedet er svært er det ingen tvil om. At spillstreaming vil vokse er det ingen tvil om. At én TV-konsoll vil dø ut er ikke usannsynlig.

Men:
Spillmarkedet har blitt så stort at til og med Point & Click-sjangeren er større i kjøpsvolum enn i gullalderen på midten av 90-tallet.
Casualprodusentene tar ikke kunder fra AAA-titlenes marked - det er om noe heller mmorpergernes forté.
Folk har fortsatt lyst til å bruke alt high-end-utstyret sitt med innhold som ser high end ut. Gir du forbrukerne en konsoll som lover en fluid 1080p-opplevelse, vil de kjøpe den.

Uansett hva som skjer vil nok neste generasjon være mindre om hardware og mer om tjenester, men hardwarefokuset vil ikke forsvinne over natta, slik noen ser ut til å tro.