God of war 3

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja...? Jeg liker dem ikke fordi de ikke er gode spill, ifølge de kriteriene jeg stiller. Ikke vet jeg hvorfor du ikke er enig med meg, men jeg har ikke lest så mange argumenter fra deg som prøvde å påpeke hvorfor mine argumenter er for dårlige. Når det er sagt så er ikke God of War-spillene katastrofale heller, og jeg har sansen for det de prøver å gjøre med bossene sine (ganske mye mindre sans for det de faktisk får til, dog (pluss for at det er med pupper også, forresten (minus for at Sony tror de hadde saltvannsinnlegg i antikkens Hellas))), men som helhet synes jeg God of War er ganske slappe saker. Og det er ikke helt fett når det er snakk om en serie hvor du spiller en gæærn idiot som er ute etter å drepe Gud.

Enda en ting jeg ikke liker med God of War er forresten at de skriver Kratos som verdens største pikk uten et snev av positive egenskaper, og det kjemisk fritt for humoristisk sans eller ironi. Manus i de spillene er så grove og dumme at jeg blir i dårlig humør av det. >:/

PS: Hvis Aleks eller noen andre prøver seg med "jammen det er jo en klassisk gresk tragedie" så må jeg bare få informere om at å gjøre det medfører at luftrøret ditt spontant gror igjen fordi hjernen din skammer seg sånn over uvitenheten din. Vi trenger et norsk ord for "oblivious", forresten.

Derfor gleder vi andre oss til det som mest sannsynlig kommer til å bli et av de beste spillene 09. Jeg håper iallefall det kommer i 09.

Jeg håper de kjører en stil som er mer lik GoW2 enn GoW. Med det mener jeg mindre plattformelemtener (jeg hater hades i GoW) og mer bossfighter. Jeg elsker avsluttningene på bossfightene. QTE videoene er alltid sykt kule.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
YouTube-søk: god of war final boss -> Watch in High Quality -> Full Screen -> der sparte jeg seks hundre kroner gitt.

Oi, der sparte du meg for å lage et innlegg om hvorfor ingen gidder å bruke tid til påpeke hvorfor dine argumenter er dårlige gitt.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Heller dårlige argumenter enn ingen argumenter, eller hvordan er det?

Vanligvis kan folk anerkjenne ting de selv ikke liker. Jeg hater FPS, men skjønner at folk liker Half-Life og Call of Duty. Jeg kan se at det er gode spill - men jeg ser også at de ikke er for meg. Du bestemmer deg bare for at så fort du ikke liker en ting, så har alle andre som liker det feil i at det er bra spill. Hva er det som skal til for at du skal forstå at selv om du ikke liker en ting, så betyr det ikke at det er dårlig? Det er ikke noe fasitsvar her. Bare personlige preferanser. Argumentene dine beviser ikke at spillet er dårlig, de forteller bare hvorfor du ikke liker de, og at du ikke er enig i hvordan ting er gjort i spillet. Mens du kanskje misliker hjernedød hack'n'slash (noe God of War definitivt er), så synes andre det er fantastisk underholdende. Du synes kanskje gameplayet må være dypt og inneholdsrikt, mens det er andre som greier seg med det grunnleggende, og liker at fokuset ligger mer i omgivelser og atmosfære.

Forresten, Kratos tror jeg heller ikke eksisterte i det antikke Hellas, ei heller fleksible kjettinger med knivblader, magi, etc. Ikke tror jeg gudene eksisterte heller, selv om de trodde på dem. Men hva vet vel jeg? Tror i hvertfall ikke at spillet skal være spesielt historisk korrekt.

Yeti: Så lenge jeg slipper å diskutere spill med deg kan du si hva du vil.

Denne tråden hander fortsatt om God of War 3, så la oss fortsette å snakke om det, ikke at dette er en del av den uendelige listen av spill som yeti ikke liker.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hva er det som skal til for at du skal forstå at selv om du ikke liker en ting, så betyr det ikke at det er dårlig? Det er ikke noe fasitsvar her. Bare personlige preferanser. Argumentene dine beviser ikke at spillet er dårlig, de forteller bare hvorfor du ikke liker de, og at du ikke er enig i hvordan ting er gjort i spillet. Mens du kanskje misliker hjernedød hack'n'slash (noe God of War definitivt er), så synes andre det er fantastisk underholdende. Du synes kanskje gameplayet må være dypt og inneholdsrikt, mens det er andre som greier seg med det grunnleggende, og liker at fokuset ligger mer i omgivelser og atmosfære.
Øh joa, men det jeg påstår er at God of War ikke klarer å gjøre de grunnleggende mekanikkene interessante engang. Jeg digger actionspill med adventure-elementer, det er kanskje den sjangeren jeg bruker mest tid på om dagen (kanskje litt på grunn av at det er blitt en veldig innholdsrik sjanger), og derfor ville jeg likt God of War hvis de bare hadde klart å skru det skikkelig sammen. Jeg synes ikke at de har klart det; for meg er det ikke gode spill. En naturlig konsekvens av dette er at jeg dermed mener folk som synes spillene er gode, tar feil. Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor jeg ikke har lov til å mene dette.

Den siste kommentaren din skjønte jeg ikke helt, men jeg satser på at du refererer til min kommentar om saltvannsinnlegg...? Isåfall har jeg enda et eksempel: Det er i aller høyeste grad konsekvent av Sony å la Kratos fly rundt på pegasuser og slåss mot Kerberos og sånne ting, fordi det passer rett inn i settingen (antikkens Hellas framstilt som om gudelegendene fra den tiden var ekte). Saltvannsinnlegg er mer på nivå med at Kratos skjærer huet av en minotaur for så å bykse opp på Harleyen sin og poppe en wheelie på vei mot Olympos. Eneste grunnen til at jeg reagerer er forøvrig at gutta har gjenskapt den umiskjennelige meloneffekten bare skikkelige plastmugger har. :/

Alle spill kan forbedres. Du klager QTE generellt, i hvertfall virker det slik. Men nå er det ikke slik at alle misliker QTE, selv synes jeg det er en ypperlig måte å starte cinematiske sekvenser på, samt beholde en viss interaktivitet - som igjen gir spilleren noe å gjøre til enhver tid og ikke bare sitte å se på at det og det skjer. Slike forhåndprogrammerte sekvenser gir kanskje ikke deg noe som helst, men det finnes folk som synes det gjør det. God of War er også et av de få spillene som gjør QTE riktig. Men det finnes likevel unntak, som foreksempel å måtte hamre R1 for å åpne kister, dører osv. Hadde holdt med å holde den inne en liten stund - det at han strever litt med å rive opp lokket er bare en fin detalj.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg synes QTEs er en av tingene God of War bommer på, det har du rett i. Det beste eksempelet jeg har sett på QTEs så langt er Fahrenheit; hver QTE-sekvens du bommer på trekker deg litt nærmere resultat 0 (mislykket), hver sekvens du treffer på trekker deg nærmere 1 (vellykket). Det er et analogt system som legger opp til at om du ikke mestrer det øyeblikkelig, så kan du trene deg opp til å se mønstrene som gjentas og forutse neste sekvens til en viss grad. God of War bruker QTEs på samme måte som Dragon's Lair: Du ser et filmklipp, og for at filmen skal gå videre så må du dra øya vekk fra det som foregår og flytte fokus over på GUI-et. Siden det ikke er noen form for forvarsel i spillet om når en QTE dukker opp ender det opp med at jeg blir sittende og glane på det punktet på skjermen hvor QTE-symbolene dukker opp istedenfor å følge med på filmen. God of Wars QTEs er digitale; enten så klarer du dem, eller så mislykkes du. Du kan ikke påvirke resultatet og veie opp for en feil du har gjort, for når du feiler har du tapt og må begynne på nytt; spillflyten som er til stede ellers blir borte når du får opp en QTE. Det er et mislykket system som jeg håper de bytter ut med noe bedre. Eksempel: Ninja Gaiden II har noen bosskamper hvor du - etter at du faktisk har vunnet kampen - kan gjøre ekstra skade på bossen. Hvis du gjør nok skade så drar Ryu et latterlig overdrevent finishing move på jævelen. Jeg visste ikke om det første gang jeg kom til en slik boss, men jeg så at han lå nede og hadde litt liv igjen så jeg gikk totalt bananas med komboer og fikk en fet overraskelse etterpå. Istedenfor QTEs for å gjøre finishers på fiender, har Ninja Gaiden II et system hvor du kan trykke Y ved siden av en fiende etter at han har mistet en kroppsdel for å ta en finisher. Greia er at fiender uten lemmer blir mer rabiate og får ofte kamikazeangrep som gjør stor skade, så istedenfor at du blir eksplisitt påtvunget å trykke en tilfeldig knapp når du blir bedt om det, gjør du det av deg selv fordi du veit hva konsekvensen blir. Det krever ikke noe mer eller mindre av spilleren enn det God of War gjør, men det røsker deg ikke ut av spillopplevelsen på samme måte og føles ikke så urettferdig fordi det ikke er en digital tap/vinn-situasjon. Det som irriterer meg mest med QTE-ene i God of War er at der resten av spillet legger opp til mestring gjennom drilling av grunnkunnskapen (komboer) og legger et taktisk lag oppå der igjen (hvilken kombo skal du spamme gjennom resten av spillet), så går QTE-ene på tvers av dette og gjør drill meningsløst siden du ikke kan forutse hvilken knapp du må trykke på. QTEs må vekk fordi de bryter med resten av designen uten å gi verken mestringsfølelse eller belønning tilbake som ikke fint kunne blitt gitt på en bedre måte.

Og når de har fiksa QTEs så håper jeg de fikser kampsystemet også sånn at jeg blir nødt til å gjøre noe mer enn bare å spamme en kombo gjennom hele spillet.

Heh, synes ikke QTE i Fahrenheit var noe annet enn irriterende makkverk og ga meg absolutt ingenting. Spesielt når enkelte av de måtte fullføres for å komme videre, uten av det i seg selv hadde noen relevans i historien.

Men nå synes jeg Fahrenheit i seg selv var noe makkverk - tidenes mest overvurderte spill. Det at jeg ikke likte Fahrenheit noe særlig gjør også at jeg er fullstendig likegyldig til det kommene Heavy Rain - det jeg har sett av det tyder på at det blir et slags Fahrenheit 2.

Men som du ser, du likte QTE i Fahrenheit, jeg gjorde ikke. Jeg likte QTE i God of War, du gjorde ikke. Verre er det ikke. En metode er ikke mer riktig enn den andre, men man har likevel sine preferanser.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Riktig, men jeg synes ikke det er noen grunn til å si "ja men du synes det er riktig og jeg synes det er feil så da har vi begge rett og det er ikke noen vits i å prate om det". Uenigheter gir grunnlag for diskusjon og diskusjon gir grunnlag for å se ting fra en ny side. For eksempel er jeg nå nysgjerrig på hvorfor irrelevante QTEs som må fullføres for å kunne komme videre er et argument i seg selv når det gjelder Fahrenheit, men ikke når det gjelder God of War.

Du kan jo åpne for diskusjon uten å være fullstendig neger også da... "Du tar feil, motbevis meg!" er ikke akkurat en god metode for å få frem intelligente argumenter.

Hva meg angår, så har jeg ikke spilt mer enn God of War 1 opp til sjømonster bossen (bare ikke hatt tid, spillene ser dritmorsomme ut). Jeg bare tittet innom her fordi jeg hørte at traileren var tight.

Du kan jo åpne for diskusjon uten å være fullstendig neger også da... "Du tar feil, motbevis meg!" er ikke akkurat en god metode for å få frem intelligente argumenter.
Debatter på Spillegals forum uten hersketeknikker, fornærmelser og namecalling? Surely you jest.

Så var det da vitterlig ikke dét Yeti sa heller. Han har i løpet av tråden kommet med en rekke argumenter for hvorfor han mener God of War er dårlig, og da er det helt kurant argumentasjonsteknisk å forvente at den andre siden skal kunne vise til motargumenter for at den skal oppnå en rudimentær respekt.

Jeg likte God of War veldig godt selv, og klarte ikke å spille gjennom spillet ved å spamme noen enkeltkombo, så jeg antar det hele avhenger litt av hvor god man er i slikt. Enig i at hovedpersonen er så usympatisk skrevet at det er frøktelig vanskelig å empatisere med ham, og i at det er et grunnleggende problem for spillet, men ellers synes jeg designen var god og holdt seg på et høyt nivå helt til sluttkampene, som viste seg å være begredelige og urettferdige og igrunn eksemplifiserer alt som er galt med hardcorespill.

Innen God of War II kom må jeg imidlertid innrømme at jeg hadde fått min andel av serien, så det spillet har jeg bare så vidt begynt på.

Jeg tror egentlig ikke det er meningen du skal empatisere med Kratos. Han er bare en drittsekk, som får det han fortjener, og som deler ut straff til andre som fortjener det. Er det en regel for at man skal føle sympati for personen? Jeg verken sympatiserte eller klarte å sette meg inn i Kefkas situasjon i noen deler av FFVI, han var bare rent psykotisk ondskap. Likevel var han den beste karakteren i FFVI, og jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å spille gjennom hele historien med han alene, istedenfor å være på det snille laget.

Yeti: synes å huske det var en QTE som gikk ut på å spille gitar i Fahrenheit, noe som i seg selv hadde absolutt ingenting med historien å gjøre, men som du måtte fullføre for at du skulle komme videre. Det har vel egentlig ikke så mye med QTE å gjøre, men jeg kan ikke huske å ha vært tvunget til å gjøre fullstendig irrelevante ting som dette i God of War. Mulig jeg husker feil angående Fahrenheit, men poenget er at God of War hadde kun ting som var relevante for historien og at det satt sammen på en eller annen måte. For eksempel den minotaur bossen i det første spillet, hvor du måtte skyte en gigantisk påle gjennom hele fyren mens han var skadd. Du kom ikke videre uten, men det var relevant, og var en slags blanding av QTE og oppgaveløsning. Dette er ikke det eneste eksempelet i spillet, men å bruke QTE på den måten synes jeg er en god løsning.

Jeg liker Kratos. De som har skrevet han fortjener nok ikke noen nobelspris akkuratt, men han er da slettes ikke så ille som enkelte skal ha det til. Han er en krigsherre som styres av hatet. Det eneste som betydde noe for han i verden ble tatt fra han på verst tenkelig måte. Kratos var allerede en ond og brutal kæll, og med dette fjernet gudene det siste som gjorde han "mennesklig". Gudene har gjort kratos til den han er og nå tar han igjen. Jeg synes ikke det er så vanskelig å føle med han. Jeg synes de får frem angeren som fyrer opp hatet hans ganske så bra egentlig.
Det som står tilbake for oss spillere er en totalt usympatisk hevngjerrig jævel som ikke bryr seg om noe annet enn sin hevn, og eventuelt the glory of Sparta.
Jeg synes dette er befriende. Det er rett og slett deilig synes jeg at Kratos ikke lider av "jeg har kjent personen i 10 minutter, så det er jo klart at jeg må ofre alt for å redde han/henne" syndromet.
Jeg antar at man problemet kanskje ligger i at hovedpersonen i bunn og grunn er ond. Jeg synes ikke dette er et problem. Men det er meg da. Slik som jeg ser det ville utvilkerne lage en kæll som er hard til beinet, og i mine øyne lykkes de på alle punkter. Jeg liker å spille god of war. Man føler seg mektig.

Hva skulle han gjøre for å være bedre? Gråte litt? Redde noen ukjente i nød? Hente kattunger ned fra trærne? Jeg spør. Hvordan ville dere hatt kratos?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg tror egentlig ikke det er meningen du skal empatisere med Kratos. Han er bare en drittsekk, som får det han fortjener, og som deler ut straff til andre som fortjener det. Er det en regel for at man skal føle sympati for personen? Jeg verken sympatiserte eller klarte å sette meg inn i Kefkas situasjon i noen deler av FFVI, han var bare rent psykotisk ondskap. Likevel var han den beste karakteren i FFVI, og jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å spille gjennom hele historien med han alene, istedenfor å være på det snille laget.
Det er ikke en regel at man skal føle sympati for figuren man styrer nei, men utviklerne har lagt opp til at man skal gjøre det. Igjen nevnes slutten på Chains of Olympus, som ble framstilt komplett med sentimental musikk, fokus på hvor vondt Kratos hadde det inni seg og hvor glad han var i datteren sin. Dette var to minutter etter at han dro huet av Styx-ferjemannen og tredve sekunder før han sleit i stykker tjue tilfeldige soldater. Jeg var ikke spesielt fornøyd med den biten, kan du si.

Jostein: En klassisk klisjé er at helten i en tragedie ikke felles av sine dårlige egenskaper, men av sine gode egenskaper. Grunnen til at jeg skrev det med at ingen hadde lov til å påpeke at God of War er stilet som en klassisk gresk tragedie er fordi det er så elendig gjennomført at jeg får vondt inni meg av det. Det er for meg vanskelig å identifisere meg med Kratos fordi han har nøyaktig en enkelt egenskap: Han er fly forbanna. Ikke så mye å basere en figur på, uansett hvordan du vender og vrir på det. Gears of War, i seg selv noen hundre mil unna klassisk litteratur, klarte å framstille hovedpersonene sine på en mindre grunn og mer troverdig måte selv om ingen av figurene der var så veldig mye mer velutviklede enn Kratos. Poenget mitt er ikke at utgangspunktet for historien er dårlig; gresk mytologi er en personlig favoritt hos meg, nettopp på grunn av alle intrigene mellom guder og mennesker og alle de råkule fabeldyrene. Det jeg klager på er hva de har gjort ut av det. God of War prøver å være både heltefortelling og tragedie, men bommer på alt av grunnelementer og engasjerer meg mindre enn værmeldinga.
StarEye skrev:
Yeti: synes å huske det var en QTE som gikk ut på å spille gitar i Fahrenheit, noe som i seg selv hadde absolutt ingenting med historien å gjøre, men som du måtte fullføre for at du skulle komme videre. Det har vel egentlig ikke så mye med QTE å gjøre, men jeg kan ikke huske å ha vært tvunget til å gjøre fullstendig irrelevante ting som dette i God of War. Mulig jeg husker feil angående Fahrenheit, men poenget er at God of War hadde kun ting som var relevante for historien og at det satt sammen på en eller annen måte. For eksempel den minotaur bossen i det første spillet, hvor du måtte skyte en gigantisk påle gjennom hele fyren mens han var skadd. Du kom ikke videre uten, men det var relevant, og var en slags blanding av QTE og oppgaveløsning. Dette er ikke det eneste eksempelet i spillet, men å bruke QTE på den måten synes jeg er en god løsning.
Aha. Det virker som om du ikke har noe imot hvordan QTE-ene er utformet så lenge de dukker opp ved viktige øyeblikk i spillet, eller tar jeg feil? Mitt poeng var at selve utformingen av QTE-ene i God of War ikke holdt mål og at jeg dermed heller ser at de bytter dem ut med noe annet. Slik det er, dukker de stort sett opp som finishers eller som avsluttende ledd i en skadesekvens på en boss, og for meg blir det et antiklimaks når jeg selv kontrollerer figuren min 100% inntil det faktisk gjelder; da skal spillet plutselig bestemme hva som skjer og spillmekanikken reduseres til en kjapp omgang Kongen befaler. Dette hadde jeg ikke noe imot i Fahrenheit, fordi QTEs der konsekvent ble brukt gjennom hele spillet som grunnmekanikk for å klare actionsekvenser, og det ikke var snakk om at du mislyktes øyeblikkelig hvis du bomma på en sekvens.

Bare sånn fordi jeg ble ufrivillig plukket ut av Yetipants som stjerneeksempelet på en som synes God of War forteller en god historie, så vil jeg -- i frykt for mitt gode ry -- understreke at jeg i denne diskusjonen faktisk er enig med ham.

Det hører likevel til at jeg fremdeles ser på Metal Gear Solid-serien som en absurd, pompøs, usammenhengende gryte av melodrama, og dermed også en genistrek.

Det var mitt bidrag i denne tråden.

Takk.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Var redd for at jeg ble nødt til å skrive en kondolanse i dette innlegget men nå slapp jeg det. Smart valg. :)