God of War II-lanseringsfest

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
Jepp. Men de er dyr, og dyr er per definisjon mindre verdt enn mennesker.

Sånn ellers tar jeg anstøt av at folk tar anstøt av dette. Med andre ord burde Daily Mail holdt seg for gode til å skrive om det, de rakkerne.
 
#24
Å spise og bli spist er naturens gang. Det kan jo være en tanke å redusere kjøttforbruket sitt litt, om ikke annet fordi det er veldig mye mer ressurskrevende å fremstille et kilo kjøtt enn en tilsvarende mengde vegetabilsk mat, men hvis du tenker over det er det faktisk naturstridig for kjøttspisere å ikke spise kjøtt. Et dyr som slaktes for å bli mat for mennesker oppfyller en nødvendig oppgave, mens geita vi snakker om her døde forgjeves hvis den ble brukt i et show og så kastet etterpå (noe jeg for så vidt ikke vet om den ble). Vi drar det kanskje litt for langt nå, men jeg mener at man opprettholder respekten for et dyreliv hvis man lar dyret leve i gode omgivelser til det når slaktealder og så slakter dyret på en human måte (som jeg har tiltro til at norske slakterier har gode rutiner på, uten at jeg vet akkurat hvordan det gjøres).

Også er det forskjell på film og virkelighet, selvsagt. De gangene jeg har sett filmscener hvor dyr har blitt drept bare for å drepes (for eksempel i Michael Hanekes Time of the Wolf, hvor en hest blir slaktet bare for å vise en slaktescene), har jeg følt det ganske avstøtende. Vi må skille mellom snuff og vanlig film. De fleste av oss lar oss jo underholde av vold på film, selv om vi er motstandere av vold.

EDIT: Svar på Nilos innlegg.
[/b]

men jeg mener at man opprettholder respekten for et dyreliv hvis man lar dyret leve i gode omgivelser til det når slaktealder og så slakter dyret på en human måte[/b]
Høres det naturlig ut? Hvem bestemmer denne slakte aldern? Hvorfor skal den slaktes? Den skal jo egentlig bare denaturere, og bli en med vår moderjord, det er natrulig måte å dø på.

Du parter om naturstridig for kjøttspisere å ikke spise kjøtt, mennesker kan fint overleve uten kjøtt, men vi spiser det, er ikke det litt unødvendig? Faktisk så lever du lenger jo mindre kjøtt du spiser. Så hvorfor gjør folk dette. Hvorfor spiser folk kjøtt? Hvorfor har sony en slakta gjeit?

Fordi vi kan og SONY kan.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#25
SITAT(NiloPilo @ 02.05.07, 18.26) 64064
Høres det naturlig ut? Hvem bestemmer denne slakte aldern? Hvorfor skal den slaktes? Den skal jo egentlig bare denaturere, og bli en med vår moderjord, det er natrulig måte å dø på. [/b]
De aller fleste dyra på jorda dør av å bli spist av andre dyr.

SITAT(NiloPilo @ 02.05.07, 18.26) 64064
Du parter om naturstridig for kjøttspisere å ikke spise kjøtt, mennesker kan fint overleve uten kjøtt, men vi spiser det, er ikke det litt unødvendig? Faktisk så lever du lenger jo mindre kjøtt du spiser.[/b]
Spekulasjoner uten standhaftig grunn. Selv om mennesker kan overleve på grøntfôr betyr det ikke at det er ideelt. Vi har fortenner til å kutte, hjørnetenner, og jeksler for å knuse og malme, det fungere både for grønt og rødt/hvitt.

SITAT(NiloPilo @ 02.05.07, 18.26) 64064
Så hvorfor gjør folk dette. Hvorfor spiser folk kjøtt? Hvorfor har sony en slakta gjeit?

Fordi vi kan og SONY kan.
[/b]
Agreed.
 

Lodin

Der Waaaah
#26
:eng101: Folk som utelukkende spiser grønt har en lei tendens til å bli feilernærte. Særlig mangel på proteiner og jern i dietten kan skape problemer. Derfor er det viktig for disse å spise masse piller og dill fra helsekostsjapper.
 
#27
De aller fleste dyra på jorda dør av å bli spist av andre dyr..
[/b]
Det er fortsatt en mer naturlig måte å dø på enn å bli slaktet av en fyr som heter Tryggve med en øks i hånda.

Spekulasjoner uten standhaftig grunn. Selv om mennesker kan overleve på grøntfôr betyr det ikke at det er ideelt. Vi har fortenner til å kutte, hjørnetenner, og jeksler for å knuse og malme, det fungere både for grønt og rødt/hvitt.
[/b]
Mennesker er "opprinnelig" 100% planteetere

Ingen kjøttetere trenger å tilbrede maten, steke det eller koke det. De spiser det fresh fordi de er naturlige kjøttetere, noe vi ikke er. Så hvorfor spiser vi kjøtt, det er fordi vi er omnivorous, vi spiser det som er tilgjenglg for oss, eller vi tilpasser oss


Men bare fordi vi har hjørnetenner og jeksler betyr ikke at vi ble naturlig bygd for å spise kjøtt.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#28
B12-vitaminer er et konsept du bør vurdere å sette deg inn i, Nilo. En type vitaminer vi får fra animalske produkter som finnes i lever, oksekjøtt, svinekjøtt, fisk, melk og ost, som er nødvendig bl.a. for celledeling og danning av røde blodlegemer, samt nervecellenes vedlikehold og nydannelse (link). Vi kan riktignok få i oss nok B12 ved bare å drikke melk og spise ost, men for å få disse matvarene er vi jo nødt til å holde dyr som lever og dør for at vi skal overleve, og da er vi egentlig like langt. Så, nei, mennesker er ikke "opprinnelig" planteetere (hva nå det skal bety).

Og naturligvis kan vi drepe hemningsløst mye dyr hvis vi vil, vi kan utrydde hele dyrearter også og gjør det, i det hele tatt er vi i stand til å lage ordentlig mye faenskap, men det betyr ikke at vi bør.
 
#29
B12-vitaminer er et konsept du bør vurdere å sette deg inn i, Nilo. En type vitaminer vi får fra animalske produkter som finnes i lever, oksekjøtt, svinekjøtt, fisk, melk og ost, som er nødvendig bl.a. for celledeling og danning av røde blodlegemer, samt nervecellenes vedlikehold og nydannelse (link). Vi kan riktignok få i oss nok B12 ved bare å drikke melk og spise ost, men for å få disse matvarene er vi jo nødt til å holde dyr som lever og dør for at vi skal overleve, og da er vi egentlig like langt. Så, nei, mennesker er ikke "opprinnelig" planteetere (hva nå det skal bety).

Og naturligvis kan vi drepe hemningsløst mye dyr hvis vi vil, vi kan utrydde hele dyrearter også og gjør det, i det hele tatt er vi i stand til å lage ordentlig mye faenskap, men det betyr ikke at vi bør.
[/b]
Hva? Hva er det egentlig du vil frem til? Du veit at bare fordi vi drikker melk så er vi ikke kjøttetere? Forstår ikke helt hva du vil frem til, å slenge opp en link med litt fakta om vitaminer betyr ikke at mennesker ikke er opprinnelig planteetere. Som du sier selv, så får vi B12 av melk, men viste du kanskje at kroppen bruker vitaminet om og om igjen? Og at du ikke trenger så mye B12 som du prøver å vise i det du skrev.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#30
Houseman kommer ialllefall med en kilde, mens du drar "argumentene" dine rett ut av ræva og har ingenting å vise til.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#31
Står ganske tydelig på siden jeg linket til veganere står i fare for å få B12-vitaminmangel, og at mennesker som bare spiser vegetarkost må spise kosttilskudd for å unngå anemi og i verste fall hjertesvikt (når det blir mangel på røde blodceller minsker jo O2-distribusjonen i kroppen og anstrengelser kan føre til at blodet ikke klarer å frakte oksygen til hjertet fort nok). Det viser at vi trenger animalske produkter (enten det er kjøttet i seg selv eller biprodukter av dyrehold - jeg tar det egentlig for gitt at vi snakker om ordentlig vegetarisme og ikke en light-versjon med fisk, egg eller melkeprodukter). Ikke mye naturlig over å måtte ta kosttilskudd for å unngå mangelsykdommer. Selv om B12-mangel er ganske uvanlig og det som du sier tar flere år uten kjøttspising før man merker noen symptomer på vitaminmangel. B12 er for øvrig bare ett eksempel - anemi kan like gjerne skyldes jernmangel ved for lite kjøtt, fisk og fjærkre i kosten.

EDIT: At mennesker ikke kan spise rått kjøtt blir vel også bare en påstand, som du jo kan grave opp et belegg for hvis du skal fortsette å insistere på at det er sånn. Vi koker og steker kjøtt fordi vi har kjeler og stekepanner, men om vi også hadde krabbet rundt i skogen og måtte spise det vi kom over for å overleve, hadde vel vi også klart å presse ned rått kjøtt. Hvilken glede dyr har av å spise andre dyr vet vi jo ikke så mye om - de spiser hverandre fordi de må og spiser levende og rå mat fordi de ikke er i stand til å behandle og foredle maten. Katter som holdes som husdyr spiser diverse tilberedet og tilpasset mat, mens villkatter spiser rått kjøtt og overlever like bra.
 
#32
Står ganske tydelig på siden jeg linket til veganere står i fare for å få B12-vitaminmangel, og at mennesker som bare spiser vegetarkost må spise kosttilskudd for å unngå anemi og i verste fall hjertesvikt (når det blir mangel på røde blodceller minsker jo O2-distribusjonen i kroppen og anstrengelser kan føre til at blodet ikke klarer å frakte oksygen til hjertet fort nok). Det viser at vi trenger animalske produkter (enten det er kjøttet i seg selv eller biprodukter av dyrehold - jeg tar det egentlig for gitt at vi snakker om ordentlig vegetarisme og ikke en light-versjon med fisk, egg eller melkeprodukter). Ikke mye naturlig over å måtte ta kosttilskudd for å unngå mangelsykdommer. Selv om B12-mangel er ganske uvanlig og det som du sier tar flere år uten kjøttspising før man merker noen symptomer på vitaminmangel. B12 er for øvrig bare ett eksempel - anemi kan like gjerne skyldes jernmangel ved for lite kjøtt, fisk og fjærkre i kosten.
[/b]
Houseman: Hva tror du de første menneskene på jorda gjorde? Gikk til nærmeste apotek for å skaffe seg kost-tilskudd for B12? Eller tror du de var smarte nok til å drepe dyr som hadde levet lenge før dem og hadde trolig nok en stor fordel når det gjelder jakt.

Har noen linker du kan se på her. Brukte blandt annet denne til en oppgave i Biologi

Eating meat isn't natural

http://drmcdougall.com/

http://veg.ca/content/view/285/113/

http://www.ivu.org/history/early/archaeology.html

http://michaelbluejay.com/veg/books/dietam...#lifeexpectancy


Hvis du virkelig mener at folk burde naturlig spise kjøtt, se her... http://www.vegsource.com/articles2/fuhrman_primitive.htm



Buggz: Bare fordi Nintedo sliter litt nå med mangel på Wii så trenger ikke du å bli så hissig, er du sinna på meg? Føles ut som det, føles ut som om du virkelig ser ned på folk som foretrekker noe annet enn det du mener er "riktig" Så gjør alle en tjeneste, spill din Wii, kjøp deg tena-lady og vær glad.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#33
Kan du hente ut noen holdbare argumenter fra kildene dine framfor å linke til en masse lange utredninger fra folk som har anstrengt seg for å finne fordeler ved vegetarisme? Jeg skumleste gjennom to av artiklene og fant ikke annet enn propaganda fra vegan-vennlige nettsider. Tror du hadde funnet like mye hos kjøttspisernes landsforening i USA (hvis noe sånt finnes) - det kan være greit å hente fakta fra objektive sider.

Jeg kan for øvrig være enig i mye av det som står på sidene, men det er foskjell på å se fordeler med vegetarisme og påstå at kjøttspising er unaturlig.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#36
SITAT(NiloPilo @ 03.05.07, 00.03) 64115
Greit, da står du ved ditt og jeg står ved mitt.
[/b]
Forskjellen er bare at jeg har argumentert for mitt syn (ganske nyttesløst når du ikke følger opp), mens du bare har slengt opp en samling litt tvilsomme linker. Det er ikke min jobb å finne argumenter som støtter dine påstander, vet du. Synes for øvrig det er litt dårlig å bare trekke seg fra en diskusjon du selv startet med å komme med påstanden om at mennesker opprinnelig er planteetere, når motparten har anstrengt seg for å finne holdbare argumenter for sitt syn.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#37
SITAT(NiloPilo @ 02.05.07, 23.48) 64112
Buggz: Bare fordi Nintedo sliter litt nå med mangel på Wii så trenger ikke du å bli så hissig, er du sinna på meg? Føles ut som det, føles ut som om du virkelig ser ned på folk som foretrekker noe annet enn det du mener er "riktig" Så gjør alle en tjeneste, spill din Wii, kjøp deg tena-lady og vær glad.[/b]
Gawd Nilo, jeg innrømmmer at den var litt grell, men det der summerer opp akkurat det jeg mente med at du trekker ting rett ut av ræva. Mine meninger trenger ikke være noe jeg "anser som riktig" og de skal iallefall ikke være en standard, men jeg har en tendes til å holde med folk som ikke drar absurde sammenligninger eller presenterer det de skriver som fakta faen uten å komme med noe som helst som kan underbygge utsagn.

Du begynner også å bli ufattelig slitsom med det Wii/PS3-opplegget ditt, og at du prøver å grave meg ned ved å henge meg ut for Wii-fanboyisme. Quit it, eh?
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#38
SITAT(NiloPilo @ 02.05.07, 20.07) 64078
Mennesker er "opprinnelig" 100% planteetere[/b]
Ja, for en god slump titusener av år siden, omtrent (jordbrukssamfunnet tok form for rundt ti tusen år siden, ihvertfall). Og selv det er spekulasjoner fundert i at vi ikke hadde like gode jeksler som nå. Vi vet ikke noe spesifikt om kostholdet bortsett fra at det var dominert av grønt, ettersom jakt er vanskelig og slitsomt, mens grøntfor bare er å hale opp av jorda/plukke fra busker og trær (samtidig kan jeg videre innvende at ettersom dette ikke var jordbrukssamfunn, var det vanskelig å finne nok grønt til å livnære alle involverte - noe som forutsetter alternative matgrupper). Dette er jo naturlige antagelser, men ikke håndfaste fakta. Man kan saktens si at man burde finne knokkelhauger o.l. fra dem, men ettersom mennesket var nomadisk i jeger/samler-samfunnet, er det vanskelig å si hvilke knokkelhauger som tilhører hvem. I bunn og grunn er det tåpelig å si at mennesket er opprinnelig 100% vegansk, da man knapt kan sammeligne disse med moderne mennesker. At mennesket er altetende er heller ikke et argument, ettersom enkelte vitaminer/mineraler menneskekroppen trenger mer eller mindre utelukkende kommer fra dyreprodukter, og flere kommer i størst mengde fra dyreprodukter (som Houseman påpekte). Ja, man kan få i seg nok proteiner ved å proppe i seg hauger av bønner dagen lang, men du vil nok enten trenge kosttilskudd eller kjøtt i det lange løp.

Over til God of War II: Cheesy marketing for cheesy spill. Hele spillet er jo en voldsorgie uten like, hvorfor ikke en halshogd geit og et par halvnakne damer? Geita blir mat uansett, er det så fordømt galt at den blir paradert rundt litt først?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#39
Enig med Hagbart her.

Sånn ellers vil jeg påpeke at detta er svada av reneste kvalitet. Fantastisk logikk: To folkegrupper som spiser mer kjøtt enn planter har også lav forventet levealder, det er jo helt nødt til å være en sammenheng! Drit nå i at masaiene for eksempel bor i hytter laga av oksemøkk, det må jo bare være sunt. Inuitene har forresten også vært gjenstand for kostholdsforskning som tilsier at dietten de lever på ikke er noe verre enn andre kosthold.

Uansett en fet artikkel. :D
 

Lodin

Der Waaaah
#40
Hva med denne historia jeg så nylig? Beviser ihvertfall at vegetarianere kan være noen riktige nek. :v: SITAT
A Superior Court jury convicted a vegan couple of murder and cruelty to children Wednesday in the death of their 6-week-old, who was fed a diet largely consisting of soy milk and apple juice.

Jade Sanders, 27, and Lamont Thomas, 31, will receive automatic life sentences for starving the boy, who weighed just 3½ pounds when he died.

Defense lawyers said the first-time parents did the best they could while adhering to the lifestyle of vegans, who typically use no animal products. They said Sanders and Thomas did not realize the baby, who was born at home, was in danger until minutes before he died.

But prosecutor Mike Carlson told the jury Tuesday during closing arguments: "They're not vegans. They're baby killers!"

The jury deliberated about seven hours before returning the guilty verdicts.
[/b]