God of War II-lanseringsfest

#1
Sonys lanseringsfest for God Of War 2 som ble holdt første mars, blir av mange beskrevet som skandaløs. Festens tema var antikkens Hellas, og arrangørene stilte bl.a. med toppløse jenter, levende slanger for å leke med, knivkasting og en halshugget geit. Sony har mottatt sterk kritikk for det som foregikk på festen, samt for å gi ut en to-siders reportasje i Official PlayStation Magazine, med usensurterte bilder av bl.a. den døde geita. Dette vil nok blusse opp i negative holdninger til vold i spill, selv om det som skjedde ikke har noen direkte tilknytning til spillets innhold.

Noen har i ettertid påstått at geita som ble "ofret" var hentet død hos en slakter, og at innvollene (som gjestene ble oppfordret til å spise om kapp med) ikke var ekte innvoller. Sony har nektet å kommentere dette og vil ikke si hvor geita kommer fra.

"The International Fund for Animal Welfare" fordømmer handlingen og kaller det dumt, skandaløst og utilgivelig.

Sony har i ettertid kommet med en unnskyldning for hva som har skjedd. I første omgang ble bildene sensurtert, og deretter ble det bestemt at hele saken skulle fjernes fra Official PlayStation Magazine (etter at mange abbonenter allerede har mottat sine eksemplarer).

---

Jeg mener Sony burde ha droppet geita, siden det absolutt ikke setter et godt eksempel, og heller vist bilder og video fra spillet. Til tross for det, håper jeg samtidig at denne episoden ikke blir brukt som et argument for å forby alle voldelige spill, som lett kan bli tilfellet hvis dette virkelig blåses opp.

Redigert: Det har blitt bekreftet at geita var død før festen ble holdt og innvollene var gresk suppe.

Hva mener Spillegalfolket?

Kilde: Daily Mail, Kotaku
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Nå er vel egentlig tusenkronersspørsmålet om geita var død allerede før de kuttet hodet av den. Det var den helt sikkert så da klarer jeg ikke se hva det store problemet er. Det er greit å servere kjøtt til spising, men man har ikke lov å finne på noe annet tull med det?
Forøvrig var det ingen reportere tilstede fra Daily Mail, selvom de får det til å virke slik i historien. Som vanlig er de ikke en særlig god kilde til informasjon.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#3
Nåja, et annet tusenkronerspørsmål som du kan stille til dyrerettighetsaktivistene (er det det som er ordet?), er om det er urespektablet for dyret å vise fram liket på den måten. Jeg tror nok ikke det hadde vært like kult hvis man brukte ekte parterte menneskelik.

For min del så syns jeg det var grotesk, men ikke sååå farlig. Men jeg forstår godt at mennesker som setter dyr litt høyere enn det oss vanligfolk gjør, synes det er helt uakseptabelt.
 
#4
Skal man først ha et tame, får man faenmeg følge det helt ut.
 

K999

Keystone State Of Mind
#5
*Tema.

Faktisk litt enig med Affable her, skal man ha et Tema så følger man det helt ut. Og vel jeg syns det var modigt av Sony, og er faktisk litt stolt av dem. Endelig Sony. :D
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#6
Stolt av at et selskap har gjort dyrelik til underholdning og brukt død og slakting til å selge et produkt? Det er vel trolig at geita allerede var død da den ble hugget av, men i så fall kunne vel Sony bare ha sagt det, og at de ber om unnskyldning tyder jo på at de føler at de har noe å be om unnskyldning for.
 

K999

Keystone State Of Mind
#7
Stolt av at et selskap har gjort dyrelik til underholdning og brukt død og slakting til å selge et produkt? Det er vel trolig at geita allerede var død da den ble hugget av, men i så fall kunne vel Sony bare ha sagt det, og at de ber om unnskyldning tyder jo på at de føler at de har noe å be om unnskyldning for.
[/b]

Ja. Endelig gjør de noe som faktisk driter dem litt ut på en morsom måte. Alt dette hestekuket fra å selge noe dyrt, til å drite i kundene sine er så brukt opp, og da blir man bare sint og sier vel bare "Sony is fucking us again! :argh:" Men nå kan man faktisk bare le, og smile.
 
#9
SITAT
Sony's senior director of corporate communications, Dave Karakker, told Joystiq that the reporter responsible for the OPSM article didn't even bother to attend the event. [/b]
Så viser det seg at mannen som skrev artikkelen for OPSM, skrev den ut ifra informasjonen på invitasjonen (skulle likt å se den), og aldri faktisk dro på festen selv. Det viser ihvertfall en dårlig side av OPSM, om ikke Sony direkte.

OPSM begynte den uheldige saken med å ikke gjøre god journalistikk, Daily Mail fortsatte med å melke informasjon fra en usikker kilde, og etterhvert ble det hele blåst opp på ulike steder på nettet.

Jeg mener uansett, at på et offisielt arrangement som dette, så bør man unngå dyrelik og nakenhet. Det kunne ha virket støtende på gjester, og på andre som leser om begivenheten etterpå.
 

SHDR

Gullmedlem
#10
Tankepolitiet slår tilbake! "Dette kan potensielt være støtende for et fåtall mennesker, så dermed bør vi la være å gjøre det."

Hvis det står klart og tydelig på invitasjonen at det blir pupper og døde dyr, så bør det vel være rimelig klart for deg hvorvidt du har lyst til å dra dit eller ikke. Det er ikke akkurat som om Sony overrasket alle de inviterte journalistene. "Hah, dere ventet dere kanskje et helt vanlig pressetreff, men se hva vi har til dere!"

Jeg tar anstøt av fanatiske dyrevernere. Jeg synes de er dumme og sneversynte. Derfor stikker ikke jeg på PETAs årsmøte i år heller. Fordi jeg vet at jeg ville blitt provosert og sagt og skrevet dumme ting om det i etterkant. Flere mennesker bør øve denne typen selvsensur. Du trenger ikke mene noe bare fordi du kan.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#11
For noen som har et annet syn på dyrerettigheter, så handler det ikke bare om å gå eller ikke gå. Jeg tror nok ikke det hadde blitt akseptabelt at man drepte ufrivillige mennesker og stilte dem ut i en presentasjon bare fordi det står en advarsel på invitasjonen at det kan være støtende.
 

Lodin

Der Waaaah
#12
Joda, men spør du en virkelig hardcore PETAer så vil han og informere deg om at geitost er dyremisshandling og. :v:
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#13
Det er vel mer prinsippet enn selve handlingen som er det viktige her, ikke hvor støtende akkurat det som ble gjort var på de som var der og om de som eventuelt ble støtt kanskje ikke burde vært der. Jeg er enig i at dyrevernere ofte overdriver og har en ganske begrenset virkelighetsoppfatning noen ganger, men samtidig ser jeg det usympatiske i å koble profitt/underholdning med slakting og død. Det bryter med et grunnleggende respekt for liv, enten det da er dyr eller mennesker, som jeg synes det er et poeng i å holde fast ved.
 
#14
Fortell meg en ting Houseman, du prater om grunnleggende respekt for dyr, når du går ut og spiser en burger/kebab/eller nå hva dere hvite spiser, spør du da hvordan burgern din ble saktet? Spør du om noen av deres familie medlemmer fortsatt lever?


profitt/underholdning med slakting og død[/b]
Hvor mange filmer har du egentlig sett når dette skjer? Noen ganger var det faktisk morsom, og du ler, noen ganger blir du vettskremt, men du føler deg fortsatt vel. Du har betalt for det, og jeg vil tippe 70-80% av alle filmer på markedet idag har noe med død og slakting å gjøre.

Skal vi da slutte å spise kjøtt da/se filmer, fordi det bryter jo de du sier om "grunnleggende respekt for dyr"

Du syntes at det er et poeng i å holde fast ved, men du har da ikke respekt selv.
 
#15
Journalistene er det for å videreføre det de lærer på pressekonferansen, så det de opplever vil også leserne i ettertid lese. Selv om journalisten liker det som foregår, kan det hende leserne er helt uenige.

Jeg tenker at Sony som et stort selskap bør være litt forsiktige med hvordan de fremstiller seg selv og sine produkter, spesielt under et slikt arrangement. Saker som dette gir mennesker som er imot voldelige spill ennå mer å klage på.
Når Sony i ettertid går ut med en unnskyldning og sier at de angrer hva som skjedde, påtar de seg med en gang ansvaret og innrømmer at de dreit seg ut.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#16
Å spise og bli spist er naturens gang. Det kan jo være en tanke å redusere kjøttforbruket sitt litt, om ikke annet fordi det er veldig mye mer ressurskrevende å fremstille et kilo kjøtt enn en tilsvarende mengde vegetabilsk mat, men hvis du tenker over det er det faktisk naturstridig for kjøttspisere å ikke spise kjøtt. Et dyr som slaktes for å bli mat for mennesker oppfyller en nødvendig oppgave, mens geita vi snakker om her døde forgjeves hvis den ble brukt i et show og så kastet etterpå (noe jeg for så vidt ikke vet om den ble). Vi drar det kanskje litt for langt nå, men jeg mener at man opprettholder respekten for et dyreliv hvis man lar dyret leve i gode omgivelser til det når slaktealder og så slakter dyret på en human måte (som jeg har tiltro til at norske slakterier har gode rutiner på, uten at jeg vet akkurat hvordan det gjøres).

Også er det forskjell på film og virkelighet, selvsagt. De gangene jeg har sett filmscener hvor dyr har blitt drept bare for å drepes (for eksempel i Michael Hanekes Time of the Wolf, hvor en hest blir slaktet bare for å vise en slaktescene), har jeg følt det ganske avstøtende. Vi må skille mellom snuff og vanlig film. De fleste av oss lar oss jo underholde av vold på film, selv om vi er motstandere av vold.

EDIT: Svar på Nilos innlegg.
 

Lodin

Der Waaaah
#17


Det regnes ihvertfall som humant når de tar en av disse å skyter en 20 cm lang bolt inn i bakhuet på dyret. =D
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#19
Shit ass. Det er bare deeeeeet ekleste jeg har sett i mitt liiiiiv assa.. Fy faen!

jeg skal bare så bli veggis, for de dreper jo ikke bare dyrene på fester lizm. faen azz.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#20
SITAT(Houseman @ 01.05.07, 16.59) 63939
Et dyr som slaktes for å bli mat for mennesker oppfyller en nødvendig oppgave, mens geita vi snakker om her døde forgjeves hvis den ble brukt i et show og så kastet etterpå (noe jeg for så vidt ikke vet om den ble).[/b]
Ble levert tilbake til slaktern etter showet, og ikke tafset på unødvendig. Håper forøvrig det er jeger/samleren i deg som bekymrer seg over om geita ble drept for mat eller ei, hvis ikke burde du bare visst hvor mange andre unødvendige dødsfall blant dyr og mennesker du burde bekymre deg over.

SITAT
Vi drar det kanskje litt for langt nå, men jeg mener at man opprettholder respekten for et dyreliv hvis man lar dyret leve i gode omgivelser til det når slaktealder og så slakter dyret på en human måte (som jeg har tiltro til at norske slakterier har gode rutiner på, uten at jeg vet akkurat hvordan det gjøres).
[/b]
Hah. Gode omgivelser meg i ræva. Selv om de har det greiere enn Auschwitz, så er det barest fucking minimum.