Google Stadia tråden.

ganon

The Boshy
#1
Stadia.jpg



Så ja. Et nytt forsøk på en strømmetjeneste, men denne gangen med giganten Google bak rattet. Ifølge Google skal den kunne levere 1080p, 60 fps med 15 Mbps linje og 30 Mbps for 4K, 60 fps. Nå har jeg lest forskjellige resultater fra de som testet Project Stream, men det skal fungere ok.
I Norge har vi også ganske bra nett så jeg er spent på om dette blir stort her på berget. Blir nok å prøve ut for min del. Tanker?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#2
Jeg ser ikke at det skal ha klart å løse input-lag-problemet, og da hjelper det ikke med alskens oppløsninger og frames per sekund. Fortsatt skeptisk.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#3
Jeg er jo fortsatt primært fan av fysisk media, og hvis løsningen i tillegg blir månedtlig abonnement ser jeg ikke helt for meg at jeg blir å hoppe på.

Såklart, muligheten for å dra en kontroller med seg på jobb og fortsette spillinga i browser der frister jo. =D
 

Terje

mostly harmless
#4
Hvem er det til egentlig? Kommer gamere som har investert tungt i konsoll og/eller gamingrigg til å hive seg på dette? Finnes det et untapped marked av folk som skulle ønske de var gamere men hittil har det vært for dyrt?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#5
De prøver vel å nå de som bare har en konsoll kanskje, fuglene vet.
 

ganon

The Boshy
#6
PS4 og XBOX One har vært ute en stund nå, og jeg tror Google vil prøve å kuppe spillmarkedet før neste generasjon kommer ut. Det gir mening at en tjeneste som lar deg skippe en spillboks til 3-4k evt en PC til dobbelt så mye vil slå an hvis de får det til å fungere. Nå er jo mesteparten av spillsalg digitalt uansett så det er kun gærningene (les:meg) som vil ha spill i hylla eller ikke har bra nok nett som ikke er i målgruppen.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#7
Er vel til alle de som føler at de ikke kan bruke 4000kroner, ekskludert spill og kontroller på en maskin de skal spille på. Det er så definitivt et marked, det må bare løses på riktig måte for at det skal bli en skikkelig greie
 
#8
Hvem er det til egentlig? Kommer gamere som har investert tungt i konsoll og/eller gamingrigg til å hive seg på dette? Finnes det et untapped marked av folk som skulle ønske de var gamere men hittil har det vært for dyrt?
Jeg vil tro at folk flest bryr seg om lettvinthet, tilgjengelighet og pris mer enn de bryr seg om bildekvalitet og responstid (så lenge begge er bra nok). Hvis google kan servere en tilnærmet konsoll/PC-opplevelse som kan taes med overalt og som man ikke trenger å tenke stort på teknologien bak så lenge internettet man har tilgjengelig er bra nok (det vil mao. ikke ta over for noe over natta) så tror jeg at konseptet vinner på alle de viktige punktene for Fifa-Per og CoD-Kari. Jeg er ikke drithappy om utviklingen går mot dette jeg heller, men appellen er ganske åpenbar. Blir å ta tid før det evt. er standarden da, heldigvis.
 
#9
Hvis laptopen min i større grad kan brukes til spill så er det jo suverent, da kan jeg ditche PCen og ha en dings mindre. Men lag er helt klart en bekymring.
 
#10
Sent ute med å svare her, men jeg har trua. Som nevnt tidligere andre tråder har jeg for flere år siden kutta fysisk media helt (med unntak av tegneserier) uten å se meg tilbake, og jeg har heller ikke særlig behov for å ha eierskap til det jeg konsumerer, da det er svært sjeldent at jeg spiller spill om igjen.

Fordeler jeg potensielt ser med dette:

  • Slutt på oppgraderingsjaget, og konsoller vil slutte å ligge bakpå utviklingen da de forhåpentligvis matcher relativt oppdaterte gamerrigger på datasentrene til Google. Konsoll-plebs som meg får endelig være med på utviklingen.
  • Netflix-style månedspris, som lar deg spille det du vil for en fast (relativt lav) månedspris, også blir utviklere betalt basert på antall timer spillt i deres spill. Tviler, men det hadde eid.
  • Split-screen slutter å suge! Hver skjerm har sin egen "instance".
  • Slutt på å vente på nedlastinger, patching osv
  • id Software påstår at Doom kjører bra nok på det. Om Doom er spillbart, er ikke lag noe problem.
  • Kontrollen er koblet direkte på serveren via wifi, så et ledd med lag-potensiale fjernes. Aner ikke hvor stor forskjell det gjør.
  • Mer konkurranse på konsoll-markedet har vi alltids godt av.
Ulemper potensielt jeg ser med dette:

  • Lag
  • Kan egentlig godt ser for meg at de krever 600 kr for nye spill pluss en "streaming-fee". Da er dette fort litt uaktuelt.
  • Kan også se for meg at de er griske nok til at det å kjøpe flere kontroller ikke lar deg spille sammen flere uten videre, men at kanskje begge må ha hvert sitt Stadia-abonnement for å spille. Litt kjipere å organisere spill og pils-kvelder med mine mer casual kompiser da.
  • Kan også se for meg at de kjører tiered prissetting for hvor mye maskinkraft du bruker. Er du fornøyd med å kjøre spillet på medium? Da koster det deg 100 kr mnd. High? 200,-. Ultra? 300,-
  • Enda en Google-dings som følger med på hva du gjør og tar opp hva du sier.

Så, alt i alt er jeg håpefull, og håper de ikke er like griske og onde som jeg frykter. Og at det faktisk fungerer tilfredsstillende.
 
Sist redigert:

Lodin

Der Waaaah
#11
Eneste tanken min rundt dette dillet er at navnet høres ut som Stevia som er i de greiene de putter i suketter så kaffen skal smake søt uten sukker.
Smaker møkk og det er sikkert disse greiene også.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#12
Netflix-style månedspris, som lar deg spille det du vil for en fast (relativt lav) månedspris, også blir utviklere betalt basert på antall timer spillt i deres spill. Tviler, men det hadde eid.
Dette hadde vært the darkest timeline. Open world-spill så langt øyet kunne se og ingen korte opplevelser fordi det ikke gir nok "stream time".
 
#13
Tenk om jeg kan spille Civ på laptopen uten at den eksploderer etter 200 turns. Da kan man til og med leve med lag.
 
#14
Dette hadde vært the darkest timeline. Open world-spill så langt øyet kunne se og ingen korte opplevelser fordi det ikke gir nok "stream time".
Det... Var et veldig godt poeng. De korte spillene er jo de beste! Ok, ikke betal dem per spillte time da. Jeg vil likevel ha fast månedspris.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#15
Google Stadia er under en uke unna, og dette ser jaggu ut som Ouya 2:



Kotaku har en artikkel om alle tingene Google lovde som de ikke vil rekke til release, blant annet:
  • Funksjonen som gjør at du kan se på en stream og så hoppe rett inn i spillet derfra som de averterte så hardt
  • Cheevos er ikke aktive ved launch. Kanskje de er retroaktive, kanskje ikke? Hvem vet?
  • Eier du en Chromecast Ultra allerede? Vel du kan ikke bruke den for å spille Stadia-spill, for den har ikke riktig firmware enda. Du må kjøpe en identisk Chromecast Ultra med firmwaren installert.
  • Buddy Pass som lar deg gi en venn en tre måneder gratis abonnementsperiode i tilfelle det er et multiplayerspill dere vil spille sammen
  • Stadia-kontrolleren. Mange av de som forhåndsbestilte vil ikke få kontrolleren til release, for de er forsinket med alt fra noen dager til flere uker.
 

Lodin

Der Waaaah
#16
Nå trenger de bare en variant av denne reklamen hvor fyren spyr opp skjelettet sitt fordi det er så jævla kjedelig å vente på at spill må lastes ned så er vi on fleek.

 

Lodin

Der Waaaah
#17
OK, so I recently retired "yea me" and now my wife thinks i'm getting bored and she gives me all this shit to do.

Don't get me wrong, I love her to death, BUT I'M RETIRED DAMMIT SHIT. So anyway, I'm a Founder and I have it hooked up underneath the house in my workshop/ basement. But my dear sweet wife doesn't know.

So I came up with plan to find ways to get out doing crap. "NOT THAT I MIND" but I have needs too.

So here's what I do. My wife, "Bobo ,will you build me a new shelf and paint it real pretty. Me, OK but not right now I got some things I need to repair so the house doesn't fall apart.

I go down stairs turn on my Stadia and have my timer on next to my hammer. So when the timer goes off every 10- 15 minutes, I start whaling away at an old piece of wood laying on the ground, been doing now for over a month and works like a charm. OK, I'm not a bad man and I did build the shelf and painted it real pretty too. So there's that anyway.

Ps, I had to run a 75 ft Ethernet line from the upstairs to the basement while she was at the beauty shop. Man did I have to do some crazy stuff to hide it under the baseboards and drilling holes in floors. I screwed up my shoulder from over extending. The price we pay to have a little me time.
 

Lodin

Der Waaaah
#18
GeForce Now er ute og jeg hører bare bra ting om det. Har ikke giddi å teste sjæl siden nettet er dritt for tida, men har noen av dere? De har en plebeier tier som er helt gratis og en som koster noe, men har gratis tre måneders prøvetid. Virker som noen sliter med Uplay og de andre greiene, men Steam skal funke fint og det er overaskende hvor mange spill som er støtta.
RIP Stevia enda mer altså.
 

Lodin

Der Waaaah
#19
Her, ta en comfy video med en kis som prøver å åpne en Stadia-kontroll. Du vil ikke tro hva han må gjennom.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#20
Han må vel igjennom plast?