Grand Theft Auto IV

Hvilket GTAIV-versjon kommer du til å spille?

• Totalt antall stemmer
    95

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
:eng101: "Grand theft auto" betyr ikke noe mer enn biltjuveri.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Steike! Nye bilder fra det neste Madden-spillet? Jeg kan ikke vente!

D

Doctor Downs

Gjest
SITAT(Yetipants @ 30.03.07, 20.22) 58981
:eng101: "Grand theft auto" betyr ikke noe mer enn biltjuveri.
[/b]
Jeg veit det, derfor jeg påpekte at Grand ikke har noe med "stort" å gjøre. Jeg prøvde bare å fremme et poeng: det eneste traileren røper er at det vil bli biler og kriminalitet knytta til bilene. Det er røttene til GTA. Man kan ikke ha Grand Theft Auto uten biler og kriminalitet (i en stor by), da kan man like gjerne starte en ny franchise (jeg hater det ordet, hva er beste norske oversettelse?).

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så vidt jeg vet brukes "franchise" på norsk også. Selv om det er et styggteit ord, ja. :(
Og beklager at jeg ikke helt tok poenget ditt der. :p

Sånn ellers: Det traileren forteller meg, er at grunnmekanikkene i spillet ikke er spikra enda, men at de er godt i gang med det som antageligvis tar lengst tid: Å lage selve spillverdenen. Jeg for min del håper at så mange som mulig i Rockstar har skaffa seg Crackdown og notert flittig. Hvis ikke spørs det nok om ikke GTA IV kan bli en stor nedtur.

I

impywimpy

Gjest
Poenget er vel heller at teaseren ikke virker å vektlegge noe som helst nytt. Større, styggere og slemmere er en tankegang som kveler alle former for kreativitet, og når vi snakker om forrige generasjons kanskje mest innovative utviklere blir dette for enkelt. Det er ingen som forventer at GTA ikke skal fortsette å være GTA, og dermed blir det skuffende når det ikke aspirerer til å være noe mer. Det vil også på sikt føre til at utvikleren kveler seg selv.

Edit: Hva om vi utvider betydningen av ordet føljetong; et ord med god klang som fortjener å komme tilbake i det gode selskap.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Mnja... "franchise" kan omfatte andre foretak også, som for eksempel butikkjeder. "Føljetong" impliserer også at det er en kontinuerlig historie som fortelles, noe som ikke alltid stemmer.

Og angående det du skriver om "større, styggere og slemmere": Du har selvfølgelig rett der, men jeg ser ikke det at de ikke viker fra standardoppsettet som noe som er automatisk negativt. Det finnes alt for få spill som tør å takle samtidsspørsmål, og Rockstar har vært mye tettere på sporet enn de fleste andre spillskapere i så måte. Selv om tematikken og miljøene blir de samme, kan det godt hende de velger en helt annen innfallsvinkel denne gang, som jeg håper.

I

impywimpy

Gjest
Agentur duger heller ikke. Circle of death!

Nei, det er selvfølgelig liten grunn til å skyte fra hoften, men det er synd at ikke Rockstar tør å vise frem noe litt mer radikalt. Hvis du leste linken til kilik, er det nesten fantastisk hvordan de klarer å skrive så mye om noe så lite, og samtidig ikke bidra med noe av særlig relevanse. Halo updates, anyone? Samtidsproblemer er et definitivt skritt i riktig retning, men om du opererer innenfor trygge rammer faller mye av den potensielle verdien automatisk bort. Det er synd, for det er liten tvil om at Rockstar både har talent og ressurser til å presse grenser på alle områder.

Løsningen på å få noe til å fremstå som stort er ikke bare kvadratmeter og lange gater. Stopper man opp i GTA og ser seg om ser man bare generiske fotgjengere og påklistrede husvegger. Hvis hver kvadratmeter av byen hadde fremstått somet unikt miljø vil dette skape en illusjon av en stor verden.

Dette gjelder ikke bare grafikk, men tenk dere at man stopper opp, ser seg litt rundt. Folk prater med hverandre, en fyr kjøper pølser i en pølsebod og unger leker i parken. Kjører du 100 meter til er det selvfølgelig noe helt annet.

Det er det små tingene som får det til å fremstå stort.

I

impywimpy

Gjest
Nå er min erfaring med GTA 3D svært begrenset, men er ikke spillfilosofien rettet mot byen som et rammeverk, og solide pekere som leder deg mot ulike interesseområder. Selvfølgelig er ideen om en fornøyelsespark av en verden besnærende, men samtidig vil spillet lide under en slik designfilosofi, da den automatisk vil trekke fokusen vekk fra historien (som underholdning) i langt større grad enn nå er tilfelle. På meg høres det litt ut som at du vil ha det beste fra både Crackdown og GTA, selv om de to konseptene ikke nødvendigvis trekker i samme retning.

D

Doctor Downs

Gjest
SITAT(Yetipants @ 30.03.07, 23.23) 59010
Sånn ellers: Det traileren forteller meg, er at grunnmekanikkene i spillet ikke er spikra enda, men at de er godt i gang med det som antageligvis tar lengst tid: Å lage selve spillverdenen. Jeg for min del håper at så mange som mulig i Rockstar har skaffa seg Crackdown og notert flittig. Hvis ikke spørs det nok om ikke GTA IV kan bli en stor nedtur.
[/b]
Men... Det er bare seks måneder til spillet skal gis ut... Jeg har faktisk trua på at mye kan bli avslørt i det nye Gameinformer-nummeret.

Lodin

Der Waaaah
Og dette er grunnen til at byen heter Liberty City, ikke New York. :rulleøyne: SITAT
The latest version of an ultraviolent video game will unleash its murderous mayhem on the streets of New York. And outraged political leaders say the rampant brutality of the game, Grand Theft Auto IV, has little in common with reality.

"Setting Grand Theft Auto in the safest big city in America would be like setting Halo in Disneyland," said City Councilman Peter Vallone, chairman of the Council's Public Safety Committee...

..."It's despicable to glamorize violence in games like these, regardless of how far-fetched the setting may be," said Police Commissioner Raymond Kelly.[/b]
LINKH

CyberK

Finner ikke på noe.
Jeg hadde stemt på Peter Vallone, for han vet tydeligvis hva Halo er. (Hadde det ikke vært litt kult med Halo i Disneyland, egentlig?)

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Tja... Et brett der Master Chief må storme Pirates of the Caribbean-delen og slakte covenant-styrkene som vokter et skattekart? Jeg liker det. De kunne kalt det "the violent cartographer". :D

Kilik

Lokal moderator
Litt mer info:

- The protagonist's name is Niko Bellic. (Likely to be of Crotian or Serbian origin)
- Roman, Niko`s cousin makes him come to LC to solve his problems.
- There is only one city
- The story is said to unfold in many different ways giving you more choice and control over the outcome.
- The structure of the storyline is said to be "quite different" to previous games.

Tidligere krigsforbryter kanskje?
SITAT
Bellic is not going to be riding a unicycle or rollerblading around, we’re giving a choice of variety that feels right for the character. We are not suddenly saying there will be no more motorbikes, were keeping all of that stuff, we are keeping the same range and diversity that we had it’s just going to fit the character.[/b]
Kan virke som de strammer noe inn på innhold i serien. Men kanskje det ikke er så dumt? Mulig de heller satser på å gå mer i dydben denne gang.