GTA IV annonsert til PC

D

Deleted member 91

Gjest
Eller de som ikke har skaffa seg fiber ennå.

*bruke tre mannsaldre på å skaffe seg et spill en mye raskere kunne kjøpt i butikk*

AOC tar 30 jævla gig!? Nå har lagringsplass latterlig billig men å bruke 30 gig på et spill er helt latterlig. Hva i alle dager er det de har pakka inn i drittspillet som skal ta så jævlig mye plass?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Verdenen er jævla svær, og de har laga ganske detaljert grafikk kan du si. Derfor. Hvor er grensa mellom "OK" og "latterlig" forresten? Er 25GB greit, mens 25,5GB er latterlig? Og hvorfor er 30GB latterlig, egentlig? Det er klink umulig å få kjøpt en PC som ikke har stor nok harddisk til Age of Conan i dag.

Nå falt jeg av pc-vogna for fryktelig lenge siden så jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet hvor mye de fleste spill krever i diskplass. Jeg syns bare 30gb høres veldig mye ut i forhold til at de fleste konsollspill fortsatt kommer på en DVD. Når det er sagt er det forsåvidt ikke noe problem med tanke på hvor billig det er for lagringsplass. Syns bare det var litt stussbart.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Du kan tenke på at konsollene ikke klarer å vise teksturer som er i nærheten av det PC-en klarer oppløsningsmessig, på grunn av begrenset teksturminne, i tillegg til at PC-er har mer arbeidsminne til disposisjon og dermed kan holde styr på mer stæsj på skjermen samtidig. Ville tippe det er teksturer, 3D-mesher og shadere og slikt som tar så mye plass, i tillegg til at Age of Conan har mye stemmeskuespill. Som er ræva, men likevel.

Når bestemor kjøper pakke-pc med hdd på 500gb, skal nok gamere klare å avse 30gb med plass, jebus.

Jante

privileged CIS shitlord
Mener å huske at ID Softwares neste spill; Rage, blir på to DVD-er til 360-en. Så rundt 10-16GB. Og siden de har inrømmet at det blir å se dårligst ut på 360 pga begrensninger i både hardware og antall discer de får lov til å gi ut spillet på, tar spillet sikkert enda større plass til PS3 og PC. De har forsåvidt også sagt at det ikke kommer til å bli distribuert digitalt.

Jeg er for det meste positiv til spill som utnytter det potensialet som nå finnes og bruker mer plass, og er av oppfatningen at teksturer bør være så detaljert som mulig for den beste (i grafisk sammenheng ihvertfall) spillopplevelsen, så lenge det ikke får noen merkbare negative konsekvenser - særlig i form av økte innlastingstider.

Kilik

Lokal moderator
Recommended System Requirements
* OS: Windows Vista - Service Pack 1 / XP - Service Pack 3
* Processor: Intel Core 2 Quad 2.4Ghz, AMD Phenom X3 2.1Ghz
* Memory: 2 GB (Windows XP) 2.5 GB (Windows Vista)
* 18 GB Free Hard Drive Space
* Video Card: 512MB NVIDIA 8600 / 512MB ATI 3870
:psyduck:

Novastrum

Feminist-elitist
Mest krevende recommended specs hittil?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Kom det som noen bombe, altså?

Lodin

Der Waaaah
Eller vente til januar når det derre andre sandkassespillet jeg hele tida maser om dukker opp på PC og har normale krav?

Lodin

Der Waaaah
Med tanke på at spillet ikke akkurat ser ut som en hest (av fet art), ja. Alle de fancy fysikkmotorene i seg selv krever ikke så jævla mye.

SHDR

Gullmedlem
Du kan tenke på at konsollene ikke klarer å vise teksturer som er i nærheten av det PC-en klarer oppløsningsmessig, på grunn av begrenset teksturminne, i tillegg til at PC-er har mer arbeidsminne til disposisjon og dermed kan holde styr på mer stæsj på skjermen samtidig. Ville tippe det er teksturer, 3D-mesher og shadere og slikt som tar så mye plass, i tillegg til at Age of Conan har mye stemmeskuespill. Som er ræva, men likevel.
Shadere og mesher tar ikke mye plass. Det er ukomprimerte teksturer, musikk og voice-acting som tar mye plass. Siden AoC består av soner, er det rimelig trygt å anta at de bruker height maps til terreng, og de tar *neppe* mer enn 16MB stykket. Ukomprimerte teksturer er litt dustete på PC på grunn av bus-overhead, såvidt jeg har forstått: I VRAM-en blir teksturen blåst opp til en bitmap i alle tilfeller, og dermed blir det gode 4 byte per pixel, mens i RAM-en kan teksturen være komprimert siden den ikke tolkes som bitmap, og ta langt mindre plass.

Fysikkmotorer tar heller ikke særlig mye plass, nei. Byen i GTA4 tar sannsynligvis ikke mer enn 500-600MB som mesh(er), mens teksturene og lyden tar resten av plassen på en DVD-skive. Med mindre de sender oss ukomprimerte teksturer igjen er det innmari lite grunn til at spillet skal ta 30GB ...

Det er imidlertid ganske tenkelig at Funcom har andre grunner til å bruke så mye plass, jeg nevner i fleng: De kan legge flere kopier av data flere steder for å gjøre innlesingen raskere og lastetidene mindre, eller det kan være at spillet er råttent kodet og et lite kaos hvor en del dårlige ideer bare har blitt liggende igjen i stedet for å bli ryddet opp i, eller det kan hende at noen har hatt en tåpelig idé om at høyere oppløsning på teksturene over den ganske fjøla = bedre grafikk...

Vi vil vel neppe få vite det før vi får den avslørende post mortemen til Age of Conan på border, la oss si i 2012 eller noe. :)

Angående voice actingen så er jeg for øvrig uenig i at den er konsekvent ræva. Noe av den er spiselig, og grunnen til at alt høres ræva ut er den fryktelige animasjonen og de lodne figurmodellene.

Halky

Veteran bruker ;)
Anngående denne voice actingen til AoC, syntes selv den er grei nok. Men dere er vel enig med meg i dette at det er bedre og ha noe eller ingen ting? Syntes selv det fort kan bli kjedelig med bare tekst og ingen tale i sånna spill. Syntes ihvertfall det blir mere liv i spillet og i figurenene når man faktisk hører en stemme også.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg synes det stikk motsatte. Når man leser tekst kan man tillegge figuren som snakker de egenskaper og den stemmen man vil, mens når det er noen som leser opp replikkene til en figur så følger det automatisk med et visst inntrykk av figuren gjennom stemmen. Jeg liker'e ikke.