Da har man, som følge av Play.coms trivelige sommersalg eller whatever, sikret seg en PAL-versjon av Guilty Gear XX :Reload! Som de aller fleste sikkert vet er dette et temmelig hardcore 2D-fightingspill. Jeg vet ikke om jeg føler meg kvalifisert til å si noe om hva som er fokuset i spillet, men for de som ikke har spilt det kan jeg jo nevne litt om hva som er spesielt med det.
Først og fremst har vi dobbelthopp og noe som jeg ikke aner hva heter, men som jeg kaller "burst". Dobbelthopp er logisk nok, hopp en gang til i luften og du kommer dobbelt så høyt. Trykk to ganger fremover, og du "burster" fremover gjennom luften. Enkelte characters kan ikke gjøre det (som den ufyselige sværingen Potemkin), mens andre kan gjøre det både etter dobbelt og enkelt hopp. Sørger for at kamper blir veldig dynamiske og gjør at din posisjon i forhold til motstanderen er mer fleksibel. Generelt trivelig.
Deretter har vi supah-dupah-gaugen, som jeg heller ikke aner hva heter, men som fyller seg opp i takt med at bank deles ut og mottas, som i alle andre slåssespill under solen. Denne tanken kan brukes til å forceblocke (som uansett blocker angrep, oppe eller nede) eller til å unleashe destroyer-angrep, som funker litt som i SF-spillene, med den forskjellen at en treffer GARANTERER at motstanderen dør. Uansett. Gjerne akkopagnert av en liten videosekvens. Bommer du, mister du derimot liv helt til kampen er over. Ellers har vi superspesialer som faktisk heter Bursts, som fungerer ... AKKURAT som i SF-serien. Supersized-versjoner av trademark-angrepene til de ulike figurene, og en sikker vinner når motstanderen recoverer eller rebounder av en vegg.
Så har vi selve kampsystemet. Du har spark, pokes, slash og heavy slash. Mye er basert på komboer, på samme måte som SF igjen, med den forskjellen at slag som møter slag deflekteres, Soul Calibur 2-style, når de har samme prioritet (eller iallfall noenlunde samme prioritet). De fleste av spesialangrepene går på velkjent F+QCF+HS, QCF+S også videre. Så langt tradisjonelt, men så begynner ting å skeie ut litt. Flere av characterne har spesielle modes som kan sammenlignes med stances. For eksempel kan den sjarmerende dauingen Zappa summone en ring av blå ildkuler (kjent for alle som har sett litt anime) eller en samling grønne ånder til å enchance og forandre hans angrep. Samme gjelder sjarmtroll som genki-gother-dama Dizzy (som har en god og en ond ånd voksende ut av ryggen), Testament og flere av de andre figurene. Disse bryter også til en viss grad med den vante "malen" flere av de andre figurene forholder seg til, der de fleste har temmelig like comboer og basisangrep, og krever en ganske annen spillestil. Personlig har jeg ikke funnet meg til rette med noen av de mer unike characterne, og spiller istedet Millia Rage (stram dame med magisk hår) og Sol-Badguy (tøff type med upraktisk smørkniv-aktig sverd og generelt dårlig holdning).
Det er også et par relativt unike saker her, som airblocks (og noe vanligere airthrows), recoveries (når du faller etter et slag kan du recovere og enten dobbelthoppe, burste eller bare lande på bena, avhengig av figur) og selvsagt forceblock, samtidig som du har parries og muligheten til å annulere angrep med et tilsvarende. Kompliserte saker ... jeg har ikke forstått systemet helt enda, akkurat som jeg ikke er helt med på hvordan combosystemet, cancels og ikke minst counters egentlig fungerer. Alt jeg vet er at jeg er litt forbi bashe-stadiet, og at jeg har funnet de som passer min spillestil best (foreløpig, iallfall).
Så, er det noen som er fristet? Jeg vet at forklaringen min ikke er særlig god, men jeg håper dere skjønner det sånn noenlunde og at det høres spennende ut. Det er nemlig meget bad-ass! Jeg er ikke sikker på om det er like elegant som SF3, men det er iallfall enda mer komplisert, iallfall med hensyn til umiddelbare muligheter. Jeg vil gjerne begynne å spille dette litt, og jeg fikk med meg at iallfall EagleJin hadde kjøpt seg det. Er det noen som har noe i tilføye? Hva synes man? Noen erfaringer å dele? Noen som kan forklare systemet litt nærmere, og sist men ikke minst: hvem spiller folk med?
Peace, out.
Først og fremst har vi dobbelthopp og noe som jeg ikke aner hva heter, men som jeg kaller "burst". Dobbelthopp er logisk nok, hopp en gang til i luften og du kommer dobbelt så høyt. Trykk to ganger fremover, og du "burster" fremover gjennom luften. Enkelte characters kan ikke gjøre det (som den ufyselige sværingen Potemkin), mens andre kan gjøre det både etter dobbelt og enkelt hopp. Sørger for at kamper blir veldig dynamiske og gjør at din posisjon i forhold til motstanderen er mer fleksibel. Generelt trivelig.
Deretter har vi supah-dupah-gaugen, som jeg heller ikke aner hva heter, men som fyller seg opp i takt med at bank deles ut og mottas, som i alle andre slåssespill under solen. Denne tanken kan brukes til å forceblocke (som uansett blocker angrep, oppe eller nede) eller til å unleashe destroyer-angrep, som funker litt som i SF-spillene, med den forskjellen at en treffer GARANTERER at motstanderen dør. Uansett. Gjerne akkopagnert av en liten videosekvens. Bommer du, mister du derimot liv helt til kampen er over. Ellers har vi superspesialer som faktisk heter Bursts, som fungerer ... AKKURAT som i SF-serien. Supersized-versjoner av trademark-angrepene til de ulike figurene, og en sikker vinner når motstanderen recoverer eller rebounder av en vegg.
Så har vi selve kampsystemet. Du har spark, pokes, slash og heavy slash. Mye er basert på komboer, på samme måte som SF igjen, med den forskjellen at slag som møter slag deflekteres, Soul Calibur 2-style, når de har samme prioritet (eller iallfall noenlunde samme prioritet). De fleste av spesialangrepene går på velkjent F+QCF+HS, QCF+S også videre. Så langt tradisjonelt, men så begynner ting å skeie ut litt. Flere av characterne har spesielle modes som kan sammenlignes med stances. For eksempel kan den sjarmerende dauingen Zappa summone en ring av blå ildkuler (kjent for alle som har sett litt anime) eller en samling grønne ånder til å enchance og forandre hans angrep. Samme gjelder sjarmtroll som genki-gother-dama Dizzy (som har en god og en ond ånd voksende ut av ryggen), Testament og flere av de andre figurene. Disse bryter også til en viss grad med den vante "malen" flere av de andre figurene forholder seg til, der de fleste har temmelig like comboer og basisangrep, og krever en ganske annen spillestil. Personlig har jeg ikke funnet meg til rette med noen av de mer unike characterne, og spiller istedet Millia Rage (stram dame med magisk hår) og Sol-Badguy (tøff type med upraktisk smørkniv-aktig sverd og generelt dårlig holdning).
Det er også et par relativt unike saker her, som airblocks (og noe vanligere airthrows), recoveries (når du faller etter et slag kan du recovere og enten dobbelthoppe, burste eller bare lande på bena, avhengig av figur) og selvsagt forceblock, samtidig som du har parries og muligheten til å annulere angrep med et tilsvarende. Kompliserte saker ... jeg har ikke forstått systemet helt enda, akkurat som jeg ikke er helt med på hvordan combosystemet, cancels og ikke minst counters egentlig fungerer. Alt jeg vet er at jeg er litt forbi bashe-stadiet, og at jeg har funnet de som passer min spillestil best (foreløpig, iallfall).
Så, er det noen som er fristet? Jeg vet at forklaringen min ikke er særlig god, men jeg håper dere skjønner det sånn noenlunde og at det høres spennende ut. Det er nemlig meget bad-ass! Jeg er ikke sikker på om det er like elegant som SF3, men det er iallfall enda mer komplisert, iallfall med hensyn til umiddelbare muligheter. Jeg vil gjerne begynne å spille dette litt, og jeg fikk med meg at iallfall EagleJin hadde kjøpt seg det. Er det noen som har noe i tilføye? Hva synes man? Noen erfaringer å dele? Noen som kan forklare systemet litt nærmere, og sist men ikke minst: hvem spiller folk med?
Peace, out.