Guilty Gear XX :Reload!

SHDR

Gullmedlem
#1
Da har man, som følge av Play.coms trivelige sommersalg eller whatever, sikret seg en PAL-versjon av Guilty Gear XX :Reload! Som de aller fleste sikkert vet er dette et temmelig hardcore 2D-fightingspill. Jeg vet ikke om jeg føler meg kvalifisert til å si noe om hva som er fokuset i spillet, men for de som ikke har spilt det kan jeg jo nevne litt om hva som er spesielt med det.

Først og fremst har vi dobbelthopp og noe som jeg ikke aner hva heter, men som jeg kaller "burst". Dobbelthopp er logisk nok, hopp en gang til i luften og du kommer dobbelt så høyt. Trykk to ganger fremover, og du "burster" fremover gjennom luften. Enkelte characters kan ikke gjøre det (som den ufyselige sværingen Potemkin), mens andre kan gjøre det både etter dobbelt og enkelt hopp. Sørger for at kamper blir veldig dynamiske og gjør at din posisjon i forhold til motstanderen er mer fleksibel. Generelt trivelig.

Deretter har vi supah-dupah-gaugen, som jeg heller ikke aner hva heter, men som fyller seg opp i takt med at bank deles ut og mottas, som i alle andre slåssespill under solen. Denne tanken kan brukes til å forceblocke (som uansett blocker angrep, oppe eller nede) eller til å unleashe destroyer-angrep, som funker litt som i SF-spillene, med den forskjellen at en treffer GARANTERER at motstanderen dør. Uansett. Gjerne akkopagnert av en liten videosekvens. Bommer du, mister du derimot liv helt til kampen er over. Ellers har vi superspesialer som faktisk heter Bursts, som fungerer ... AKKURAT som i SF-serien. Supersized-versjoner av trademark-angrepene til de ulike figurene, og en sikker vinner når motstanderen recoverer eller rebounder av en vegg.

Så har vi selve kampsystemet. Du har spark, pokes, slash og heavy slash. Mye er basert på komboer, på samme måte som SF igjen, med den forskjellen at slag som møter slag deflekteres, Soul Calibur 2-style, når de har samme prioritet (eller iallfall noenlunde samme prioritet). De fleste av spesialangrepene går på velkjent F+QCF+HS, QCF+S også videre. Så langt tradisjonelt, men så begynner ting å skeie ut litt. Flere av characterne har spesielle modes som kan sammenlignes med stances. For eksempel kan den sjarmerende dauingen Zappa summone en ring av blå ildkuler (kjent for alle som har sett litt anime) eller en samling grønne ånder til å enchance og forandre hans angrep. Samme gjelder sjarmtroll som genki-gother-dama Dizzy (som har en god og en ond ånd voksende ut av ryggen), Testament og flere av de andre figurene. Disse bryter også til en viss grad med den vante "malen" flere av de andre figurene forholder seg til, der de fleste har temmelig like comboer og basisangrep, og krever en ganske annen spillestil. Personlig har jeg ikke funnet meg til rette med noen av de mer unike characterne, og spiller istedet Millia Rage (stram dame med magisk hår) og Sol-Badguy (tøff type med upraktisk smørkniv-aktig sverd og generelt dårlig holdning).

Det er også et par relativt unike saker her, som airblocks (og noe vanligere airthrows), recoveries (når du faller etter et slag kan du recovere og enten dobbelthoppe, burste eller bare lande på bena, avhengig av figur) og selvsagt forceblock, samtidig som du har parries og muligheten til å annulere angrep med et tilsvarende. Kompliserte saker ... jeg har ikke forstått systemet helt enda, akkurat som jeg ikke er helt med på hvordan combosystemet, cancels og ikke minst counters egentlig fungerer. Alt jeg vet er at jeg er litt forbi bashe-stadiet, og at jeg har funnet de som passer min spillestil best (foreløpig, iallfall).

Så, er det noen som er fristet? Jeg vet at forklaringen min ikke er særlig god, men jeg håper dere skjønner det sånn noenlunde og at det høres spennende ut. Det er nemlig meget bad-ass! Jeg er ikke sikker på om det er like elegant som SF3, men det er iallfall enda mer komplisert, iallfall med hensyn til umiddelbare muligheter. Jeg vil gjerne begynne å spille dette litt, og jeg fikk med meg at iallfall EagleJin hadde kjøpt seg det. Er det noen som har noe i tilføye? Hva synes man? Noen erfaringer å dele? Noen som kan forklare systemet litt nærmere, og sist men ikke minst: hvem spiller folk med?

Peace, out.
 
#2
Tror vi sier at EagleJin har bestilt det, for det er fremdeles ikke å se :(
Har du noe peiling på hvordan det er med 50Hz/60Hz? Liten forskjell, stor, eller om man kan velge?

Har bare spilt litt GG: Isuka. Fikk et ok innblikk der, og fant ut at Chip var kul. Resten av folka husker jeg ingenting av.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så sies det (har blitt i alle fall) at GG er 2Ds svar på VF. Så dette er noe en bør prøve litt mer av dersom en liker avanserte spill.
 

EagleJin

Bear Necessity
#3
Nydelig satt opp, Shadar! Greit å få et overblikk ^^

Aye, har bestilt det, men som den jap-fanboy-en jeg er bestilte jeg jap. vresjon fra videogamesplus.com. Visste ikke at det fantes en PAL-versjon :svette:.

Jeg kommer til å spille med Slayer, Potemkin og.. en eller annen (så sant jeg får spillet snart, heh). Red Hawk og jeg spilte litt Isuka en tid tilbake, men det virket for sært til at det var noe vits i å sette seg skikkelig inn i.

Hawk: Tenker vi starter med RC fra dag 1, gjør vi ikke? :p
 

MadCow

Lokal moderator
#4
Jeg har faktisk testet dette spillet litt. Synes det er veldig gøy. Characterne har så mange kule teknikker, så det må bare bli bra.
Foreløpig spiller jeg Faust, tror nok det holder en stund.
Er fortsatt veldig mye i dette spillet jeg ikke skjønner noe av, og har fortsatt til gode å vinne en kamp mot Wallace. Men det kommer nok en dag :)

Nå som jeg også har fått meg sticke, er jeg gjerne med på noen runder en dag.
 
#5
Shadar: Det å fly fremover i lufta kalles "Air Dash", samme som om du tap'er 2x fremover på bakken så er det "Dash".
Supah-dupah gauge'en kalles Tension Gauge.
"Forceblock'en" heter Faultless Defence, og utføres ved å holde bakover + Punch+ Kick (4P+K på GG Legend).
BURST! er noe man kan bruke for å komme seg ut av combos, men man må samle opp BURST! gauge'en igjen før man kan bruke den på nytt. For å bruke BURST! må man trykke HS+D (Hard Slash+Dust).

Du har vel ellers fått med det det meste, mangler litt RC (Roman Cancel) og FRC (False Roman Cancel). Characters'a har div. moves som kan RC'es/FRC'es.
Gå inn på Training Mode, sett på Display (den bar'en som er nederst på skjermen så du ser hva du trykker). Så tar du special move'sa, hvis den bar'en da blunker blått.. så kan man FRC move'et. FRC er det som er vanskligst, men best. RC tar bort masse Tension, men har samme effekt. Burde kanskje nevne at for å FRC'e så skal du trykke 3 knapper samtidig i det bar'en blunker blått. Det er mildt sagt hor timing på det, digg med practice liksom.

Kanskje ikke best forklart, men dere kan kanskje lese mer om her:
Dust Loop

Jeg spiller for tiden Jam, vil lære meg alt om henne før jeg går videre.
Ellers er jeg hypp på å lære meg I-No, Ky Kiske og Zappa. A.B.A hvis GGXX: Slash kommer på console.
 
#6
FRC og RC brukes til å cancle moves som vanligvis ville låst fast karakteren din i animasjonen.
Brukes stort sett for å forlenge combos eller til å gjøre moves som vanligvis ville vært 'unsafe' å wiffe, safe.
En FRC koster 25% tension mens en RC koster 50%..
RC kan gjøres når som helst i et move.. mens FRC har et vindu på 2 frames som man må treffe.
Faultless defence kan også brukes til å cancle dashing til f.eks kast
Må nevnes at konseptet 'Meaty hits' på wakeup og situasjoner rundt kasting er helt annerledes på GG enn 3s
Det går ikke an å 'teche' kast i GG.. så man må være mye mer obs på kasting.
Ellers dreier dette spillet seg mye mer om Cornertraps enn det Street fighter spilla gjør..

Eneste karakteren jeg spiller so far er Dizzy (Hu rocker!)
Satser vel på å lære meg noen fler etterhvert, men det virker på meg som det krever mer av spilleren for å bli god med en karakter i GG enn i andre fighters
 

EagleJin

Bear Necessity
#7
Har da endelig fått fatt i dette spillet og må si det er sjukt kult :D.

Potemkin, Slayer, Testament (muligens May) er de jeg kommer til å bruke mest fremover, med mye vekt på Potem ^^.

Jeg fant en lengre tuturial vid (105 minutter) som viser strategier med (om ikke hver char.) mange chars. Veldig hjelpsomt synes jeg. Kan sikkert legge ut klipp av ønskede chars etter hvert også. Hver char har fått 4-7 minutter.

--
Wallace: Takk for at du ga en rask innføring i div. saker :D. har ikke blitt stort klokere enda, men det kommer vel ^^
--

Noe helt (nesten) annet:
Opprinnelig skrevet av bitterharmony.com

Sammy har nu offentliggjort att GGXX/ kommer att komma till PS2 i Japan i vår.

Från the-magicbox.com:
Citat:
- Sega announced they will release a PS2 port of the arcade fighting game Guilty Gear XX Slash in Japan in spring 2006.
:D
 
#8
Jeg fant en lengre tuturial vid (105 minutter) som viser strategier med (om ikke hver char.) mange chars. Veldig hjelpsomt synes jeg. Kan sikkert legge ut klipp av ønskede chars etter hvert også. Hver char har fått 4-7 minutter.

[/b]
Hvor mann HVOR!?
Wallace viste meg litt han slemme slemme mannen...
 

EagleJin

Bear Necessity
#9
Uhm.. Husker ikke hvor på nettet jeg fant den.. Så den tilfeldigvis igjen da jeg ryddet opp i vids-mappene :p

Prøv www.combovideos.com. Har sett deler av den der.
 
#10
Lurer fælt på hvorfor du vil spille May, Eaglejin.. LOL!!

Jeg vet at combovideos har tutorials for Sol Badguy.. Men tror ikke de har for så veldig mange andre chars..
Nedlastning av matchvids fungerer best for meg egentlig, selv om det krever at man setter seg litt inn i spillet på forhånd.

Anbefaler alle som liker 2d fighters å teste GG.. Kan virke håpløst kaotisk ut i starten, men når man begynner å skjønne litt, og lærer seg comboer etc, blir det vanvittig morsomt!

Ser frem til å bli eid av Potemkin og slitsomme Chipp neste gang vi gamer, Eagle/Hawk :)
 
#11
Greit da er det Ky eller Sol...
Se om jeg får kjøpt spillet imorgen :p
 
#12
Hey! GGXX#r topic, det er på tide!
Si ifra hvis noen har lyst til å bli eid av Sol Badguy cheese!
Spør Wallace han vet hva det innebærer :p LOL
 

EagleJin

Bear Necessity
#13
Wallace: Hehe, samme her ^^. Vurderte faktisk å ta opp May før jeg ble eid av SortUlvs ekle Mays+Bastesen-metoder :p

NukleuZ: Si fra, så skal jeg få fiksa klippene med de to ^^

Inno: Så sant cheesen har noen hull i seg, eller Sola ikke stråler for mye lar det seg nok gjøre :p

En lang regle (som står i fare for å inneholde notasjonsfeil) følger:
qcb+s, hcb,f+hs, hs, hcb,f+hs, f+hs, B,f+hs,p, hcb,f+p, hs, srk+hs, qcb+hs
+
FTW
=
Potemkin 1 - 0 Sol :D
 

MadCow

Lokal moderator
#14
Siden det sikkert ikke er så mange her som har sett eller spilt dette spillet, tenkte jeg å vise hvordan det ser ut.
Er bare av meg som spiller mot computeren.
En seriøs matchvideo ser jo selvfølgelig en del annerledes ut.

Men uansett, kult spill :)

http://blindern.mine.nu/tekken/GG/
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
Stilig klipp, selv om den interlacinga virkelig var døden. :(
Ett spørsmål... hvor mange cancels finnes det i XX?
 

MadCow

Lokal moderator
#16
Stilig klipp, selv om den interlacinga virkelig var døden. :(
Ett spørsmål... hvor mange cancels finnes det i XX?
[/b]
Interlacing ?

Så vidt jeg vet finnes det to cancels i XX : RC og FRC.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Okay.
Interlacing er sånn som man ser veldig tydelig på den videoen der, at bare annenhver linje i bildet tegnes opp.