Gullstikka 2006!

#1
Nytt år har passert og Norske levrandører kjenner igjen trangen for å promotere seg selv.

Jeg kan stort sett si meg enig i vinnerene av de forskjellige prisene men hva jeg ikke kan si meg enig i er presentasjonen av hele Gullstikka.

Opprinnelig skrevet av Sakset fra Faro Journalen
Årets spillfigur: Link (The Legend of Zelda: Twilight Princess)
Nominerte: Raz (Psychonauts), Daxter (Daxter), Frank West (Dead Rising)

Beste spillmusikk: Guitar Hero
Nominerte: Drømmefall, Psychonauts, GTA: Vice City Stories

Årets mest underholdende spill: The Legend of Zelda: Twilight Princess
Nominerte: Guitar Hero, Dead Rising, Psychonauts

Beste spilløyeblikk: Første gang jeg brukte motorsaga i Gears of War
Nominerte: Første gang jeg fikk fem stjerner i en sang i Guitar Hero
Å kjøre over zombier med gressklipper i Dead Rising

Kaste ku i Rayman

Beste norskspråklige spill: Drømmefall
Nominerte: Viva Pinata, Buzz: The Big Quiz, H.C. Andersen

Årets PC-spill: The Elder Scrolls IV: Oblivion
Nominerte: Half-Life 2: Episode One, Company of Heroes, Battlefield 2142

Årets konsollspill: The Legend of Zelda: Twilight Princess
Nominerte: Guitar Hero, Gears of War, Psychonauts

Årets håndholdte spill: New Super Mario Bros
Nominerte: Daxter, Phoenix Wright, Loco Roco

Fagjuryprisene

Årets spill, åpen klasse: Guitar Hero
Nominerte: Rayman Raving Rabbids, Trauma Center: Under the Knife, We Love Katamari

Årets barnespill: Viva Pinata
Nominerte: Buzz Junior Jungle Party, Lego Star Wars 2, Noddy og den magiske boken

Årets sportsspill: Wii Sports
Nominerte: Fight Night Round 3, Table Tennis, Football Manager 2007

Årets actionspill: Gears of War
Nominerte: Dead Rising, Rainbow Six: Vegas, Tomb Raider: Legend

Årets racingspill: Test Drive Unlimited
Nominerte: Burnout Revenge, GTR2, Need for Speed Carbon

Årets rollespill: Elder Scrolls IV: Oblivion
Nominerte: Dragon Quest: Journey of the Cursed King, Mario & Luigi: Partners in Time, Kingdom Hearts 2

Årets plattformspill: New Super Mario Bros
Nominerte: Psychonauts, Daxter, Shadow of the Colossus

Årets stragegispill: Company of Heroes
Nominerte: Medieval 2: Total War, Heroes of Might & Magic V, Rise of Legends

Årets eventyrspill: The Legend of Zelda: Twilight Princess
Nominerte: Phoenix Wright: Ace Attorney, Drømmefall, Chibi-Robo

Årets onlinespill: Battlefield 2142
Nominerte: Guild Wars Factions, Battlefield 2: Modern Combat, Phantasy Star Universe

Årets mest nyskapende spill: Guitar Hero
Nominerte: Wii Sports, We Love Katamari, Loco Roco

Årets community: Wii-Fan (www.wii-fan.net)
Nominerte: FM Norge (www.fmnorge.no]), Battlefield.no (www.battlefield.no), Final Fantasy (www.finalfantasy.no)

Folkets pris (stemt frem på NRK.no): The Legend of Zelda: The Twilight Princess

Årets butikk: Spaceworld Trondheim

Nominerte: Platekompaniet Oslo City, Gamezone Kristiansand, Electroworld Sandvika

Alt dette er vel og fint men når det er levrandører som får credz for spillene til utviklere som ikke en gang vet hvem disse levrandørene er. Enda verre er det når Gullstikka presterer å ha faktaene sine feil i stede for å faktisk legge litt sjel ned i spillbransjen og gjøre ting litt korrekt.

Mr, Jonna som er konfransier trenger foreksempel å lære seg at det ikke er Snake Solid men Solid Snake. Og resten av gullstikka må lime seg inn på spillforum og hente ut noen med kompetanse og peiling til å drive disse eventene. Det er det jeg mener, men jeg er mer interessert i å høre hva dere har å si på saken.

Synes dere Gullstikka fortjener oppmerksomheten den får selv om det er stort sett bare møkk?
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#2
Gullstikka er bare nok en crappy, helt unødvendig prisutdeling der bransjefolk kan se og bli sett, i likhet med f.eks Gullfisken.
 
#3
Hva skjer med at spillegal ikke engang er nominert til årets community? Trodde vi var flinke jeg. Og hvordan kan Spaceworld Trondheim vinne årets butikk? Den i Oslo er jo mye bedre... og spiderman i Trondheim likeså...
 

Lodin

Der Waaaah
#5
The Goldstick is fucking Psychonauts again! :argh:

*kremt* Ellers har jeg tenkt å få med meg sendinga klokka 12 i kveld på NRK2. Blir artig å se om det faktisk er så ille som Sverre vil ha det til. Hvis det er i nærheten så bedritent som de amerikanske utgavene kan det bli artig.
 

SHDR

Gullmedlem
#8
SITAT(NinjaSverre @ 02.03.07, 14.20) 54701
Dere må se showet. Kjører på NERKTO rundt midnatt og 24/7 på NERKWEBTEVE. Det er så latterlig at det er gøy.
[/b]
Du burde dra dit en gang. Alt blir enda festligere naar du er soerpe drita niggerfull paa roedvin og fyren som presenterer prisen faktisk er enda litt mer paere enn deg. God mat, ogsaa.

Hva er det vi sutrer over, egentlig? Spill blir eksponert i media. Greit, prisutdelingen er kanskje teit og pinlig, men det er faen meg alle andre prisutdelinger ogsaa. Dette er bare positivt i lengden. Get with the program.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#9
Kult at Zelda vant så mange, med tanke på at game-mechanicanosen for det meste er bøffa, og ikke innovert siden 90-tallet.

Foruten at Gullstikka fokuserer ene og alene på mainstreamen er jo konseptet greit nok. Bare dørgende snork for over middels interesserte. Og å være drita med markedsføring- og bransjefolk klarer jeg å styre meg for. :p
 
#10
SITAT(SHDR @ 02.03.07, 15.11) 54723
Hva er det vi sutrer over, egentlig? Spill blir eksponert i media. Greit, prisutdelingen er kanskje teit og pinlig, men det er faen meg alle andre prisutdelinger ogsaa. Dette er bare positivt i lengden. Get with the program. [/b]
Det jeg misliker er at dette skal "representere" spillbransjen her i Norge. Jeg synes det blir litt vassent. Greit at de folka som sitter i salen har det skoie men det er flere som ser på hjemmefra å gremmes over dårlig peiling.

Men jeg forstår godt at de sikkert har det kjempemorsomt og jeg vil gjerne være med på noe slikt men jeg har mer lyst til å stelle noe mer "proft" i stand.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#11
Skjønner ikke hvordan Link kan kåres til årets spillfigur. Fyren er jo dørgende kjedelig! Sier ingenting og har ingen personlighet.

Og jeg skjønner vaffal ikke hvorfor Gullstikka gjøres så mainstream når det mest sannsynlig kun er de interesserte som kommer til å se på.
 
#12
SITAT(Tutankoopa @ 02.03.07, 15.44) 54738
[...] og har ingen personlighet.
[/b]
Så, du har ikke lagt merke til hvor mye mer personlighet Link har i Twilight Princess, i forhold til tidligere? En trenger ikke å snakke for å ha personlighet vøtt.
 
#13
Altså, Link hadde personlighet i Wind Waker, det var ikke noe nytt til Twilight Princess. Og uansett, det finnes hundrevis av mer interesante spillfigurer, til og med i Zelda. For all del, spillet fortjener heder og ære, men ikke innen den kategorien der...
SITAT(Novastrum @ 02.03.07, 15.35) 54731
Kult at Zelda vant så mange, med tanke på at game-mechanicanosen for det meste er bøffa, og ikke innovert siden 90-tallet.
[/b]
Ikke at jeg er enig i noe som helst av det du klarer å lire av deg her, men hva hadde det hatt å si så lenge spillene fortsetter å være av helt suveren kvalitet? En utdyping av hva du mente hadde også vært fint...
 
#14
Eller Master Chief, som vi faktisk aldri har sett fjeset til. ;)

Synes Gullstikka er helt greit, men bryr meg ikke noe om det.
 

Lodin

Der Waaaah
#15
Om ikke annet betyr ihvertfall det at siden Guitar Hero 1 og 2 ble sluppet i Europa i fjor så kommer God Hand til å være ubestridt vinner av neste års beste soundtrack. ^_^

:grine:
 

Halky

Veteran bruker ;)
#16
SITAT(Klaymen @ 02.03.07, 11.49) 54679
Hva skjer med at spillegal ikke engang er nominert til årets community? Trodde vi var flinke jeg. Og hvordan kan Spaceworld Trondheim vinne årets butikk? Den i Oslo er jo mye bedre... og spiderman i Trondheim likeså...
[/b]
Hehe, at spillegal ikke vant eller at vi heller ikke var blant de nominerte kom vel ikke akkurat som no sjokk. Spillegal er vel ikke akkurat blant det største spill community i Norge.

Men for all del, gratulere til Wii-Fan.net som vant denne prisen i år.
Selv om jeg føler de vant denna prisen litt vel ufortjent... Det eneste som jeg kan se for meg grunnen til at de vant må være designet på siden/forsiden dems for på de andre Kriterier som er:
• Kvalitet
• Design
• Oppdateringsfrekvens
• Sprelske påfunn
• Engasjement

Så vil jeg nå si at det var kun • Design delen de vant på og ikke det andre.

Selvfølgelig hadde jeg håpet på at battlefield.no skulle klarre og stikke av med den prisen, for dette er virkelig ett godt spill-community som har gjort en god jobb med tingene de holder på med og mye mer. De burde uansett ha blitt hedret for den store juledugnaden dems, som de har hatt gående i to år nå.

Uansett jeg hakke fått sett showet enda, mulig jeg sjekker det ut seinere en gang.
 

Lodin

Der Waaaah
#17
Prøvde å se på det istad og kom ikke lenger enn til første prisen. De har faktisk greid å lage noe verre en den gnurredritten i statene hvor CliffyB tafser på diverse damer. :sprø:
 
#18
SITAT(Morbo @ 02.03.07, 18.33) 54790
Altså, Link hadde personlighet i Wind Waker, det var ikke noe nytt til Twilight Princess. Og uansett, det finnes hundrevis av mer interesante spillfigurer, til og med i Zelda. For all del, spillet fortjener heder og ære, men ikke innen den kategorien der...
[/b]
Har ikke spilt The Wind Waker siden sånn ca. amerikansk lansering av spillet, så jeg husker ikke så mye om personligheten hans der. Men ellers er jeg ganske enig i at han ikke fortjener å vinne den prisen, syns bare det var feil å påstå at han ikke har noen personlighet i det hele tatt.
 
I

impywimpy

Gjest
#19
Det er et meget kjent faktum at man tar med seg selv inn i Links karakter, og at fagjury og publikum kårer seg selv til årets spillkarakter er jo så i tiden at man kan gråte av mindre.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#20
SITAT(Morbo @ 02.03.07, 18.33) 54790
Ikke at jeg er enig i noe som helst av det du klarer å lire av deg her, men hva hadde det hatt å si så lenge spillene fortsetter å være av helt suveren kvalitet? En utdyping av hva du mente hadde også vært fint...
[/b]
Det jeg mener:

Spillet ligner helt på Ocarina of Time. Spillet er ekstremt formularisk og udynamisk. Følte at jeg hadde gjort alt før.

Det gjør greia si godt, for all del, jeg spilte det en 20 timer eller noe (på Wii, ja), men det er fortsatt ikke nyskapende nok eller interessant nok til å vinne så mange priser. Beste på Gamecube og Wii kanskje, men ellers er det flere som er bedre.

Og, fy faen så snorkfrøken hun Midna-kjerringa til enhver tid skal være. Føles som om man passer på en selvskadende brain-impaired dverggother gjennom hele spillet. Hate.