Gullstikka

#1
Her er alle vinnerne:


Årets PC-spill: Call of Duty

Årets konsollspill: Prince of Persia: The Sands of Time

Beste rollespill: Star Wars: Knights of the old Republic

Beste eventyrspill: The Legend of Zelda: The Wind Waker

Beste actionspill: Prince of Persia: The Sands of Time

Beste plattformspill: Prince of Persia: The Sands of Time

Beste strategispill: Command & Conquer: Generals

Beste racingspill: Project Gotham Racing 2

Beste sportsspill: SSX 3

Beste multiplayer/online-spill: Project Gotham Racing 2

Beste norskspråklige spill: Et hundeliv

Beste lek og lær-spill: Eye Toy: Play

Beste spill i åpen klasse: Eye Toy: Play

Årets spillbutikk: Spiderman, Kirkegata i Oslo

Årets spill: Need for Speed: Underground

Årets håndholdte spill: Wario Ware Inc.

- - - - - -
Kilde: VG Nett
- - - - - -

Lurte på om det var noen her fra forumet som var på denne begivenheten? Er dere enige med kåringen, vant de riktige spillene?

MoFo2
 
#2
Er enig med det meste der, ssx3 er et must! Og Wind Waker er supert^^

Ganske så enig, ja.. Var ikke der, nei.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#3
Jeg så at Need For Speed: Underground vant prisen for "Årets Spill"...
Det var vel en smule overdrevet, eller hva? Det kom jo masse andre bra spill i 2003, og NFS:U var neppe det beste av dem. Men, det kan jo ha en sammenheng med at det var en avstemning på TV2's nettsider som avgjorde den prisen... <_<
 
#4
Opprinnelig skrevet av MoFo2@21.03.2004, 03.34
Årets PC-spill: Call of Duty
Dette er eg ikkje enig med.
Det er berre ein "rip-off" av BF og Wolfenstein. Blanda saman til noko dritt.
Greit nok; spelet er imponerande, men dog lite revolusjonerande.
Spørsmålet vert då: treng vi verkeleg dette spelet? Vi har allereie mange andre "wannabe"-spel
 
#5
Må si meg enig med Ava1on, COD var for lite nyskapende til at jeg vil kalle det årets PC-spill.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#6
Jeg synes egentlig like lite om denne utdelingen som alle andre film/musikk prisutdelinger. Jeg mener, når utgiverne av spillene må betale en viss sum bare for å bli nominert sier det seg selv at det blir noe som skurrer, dessuten er det som regel det mest komersielle som blir belønnet, og de "smale" knallspillene blir helt borte.
 

Halky

Veteran bruker ;)
#7
Jeg er ganske så enig med Årets PC-spill: Call of Duty, men resten bryr jeg meg ikke så mye om :p Selv så syns jeg CoD er et glimmrende spill! Med en god og fengende historie og fine film efekter.
 
#8
Er egentlig ganske fornøyd med utdelingen.
De fleste spillene jeg hadde håpet på vant.. Need for Speed: Underground var absolutt fortjent :)
 
#9
Årets PC-spill: Call of Duty
Tja... Jeg har ikke testa dette spillet noe særlig, men det er jo ikke et dårlig spill. Men jeg spiller skjeldent PC-spill egentlig, så kan vel ikke helt uttale meg her.

Årets konsollspill: Prince of Persia: The Sands of Time
Her er jeg uenig. Jeg synes Prince of Persia: The Sands of Time er bra, men det er ganske overhypet også, etter min mening. Her synes jeg Metroid Prime burde vunnet!

Beste rollespill: Star Wars: Knights of the old Republic
Ja, er vel egentlig greit det. Må vel si at jeg personlig hadde en annen favoritt som "Årets RPG", men objektivt sett, så fortjener vel KotOR den prisen.

Beste eventyrspill: The Legend of Zelda: The Wind Waker
Ja, her er jeg enig. Nå er jo Metroid Prime også et eventyr-spill, så jeg synes vel det fortjener prisen mer. Men det var helt greit, for The Legend of Zelda: The Wind Waker er uten tvil et bra spill.

Beste actionspill: Prince of Persia: The Sands of Time
Metroid Prime er vel et action-spill, og jeg syens det fortjener denne prisen mer enn PoP: tSoT.

Beste plattformspill: Prince of Persia: The Sands of Time
Hvis Viewtiful Joe kan regnes som et plattform-spill (for det er vel den nærmeste av disse sjangerene det kommer, i tillegg til action-spill), så synes jeg det burde få prisen som beste plattformspill.

Beste strategispill: Command & Conquer: Generals
Helt enig!

Beste racingspill: Project Gotham Racing 2
Nja... Helt greit. Men jeg må vel si at jeg likte F-Zero GX bedre. Men de ligger vel ganske likt i mine øyne. Så det var vel greit.

Beste sportsspill: SSX 3
Uenig. Faktisk veldig uenig. Denne prisen burde gått til Pro Evolution Soccer 3, uten tvil!

Beste multiplayer/online-spill: Project Gotham Racing 2
Nja... Beste Online-spill er det. Helt klart. Men det er vel andre spill jeg har hatt det mer morsomt med i multiplayer i 2003. Men det var vel helt greit.

Beste norskspråklige spill: Et hundeliv
Whatever. :blink:
Tror ikke jeg har spilt et norskspråkelig spill som ble utgitt i 2003.

Beste lek og lær-spill: Eye Toy: Play
Hvis DDRMAX2: Dance Dance Revolution (eller Dancing Stage Fever som det heter i Norge og Europa) er et "lek og lær-spill", så mener jeg det burde få den prisen. Men det er fordi jeg er blitt helt hekta på danse-spill. Men Eye Toy: Play er et artig konsept, og det er ikke ufortjent at de får den prisen!

Beste spill i åpen klasse: Eye Toy: Play
Åpen klasse? :huh:

Årets spillbutikk: Spiderman, Kirkegata i Oslo
Hehe. Joda... Spiderman har mye å tilby av spill. Det er jo klart. Men hvilke andre kandidater er det egentlig? Elkjøp? Spaceworld?

Årets spill: Need for Speed: Underground
Nei, nei, nei... Helt uenig. Og hvis dette ble årets spill, hvorfor fikk det da ikke "Årets racingspill" også? Uansett, jeg er uenig. Jeg mener fortsatt at Metroid Prime var det beste spillet i 2003!

Årets håndholdte spill: Wario Ware Inc.
Har ikke spilt Wario Ware Inc., så kan ikke uttale meg.


Litt bob-bob disse prisene... Men det er jo smak og behag.
 

EagleJin

Bear Necessity
#10
Interessant å se hva det generelle gamer-Norge mener, men jeg kan ikke si at jeg er veldig fornøyd med valg av sjangere. Det mangler en sjanger: fighte-sjangeren. Fightespill-sjangeren (representert av Tekken 4) har tidligere fått tittelen beste actionspill, men jeg mener alvorlig talt at de burde opprette en egen pris for fighterne. Det har kommet og kommer til å komme flere underholdende fightere framover.

Noen eksempler på kommende fightere:
Mortal Kombat (neste skal gå online)
Tekken 5, er i alle fall annonsert, og det er satt en førstegangs utgivelsesmnd (les mer her)

Ellers har jeg ikke spilt nok av spillene til å kunne si noe mer om hver enkelt, men jeg synes Spiderman fortjener "årest spillbutikk". En butikk der de faktisk har peiling på spill. Og jeg ble egentlig overrasket over å ikke finne SOCOM på lista.. Trodde det stod høyt hos mange.

En ting jeg virkelig synes er positivt er spredningen i plattformer. Konsoll- og PC-markedet ligger omtrent likt i antall priser, noe jeg ser på som bra for konsollenes fremtid.
 
#11
Årets PC-spill: Call of Duty
Defintivt det beste spillet som kom ut på PC etter min mening. Jeg syntes grafikken var på topp og det jævlig artig å kjenne igjen slagmarken slik man har sett på film. Dessuten så var det hele tiden 'rett frem' hele tiden. Det skjedde hele tiden noe underveis i spillet.

Beste rollespill: Star Wars: Knights of the old Republic
Dette spillet er muligens for enhver spiller med xbox og PC, men du verden så gøy det var å spille seg gjennom spillet. Jeg brukte ca 45 timer på det og jeg koste meg under hele spillet.

Beste multiplayer/online-spill: Project Gotham Racing 2
Feil spill vant. Gratis spillet Enemy Territory burde være kåret til beste online spill i 2003. Dette spillet er en standalone modifikasjon til Return to Castle Wolfenstein som man ikke behøver å eie engang.

Beste strategispill: Command & Conquer: Generals
Ikke faen om Command & Conquer: Generals var fjorårets beste strategi spill. I et spill hvor det er å bygge mest mulig enheter for mest mulig og deretter krige mot hverandre. Medieval: Total War er defintivt det beste strategispillet 03. Her er det så å si tenkt på alt. Det finnes utallige muligheter i spillet, både på slagmarken og under 'planleggingen'. Se ut for Rome: Total war i nær fremtid!

Årets spillbutikk: Spiderman, Kirkegata i Oslo
Altså, hvordan kan årets spillebutikk bli kåret? På pris, service osv?
 
#12
At Need for Speed: Underground ble årets spill, viser bare hvor mainstream denne bransjen har blitt. Det er tre spill som etter min mening fortjente tittelen som årets spill i 2003, og det var Metroid: Prime, KOTOR og Zelda:TWW. Alle disse spillene er mye bedre gjennomført enn NFS:U på alle områder! Grafikk, lyd, lengde, gameplay, originalitet (nei, Zelda var kanskje ikke så veldig nyskapende) osv. Det er i mine øyne en skam at et så "normalt" spill som NFS:U vant. :thumbdown:

Edit: Metroid:prime fikk ikke en eneste pris?! FY SKAM!
 
#13
COD som beste PC-spill er latterlig, ville heller ha sett Max Payne 2 der, eller et annent spill, COD er kjedelig... og folk har begynt å søke COD matcher på #clanmatch, så brenn, cod spillere, brenn!
 
#14
Jeg vil bare opplyse om at "Årets spill" like gjerne kunne blitt kalt "Folkets pris", for i den kategorien var det vanlige folk som stemte fram sin favoritt. Da stiller vi diagnosen Idol-syndromet; det er ikke sikkert den beste vinner :p
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
#16
Årets PC-spill: Call of Duty
Ikke har jeg prøvd spillet, egentlig har jeg ikke spillt så mange pc spill som kom ut i 2003. Men ut av de jeg har prøvd så synes jeg Championchip Manager 03/04 burde stikke av med prisen.


Beste rollespill: Star Wars: Knights of the old Republic
Jeg hater Star Wars over alt på jord, og det gjør at dette spillet er bånn i bøtta. Jeg ville helst ha sett at Dark Chronicle stakk av med seieren, men sånn rent objektivt så er kanskje Star Wars bedre?


Beste eventyrspill: The Legend of Zelda: The Wind Waker
Jeg ville nok at Silent Hill 3 skulle ha vunnet, men Zelda er ikke noe dårlig spill det heller, så ja, jeg er delvis enig.


Beste actionspill: Prince of Persia: The Sands of Time
Det måtte ha blitt dette eller Metroid Prime.


Beste plattformspill: Prince of Persia: The Sands of Time
Nei nei nei! Jak II fortjener denne prisen!


Beste strategispill: Command & Conquer: Generals
Jeg har aldri likt Command & Conquer, og kommer nok heller aldri til å like det. Her skulle Championchip Manager 03/04 ha vunnet.


Beste racingspill: Project Gotham Racing 2
Dette er det eneste bilspillet jeg har spillt som kan måle seg med Gran Turismo serien, så det var ikke mye ufortjent at PGR2 vant.


Beste sportsspill: SSX 3
Tja, det måtte bli dette eller Pro Evo 3, og siden jeg er en større fotball fan enn snowboard fan så må jeg si at jeg ville at PES3 skulle ha vunnet.


Beste multiplayer/online-spill: Project Gotham Racing 2
Go Top Spin! Go Top Spin!


Beste norskspråklige spill: Et hundeliv
Umm, jaha?


Beste lek og lær-spill: Eye Toy: Play
Eye Toy er et helt nytt konsept som ikke har vært prøvd ut før. Dessuten ble det en suksess og derfor fortjener det denne prisen.


Beste spill i åpen klasse: Eye Toy: Play
Jeg skjønner ikke hva denne kategorien går ut på. :moon:


Årets spillbutikk: Spiderman, Kirkegata i Oslo
Ja, samma for meg.


Årets spill: Need for Speed: Underground
Det spillet her fortjener jo absolutt ikke prisen for årets spill. Det er mange bra som kom ut år 2003, men NFSU var ikke det beste. Selv har jeg ikke gjort meg opp noen mening om hvilket spill som var best i 2003, men det var mange gode.


Årets håndholdte spill: Wario Ware Inc.
Har ikke prøvd en dritt på hånholdt fronten det siste året, men vi satser på at det var rett spill som vant.
 
#17
Ettersom jeg satt i juryen under årets Gullstikka så kan jeg kanskje oppklare et par ting.

Årets spill ble, som andre har bemerket, kåret via avstemning på Sone 2 sine nettsider, noe som naturlig nok gjorde at det superpopulære spillet NFSU vant. Prisen burde kanskje heller vært kalt "Folkets pris" e.l. for å unngå misforståelser.

Årets butikk ble kåret av spilldistributørene. Her var vel åtte butikker nominert (bl.a. Platon i Bergen, Spider-man Tromsø, Ram & Rom Bogstadveien, EB Games Byporten, Free Record Shop Egertorget og Spaceworld Haugesund). Spilldistributørene kårer vinneren via avstemning.

Resten av prisene ble kåret av juryen. Først ble juryen enige om de fire finalistene i hver kategori, så ble vinneren kåret via avstemning. Juryen bestod av 10 personer som alle har rimelig god peiling på spill. Men smaken er som baken, og at folk er uenige i enkelte priser er bare sunt.

Til deg som nevnte Enemy Territory: helt klart et av fjorårets beste online-spill, men dette var en prisutdeling arrangert av norske spilldistributører og dermed ble bare kommersielle spill som er gitt ut for salg i Norge tatt med i nominasjonsprosessen.

Åpen Klasse: denne var opprinnelig tiltenkt spill som Eyetoy og Backpacker som faller litt utenfor vanlige genre.

Utdelingen, showet og festen var ihvertfall kjempebra gjennomført. Gleder meg allerede til neste år.
 
#20
Opprinnelig skrevet av Epzilon@21.03.2004, 13.00
Vurderete dere noen gang Medieval: Total War i strategi sjangeren Lakitu?
Total War kom jo i 2002, så det var ikke nominert (kun spill fra 2003 ble nominert).