Shadar: Idéen til kampsystemet i 4'ern var bra. Gjennomførelsen var ultrahomo. Det var altfor enkelt. CPU var mer ubrukelig enn den som var i 2'ern. Når du ser en gal hero løpe mot byen din, du er livredd han har masse skumle drager og andre slemmer creatures. Hvor redd blir du når denne heroen fra HOMM4 løper til en cabin og bytter sine x antall black dragons mot PEASANTS!?!!??!
og hva er dealen med tårnene i byene? De har ingen realistisk funksjon (jeppa jeppa, realisme

). Også må du sette noen skytere der etter hvert, med mindre du er homo og bruker tactics eller du har lyst å bruke en av rundene dine til å fjerne en som ikke skyter og bytte med en som skyter.
Jeg likte mange av idéene til 4'ern. Jeg har spilt det altfor mange timer.
Men når jeg gikk tilbake for å spille 3'ern (eller 3,5 som jeg da spiller), så jeg hvor uendelig mye bedre det var.
så som sagt. 4'ern er bra, 3'ern er best og 5'ern? Jeg vet ikke.. Jeg er glad for at de går litt vekk fra rollespillgreiene. Jeg vil ikke at min hero skal være en "slåsser".
Grafikken i 4'ern var kanskje litt grumsete.. Men grafikken må jeg innrømme at jeg driter i når det er snakk om et spill som HOMM.
Så for meg er 3d-grafikken et STORT minus. Jeg likte 2d'en. oversiktlig, enkel og den hadde sjarm.
Men 3d grafikken ser jo bra ut, men jeg vil ikke at all grafikken skal være fænsi. Det hadde selvfølgelig vært stilig med en phoenix som blir animert frame by frame at den dør for så å "brenne" tilbake til livet! Det hadde vært kult og se hver eneste flamme fra en black dragon, slikke titanene oppover ryggen, men jeg spilte disse spillene fordi de var morsomme og godt gjennomført. ikke pga grafikken.
Men selvfølgelig, blir HOMM V bra, så skal jeg ikke klage
og en ting til Shadar, selv om dette innlegget ikke er rettet MOT deg.
Det som har gjort at denne spillserien er bra, tror jeg er fordi at developernes fokus på grafikk ikke har vært så stor. de har heller fokusert på gameplay. Jeg driter i om grafikken ser ut som et spill fra 5 år siden så lenge det er gøy og spille. Faen, vi sitter ofte og spiller de gode gamle spillene fra amiga, nes og diverse andre og sier nesten hver gang spillet er kult: "hvorfor lager de ikke grafikk som dette?"
Men er forsåvidt enig med deg i gode gamle 2'ern på presentasjon
De hydraene er rett og slett koole. og de minotaurene? "TEH SEX"