Okay.
Siden jeg forhåndsbestilte (jeg hadde truaaaa!!!!!) så fikk jeg dette i postkassa i går, og har spilt litt.
Det er all out action med litt stealth her og der, alle assasinations gjøres gjennom QTE-er eller cutscenes. Yes.
Nei.
Det er fortsatt Hitman, men ja, det er Splinter Cella opp litt. Fokusen er fortsatt på stealth, selvom det nå er en mer brukbar mulighet å skyte dritt opp. Instinct-greiene kan for det meste skrus av, men siden forkledninger i denne omgang er gjort laaaaangt mindre effektive, så ser jeg ikke helt hvordan enkelte oppdrag i det hele tatt kan spilles uten å i alle fall å ha muligheten til å gli inn i mengden. Med andre ord så utgår Professional-vanskelighetsgrade inntil videre.
Spiller selv på hard, som er mer eller mindre det samme som expert, annet enn at man på hard kan aktivere midlevel checkpoints ... hvis man finner dem. Ikke. IKKE en tilfredstillende løsning. Savner muligheten til å lagre når jeg vil, og resultatet blir at jeg ikke tør å prøve meg på for mye crazy, siden resultatet ofte blir at jeg må spille gjennom litt for store chunks på nytt igjen. Er ikke så veldig begeistra for at de er gjort det til mandatory å bruke instinct for å effektivt bruke forkledninger heller, men på den lyse siden så er det nå slik at kun NPC-er av samme type som forkledningen din vil bli mistenkelige, så noen steder er det fullt mulig å finne en annen forkledning som glir lettere gjennom sprekkene. Kanskje jeg venner meg til dette. På en måte tvinger det til å stealthe rundt enda mer, som f.eks. det bibliotekoppdraget som er blitt vist siden E3. I gode gamle Hitman ville det vært relativt enkelt å finne veien gjennom bare ved å slå ut en snut og stjele klærne hans, mens her ... vel... siden instinct ikke regenerer av seg selv, kun når man gjør assasiny stuff, er det dønn umulig å komme seg helskinnet gjennom bare ved å belage seg på forkledning. Man må istedet snike seg rundt, distrahere folk og finne litt kreative veier.
... som bringer meg til
HVOR FAEN HAR DERE GJORT AV KARTET MITT JÆVLA SVINEPELSER!!!!?!?!?!
Av småtingene så er det dette som plager meg mest. Kartet er bortet. Nå må en nøye seg med minimapet, som ikke skiller mellom vakter og sivile, og instinct som ikke viser points of interest på høyere vanskelighetsgrader. Dagene hvor man satt seg ned, tittet på kartet og fant ut hvor man burde gå for å ev. finne noe nyttig er dermed borte. Istedet er man nødt til å tusle rundt og bruke øynene. Ikke ideelt. For å veie opp, så har man disse challenge-greiene, og en rask titt der kan fort avsløre noe om de forskjellige mulighetene man har (en challenge som er å forgifte noen? da er det gift et sted. woo), men det føles ærlig talt som litt juks.
Nå har jeg ikke kommet så langt, men jeg har ikke støtt på noe som nærmer seg de enorme sandkassene man hadde å leke seg med i de gamle. Kun to sandkasser i det store og det hele, for å være ærlig. Den ene er den i chinatown, som også er blitt vist fram, og en på en strippeklubb. Er for all del mange muligheter til å gjøre ting på mange vis i disse, men de er relativt små og føles ikke på langt nær så åpne som f.eks. elvebåt-oppdraget i Blood Money. Eller det som foregikk i Operahuset. Eller ... fuck, hvilket som helst av de gamle Hitman-oppdragene.
Er ikke akkurat langt ute i spillet ennå, og til nå har jeg kun hatt to faktiske assasination-oppdrag. Tre, om jeg regner med tutorialen. Utenom disse er det mye "de vil ta deg, kom deg ut". Disse oppdragene er forøvrig ganske store, men er delt opp i flere mindre deler. Score nullstilles ved hver nye del, og så legges de sammen ved fullført oppdrag.
Kan også nevne at om man skulle bli oppdaget (og det har skjedd meg en del når jeg ikke har hatt nok instinct igjen til å se fortumlet ned i gulvet for å lure noen til å tro at jeg er en av dem) så er det nå langt lettere å komme seg igjen ved å late som om man overgir seg. Når du da blir forsøkt arrestert stjeler 47 våpnet deres og bruker dem som menneskelig skjold. I praksis betyr det at om du blir oppdaget av en enslig NPC, så vil du ikke nødvendigvis utløse alarmen over hele brettet om du bare ufarliggjør han. Du vil dog trekkes poeng for å bli oppdaget, så for de som vil kjøre stealth hele veien er det egentlig ikke en mulighet.
Skal trucke videre nå. Foreløpig har jeg litt blandede følelser. På mange måter er det jævlig ålreit, ser jevnt over ganske awesome ut og har forbedret en del av mekanikkene, men... det føles ikke veldig Hitman til nå. Det er der, bare ikke så markant som jeg hadde håpet. På ingen måte et dårlig eller engang middelmådig spill, men det er nok ikke det Hitman-spillet tilhengere av serien hadde håpet på.