Hitman: Jason Bour-- nei, James Bon-- nei, Absolution

Lodin

Der Waaaah
#23
Fysiske PC Gamer er ikke særlig imponert over spillet.
According to Tom, every portion of Hitman: Absolution (from art style to overuse of bloom, poor story, small levels, pointless objectives) is bad.

The final verdict reads something like this, "A passable stealth game, but one that betrays almost everything that, until now, has made Hitman great."

Hitman: Absolution received an overall review score of "62/100" from PC Gamer magazine.

It's really a strange thing since OPM UK has awarded Hitman: Absolution an excellent review score of 9/10 and Play3 Magazine awarded "88/100"
 

Nabbe

Har fin hatt.
#26
Okay.

Siden jeg forhåndsbestilte (jeg hadde truaaaa!!!!!) så fikk jeg dette i postkassa i går, og har spilt litt.

Det er all out action med litt stealth her og der, alle assasinations gjøres gjennom QTE-er eller cutscenes. Yes.

Nei.

Det er fortsatt Hitman, men ja, det er Splinter Cella opp litt. Fokusen er fortsatt på stealth, selvom det nå er en mer brukbar mulighet å skyte dritt opp. Instinct-greiene kan for det meste skrus av, men siden forkledninger i denne omgang er gjort laaaaangt mindre effektive, så ser jeg ikke helt hvordan enkelte oppdrag i det hele tatt kan spilles uten å i alle fall å ha muligheten til å gli inn i mengden. Med andre ord så utgår Professional-vanskelighetsgrade inntil videre.

Spiller selv på hard, som er mer eller mindre det samme som expert, annet enn at man på hard kan aktivere midlevel checkpoints ... hvis man finner dem. Ikke. IKKE en tilfredstillende løsning. Savner muligheten til å lagre når jeg vil, og resultatet blir at jeg ikke tør å prøve meg på for mye crazy, siden resultatet ofte blir at jeg må spille gjennom litt for store chunks på nytt igjen. Er ikke så veldig begeistra for at de er gjort det til mandatory å bruke instinct for å effektivt bruke forkledninger heller, men på den lyse siden så er det nå slik at kun NPC-er av samme type som forkledningen din vil bli mistenkelige, så noen steder er det fullt mulig å finne en annen forkledning som glir lettere gjennom sprekkene. Kanskje jeg venner meg til dette. På en måte tvinger det til å stealthe rundt enda mer, som f.eks. det bibliotekoppdraget som er blitt vist siden E3. I gode gamle Hitman ville det vært relativt enkelt å finne veien gjennom bare ved å slå ut en snut og stjele klærne hans, mens her ... vel... siden instinct ikke regenerer av seg selv, kun når man gjør assasiny stuff, er det dønn umulig å komme seg helskinnet gjennom bare ved å belage seg på forkledning. Man må istedet snike seg rundt, distrahere folk og finne litt kreative veier.

... som bringer meg til

HVOR FAEN HAR DERE GJORT AV KARTET MITT JÆVLA SVINEPELSER!!!!?!?!?!

Av småtingene så er det dette som plager meg mest. Kartet er bortet. Nå må en nøye seg med minimapet, som ikke skiller mellom vakter og sivile, og instinct som ikke viser points of interest på høyere vanskelighetsgrader. Dagene hvor man satt seg ned, tittet på kartet og fant ut hvor man burde gå for å ev. finne noe nyttig er dermed borte. Istedet er man nødt til å tusle rundt og bruke øynene. Ikke ideelt. For å veie opp, så har man disse challenge-greiene, og en rask titt der kan fort avsløre noe om de forskjellige mulighetene man har (en challenge som er å forgifte noen? da er det gift et sted. woo), men det føles ærlig talt som litt juks.

Nå har jeg ikke kommet så langt, men jeg har ikke støtt på noe som nærmer seg de enorme sandkassene man hadde å leke seg med i de gamle. Kun to sandkasser i det store og det hele, for å være ærlig. Den ene er den i chinatown, som også er blitt vist fram, og en på en strippeklubb. Er for all del mange muligheter til å gjøre ting på mange vis i disse, men de er relativt små og føles ikke på langt nær så åpne som f.eks. elvebåt-oppdraget i Blood Money. Eller det som foregikk i Operahuset. Eller ... fuck, hvilket som helst av de gamle Hitman-oppdragene.

Er ikke akkurat langt ute i spillet ennå, og til nå har jeg kun hatt to faktiske assasination-oppdrag. Tre, om jeg regner med tutorialen. Utenom disse er det mye "de vil ta deg, kom deg ut". Disse oppdragene er forøvrig ganske store, men er delt opp i flere mindre deler. Score nullstilles ved hver nye del, og så legges de sammen ved fullført oppdrag.

Kan også nevne at om man skulle bli oppdaget (og det har skjedd meg en del når jeg ikke har hatt nok instinct igjen til å se fortumlet ned i gulvet for å lure noen til å tro at jeg er en av dem) så er det nå langt lettere å komme seg igjen ved å late som om man overgir seg. Når du da blir forsøkt arrestert stjeler 47 våpnet deres og bruker dem som menneskelig skjold. I praksis betyr det at om du blir oppdaget av en enslig NPC, så vil du ikke nødvendigvis utløse alarmen over hele brettet om du bare ufarliggjør han. Du vil dog trekkes poeng for å bli oppdaget, så for de som vil kjøre stealth hele veien er det egentlig ikke en mulighet.

Skal trucke videre nå. Foreløpig har jeg litt blandede følelser. På mange måter er det jævlig ålreit, ser jevnt over ganske awesome ut og har forbedret en del av mekanikkene, men... det føles ikke veldig Hitman til nå. Det er der, bare ikke så markant som jeg hadde håpet. På ingen måte et dårlig eller engang middelmådig spill, men det er nok ikke det Hitman-spillet tilhengere av serien hadde håpet på.
 

TheNormalGeek

også kalt Anders
#28
De har på nettsidene sine "Se på reklamer 2min og spill i en time" på alle de tidlige spillene, så hvis lommeboka er råtten vet du hvor du skal gå
 

Nabbe

Har fin hatt.
#29
Eurogamer sier 7/10.

This is where Absolution is weakest. It stops being about observation, planning and execution and becomes a simple game of hide and seek, and not a brilliant one either. You spend a lot of time crouching behind walls watching the mini-map and using the Instinct view to find gaps in enemy lines or opportunities to subdue and conceal their bodies. This is functionally fine and sometimes fun, but plenty of other games do it better and build more interesting content into the environment around you to keep you interested while you're doing it. Absolution doesn't really do that, and its decision to use manual checkpoints rather than a save system means you spend too much time reloading levels and replaying several minutes of generic stealth scenarios as a result.


Jeh.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#30
Rab Florence sier at dette er alt du trenger å vite om nyeste Hitman:

 

Lodin

Der Waaaah
#31
Fra RPS:
If this were the first Hitman game I’d played, I wouldn’t want to play another, but there’s just about enough in Absolution’s finer moments to keep the hope alive. Remember though: it’s the hope, not the hitman, that kills you in the end. As it is, I’ve already reinstalled Bloody Money as a sort of palate cleanser and I suggest you do the same.

Ewww
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#32
Felte en tåre over at noen endelig skriver "palate cleanser" istedenfor "palette cleanser" som tydeligvis er den engelskspråklige varianten av "triologi" og lignende.

Felte en tåre over det andre som sto der også, forøvrig.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#35
Et godt stykke uti nå...

Det åpner seg ikke opp. Alt som gjorde at jeg elsket de foregående spillene er borte. Jeg må presse meg selv til spille videre, bare fordi jeg av prinsipp vil bli ferdig før jeg kvitter meg med.

I stad kom jeg til en bar på YIIIIHAAAAAWWWWW-bøggda, hvor jeg da ble hindret i å gå videre. Hvorfor? "No suit, no tie beyond this point". Jada. Så. Enten finner jeg en dick, slår han ut og bruker alt jeg har av instinct på å komme meg forbi døra (jeg tror i alle fall dette er mulig, men ville ikke veddet penger på det) eller så ... øh... ja... trekker jeg i en spak. Jeg vet på forhånd ikke hva denne spaken faktisk gjør, men jeg siden jeg kan bruke den, så antar jeg at den vil hjelpe meg på et vis.

Den stopper jukeboxen. Kane (du veit han der som er kompis med Lynch) står ved nevnte jukebox. Han får skylda. Han banker opp noen folk. Resultatet er at hele baren går i bar fight-modus. Målet mitt er å komme meg fram til bartenderen, så jeg begynner å bevege meg gjennom kaoset. For HVER ENESTE FORBANNA IDIOT jeg går forbi, så må jeg gjennom en QTE-slåsskamp. Jeg når fram til bartenderen, snakker med han... mission complete.

Før dette hadde jeg et oppdrag hvor jeg måtte komme meg ned i kjelleren på et barnehjem for å redde noen, FOR DET ER SÅNT HITMAN GJØR, og jeg kom fram til at jeg ikke gadd mer hide and seek. Så. Jeg begynner å skyte fools. Jeg skyter mange fools. Og nye fools kommer løpende for å sjekke om jeg har drept noen fools. Så dreper jeg de foolsa og. Jeg står for det meste gjemt på én plass, men må etterhvert flytte meg litt fordi de siste foolsa ikke hørte skuddene lenger. Tar ikke altfor lang tid før jeg har drept hvert eneste bidige jævla fool på hele brettet.

Og så kommer jeg til kjelleren. Alt blir nullstilt, så de aner ikke at jeg kommer. Fuck det her. Jeg skyter disse drittsekkene også. Renser rommet, og alarmstatus er chill igjen. Går videre ... AMBUSH. UUNNGÅELIG AMBUSH. Hvor jeg må SKYTE DICKS I SLOW MOTION. En av dem er "målet" mitt. Jeg skyter han i hodet.

Men han overlever det skuddet bare så han kan dø i en cutscene etterpå. Han dør med replikken: "I have wood. Why do I have ... wood?"

og bla bla bla bla oppdrag i en pistolsjappe. skal ha tilbake silver ballerene mine. kan gjøre det ved å vinne i en skytekonkuransse med ei kjerring, eller stjele koden til boksen de ligger i. dfkjbgjkdbesgjkdf.

Gidder ikke mer. Det er sånn. Hele tiden. Det blir ikke bedre. De ytterst få øyeblikkene hvor man får spille tilnærmet slik man gjorde de gamle blir også ødelagt pga. den tilbakestående mekanikken hvor man knapt kan bruke forkledninger lenger. Alt er bare dritt. Dritt. Dritt. Dritt.

Jeg hater det. Hater, hater, hater det.

HATER. DET.

Dra til helvete, IO.

Spill heller Blood Money. Bare ikke bruk penger på denne voldtekten. Ikke.
 
#36
Da har jeg runda det. Det blir ikke bedre. På siste mission gir de deg til og med håp.
Briefingen er noe som "Me. A target. A contract. Like it should be.
Det er som om de prøver å få deg til å tro at dette som skal bli som i gamle dager, bare for å kunne hoppe ut fra at hjørnet og le av deg.
Du får ikke en gang drepe det siste målet! Det hele skjer i en god damn videosekvens! Ja, også er ikke Diana dau. De bare kødda. Og alt blodet og det der når hun ble skutt i starten av spillet var bare tull.
Som Nabbe sier. Det er fullt av dumme øyeblikk der du må gjøre kleine ting som å vinne en skytekonkurranse eller redde noen du gir faen i eller slåss med en fribryter. Mesteparten av det som er igjen er kjedelig. Hele spillet går ut på at du skal redde ei jente du ikke aner hvem er, for 47 har plutselig fått en samvittighet og under alt det harde er han egentlig en god person.

Det er så mye irriterende og dumt i dette spillet at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne en gang. Jeg sier bare STYR UNNA! Ingenting ved dette spillet er verdt 500 kr. Eneste positive er at hvis du på død og liv vil prøve det burde det være enkelt å få tak i brukt.