Du kan kanskje kalle World Cyber Games for den offisielle verdensturneringa pga det var den første store turneringa som tok helt av. Det ble starta i Sør-Korea, med alle de gærne StarCraft-folka. Men nå er det minst 3 forskjellige "VM", om du vil kalle det det. World Cyber Games (WCG), E-sports World Cup (ESWC) og Cyberathlete Professional League (CPL). Andre store turneringer er bla QuakeCon, men jeg tror de baserer seg mer på markedsføring av ID-spill, enn å lage et offisielt spill-VM.
Jeg tror CPL prøver å oppnå statusen som den offisielle vm-turneringa med sin World Tour som starter i januar. Her skal de prøve å lansere Painkiller (med ny expansion som kommer snart) som et offisielt VM-spill. Spillmoduset blir 1vs1, og det er snakk om FETE pengepremier, $1.000.000 for å være eksakt (fordelt på alle da, ikke i førstepremie ;P). Det er kvalikk i 10 land, deriblandt Sverige (i juni) og England. Finalen spilles i USA, rundt juletider om jeg ikke tar feil.
For de som er interessert i å gå "pro", er det faktisk ikke komplett umulig å vinne litt spenn i denne konkurransen. Med en 8.plass i kvalikken stikker du faktisk av med 10.000kr. Hvis en tar første plassen (som skal litt til...

), ender man opp med 1.000.000kr. Men uansett om en vinner eller taper, så tror jeg opplevelsen av å være på et slikt arrangement er fet nok i seg selv. Så det er bare å begynne å spella ;P