Hva faen?! S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat

Kleevah

Livsfarlig amatør
#21
Ræguu~! Er det bare meg eller eksisterer ikke dette på Steam? Ikke si vi må ut å handle fysisk utgave på fredag?
Jim fra RPS sa følgende i kommentarene til Pripyat-artikkelen deres:
http://www.rockpapershotgun.com/2010/02/02/wot-i-think-call-of-pripyat/comment-page-1/#comments skrev:
Jim Rossignol says:
February 2, 2010 at 8:20 am

As I understand it, the game will hit Steam on Friday, along with retail.
Så blir vel forhåpentligvis å finne på sjappa i løpet av kvelden...
 

Lodin

Der Waaaah
#22
Vel jeg bestilte det fra Play siden jeg ikke gadd dra til byen da det virka usikkert om det var ute ennå. Sparer uansett litt på det og det haster ikke å spille dette.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#23
Hah. Har spilt dette i et par timer nå, så jeg kan jo dele litt førsteinntrykk.

Som nevnt har jeg ikke spilt Clear Sky, så jeg sammenligner med det første Stalker-spillet. Okay, det første du merker er at spillet er mye mer åpent. Du spiller som en navngitt major-herremann, som skal inn og undersøke fem helikoptere som kræsja rundt omkring i Sonen. Dermed har du bare koordinatene for vrakene å gå etter helt i starten, men det tar ikke lang tid før du finner en liten stalker-leir og begynner å få ekstraoppdrag.


Litt mer åpent enn det første spillet, altså. Flere helikoptere også.

Ett av de første jeg fikk var et bakholdsangrep hvor jeg kunne velge om jeg ville være med på å overfalle stalkere, eller beskytte dem mot bandittene. Ikke helt sikker på hvordan det skjedde, men jeg ble nå satt til å knerte stalkerne. Aberet her var da at oppdraget fant sted ved midnatt, og da fikk jeg brått et problem.


Mørkt om natta, hvem skulle trudd. Dette bildet er tatt midt ute i åpent lende.

Det gikk som det måtte gå, jeg ante ikke hvem jeg skulle skyte på, bandittene vant og avspiste meg med kjeft for at jeg ikke cappa noen stalkere. Jaja. Det finnes flere ting å gjøre, blant annet å gå på skattejakt nedi raviner. Gjett om det lurer mutanter i hulene (hint: Ja, det gjør det).


Forholdsvis glad for at jeg gjorde dette om dagen.

Uansett, spillmekanikkmessig er dette omtrent nøyaktig som Shadow of Chernobyl, bare at det er mye mer fokus på å oppgradere og vedlikeholde våpnene dine istedenfor å skaffe nytt hele tida. Det er færre våpen ute og går også, så det er ekstremt viktig å stjæle med seg de få tingene man finner. Akkurat som før, altså. En endring er dog at du blir sulten hvis du går for lenge uten mat, og dermed er det skikkelig teit å legge ut på langtur uten niste. Dau mann på boks funker i et knipetak. Kan jo også nevne at manus er akkurat like shaky som før, og at folka fortsatt veksler mellom gebrokkent engelsk når du snakker med dem og russisk når de bare står og rabler til hverandre. Kan ikke huske at det var så mange som kalte meg for "bro" i Shadow of Chernobyl, da. Mye rar slang-bruk ute og går også, litt skuffende at de ikke har lagt mer arbeid i oversettelsen men det er i det minste i tråd med det første spillet (og sikkert Clear Sky også).

En annen stor endring er at anomalies nå er digre områder istedenfor små, fislete flekker. Ganske mange spektakulære steder å finne underveis.






Innimellom får du også melding om at det er en Emission på ferde. Aner ikke hva dette er for noe, men en slags voldsom radioaktiv storm er antageligvis dekkende. Grunnen til at jeg ikke veit hva det er, er ganske enkelt fordi du er nødt til å søke ly og ikke finne på å bevege deg utendørs mens det står på. Den første sonen du er i, er bunnen av en uttørket sjø, så det ligger nok av tankskipvrak rundt omkring du kan gjemme deg i. Og godt er det.


Vinsjan på kaia.

Men, ja. Stemningen fra Shadow of Chernobyl er så absolutt til stede her, og det er fortsatt et ganske røft men veldig krevende skytespill med lette RPG-tendenser. Kan nevne at disse bildene er tatt i DirectX 11-modus, og... vel, jeg ble ikke så fryktelig imponert. Studerte et sammenligningssett med bilder hvor forskjeller mellom DirectX 10 og 11 ble framhevet, og hvis jeg så veldig nøye etter, var noen av skyggene litt mykere i 11-utgaven. Det er ett eller annet rart med lyssettingen i spillet som ser fryktelig kunstig ut, og tåkeeffekten som brukes for å skjule områder som ligger langt unna er ganske grell. Ikke dermed sagt at du ikke lett kan drite i buksa når du sprader rundt midt på natta, og et plutselig lynnedslag med påfølgende tordenskrell avslører at du er i ferd med å deise rett inn i en flokk med kannibaler. Brrrr.

Så, førsteinntrykket er at dette er en solid oppfølger til Shadow of Chernobyl, som anbefales til de som digger sånne stemningsfulle og vanskelige skytere. Og har bra PC. For fy faen det krever sin maskin. Jeg har lagt ganske mye spenn i denne maskinen for en knapp måned siden, og jeg kan bare drømme om å slå Draw Distance noe mer opp enn litt over middels.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#26
Ja okay da for faen.

Dette er da med renderpath satt til "Full Dynamic Lighting" (dvs. SM2.0-basert DX9-rendring, ikke så kjipt som standard DX9 eller DX8, men ikke så barskt som SM3.0-basert DX9 eller bedre) og detaljnivået satt til Minimal. Lav opptegningsdistanse, kjipe teksturdetaljer og sånt. Gadd ikke slå ned oppløsninga.

Detaljer på vegetasjon og sånt pluss opptegningsdistanse:


Bakketekstur og lys-shader:


Modell- og brush-oppløsning/teksturdetaljer:


 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#27
Sånn litt av-emne; jeg tenkte jeg skulle boote opp første stalker snart, har ikke spilt det før. Finnes det noen mods som ville forbedre spillet sånn generelt?
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#31
Ute på Steam nuh, og 33% avslag hvis du eier en av de andre spilla fra før... :D
 

Lodin

Der Waaaah
#32
Er det bare meg eller har de skrudd opp livet til alle monstre mens mennesker er blitt svakere. Lurte på om jeg burde spilt på mer enn stalker (normal) helt til jeg blei med en kar ned i en kjeller for å leite etter blodsugere...
Uansett digger jeg at de nå har laga områder som både ser bizarre ut og er ekstremt farlige. Det jeg virkelig savna fra både boka og filmen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#33
Sånn ellers, satt og raega litt over at jeg faen ikke fant noen artifacts uansett hvor grundig jeg lette. Falt meg inn at jeg skulle sjekke hva den ene greia jeg hadde i inventoryet var for noe, og det viste seg å være en dingseboms som fant artifacts. Siden de nå tydeligvis er usynlige. Go me. ^^
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#34
Er det bare meg eller har de skrudd opp livet til alle monstre mens mennesker er blitt svakere.
Enig at mutantene virker litt seigere enn før nå ja. Bryr meg egentlig ikke så mye om det, med unntak av de jævla hundene som nå tydeligvis ikke dør instantly av headshots lenger og derfor gikk fra å bare være en småirriterende hindring til noen jeg nå aktivt unngår... :sukk:


Sånn ellers, satt og raega litt over at jeg faen ikke fant noen artifacts uansett hvor grundig jeg lette.
Ja, hvis du ikke har figura det ut ennå så finner du artifacts i anomaly-områdene markert på kartet. Og de respawner (llitt virkåerlig) etter hver blowout, så hvis du trenger spenn er det bare å ta seg en sweep av alle områdene rett etter utblåsninga.
 

Lodin

Der Waaaah
#35
Men såklart spawner de en halv meter over fyren ens så han klarer ikke strekke seg opp å ta dem og man kan ikke hoppe og grafse ting.
Skaff deg et nett din jøde! :argh:
 
#37
Jeg skal begynne å spille litt S.T.A.L.K.E.R: SoC igjen denne måneden. Vet dere hvorfor? Derfor.

Har ikke lest hele greia, men én ny ting som virker genialt er fargekoder på våpen og ammunisjon i inventory.

Edit:

Her er lista over alt som er lagt til. Alt er forklart mer indepth i artikkelen.
- Entire weapons arsenal overhauled to reflect actual weapon parameters.

- Completely overhauled animations system for all weapons and 3D HUD items.

- Many weapons added to the existing Vanilla Arsenal.

- All NPC (Non Player Controlled) character equipment loadouts rebuilt

- 35 kilogram weight limit

- Every aspect pertaining to user interface overhauled

- All aspects pertaining to AI redone

- AI now has a dynamic perception of light,

- Dynamic HUD (Heads Up Display) system.

- Restructured Medical System.

- Completely Redone Graphical System.

- Overhauled use of Resources

- Nightvision is a more integral part of gameplay.

- All quest rewards, trader economy, unique item locations, stash contents and every aspect of loot completely redone

- The new Arena System

- Every NPC's armor (as well as your own), loot drops, accuracy parameters, mutant capability, spawn frequency, and much more is completely redone

- Defaulted system to disable combat properties from Artifacts

- Random blowouts will not be present

- Refinished vegetation with new concepts for S.T.A.L.K.E.R. like fading mipmaps on grass sprites to blend with ground textures at cutoff

- Overhauled optimization system

- Sound overhaul pertaining primarily to but not limited to weapons, ambient audio, and guitar music
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#38
Ah, L.U.R.K.

Han som lager det kaller seg Holden McLure og henger på /v/. Der modden spawnet og, kult å se hvor langt han har kommet.
 
#39
Vel, mulig han er lederen av prosjektet, men også en del av et lite team som utvikler modden. Som man ser på lista over er prosjektet rimelig omfattende og kan tenke meg at det ville tatt evigheter for en person alene å lage alt.

Tror ikke de får betalt for å mekke modden bortsett fra donasjoner og slikt, så står mye respekt av det. :)