Hah. Har spilt dette i et par timer nå, så jeg kan jo dele litt førsteinntrykk.
Som nevnt har jeg ikke spilt Clear Sky, så jeg sammenligner med det første Stalker-spillet. Okay, det første du merker er at spillet er mye mer åpent. Du spiller som en navngitt major-herremann, som skal inn og undersøke fem helikoptere som kræsja rundt omkring i Sonen. Dermed har du bare koordinatene for vrakene å gå etter helt i starten, men det tar ikke lang tid før du finner en liten stalker-leir og begynner å få ekstraoppdrag.
Litt mer åpent enn det første spillet, altså. Flere helikoptere også.
Ett av de første jeg fikk var et bakholdsangrep hvor jeg kunne velge om jeg ville være med på å overfalle stalkere, eller beskytte dem mot bandittene. Ikke helt sikker på hvordan det skjedde, men jeg ble nå satt til å knerte stalkerne. Aberet her var da at oppdraget fant sted ved midnatt, og da fikk jeg brått et problem.
Mørkt om natta, hvem skulle trudd. Dette bildet er tatt midt ute i åpent lende.
Det gikk som det måtte gå, jeg ante ikke hvem jeg skulle skyte på, bandittene vant og avspiste meg med kjeft for at jeg ikke cappa noen stalkere. Jaja. Det finnes flere ting å gjøre, blant annet å gå på skattejakt nedi raviner. Gjett om det lurer mutanter i hulene (hint: Ja, det gjør det).
Forholdsvis glad for at jeg gjorde dette om dagen.
Uansett, spillmekanikkmessig er dette omtrent nøyaktig som Shadow of Chernobyl, bare at det er mye mer fokus på å oppgradere og vedlikeholde våpnene dine istedenfor å skaffe nytt hele tida. Det er færre våpen ute og går også, så det er ekstremt viktig å stjæle med seg de få tingene man finner. Akkurat som før, altså. En endring er dog at du blir sulten hvis du går for lenge uten mat, og dermed er det skikkelig teit å legge ut på langtur uten niste. Dau mann på boks funker i et knipetak. Kan jo også nevne at manus er akkurat like shaky som før, og at folka fortsatt veksler mellom gebrokkent engelsk når du snakker med dem og russisk når de bare står og rabler til hverandre. Kan ikke huske at det var så mange som kalte meg for "bro" i Shadow of Chernobyl, da. Mye rar slang-bruk ute og går også, litt skuffende at de ikke har lagt mer arbeid i oversettelsen men det er i det minste i tråd med det første spillet (og sikkert Clear Sky også).
En annen stor endring er at anomalies nå er digre områder istedenfor små, fislete flekker. Ganske mange spektakulære steder å finne underveis.
Innimellom får du også melding om at det er en Emission på ferde. Aner ikke hva dette er for noe, men en slags voldsom radioaktiv storm er antageligvis dekkende. Grunnen til at jeg ikke veit hva det er, er ganske enkelt fordi du er nødt til å søke ly og ikke finne på å bevege deg utendørs mens det står på. Den første sonen du er i, er bunnen av en uttørket sjø, så det ligger nok av tankskipvrak rundt omkring du kan gjemme deg i. Og godt er det.
Vinsjan på kaia.
Men, ja. Stemningen fra Shadow of Chernobyl er så absolutt til stede her, og det er fortsatt et ganske røft men veldig krevende skytespill med lette RPG-tendenser. Kan nevne at disse bildene er tatt i DirectX 11-modus, og... vel, jeg ble ikke så fryktelig imponert. Studerte et sammenligningssett med bilder hvor forskjeller mellom DirectX 10 og 11 ble framhevet, og hvis jeg så veldig nøye etter, var noen av skyggene litt mykere i 11-utgaven. Det er ett eller annet rart med lyssettingen i spillet som ser fryktelig kunstig ut, og tåkeeffekten som brukes for å skjule områder som ligger langt unna er ganske grell. Ikke dermed sagt at du ikke lett kan drite i buksa når du sprader rundt midt på natta, og et plutselig lynnedslag med påfølgende tordenskrell avslører at du er i ferd med å deise rett inn i en flokk med kannibaler. Brrrr.
Så, førsteinntrykket er at dette er en solid oppfølger til Shadow of Chernobyl, som anbefales til de som digger sånne stemningsfulle og vanskelige skytere. Og har bra PC. For fy faen det krever sin maskin. Jeg har lagt ganske mye spenn i denne maskinen for en knapp måned siden, og jeg kan bare drømme om å slå Draw Distance noe mer opp enn litt over middels.