Hva gjør WoW så bra?

#1
Etter et stort ønske fra Kozeloz og Duke om at jeg skal lage et emne der vi kan diskutere WoW isteden for at jeg ødelgger server tråden deres.

Så her er den.

Jeg personlig liker ikke WoW. Når jeg spillte det var jeg sant nok akkurat gått lei av MMORPGet Final Fantasy XI, derfor har jeg en noe subjektiv mening.

Derfor vil jeg at dere skal forklare meg hva som er så bra med det? Og hvorfor så mange flere liker det, enn feks SWG, FF eller Guildwars.

Kan starte med et par punkter jeg ikke liker med WoW:

1. Spillet er for lett. Hvemsomhelst kan bli level 60 bare man legger ned nok tid. Dette kan jo virke ganske appelerende til gamere som ikke spiller så mye og ikke har lyst til å dedikere hele livet sitt til characteren sin. Dette argumentet kan riktignok dere ikke rettferdiggjøre siden mange av dere er så hardcore gamere som jeg noen gang kommer til å møte. Bare Toz har jo snart spilt 1500 timer WoW nå. Samme tiden jeg brukte på FF over ca 1 1/2 år og jeg spilte ganske mye.

Irriterer dere ikke over at en typisk cs nerd som ikke er dyktig i det hele tatt enkelt kan klare den samme levelen som dere? Eller at dere kan bli level 60 rimlig enkelt på en måned?

2. Synes det blir veldig mye soloing i de første 0-30 levlene. Nesten så mye solo at det omtrent ikke er et multiplayer fordi du stort sett går for deg selv uansett. Og hvis man går sammen i grupper blir disse ofte ødelagt av at man ikke er vandt med å samarbeide seg i mellom og heller løper rundt som en sauefolkk og angriper alt de ser. Raid av instances hørtes jo jævlig kult ut, helt til jeg sa akkurat dette: 2 saueflokker som slår på hverandre uten noen strategi eller noe som helst.

3. Synes det er mange kjipinger som ødelegger spillinga for andre. Folk som tydeligvis ikke har spillt MMORPG og ikke har respekt for andre spillere. Eller gankerne som synes det er morsomt å slå de som er 40 levler under seg. Har visst blitt bedre nå som honorsystem kom, men det hadde ikke jeg når jeg spilte. Så jeg ble regelrett ganket, særlig av en Guild som het G.A.N.K.S.T.A.R.S eller noe.

4. Grafikken, liker den ikke, men har aldri likt Warcraft grafikken noe særlig, men de som har spillt de gamle Warcraft spillene sier at de passer perfekt fra de gamle spillene, så da er ikke det noe vits å diskutere :) Er vel derfor jeg synes at mye av armouren og equipen ikke er noe fett i WoW, men ser mye bedre ut i feks FF.

5. Quests hele jævla tiden. Første 30 levlene er det omtrent bare kjipe quester. Drep så så mange monstre og lever itemsene til den gamle dama. Er du heldig klarer du å samle opp 5-6 quester til en dungeon som du kan ta på en gang.
Synes de kunne prøvd å variere questene litt mere. Kanskje lagd dem litt mer utfordrende

6. Jeg hater blizzard. Dette er veldig subjektivt så dere trenger ikke lese det hvis dere ikke vil. Av en eller annen merkelig grunn sletta Blizzard accounten min uten videre. Noe som fikk meg til å slutte å spille. Når jeg gav spillet til en kompiss så han kunne spille det, måtte jeg gjennom et helvete uten like for å få lov til å i det hele tatt registrere igjen. Fikk ikke igjen accounten heller :(

Dette er ting jeg ikke liker med WoW, så kan dere si hva dere liker eller hvorfor dere har et annet syn enn meg. Prøv å ikke stein meg bare fordi jeg prøver å lage en diskusjon.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#2
1. Ja, det er lett å bli level 60, men hvem har sagt at spillet slutter der? Mange vil si at spillet begynner ordentlig først på level 60. Jeg skulle likt å se deg ta molten core og komme tilbake å si at det var lett. Det krever koordinerte 40 manns raid og mye taktikk og samarbeid, det er i hvertfall langt i fra lett.

2. Ja, det er mye soloing de første 30 levelene, men det tar seg opp etter det. Du må gradvis samarbeide mer og mer, og bedre og bedre jo høyere level du når.
Alterac valley kan lett bli litt saueflokk mot saueflokk, men i warsong gulch (capture the flag), så handler det om taktikk og riktig sammensatte lag. Hvis ikke så kan ikke jeg forstå hvordan et lag kan vinne igjen og igjen.

3. Så spill på en PvE server. Ingen tvinger deg til å spille på en PvP server, du kan jo fortsatt spille PvP i Alterac valley og WSG hvis du ønsker det selvom du er på en PvE server.

4. Smak og behag selvfølgelig, men jeg synes i hvertfall ikke








ser dritt ut. (High end utstyr jeg vet, men man kan jo ikke se ut som en gud på level 1) Blizzard har i WoW faktisk en ganske unik grafisk stil i forhold til andre MMORPG spill der alt er som rippet rett ut av AD&D verdenen.


5. Quests er der så å si bare for at du ikke bare skal grinde. Mange av de har også en original twist, og enkelte av de senere questene er det faktisk lagt litt arbeid i (Tirion Fordring questen f.eks). Hva venter du egentlig? Det er et utall av quester i spillet, selvsagt må det bli noe repitisjon.

6. Ok, så en feil skjedde, det er kjipt, men å si du hater selskapet og alt det står for pga den feilen blir å trekke det litt for langt spør du meg.



Jeg spiller WoW fordi jeg liker å bygge opp en karakter, jeg liker å samle utstyr og jeg liker å se at jeg gradvis blir bedre og bedre. Jeg synes Warcraftuniverset og stilen er bra, fin og fargerik verden med et sin egne lille unike design. Det er kanskje ekstra morsomt hvis man allerede kjenner til universet. Hva mer skal jeg si? Jeg synes det er morro, trenger vel egentlig ikke noe mer grunnlag enn det.


-EDIT-

Jævlig godt poeng Kaligula :p
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#3
Lurtz, du trengte virkelig ikke quote den.

Hva gjør det så bra?

Aner ikke, microverden i en stor verden. Ikke spilt særlig med andre MMORPGs, men wow er bare så.. koselig? Vet ikke helt, det er bare deilig å spill, å kaste bort tid på. Det er 0 utfordiring, hvertfall til lvl 39 (lengste jeg har kommet til nå), og det er bare... ja deilig, både visuelt og i gameplay.

Jeg vet at det ikke er særlig givende eller krevende, men shit, det er digg å spille.
 
#4
Har spillt både WoW og FFXI.. Det som gjør det mye bedre med WoW en FFXI er først og fremst instancer, i FFXI står du bare stille et sted og venter på at pulleren skal hente frem et monster.. Men i instancer beveger man seg gjennom en hule og sloss mot forskjelige bosser som dropper nice equipment.. Også noe som er deiligt med wow er man slipper å vente 7 timer for et jævla party, noe man må i FFXI.
 
#5
Opprinnelig skrevet av Kaligula@19.08.2005, 05.08


Jeg vet at det ikke er særlig givende eller krevende, men shit, det er digg å spille.
253206​
Og hvorfor skal man kreve så mye mer? :)
 
#6
Jeg tror jeg skal slette WoW-kontoen min og spille FFXI igjen. Grunnen? Det jeg liker best med MMORPG er å være i party, og WoW legger ikke opp til taktikk i det hele tatt, FFXI derimot, er ypperlig på det området.

WoW begynner uansett å bli dødskjedelig, det er ikke noe som driver meg fremover lengre ...
 

Novastrum

Feminist-elitist
#7
Blei level 56 for en måned siden og har ikke giddi å levle mer. Bare elendige folk å groupe med. De skjønner fortsatt ikke hvordan man skal samarbeide på level 55+ det er skremmende. Sist jeg spilte var jeg i BRD i 3 timer. Det eneste jeg fikk ut av det var 10000 xp (+200% rested). Drittspill. Er glad jeg ikke er hekta lenger.
 
#8
Min mening ang Tyrion's punkter :

1: Det går nok raskere å bli level 60 i WOW en i endel andre MMORPG spill. Folk spiller som gale for å bli level 60 og jeg skjønner ikke pointet med det... Om du spiller voldsomt mye så kan det gå fort...men om du spiller en gang iblandt så vil det ta tid altså..

2: Her må jeg nesten ta deg litt....altså om du har løpt alene stort sett eller havner med saueflokker så vil vel jeg si at du burde kanskje ta litt mere kontakt med folk og få en liten gruppe spillere som er på samme bølge lengde. Det beste er å enten lage eller joine en "voksen" guild. Og ikke minst styre unna PvP servere da dem er overfylt med fjortiser som oppfører seg som 9åringer.

3: Igjen...PvP servere har mange "fjortiser". Men PvP er PvP så regn med å bli drept så fort du stikker hodet ut. Slutt å klag!

4: Grafikken er jeg så si enig med. Den tegnefilm grafikken hadde ikke vært mitt førstevalg om jeg hadde bestemt. Men den funker jo veldig bra og det ser også meget bra ut. Når det kommer til armor så er du nok litt på bær tur...

5: Quest's kan bli veldig like...men husk på at det er 1000 vis av quest's så ikke regn med at alle er unike.. Og hvem har sagt at du MÅ gjøre quest's hele tiden? Er rimelig mye anna å gjøre....

6: :blunk:

Det var det... men jeg mener bastant at PvP serverene er bad new over hele linja om du ikke liker "fjortiser" eller tanken på å bli ganka når somhelst hvor somhelst... ;)
 
#9
hadde tenkt å skrive et skikkelig innlegg her, men hva er vitsen når _LarZen_ sa nøyaktig hva jeg mente uansett? :tommelopp:
 
#10
Er forøvrig enig med Tyrion når det gjelder punkt 5, men som sagt det fins haugevis med quests så en del repitisjon er ikke så rart. Dette er vel en av grunnene til at jeg blir fort lei av WoW, og slik jeg ser det. Ser det ut som Blizzard vil satse mer på PvP enn PvE, og siden jeg ikke er noen særlig av PvP-fyr. Så på langsikt ser WoW temmelig grått ut for meg, kommer jo en del nye Dungeons osv, men er ikke noe særlig imponert over kampsystemet, eller PvP-systemet for den slags skyld.
 
#11
Jeg er utrolig skuffet over at WoW har blitt nsten som en CS mod.. ALT for mange folk som flyr rundt og sier "/1 Wherez can i findz teh 1337 ax3?1" jeg spiller faktisk et mmorpg for å kunne leve meg litt inn i rollen så nå angrer jeg sterkt på at jeg ikke spiller på RP realm, men jeg orker ikke starte nytt...
Angående soloinga må jeg si jeg liker det, men det har med å gjøre at jeg spiller Beastmaster i FFXi, så jeg er liksom vant til det... aner ikke om jeg svarte på noen punkter men jeg sa min mening om ting jeg kom til å tenke på når jeg leste gjennom det =)
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#12
Jeg har ikke prøvd andre MMORPG en WoW så jeg har ikke noe å sammenligne med, men jeg syns hvertfall World Of Warcraft er fascinerende. Det er på mange måter det jeg har alltid ønsket meg.
Jeg husker jeg satt å spilte Final Fantasy VII eller noe når jeg var yngre og var utrolig imponert. Dette var mitt første møte med RPG sjangeren og jeg ble trollbundet fra første minutt. Men ofte mens jeg satt der å reiste gjennom verdenen så kom jeg til å tenke på hvor kult det hadde vært visst det var andre spillere der. At du kunne gå på oppdrag osv. med andre, ekte spillere. Så på mange måter så er dette som en drøm for min del. Det føles ikke så dødt ut, men mer levende. Det myldrende livet utenfor Auksjonshuset i Ironforge er ett godt eksempel på dette.
selv har jeg hatt lite den følelsen av det er mange "cs" type spillere. Stort sett er folk greie og hyggelige. Å unngå at noen skriver "1337" osv. er umulig og unngå, og det regner jeg med er tilfellet i andre MMORPG også.
Det jeg liker med RPG spill er følelsen av progresjon. Du føler og ikke minst ser at du blir stadig bedre. Det er ikke noe problem å skille en lvl 60 fra en lvl 30, for å si det sånn. Se bare på bildene til Lurtz.
Det eneste to negative punktene med WoW jeg kommer på i farta erbare filleting igrunn. Den grafiske stilen er en av dem, men det er igrunn ganske inviduelt. Jeg kunne gjerne sett at det var mer realistisk, men som sagt, smak og behag. Det andre er at questen blir i veldig stor grad like hverandre. Men det skal godt gjøres å å ha så mange quests som er helt unike.

Men jeg må si at World of Warcraft har gitt meg ett godt inntrykk av denne sjangeren.



Og ja...jeg er hekta. :flau:
 
#13
1: Greit nok bli lvl 60.. Er ikke allverden... Det er hva du gjør når du er 60, og gearet ditt som skal ha deg til å skille deg ut... Og hvordan du kan klare å mestre enkelte ting.

2: 1-30 ER omtrent bare soloing.. Det er rundt der det seriøse starter.. Med erfaring kommer skills til de andre, er du god kan du gjøre forskjellen og redde livet til alle mange ganger i instances. At det første gangen noen er ett sted er ikke vits å klikke på dem av dem grunn.. Nekter de å høre har man jo alltids valget å forlate..

3: Du har da valget mellom PvE og PvP det legger opp til det selv..

4: Blizzard forandrer hele tiden på hvordan gear ser ut, jo bedre du klarer å skaffe jo kulere ser de ut. Grafikken er annerledes og det likte jeg iforhold til alle andre. Prøv å se for deg samme grafikksystemet i andre i WoW, tror jeg egentlig bare blir kvalm da :p

5: Systemet er lett i leveling, quests når du er høyest lvl ol. er mer morsomme. "starten" er quests mer at du har sjangsen at du skal gjøre 1/5 ting :p Men hadde du giddi å lest det som stod der, kunne det kanskje vært litt mer morsomt også..

6: Det der er vel grunnen til hele detta emnet?
 
#14
Altså, har du i det hele tatt spilt wow? Høres ut som om du har snakket med en venn av deg som absolutt ikke liker wow, og sitert alt han har sagt.

Nr. 1:

"Det er lett"

Hva er galt med det? Hvorfor skal det være så forbanna vannskelig (Les: tidkrevende, ingen mmos er vannskelige) å bli høyest lvl? Wow går ikke ut på level, hovedmomentet er pvp (player vs player) derfor er høyeste lvl litt lav, slik at man skal kunne få rettferdige kamper mellom de motstående factionene. Hvorfor skal man måtte bruke et år på å først bli den høyeste lvlen, for å så gjøre alt? For det første, så er ikke hele spillet etter lvl 60, og det er bare tapere som level-racer sin første character og ikke nyter spillet tapere. For det andre, "end-game content" er det nok av, instancer, battlegrounds, Molten core & Blackwing Lair (40 man raid), samt outdoor raidbosser som Azuregos og Lord Kazzak. Ja, i min mening er det mye som holder tak i meg, "etter" lvl 60.

Og 1-30 er der for å lære seg spillet. Om det er andre gangen du er der, går dette området på en uke uansett. Stedet er der for å lære deg spillet, få opp proffesions, etc.

Å klage på at du PERSONLIG ikke liker grafikken er bare idiotisk, graffiken er avansert, men kanskje anderledes, at du ikke likern kunne ikke brydd meg mindre.

Du kommer med usakelige poeng og tullete kommentarer, stfukthx bye plx?
 

Novastrum

Feminist-elitist
#15
Du kommer ikke med så mye bedre argumenter selv, gutten.
 
#16
Det som gjør WoW så bra for meg er det bra samholdet vi har i guilden; Har ikke at hatt en eneste fight siden eller "Drama" for å si det slik. Mature Guild FTW, assa. PvP er også gøy. Spiller på PvE server så det foregår bare i "kontrollerte former". En liten Warsong i ny og ne er morro.
 
#17
Opprinnelig skrevet av Novastrum@19.08.2005, 23.36
Du kommer ikke med så mye bedre argumenter selv, gutten.
253444​
Oisann, det har du helt rett i.


1. At alle kan bli lvl 60 betyr at alle har en mulighet til å bli "best" på lik linje som deg, for å vinne etc. da, blir det mer "skillbasert" enn de fleste mmos. Det betyr også at man faktisk kan bruke tiden sin på andre ting her i verden enn å spille wow, får en "casual-gamer" tar det vel 1-3 måneder å bli 60 om man spiller ca. 1-3 timer om dagen. Det betyr også at du har sjansen til å være med på morsomere ting, vannskeligere ting som krever sammspill og taktikk, og ikke bare et tastetrykk, som mange skal ha det til.

Å si at det er teit at alle kan bli 60 fort, er rett og slett teit.
 
#18
Go Dark Age ;)
Dere som er lei av FF, SWG , GW, og WoW ;)
gi dark age en sjangse, drit i den først expansionpacken's grafikk ;)
kontrollere din character er simpelt =)
Questsa er unike ;)
Man raider ikke som en saueflokk ^^
<psst, join US servers, Albion på Lancelot, kan hooke deg opp med no' bra gears>
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Dark Age of Camelot er det eneste MMORPG-et jeg har kjøpt.
Orket ikke spille ut gratismåneden engang. Fy. Faen. Aldri kjøp DAOC, det er hinsides ubrukelig.
 
#20
Fatter ikke hvorfor man skal drite i den første expansionpackens graffikk. De horene fikk meg til å laste ned 1,8 GB med søppel, en trial-versjon som skal lokke folk til spillet burde ikke være noe utdatert shit med masse bugs. Gøy å sette seg fast i bakken etter 2 minutter.