Spiller for tiden Another Code R: A Journey into Lost Memories som da er Wii-etterfølgeren til DS-klassikeren Another Code: Trace Memory som jeg kan tenke meg en håndfull av dere husker fra begynnelsen av konsollens levetid. Originalen fikk vel først og fremst oppmerksomhet fordi det var det første skikkelig adventure-spillet til konsollen, men glapp vel like etterpå utenfor horisonten til de fleste da det ble klart at det ikke tok mer enn skarve 4-5 timer å komme seg til rulletekstene, selv om det nå klarte å selge rimelig ok. Ser likevel ikke ut til å være tilfellet med toeren. Japanske butikker sliter visstnok fremdeles med å kvitte seg med førsteopplaget, og i Norge er det bare butikkjeden Game som gidder å forsøke å selge det. Trist, for dette er rimelig underholdende greier hvis man liker sånt.
Denne gangen har i hvert fall faren til vår hvithårete, halvt japanske heltinne Ashley fått en anonym e-post om at det ligger mer til konen Sayoko sitt mord enn han kanskje trodde, noe som får ham til å slippe alt han har i hendene, og bryte løftet sitt om å dedikere resten av livet sitt til datteren sin, for å få seg en ny forskerjobb ved en innsjø hvor konen visstnok tok en tur innom noen år før hun døde. Etter hvert får han dårlig samvittighet for dette, og bestemmer seg for å invitere Ashley (deg) bort til denne innsjøen for et lite grillparty, men så blir vesken til Ashley stjålet, og det er en mystisk mann med solbriller og dress som reker rundt. Hilarity ensues.
Jeg ble ganske overrasket da jeg oppdaget at dette slettes ikke var det Drømmefall-lignende spillet jeg hadde sett for meg. Her har man nemlig ikke direkte kontroll over Ashley; istedet går hun bokstavelig talt på skinner, med et par veivalg en gang i blant, også kan man jo naturligvis en gang i blant stoppe opp, se på ting, og kanskje til og med ta med seg noe. Til tross for sin klassiske drakt er det likevel tydelig at det har blitt lagt mye arbeid i å gjøre dette så aksessibelt som mulig for de store massene i og med at det selges under Touch! Generations-merket som en slags interaktiv roman: Referansene til forgjengeren er veldig forsiktige, og vanskelighetsgraden er så godt som fraværende. Jeg mener, du får ikke en gang forlate et rom før du har fått med deg alt som er å finne, og det vanskeligste puslespillet jeg hittil har blitt satt overfor gikk ut på å brette en serviett på riktig måte.
Likevel klarer jeg ikke å unngå å like dette. Det trege tempoet, de behagelige puslespillene, og den samme typen melankolsk musakk vi kjenner fra forgjengeren og Hotel Dusk gir det litt av den samme avslappende, endorfinpumpende smaken som Flower har, og selv om nå manuset ikke er det helt store er det fremdeles deilig å se for en gangs skyld trolige figurer komme til live. Må faktisk innrømme jeg har rimelig sansen for hvem nå enn som skribler historiene til Cing. Vedkommende ser nemlig ut til å ha en fascinasjon for tragiske kunsnterskjebner, og en fortellingsstruktur som minner mer om et puslespill enn – tja – hva man finner i en tradisjonell roman. Og sånt synes jo jeg er veldig moro.
Også verd å få med seg at dette spillet, i motsetning til det originale Another Code, etter det jeg har forstått varer rundt 15-20 timer. Jeg har nettopp blitt ferdig med kapittel 3 av 9, og klokken min sier 6 timer så—eh, ja, jeg kan godt tenke meg det stemmer.
Åja, også spiller jeg også litt Pokémon Platinum i blant. Min Prinplup eller hva nå enn den andre utviklingen til vannstarteren heter, samt min Magikarp og Psyduck herjer fælt.