I dag skaffet jeg meg Afterburner Climax fordi noen her inne sa at det var bra saker for de som liker Ace Combat, og vel... Det er som Ace Combat på speed pluss noen andre droger. En on-rails flyshooter som går sinnsvakt heseblesende raskt! Men det er ikke helt det samme som AC, altså. Synes tempoet ble for hektisk og savnet muligheten til å styre selv og sånne småting. Likevel helt kurante saker.
Men det er ikke Ace Combat!
Nei, det er Afterburner. Ikke at jeg har spilt Ace Combat, men det var jammen på tide at vi fikk en skikkelig utgave av Afterburner i stua så da kan Ace Combat bare gå og vogge.
Sånn ellers: På freddan kjøpte jeg det nyeste Treasure-spillet,
Sin & Punishment: Successor to the Skies, eller Sin & Punishment 2 for de kule gutta. Og, vel, det er Sin & Punishment 2 (som du er nødt til å kjøpe på Wii Virtual Console hvis du ikke har gjort det ennå). Kort fortalt så styrer du en pjokk (eller ei dame som ganske sikkert ikke egentlig er ei dame siden hun blir spidda gjennom magen etter førstebrett uten at det later til å være noe å ta på vei for) som er glad i å skyte. Noe som er bra, siden du konstant forfølges av rare insektlignende vesener, digre roboter og farkoster, soldater med ymse utstyr, kolossale monstre osv. Det er kort fortalt en on-rails-shooter (tenk Rez) hvis struktur minner bittebittelitt om Ikaruga. Bittelitt. Vel, okay, og det faktum at det bruker Ikaruga-fonten når det laster inn, at fargetonene er noe av de samme, og at det er et enormt velskrudd SHMUP. Du loffer rundt og skyter, det er vel det hele. Bortsett fra at du også har auto-aim (som gjør skuddene dine svakere, så ikke bruk den), nærkampangrep (som kan slå tilbake raketter og granater, bruk det ofte) og et oppladbart megaskudd (som eier). Og en jetpack. Dermed kan du fly når du vil, men hvis du gjør det går ikke multiplikatoren din like fort oppover. Men noen steder må du fly, så det gjelder å maksimere situasjonene hvor du kan gå langs bakken. Og så er det tonnevis av bosser (er på andre brett og har drept minst fem stykk), konstant noe nytt som skjer og grafikken er nydelig. Så: Et lovende skytespill til Wii der altså. Gampestopp hadde fått inn hele to eksemplarer, så hvis du vil ha et kan det være lurt å henge i.