Hva spiller du for tiden?

Hum. Takk for den. Hadde egentlig tenkt å kjøpe den i sommer, med GTA 3 og Metal Gear Solid. Men når til og med online-greiene er så dårlige som du beskriver, må jeg revurdere litt.
Men til gjengjeld slipper man å betale 400-500 kroner i året. Så spørsmålet er om du kan ta til takke med en ok onlinetjeneste eller om du er villig å betale såpass mye ekstra for en litt bedre onlinetjeneste.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg var litt kløen på bare å skyte ting, så jeg installerte Gears of War igjen da jeg kom på at jeg ikke fikk testet multiplayer sistgang. Det var jo ikke så værst, litt interresant hvor forskjellig det er i forhold til fps'er generelt, men kart og våpenkonfigurasjon hadde veldig mye å si om det skulle bli en gøyal runde eller bare en shotgun/sniper-horekonkurranse.

Men det jeg *egentlig* ville poste om var det derre jævla gamesforwindowslive dillet. Makan til utspekulert markedsføring. Her må man betale hvis man skal spille cross-platform, bli automatchet, kunne bli invitert (ja, folk kan invitere deg, men du får bare opp en Gold-membership reklame hvis du klikker accept) eller å få achievements. Sistnevnte bryr jeg meg ikke om, men disse andre featuresene synes jeg nesten er frekt å utelate med mindre du flunker ut mer penger.
Ekstra frekt er det at dette er reklamert utpå eska, uten å nevne at man faktisk trenger abonnement på det.

Mulig detta er gammalt nytt for eksboksere, men jeg har ikke vært borti det før. Er detta g4w-live greiene det samme som på xboxlive?
 
Det står bakpå coveret med liten skrift at man må betale ekstra for noen multiplayer-former.

Men ja, jeg synes ikke noe om det jeg heller. Er egentlig ikke helt glad i disse tidene hvor vi må betale så mye ekstra for å få den fulle spillopplevelsen. Er sikkert greit for dem som stort sett holder seg til X360, men for andre som gjerne bare spiller multiplayer en gang eller to i måneden og i tillegg spiller på flere konsoller, blir det altfor dyrt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Men til gjengjeld slipper man å betale 400-500 kroner i året. Så spørsmålet er om du kan ta til takke med en ok onlinetjeneste eller om du er villig å betale såpass mye ekstra for en litt bedre onlinetjeneste.
Hørm. Onlinefunksjonene på PS3 er dårligere enn på PC, og det meste av online på PC er gratis. Kjøp PC isteden. Flere spill også.

Xbox Live ligger i en klasse for seg, sånn er det. Billigere med Xbox Live enn å spille World of Warcraft, og du kan spille mye mer dill på Live. Med venneliste som fungerer, samtalefunksjon med alt nødvendig utstyr levert i eska, og ikke minst sømløs integrering av onlinespilling i selve konsollen.

Games For Windows Live er jeg dog enig i at er noe skrot per i dag. Ikke i nærheten av å tilby like mye stæsj som på Xbox 360, så styr unna det med mindre du har en Xbox Live-konto fra før av eller bare har veldig god råd. :p
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Det står bakpå coveret med liten skrift at man må betale ekstra for noen multiplayer-former.
Uff, begynner å føle meg gammel. Minner meg om da mmo's var nytt, og jeg prøvde å forklare det til far min.

"Er det sant at man må betale for å spille?"
"Det er liksom et spill hvor alle befinner seg i samme verden, og det koster veldig mye å kjøre slike store servere."
"For noe lureri! Dem vet å tjene penger, ja!"
"Det står jo på eska, da."
"Jo, men hvem leser vel den lille skrifta der?"
 
Hørm. Onlinefunksjonene på PS3 er dårligere enn på PC, og det meste av online på PC er gratis. Kjøp PC isteden. Flere spill også.
Ja, men nå skulle vel Klaymen spille GTA og Metal Gear Solid, og da regner jeg med at PC ikke var så aktuelt, og da trakk jeg fram en ting som faktisk er positivt med online-spilling på PS3 i forhold til X360, nemlig at det er gratis.

Xbox Live ligger i en klasse for seg, sånn er det. Billigere med Xbox Live enn å spille World of Warcraft, og du kan spille mye mer dill på Live. Med venneliste som fungerer, samtalefunksjon med alt nødvendig utstyr levert i eska, og ikke minst sømløs integrering av onlinespilling i selve konsollen.
Hvis vi skal kjøre den sammenligningen kan jo jeg bare si som du sa litt oppi her med et par utbyttede ord:
Onlinefunksjonene på X360 er cirka like god på PC, og det meste av online på PC er gratis. Kjøp PC isteden. Flere spill også.
Riktignok er ikke integreringen av onlinespillingen like elegant på PC, det blir fort et par-tre programmer man bruker.


Men ja, som jeg tidligere nevnte så vidt, så forstår jeg godt hvorfor folk kan velge å betale 400-500 kroner i året for en enkel og godt fungerende alt-i-ett-onlinetjeneste. Men enkelte, som for eksempel meg, foretrekker å ha et litt mer rufsete opplegg og heller betale 0 kroner i året.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Greit nok, bortsett fra at online på PS3 ikke bare er "litt mer rufsete" enn Xbox Live. Jeg ser poenget, dog. :)
 
Hvordan blir online-delen til PC-spill mindre elegant? Jeg ser ikke helt hva som er galt i å kunne velge nøyaktig hvem du skal spille med og hvor. Det er veldig få spill på konsoll som tilbyr en såpass fri onlineopplevelse (hovedsynderne blir da Halo 3 og Cod4).

Friends og contacts argumenter faller også automatisk bort, da til og med morra mi har en form for IM-klient, samtidig som de fleste nye spill kommer med en IM/friends-ting, og det er de veldig få som ikke blir inkludert i et egentlig veldig genialt system kalt Steam.
Jeg kan med hånd på hjertet si at alle onlinespill som har mulighet for å bli kjørt via steam, som er alle, eier ræva til absolutt alt av onlinemuligheter på konsoll. Så ja, jeg ser ingen reelle argumenter til at konsoll kan i det heletatt komme på samme nivå som PC når det gjelder online-muligheter.

For å ikke begynne å snakke om muligheten for å hoste dedikerte servere ...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvis det gikk an å bruke noe til å se hvilke spill kameratene dine spiller, bli med dem med et par museklikk (i alle spill, ikke bare de som har innebygd Steam-støtte), samt å starte talesamtaler med dem med et par trykk, og alt dette var samlet i ett program som bare var å installere og så bruke, så var nok PC-online like greit som Live, ja. Nøkkelordet er brukervennlighet, og PC er rett og slett ikke på samme nivå av bekvemmelighet som Xbox Live. Klart du kan få til det meste av det der bare du gidder å mekke litt, men hvor stor andel av befolkningen gjør det? Jeg har forholdsvis god peiling på PC, og jeg gidder ikke. Sier ikke at Xbox Live er en onlinetjeneste mekka av Jesus selv som overgår alt annet mennesket har skapt, jeg sier at det fokuset på brukervennlighet, integrasjon og oversiktlighet som Microsoft hadde da de mekka Xbox 360 fortjener anerkjennelse.
 

Halky

Veteran bruker ;)
Ehm har folket her glømt Xfire programmet? Det er jo ett sånt program der man kan se hva vennene dine spiller og alt sånt, så lenge man har dem i listen selvfølgelig.

Men det venne greiene bryr jeg meg lite om uansett, de gangene jeg spiller online så kjører jeg solo uansett omtrent hele tiden.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ikke sant, var det jeg også tenkte da jeg begynte med 360. Det har endra seg siden da, kan du si. Online på 360 gjør det lettvint og artigere å spille på nett, så da spiller jeg mye mer på nett enn jeg gjorde før. Enklere enn enklest å spille sammen med kompiser, så da pleier jeg å gjøre det.
 
Steam har alt det du nevner, og gjør det utrolig mye penere enn Xfire.

"Shift-tab" så har du et vindu, høyreklikk på en venn og velg "start audio conversation" eller noe i den duren, så har du en veldig stødig voice-chat.
Uansett så synes ihvertfall jeg at det blir uviktig når det kommer til det faktum at man kan velge servere/maps på egenhånd, man slipper å spille på en server hosta i Bosnia på 750-opp linjer.

Dere som spiller sammen på spillegal kan jo spørre dere selv om hvor dere faktisk avtaler å spille Walo eller Call of duty som oftest? Temmelig sikker på at en del stikker huet innom et av emnene her på forumett, og gjett hva, de fleste gjør det fra PCen.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Jeg spiller Final Fantasy VII og Metal Gear Solid. Saksøk meg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Steam har alt det du nevner, og gjør det utrolig mye penere enn Xfire.

"Shift-tab" så har du et vindu, høyreklikk på en venn og velg "start audio conversation" eller noe i den duren, så har du en veldig stødig voice-chat.
Uansett så synes ihvertfall jeg at det blir uviktig når det kommer til det faktum at man kan velge servere/maps på egenhånd, man slipper å spille på en server hosta i Bosnia på 750-opp linjer.
Teit poeng, men jeg har ennå ikke giddet å kjøpe noe headset til PC-en min. 360-en hadde med ett i kassa. Bekvemt. :p

Sånn ellers så må jeg faktisk si at jeg foretrekker å bare trykke "start matchmaking" og så la en eller annen magisk nisse i serverne til Bungie velge brett og spillmodus for meg. Konsekvensen av at man kan velge fritt på PC er at du finner tusen Instagib-kamper på Longest Yard (bytt ut navnene med tilsvarende for det spillet du spiller), eller 99% de_dust2-kamper osv. Og du kan banne på at når du finner en server som gir bra ping så kjører den aldri det brettet du liker best. På 360 blir ting som brett og småtteriinnstillinger irrelevant, du velger deg ei spilleliste og så er det en eller annen PC som bestemmer hva du skal spille. Sitter du lenge nok får du suldra gjennom alle brettene også. Det gjør at du er mindre avhengig av hva nå enn den jødepikken som styrer serveren måtte mene er det artigste for deg, og det blir mer - jepp - bekvemt. Som sagt: Det er bekvemmeligheten jeg liker best med online på 360. Fint det at jeg kan mekke lydsamtale og se hva folk spiller i Counter-Strike og Team Fortress 2, men jeg kan ikke kjøpe meg Company of Heroes, plugge det inn i Steam og så bruke Steam til å finne kamper for meg; Company of Heroes må såklart ha et eget system som krever registrering og så videre. Samme med Supreme Commander, samme med Trackmania, samme med Battlefield, samme med Unreal Tournament 3 osv. Sånt slipper man unna på 360 og det er hva jeg setter størst pris på.

Sånn ellers, on-topic! Var på Elkjøp i dag og vurderte SingStar til PS3 for 299 spenn. God deal, tenkte jeg, og dama og jeg går ikke av veien for å arrangere SingStar-party med gode venner. Spørsmål meldte seg dog, og jeg gikk bort til en butikknisse for å få svar. "Fungerer SingStar-mikkene fra PS2 med dette spillet?" Det var det ingen som kunne svare på, men jeg skulle få returnere spillet hvis det ikke fungerte. Grei skuring. Så, bare fordi jeg tenkte det kunne være noe regionssperre på saken (sto et sone 2-symbol bakpå), spurte jeg om det fungerte på amerikanske PS3-maskiner. Det visste de; det var 100% sikkert at det ikke var mulig. Jeg innvendte at det ikke stemte med verken Blu-Ray eller Xbox 360, men neida, det var ikke viktig for sånn var det. Spillet kom ikke til å fungere på PS3-en min. Såklart kjøpte jeg det, bare for å vise dem. Surprise, spillet og mikrofonene fungerer flott.

Så, hva med spillet? Vel, de har tatt SingStar, og tweaka hele skiten. Menyene er logiske og fine å bruke, sangutvalget er ganske smakfullt, og i tillegg har du masse teite muligheter til å filme og ta bilder og sånt mens du synger så ille at du kunne fått fløte til å skille seg mens du er på grisefylla. Artig, artig. Og! De har BÅDE I've Been Losing You og Hunting High And Low på SingStore. 10/10.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Har vurdert om jeg skal oppgradere til PS3 Singstar... Og muligheten til å utfordre Yeti online i fremtiden er et sterkt salgspunkt!
Spiller det forsåvidt fortsatt såpass lite at det ikek er noe vits i, men kanskje når neste skiva mi selger til platinum, eller rundt der.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Tror ikke det går an å spille online, gitt. Fant iallfall ingen mulighet for det da jeg sjekka.
 
Jeg runda MGS3 for første gang i kveld... Fikk tårer i øynene på slutten. Saksøk meg.

Nå bring på 4!
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
En jovial trønder hooket meg opp med nett fra nextgentel i dag på hybelen, og siden jeg ca. aldri spiller online, så tenkt jeg at i dag kunne være en god dag for den slags. Har spilt Mario Kart Wii, som har imponert meg veldig hittil, mens Gran Turismo 5: Prologue Spec II (fiffig tittel, gitt) ikke har overbevist meg i like stor grad. Mange mongo regler, en god del lag, og jeg blir disconnectet relativt ofte. Problemene med GT kan vel og merke skyldes våre venner i nextgentel, siden jeg har hatt litt problemer med den nye linja mi. Klarer f.eks bare å være pålogget på IRC i et par minutter.

EDIT: Etter å ha prøvd cal of duty online, som glidde som en drøm, så konkluderer jeg foreløpig med at Polyphony kan ta seg et tak.
 
Jeg runda MGS3 for første gang i kveld... Fikk tårer i øynene på slutten. Saksøk meg.

Nå bring på 4!
Hvis man kan spille gjennom det spillet uten å få antydninger til å merke en tåre i øyekroken er man død innvendig. Så enkelt er det med den saken.