Hva spiller du for tiden?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Øyh, gi det en sjanse. :(

Men ja. Har handla meg en sånn derre peesstre og fikk fin bursdagsgave av dama, nemlig Uncharted: Drake's Fortune. Jeg ble skikkelig overraska over hvor levende figurene i spillet er; animasjon, manus og skuespill står ikke tilbake for det Valve har prestert gjennom tidene, og grafikken skaper en herlig tegneseriefølelse som virkelig engasjerer. Plottet går ut på at man spiller som Nathan Drake - som påstår at han er en etterkommer av den legendariske admiral Francis Drake - og begir seg ut på jakt etter den sagnomsuste skatten El Dorado med hjelp fra Frankerns hemmelige dagbok. Litt Tomb Raider uten så mye mongogreier, litt Gears of War (kampsystemet er omtrent identisk med Epics machoepos), og litt Indiana Jones røres sammen i gryta så får du noe som med litt godvilje minner om Uncharted. Masse plusspoeng for at Naughty Dog har snekra figurer med litt mer dybde enn et papirark, men en god del trekk skal de også ha for et par småting. De småtingene er blant annet at jungelomgivelsene (som det er jævla mye av i spillet) ikke klarer å overbevise helt. Fargebruken - som framhever figurene ypperlig - fører til at alt av grønne vekster virker veldig plastikk, og det sitter ikke helt. Dessuten har jeg så langt (to-tre timers spilling) støtt på sju-åtte tilfeller av dårlig konstruerte clipmasks (over all geometri i et 3D-spill legger utviklerne en clipmask som bestemmer hvor det er noe håndfast og hvor det bare er luft; denne clipmasken er mye mindre detaljert enn omgivelsene sånn at spillet ikke skal jobbe seg i hjel), sånn at Nate enten har satt seg fast midt i tomme lufta, svevd i flere sekunder uten å lande og sånne ting. Det skjer sjelden, men det trekker veldig ned når det forekommer og sammen med plastjungelen er det med på å trekke forhenget til side og avsløre illusjonen. Det går dog fint å tilgi det, når våpenspillet (som har hovedfokus) er så tilfredsstillende og problemløsningen (som er sekundær) evner å knytte deg sterkere til omgivelsene til tross for at samtlige oppgaver så langt har vært like originale som peanøttsmør og syltetøy. Lite trekk også for at spillet ofte ikke greier å opprettholde framerate (iallfall når jeg kjører 1080i) sånn at det blir tearing. Så langt sitter jeg dog med et positivt inntrykk, og grafikken går det nesten ikke an å klage på (bortsett fra plastikken som sagt). Artig spill, artig historie, fin måte å vise fram hvor barsk PS3-en er på.
 
For en stund siden så kjøpte jeg drømmefall til femtilappen, men har ikke engang pakket det opp før et par dager siden. Fint lite imponert så langt.

Å..Herre...Gud...

Og det var ikke ment som ett kompliment til Funcom.
Jeg tror de burde gått for point'n'click sjangeren istedet.
Langt ifra en fryd for øye.

Får ikke håpe de bæsjer på leggen med Conan.
 
Jeg kan da ikke huske at det så så rart ut da jeg spilte det?
Når jeg tenker tilbake til Drømmefall, så tenker jeg tilbake til en av de bedre spillopplevelsene jeg har hatt de siste åra. Skal jeg være helt ærlig så synes jeg faktisk Drømmefall er bedre enn Den Lengste Reisen.

Så fort du kommer inn i det -- noe som ikke tok meg mer enn en halv time -- så er det ikke annet en moro. Så folkens, gi det en sjanse før dere finner fram teite YouTube videoer.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Øyh, gi det en sjanse. :(
Joda, det var liksom det. Et par av kameratene mine sier det er et helt greit spill, så jeg tenkte jeg kunne i det minste fullføre det - men det tøyer virkelig grensen på hvor mye man kan 'holde ut' med et spill mens man venter på at det skal bli bedre.

I spillets forsvar så blir det klart mye mer interresant enn det klippet jeg linket til, og det er kanskje urettferdig å plukke på animasjonen i en sjanger hvor story er i fokus, men uff, jeg kommer ikke over hvor sterile og trøtte ansiktene deres er. Kampsekvensene kunne dem klart seg bedre uten, også.
 

Halky

Veteran bruker ;)
Ehm ja, rundet Jack Keane for en liten stund siden. Syntes det var ett helt greit point'n click spill, men ikke fult like bra som Monkey Island serien :) Uansett har nå startet på World in Conflict som handler om at USA ble tatt på sengen og invandert av selveste USSR, mens USA har de allerfleste styrkene sine utplassert i Europa siden tredjeverdenskrig har brutt ut.

Hittil syntes jeg spillet virker ganske så bra, håper bare Multiplayerdelen i spillet er like god også, mange sier ihvertfall at den er det ;)
 
Ble akkurat ferdig med Devil may cry 4 og tenker nå på å ta UT3 ut av plastikken og mate den inn i brødboksen. Spennende, har absolutt null foreventninger til spillet, annet enn det jeg har opplevd med de andre spilla i serien. Men har vel en hvis aning om at single player kampanjen ikke kommer til å gi meg tidenes spillopplevelse:p
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Vurder også å kjør igjennom DMC4 på nytt, på en høyere vanskelighetsgrad! Spillet underholdt meg flere ganger, og nesten mer hver for gang.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Kjøpte meg Ninja Gaiden på XBLA etter Yeti maste så fælt om det. Har ikke prøvd det ut så mye enda, men det virker gøyalt nok så langt trass i litt småklunkete kontroller.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Protip: Du veit når spillet sier at du ikke kommer til å leve lenge uten et bra forsvar og lærer deg Reverse Wind (blokk+stikke)? Yeah, det er ikke kødd. Førstebossen er ganske umulig uten at du blokker hele tida.

Sånn ellers, bra valg. Jeg synes Ninja Gaiden er såpass kanon at jeg kjøpte meg Sigma-utgaven til PS3. :p
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
Er det achievements på XBLA versjonen av Ninja Gaiden? Kunne tenke meg å spille gjennom det spillet for 3.gang, da kunne det vært morro med en versjon med achievements.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Dessverre er det ikke Achievements med, nei. Det er en minimalt justert utgave av Xbox-utgivelsen, det eneste jeg kan se som er endret er innebygd oppskalering til 720p-oppløsning (kan også hende den funksjonen ligger i emulatoren, og da er antallet endringer lik 0).
 
Ahh sigma. Skjelden har jeg vært så glad i søsteren min som når jeg fikk det til jul. Ekstra kult siden jeg aldri spilte x-box versjonen, så dette var et helt nytt spill for min del. Venter for øvrig på min helt egene God of war Chains of olympus. Det min damer og herrer. Det blir knall. Hadde det ikke vært for det og portable ops hadde mitt kjøp av psp vært totalt bortkastet...
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Protip: Du veit når spillet sier at du ikke kommer til å leve lenge uten et bra forsvar og lærer deg Reverse Wind (blokk+stikke)? Yeah, det er ikke kødd. Førstebossen er ganske umulig uten at du blokker hele tida.

Sånn ellers, bra valg. Jeg synes Ninja Gaiden er såpass kanon at jeg kjøpte meg Sigma-utgaven til PS3. :p
Slutt å spoile, har bare rekki å spille det typ ti minutter.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Skal jeg avsløre at du mekker Ultimate Technique ved å holde inne Y også eller?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nok et protip: Blokker kontinuerlig til du ser en åpning i angrepsrekka til en fiende, og kjør på når du har mulighet. Det er hva hele spillet dreier seg om. Prøv deg fram, du får fort teken på det. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sånn ellers, tenkte jeg skulle skrive en liten greie om noe snusk jeg kjøpte meg her nylig. Det er ikke så veldig kjent og ganske lite utbredt, men Sony slapp noe kalt PlayStation 3 for omtrent ett år siden. Kjøpte den i Statene siden den koster rundt en totusenlapp der, noe som er minst 1500 spenn billigere enn her til lands. Har ikke spilt så mye ennå (bare tre dager, cirka), men et visst inntrykk har jeg da skaffet meg. For det første så liker jeg det at man kan leike såpass mye med den uten å spille noe i det hele tatt. "Mye" er kanskje å ta litt hardt i, men i forhold til Xbox 360 har man litt stæsj å drive med. Man kan mekke eget bakgrunnsbilde, man kan se sånne fine Blu-Ray-filmer på den, og man kan snoke på Internett med den. Oppsett av mediedeling er sånn cirka utrolig enkelt (type: Deler du noe på PC-en din via Windows Media Player tar oppsettet av delinga 0 sekunder, digg), og man kan enkelt laste ned ny design til hovedmenyen (og disse er gratis, i motsetning til svindler-Microsoft som skal ha noen lusne poeng for hvert eneste). Det jeg har sett av grafikk på maskinen så langt har imponert godt; spill som Uncharted og Heavenly Sword er mat for mons, og PS3-en klarer sånn ordentlig HD-oppløsning også. Pluss for det. Negativt da? Jo, det er jævlig få spill til den, og enda færre som er noe tess, basert på noen dypdykk i demokategorien på PS-sjappa. Jeg synes oppriktig synd på de som kjøpte kassa og fikk med Motorstorm og Resistance; blodfattig bilspill og oppstyltet, klønete FPS er liksom ikke helt greia. Heavenly Sword ser utrolig lekkert ut, men slåssinga er faenmeg ikke på nett for fem øre. Pluss at spillet slenger på sånne dølle Quick-Time Events hele tida. Det jeg har spilt desidert mest så langt er Uncharted (som tidligere nevnt) og Tekken 5 DR, pluss Ninja Gaiden Sigma. Ett originalt spill, en remiks av et PS2-spill og en port av et fire år gammelt Xbox-spill, joa. Av demoene jeg har testa så langt er det faenmeg ingenting som har vært verdt tida bortsett fra Ridge Racer 7; fant ut at det var mye likt som Ridge Racer 6 (som jeg allerede har til 360), bare med noe som mangla. Folklore, som jeg hadde håpa var litt RPG-lite med godknall action, viste seg å være pen grafikk pakka rundt noe som mest av alt minner om Gauntlet med flere våpen. Like mye dybde som Gauntlet, men mye mer dill som bare trekker ned. Gran Turismo HD Concept Doohickey (eller hva det heter) demonstrerer perfekt hva som skjer når du mekker et standard bilspill og så gir fullstendig faen i alt det grafiske bortsett fra bilmodellene. Null fartsfølelse, null innlevelse, deprimerende å spille. Super Stardust HD og flOw viste seg å være greie kjøp; SSHD var en smule mer innvikla enn jeg venta, men man venner seg nok til det. flOw er greit nok for å chillaxe, men det irriterer at man må begynne på nytt hver gang man spiller. Så det ultimate minuset: Online-greiene. Joda, man har venneliste og sånt, men å i det hele tatt sammenligne dette skvipet med Xbox Live henger faen ikke på greip. På Xbox Live kan man med tre tastetrykk sjekke hva kompisene spiller og bli med på moroa, på PS3 må man først gå inn i et spill, finne vennefunksjonen, invitere venner eller akseptere en invitt, og så må man satse på at alle er med siden det faen ikke går an å sende meldinger mens man er inne i et spill. Skrot. PlayStation Store er heller ikke bare fryd og gammen; oppsettet og brukeropplevelsen gir meg dårlige Wii Shop-vibber, og det at det er ustabilt og ofte henger seg mens jeg laster ned trekker heller ikke opp. Til sist får jeg si at selv om hovedmenyen på PS3 ser tusen ganger stiligere ut enn den på 360, er den mye mer tungvinn å bruke. Alt av sorteringer må man sette opp selv, og noen av kategoriene - innstillingskategorien, for eksempel - har ørten ikoner man må snoke gjennom før man finner det man vil ha. Foreløpig inntrykk er at PS3 enn så lenge er mest for de mest hardbarka entusiastene som spiller mest for seg selv eller ser film; er man opptatt av multiplayer og spillutvalg er det bare en maskin som er et reelt valg per i dag (selv om Wii-en har sine gode sider og noen fete, unike spill er det mil mellom opplevelsen der og den på 360 og til en viss grad PS3). Angrer ikke på kjøpet, men det er mest fordi den var så billig. Hadde jeg punga ut norsk pris ville jeg nok vært en smule skuffa. Nuvel, får satse på at Metal Gear Solid 4 rocker kåken. Og at flere utviklere gjør som Naughty Dog og utnytter maskinkraften til å mekke noe man ikke har sett før.
 
Hum. Takk for den. Hadde egentlig tenkt å kjøpe den i sommer, med GTA 3 og Metal Gear Solid. Men når til og med online-greiene er så dårlige som du beskriver, må jeg revurdere litt.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jeg forstår virkelig ikke at dette er nyheter for dere. :p Har dere vært så ivrige med å hatepå maskinen at dere ikke har giddet gjøre noe ordentlig research? Cross Media Bar har forøvrig vært standard siden PSP kom ut for fire år siden.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg har jo nettopp gjort ordentlig research. Finnes ikke noe mer ordentlig research enn å kjøpe maskinen og bruke den selv.

Forskjellen på XMB på PSP og PS3 er forøvrig at det er færre ikoner og dill på PSP-en, så man går seg ikke så lett vill. Det fungerer ypperlig så lenge man bare har noen få greier i menyen, men det har man aldri på PS3. Ser veldig fram til å måtte mekke egne sorteringskategorier til spillene mine etter hvert, gitt.