Ja jeg spilte Journey jeg også forresten. Fytti katta for et spill. Til tross for at Flower halta litt mekanisk sett syns jeg fortsatt det var skikkelig fornøyelig, så det kom ikke som en kjempeoverraskelse at jeg kom til å digge Journey også, men her snakker vi full pott på Nicholas-tabellen ass. For det første ser det jo helt enormt ut. Jeg liker veldig godt den generelle stilretninga, men det er også utrolig teknisk imponerende til tider. Øynene mine bare dreit på seg av glede av sanden og sola i tredje brett. Lydmessig også veldig sterkt: Musikken tar kanskje av litt for hardt til tider, men som regel passer det veldig bra, og alle de musikalske cuesene funker som bare fan.
Spoilere!!! Spill spillen før du leser videre!! Evt gi fan!! Er egentlig ikke dritfarlig!! Les det uansett du!!!!
Men det kuleste er utvilsomt hvordan multiplayeren funker. De sterkeste øyeblikka i spillet for meg var alltid direkte konsekvenser av interaksjoner jeg hadde med andre spillere. Uten voice-support og muligheten til å se navna på folk du møter, blir de mye enklere å skape egne små narrativer mellom deg og medspillerne dine, som sannsynligvis er hundre ganger bedre enn virkeligheten. Eksempelvis var det skikkelig kjipt da jeg hadde slitt meg halvveis opp fjelltoppen med en annen kis, hvor vi hele tiden plystra halvtamt for å holde hverandre i live, huddlet sammen for å beholde varmen, tok dekning bak de samme stolpene når vinden blåste hardest, og han satt seg ned midt i snøen og blåste bort (dvs quitta). I virkeligheten måtte han sikkert bare bounce, men i mitt spill var det en fyr jeg hadde knytta bånd med og reist hardt og lenge med som ikke tålte kulden mer og frøs ihjel, og jeg bare "nooooo!!" og følte et ekte nederlag. Og det absolutt kuleste med det var at det ikke var scripta på noe vis, det var en helt unik opplevelse jeg hadde akkurat der og da. For ham var det sikkert helt annerledes, og det er godt mulig han ga fullstendig blaffen i at vi trucka sammen oppover fjelltoppen, men i mitt spill var det en skikkelig viktig vending og noe som forsterket motivasjonen min for å nå toppen. Marte hadde forøvrig en helt annen opplevelse: Fyren i spillet hennes var skikkelig asosial, plystra aldri, venta ikke på henne hvis hun satt seg litt fast, og ga tilsynelatende faen når hun venta på ham. Var litt sweet da Marte gjemte seg i en sånn liten brakke, og han trucka videre alene og ble fullstendig sønderpult av steindragen. I warned you bro osv.
Og sånne ting skjedde selvfølgelig hele tiden, og det syns jeg er så jævlig jævlig sweet. Vi snakker lett GOTY-materiale her altså. Spill den spillen.