Definitivt.
Mens jeg endelig fikk låst opp mitt eksemplar av
Binary Domain, tredjepersons-coverskytespillet absolutt ingen så fram til da det kom til konsoller for to måneder siden. Nå er det ute til PC, og sett bort fra noen fantastisk lite imponerende alpha-glitches er det en grei PC-port. Bortsett fra at selve sjefsgimmicken - stemmekontroll - ikke gadd å fungere, da (du kan slå den av og bare bruke knapper isteden).
Det er da et veldig japansk spill, sånn på den måten at det foregår i japan, men det er amerikanere og europeere (pluss ei kinesisk berte) i hovedrollene og dermed blir det den jævlig sære og ostete "detta er sånn amerikanere er, ikke sant?"-vibben som dominerer. Sånn sett liker jeg egentlig plottet, for det er gode skuespillere ute og går her, som klarer å jorde en rimelig opplagt og døll scifi light-historie (kort fortalt: Nær framtid, robotene har gjort opprør, nå er det roboter ute og går som ser ut som mennesker, snik dere inn i Tokyo og arrester kisen som står bak). Det er også veldig Japan-streit i den visuelle stilen; hyperrealistiske figurer som er utsøkt animert, og stygge på en måte som er noen univers unna Gears of War.
Nevner Gears for uten det hadde det ikke vært noe Binary Domain. Det eneste BD legger til, er et snekent kombosystem som gir deg mer spenn for å lemleste robåtene før du knerter dem, og deler ut bonuser for lagarbeid, skillshots, multikills og sånt. Det, og et ordresystem som bygger videre på det fra Gears (som jeg brukte sånn cirka null ganger i løpet av alle tre spillene); i tillegg til å gi ordre kan du svare på chatter fra lagmedlemmene dine, og hvordan du håndterer situasjoner bygger opp eller bryter ned tillit hos dem. Har ikke spilt langt nok til at det betaler seg helt ennå, men jeg liker ideen.
Jeg liker også skytinga, som er bunnsolid og en anelse raskere og lettere (som i, mindre tung) enn Gears. Jeg skulle ønske jeg kunne trekke fram sammenligninger til Vanquish her, men hastigheten er godt under det. Likevel er det flere fiender på skjermen samtidig enn i Gears, og du får mange ulike våpen og gode anledninger til å bruke dem, så sammen med kombosystemet er vi ikke milevis unna. Og: Det har vært flere små setpieces allerede, og ikke en eneste QTE. Takk for det.
Uansett, jeg ble litt positivt overrasket av plottet i Binary Domain, antageligvis fordi det er Toshihiro Nagoshi som har designet. Nagoshi står også bak Yakuza-spillene, en serie som er jævlig glad i lange og utbroderte plottlinjer levert på en uanstrengt og troverdig måte. Dette ser man lett i Binary Domain; det er ikke på langt nær så mye prating, men figurene og situasjonene er evig mye mer sympatiske enn i f.eks. Gears of War eller det meste annet vestlig skyteopplegg.
Så, selv om favoritten blant japanske coverskytere hvor du møljeherper roboter fortsatt er Vanquish, er ikke Binary Domain noen skuffelse hittil. Skal definitivt pløye videre og se hvor det havner.
PS: PC-porten kjører som olja smør på riggen min, med unntak av de tidligere nevnte grovstygge alpha-glitchene (vann har sjakkbrett-mønster og glitcher inn og ut konstant).