Hva spiller du for tiden?

Jeg har også valgt å bruke tid med Yuna, Wakka og Tidus i det siste på Vita-en. Veldig fornøyd med kvaliteten på porten—når det stort sett er tydelig at dette spillet er 13 år gammelt er det ikke på grunn av grafikken eller lydbildet, for å si det sånn.

Det aller meste av FFX er upløyd mark for meg (kom aldri særlig i gang med PS2-versjonen), så ta det for hva det er verdt:
- Kampsystemet er temmelig standard, men artig. Korte kamper og flotte animasjoner.
- Nivåsystemet (sphere grid) minner om FFXII sitt. Liker tilslaget til frihet, men trives også med at en hel del er avgjort for meg. Jeg hører det er en ekspertmodus som lar deg styre mer fritt.
- Historiefortellingen er ikke helt krise. Stort sett alt tar laaaaang tid, det er masse pussige pauser og klønete dramaturgi, og sånn sett stiller for min del både XII og XIII langt sterkere. Historien løftes en del av den originale fantasy-verdenen og den fremragende kulissedesignen, og av at de fleste av hovedrollene er utstyrt med noenlunde brukandes stemmeskuespill. Likevel, jeg skulle ønske spillet beveget seg omtrent to til tre ganger kjappere.
- Tilfeldige kamper er jeg lite begeistret for. XII var en enorm forbedring her.

Det jeg liker best med FFX er at det er et veldig lettvint spill å "surre med", i forstanden plukke opp og legge ned ti minutter om gangen. Siden alt går sakte er det omtrent umulig å gå glipp av noe viktig, og lange kamper blir adskillig mindre irriterende når du kan ta pause når du måtte ønske. Så ja, jeg liker det foreløpig. Til tross for mye sleiv i gjennomføringen er det et sjarmerende og lettspilt JRPG—ikke like bra som Lost Odyssey og FF XII (foreløpig), men i hvert fall i klassen "dette kan jeg nok bruke mer tid på".
 
Lukter på Tidus Yuna Rikku lag, der sistnevnte kan skiftes ut med Auron eller Ronso. Yuna blir helt latterlig god til å caste senere i spillet, Lulu har ikke en sjanse i havet. Særlig siden Yuna har aeons som også blir ganske gode hvis man skaffer de valgfrie. Man må vel bare huske å trene opp både dama og monsterene.
Det riktige svaret her er selvfølgelig å få innom alle i hver eneste kamp (om så innom bare en tur for å ta en block), slik at alle får XP. Passer man også på å få overkill på hvert eneste monster, så blir det bra.
 
FF X funka aldri helt for meg, tror ikke jeg spilte igjennom det heller. Litt vanskelig å sette fingeren på hva jeg ikke liker, men tror det har en del å gjøre med mangelen på utforskning/world map og at jeg syns historien var irriterende. Starten på slutten på min JRPG-interesse, foruten XII som var et jævla bra spill. Gi det en HD-remake a!
 

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg prøvde meg for siste gang på fysisk kjøp i butikk sist fredag. Skulle en tur til bestemor i helgen og tenkte at jeg skulle plukke med meg FFX-HD til Vita. Var innom tre butikker, men ingen hadde det inne. Tenkte da jeg skulle laste det ned over 3G, men hadde glemt å bytte til 16GB minnekortet, og uansett, 7 gb download over 3G, haha, nei.

Så det blir nok siste gangen jeg satser på at fysiske spillbutikker har et spill jeg har lyst på. I så fall blir det å ringe og sjekke på forhånd. Har nå bestilt via cdon, så det kommer vel en dag snart. Funker det bra så er det ikke umulig at det blir billigkjøp på PS3 en gang også. Har ikke spilt FFX på årevis, så det blir spennende. det var vel forresten det spillet som en gang i tiden fikk meg til å finne spillegal.no, ved at jeg altavista-et FFX og fant denne vederstyggeligheten. Håper FFXII får samme behandling, men det er vel kanskje tvilsomt.
 
Lurer jaggu på om jeg fant Spillegal fordi jeg ville finne en plass å klage på Final Fantasy X-2, som til dags dato kanskje er det eneste spillet som utfordret seksualiteten min såpass mye at det ble ubehagelig å spille. Kjolevalg og musikknummer, i mitt JRPG??

Så det blir nok siste gangen jeg satser på at fysiske spillbutikker har et spill jeg har lyst på.
Kanskje vi forbrukere kun har oss selv å takke her? Måtte tenke og kverne litt, og kommer egentlig bare på GTA V som jeg har kjøpt i butikk i det siste. Før det... Skyrim i 2011? Nå kjøpes alt digitalt via Steam til pc, og konsollspill finner jeg billigere på nettbutikker, gjerne fra utlandet.
 
Sist redigert:
Det riktige svaret her er selvfølgelig å få innom alle i hver eneste kamp (om så innom bare en tur for å ta en block), slik at alle får XP. Passer man også på å få overkill på hvert eneste monster, så blir det bra.
Joa, men da vil jo det allerede ganske langtrekkelige spillet ta tre-fire ganger så lang tid?
Ellers lastet jeg ned spillet over natten og kan bekrefte at porten er ganske gjennomført. Man ser at spillet er gammelt, men ikke 2001-gammelt. F.eks. er blitzball-introen fremdeles jævlig fet.
 
Jeg skal starte på ff x når jeg får tid. Historien kunne vært mer givende, men jeg liker verdenen og omgivelsene svært godt. Det kuleste med det spillet er de tre hemmelige summonsa du kan få tak i.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
FFX ble ødelagt for meg pga Blitzball og faens Wakka. Stemmeskuespillet var horribelt feilplassert og ødela alt jeg likte med spillet. Trodde ikke jeg kom til å reagere såpass mye på en filleting som det, men det ødela alt jeg elsket med FF-serien på det tidspunktet. Husker dog verden som ganske fet og designet på fiender og hovedfigurer som ganske snasent.Testa aldri FFXI, men FFXII var en helt hårreisende opplevelse for min del, og jeg ville aldri ha fullført hadde det ikke vært for at jeg spilte sammen med kompis.

FFX-2 er forøvrig Charlie's Angels i en FF-setting. Det eksisterer forsåvidt ikke i mine øyne

ps: takla ikke FFIX pga hovedpersonen hadde hale. Det bare ødela altfor mye i hodet mitt i en så ung alder. Bør vel teste det igjen. Elska dog FFVIII og FFVII (især FFVII som jeg fortsatt holder tett til brystet, men nekter å spille igjen fordi jeg er redd for at nostalgibrillene skal knuse og jeg får glassplinter i øynene) og alle før. FFVI fikk en stor plass i hjertet mitt, mye grunnet denne OC-remixen;

 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jeg har mest respekt for det tekniske i FFX, og jeg liker kampsystemet. Men jeg takler bare ikke Nomura sine designer. Hva er dette for noe klær?



Spillet føles også mye mer lineært enn andre FF-spill, mye fordi det ikke har verdenskart. De engelske stemmene har jeg ikke store problemer med, hovedsaklig manus og Meg Ryan her sin personlighet.

FFX-2 likte jeg godt. Sikkert litt på grunn av lave forventninger pga dårlige omtaler fra FF-fansen, men også fordi det gjør nye ting, som å la oss spille i en verden som allerede er reddet. Og så er ikke Tidus med.


Men FFXII HD international Zodiac version hadde vært insta-buy for meg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Stemmer, jeg raserikvitterte på den første Blitzball-kampen da jeg skulle spille FFX, sånn var det. Leda greit hele kampen og så bæm smalt det inn mål på slutten, møkk.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg hater fortsatt Meg Ryan, "Det er Auron som er hovedpersonen" klarte jeg å innbille meg. Nå er jeg vel så gammel og kynisk at jeg kommer til å hate hele settingen(?), men gleder meg til å grinde spheregrid (?)

Edit: Spilte forresten ræva av Final Fantasy Tactics Advance i helga, det var et gledelig gjenmøte - på en eller annen måte har jeg blitt bedre i spillet siden sist gang jeg spilte det for 10-ish år siden.
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
FFTA = autofist. Spilte den spillen til døde, og så spilte jeg enda mer. Ond latter når man slåss mot drager, Damage to Monsters er forbudt, og man har en Beastmaster.
 
@Shinra85 Wakka kvitter man seg med asap, og Blitzball er et nødvendig onde. Jeg er helt enig i at det er raeg, men jeg synes resten av spillet er verdt det.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Hvis du ikke planlegger å bruke Wakka trenger du heller ikke å spille Blitzball, da det er hans celestial weapon du låser opp ved å vinne turneringa.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Hva et vitsen med at det på en rang i Mercenary Kings er et oppgrad som går ut på å fange en Raid Rover i Military City, og så senere er det et nytt oppdrag som går ut på å fange en Raid Rover i Military City. Altså, brettet er identisk, fiendeplasseringene er identiske, musikken er den samme, alt er bare super mega døllt, fordi jeg har gjort nærmere tjue oppdrag i Military City allerede.

Den bossen fungerer forøvrig også sånn at han bare kjører i deg så du er nødt til å ta skade for å komme deg til motsatt side av han. Urteit.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Selv har jeg fått flytta TV-en inn i promperommet og da er det fram med alskens glemte konsoller. For eksempel min gode, gamle PlayStation 2. Det har gått en del i R-Type Final de siste dagene, uten at jeg kan si at jeg er blitt noe spesielt god i det så må jeg likevel få lov til å påpeke at fytti grisen det spillet er skikkelig bra saker. For dere som ikke veit så er Final det - jøss - siste R-Type-spillet som følger den horisontale shmup-formelen (det har vært noen varianter og reissues etterpå, men ikke noe nytt "ånkli" R-Type), og det er ganske tydelig at det er laget av noen som brydde seg om det de holdt på med. Jeg har ikke spilt så lenge (og, dere veit, jeg er dårlig i spillen), men jeg har allerede sett flere variasjoner på samme bane, mista kjeven i gølvet av level 3 og ikke minst låst opp noen få skip å spille med. For hvis du sitter fast i R-Type Final, er det bare å starte på nytt med et annet skip; det går an å låse opp 101 stykker.

Alle har en eller annen twist som gjør dem unike å spille med, og du kan endre loadout og farger selv, og lagre favorittene dine. Du har standardskipet fra R-Type som har vanlig Force-angrep (altså, hold inne skyteknappen for å lade opp), du har en variant som har en sånn massiv, orbital ion cannon-greie, du har en kloformet jævel som detonerer en gedigen plasmabombe når den treffer noe, osv. Og i tillegg har du mange ulike drone-oppsett; for dere som ikke er kjent med R-Type er noe av greia at du bruker en drone som kan beordres rundt eller hektes på skipet, og når du skyter, blir den med og slenger på sin egen stråle. Det er i det hele tatt masse å sette tenna i, og det er før man tenker på at de som lagde spillet nok var innstilt på å virkelig markere at dette var slutten på R-Type.

Dermed fikk vi tidenes mest depressive shmup; nevnte level 3 er en gradvis lemlesting av et kolossalt krigsskip (kjent fra R-Type, en smule mer grandiost utført i Final), første brett er en utforskning av en eller annen for lengst gjennområtna ruin ute i havgapet; en rest av sivilisasjon gjenvunnet som habitat for... øh, roboter. Og ei diger krabbe. Det er iallfall en noe spesiell stemning ute og går, er hva jeg sier.

Og bare for å balansere litt så spiller jeg også Bangai-O på Dreamcast. Mange, mange år siden sist, og i løpet av de årene har jeg jo spilt gjennom både Bangai-O Spirits og (deler av) Bangai-O HD Missile Fury. Og... vel, det har absolutt sin helt særegne sjarm, selv om det ikke er noen tvil om at Spirits er et mye bedre spill. Uansett en koselig opplevelse alle burde unne seg. Stikk på butikken, kjøp en bakoverkompatibel Dreamcast 2 og last ned spillet fra Sega Store i dag. :sukk:
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
FIFA 14 (PS4)

Jeg kjøpte meg et fotballspill for første gang siden Pro Evolution Soccer 2 til ps2. I dagens FIFA har de en modus som heter Ultimate Team. FUT går ut på at du får et tilfeldig utdelt lag med ræva spillere som du gradvis må forbedre. Det er 10 divisjoner du kan spille deg gjennom. Jeg mangla et poeng for å vinne serien, men jeg rykka i det minste opp til divisjon 9 på første forsøk. I divisjon 9 slutta moroa. Her kommer jeg med et lag med snitt på 65/100 og 40 i relations fra divisjon 10. Jeg forventer selvsagt at jeg skal møte bedre motstand, men ikke at samtlige lag har et snitt på godt over 80 (dvs messier, gerrarder, suarezer, van persier osv) og relations på 100 i hver jævla kamp! Hvordan er det da i de øvre divisjonene? Jeg har aldri sett noe så dårlig balansert i mitt liv. Hvordan er dette mulig? Mikrotransaksjoner! Du kan kjøpe/jukse til alt av spillere for noen skarve ekstra kroner.

FUT kunne vært en fantastisk fotballopplevelse. I stedet har EA herpa det for å tjene mer spenn.
 
Sist redigert: