Colony Ship A Post-Earth Role Playing Game ble slippi for noen dager siden og det har jeg gått å mysa på mens det var i tidlig tilgang noen år. Det er da mekka av folka som laga Age of Decadence og for de av dere som har hørt om det så er såklart dette også CRPG av den gamle skolen.
Dette har ihvertfall en særs dystopisk setting. Man befinner seg på no sånt skip som skal nå en ny planet siden jorda er herpa, men siden FTL eller nedfrysing ikke finnes enda betyr det at flere generasjoner må leve og dø underveis. En av disse generasjonene ble lei av dette dillet og gjorde opprør så nå er det anarki på gang. Hva målet ens egentlig er i spillet vet jeg enda ikke etter seks timer.
Men for noen timer da. Dette er habile saker om du liker skikkelig rollespilling. Fyren jeg spiller som er maxa i karisma og jævlig smart så det betyr at de eneste kampene jeg har kommet over sålangt var i den lokale arenaen (for man må alltid ha med en arena i RPGer). Alle potensielle konfrontasjoner har jeg greid å prate meg unna særdeles lett. Så ja, dette virker som et av de få spilla av denne typen hvor man faktisk kan være pasifist.
Sånn ellers er det bra verdensbygging. Alle hater å bo på det skipet, men de er født der og vet ikke om no annet. De kommer og til å dø der. Du kommer til å dø der.
Gamepaly og ytelsen er det ingenting å si på. Om du har spilla noe som helst CRPG før så skjønner du hva alle stats gjør og åssen den turbaserte slåssinga funker. Krever heller ikke noe av PCen din selvom den er en potet.
Så ja, dette er nok månedens spill til tross for Lake DLC.
Bare se på alle de gloriøse statsene!
Og for et inventory!
Da kan man ikke klage selvom det ser sånn ut når man faktisk spiller.