Final Fantasy 7 Remake 2 kommer til neste år, og
spoiler for Remake 1, på grunn av tidslinjespøkelser er Zack Fair nå i live. Zack er SOLDIER-en som Cloud latet som/skulle ønske han var, og er kjæresten til Aerith. Opprinnelig ble han drept av Shinra-tropper før han kom seg til Midgar etter å ha rømt med en skadet Cloud etter "The Nibelheim incident", men slutten på remaken viser at han i denne tidslinjen overlevde angrepet.
Så siden han plutselig er in play igjen tenkte jeg å sjekke ut
Crisis Core: Final Fantasy VII, opprinnelig et PSP-spill nå remastret til alle konsoller og Steam med
Reunion klissa på slutten av tittelen. Dessverre er dette en ganske straight port med noen endringer og like dårlig historiefortelling som 2006-versjonen. En av endringene de har gjort er en full redub så det ikke er noen linjer i spillet som ikke har stemmeskuespill. Jeg har ikke hørt de gamle men de nye stemmene er ikke bra, ikke hjulpet av stadige pauser i dialogen og et elendig manus.
Storyen kjenner vi fra før; Zack var en SOLDIER 2nd class som jobbet med Sephiroth. I gruppa er også Zacks mentor Angeal og Sephiroth sin rival Genesis. Disse tre, fordi de var 1st Class, ble eksperimentert på av Hojo og fikk tilført Jenova-celler. Hovedskurken er Genesis som ble gal etter eksperimentene og konstant siterer et eller annen skuespill. Slitsom type! Spillet tar for seg tiden ca fra Zack oppgraderes til 1st Class-rang, møter Aerith og fram til like etter Sephiroth satte fyr på Nibelheim.
Jeg er langt ifra den største fanen av FF7, men det jeg liker best er (deler av) casten. Det er iallfall ikke all loren om Jenova og supersoldater og hva enn det er Shinra driver med. Men det er hva hele Crisis Core handler om. Pluss at Zack er en jævla fjott. Sephiroth beskriver han bare som en forvirret valp og det er ikke langt fra sannheten.
I actiondelen av spillet kontrollerer du kun Zack og kan gjøre sverdkomboer med firkant eller aktivere materia, enten magi eller spesialangrep, ved å holde nede L1 for å få opp menyen. Når Zack blir 1st Class kan du benytte deg av seks forskjellige materia på en gang. Du kan ikke bytte under en kamp, men hvis du blir drept kan du starte den kampen fra begynnelsen igjen og får spørsmål om du vil endre loadouten din. Du løper gjennom korridorer og fiender dukker opp foran deg og du må slåss. Det skal liksom være random battles men du vet akkurat når det vil være en kamp på hvordan området ser ut. Iblant har du tilgang til en by hvor du kan kan gjøre slitsomme og tidskrevende oppdrag, hovedsaklig for å tjene trophies.
Det merkeligste spillelementet er at Zack konstant har en slotmaskin som spinner oppe i hjørnet av skjermen. Dette skal representere Zack sin "Digital Mind Wave," hans emosjonelle status. Du kan ikke se hvor mye EXP du har eller tjener, men du går plutselig opp i level når du har nok, eller hvis du er heldig nok til å få 777 på hjulet. Det du derimot kan se er SP, og det koster 10 SP hver gang DMW-en spinner. Den har i tillegg til tall bilder av diverse figurer du møter gjennom spillet som Cloud, Sephiroth, Angeal, Aerith, summons osv og hvis du får tre like kan du aktivere den personen sin Limit Break. Du kan også få tilfeldige effekter som midlertidig udødelighet, midlertidig uendelig MP, materiaen din kan plutselig levle opp osv. Det verste som kan skjer er at du låser opp et av Zack sine flashbacks, som betyr at nå er du nødt til å se på en lam cutscene midt i en kamp.
Hvis du vil ha den beste materiaen og utstyret har du 300 "valgfrie" sideoppdrag du kan gjøre når som helst så lenge du har tilgang til et savepoint. Disse er repetitive oppdrag som foregår på maks ti forskjellige kart hvor du løper rundt og gjør "random battles" og leter etter kister før du slåss mot hovedfienden, og på slutten tjener du et item, materia, en summon eller en ny butikk som du kan besøke fra hovedmenyen din.
Jeg skrev valgfri i hermetegn fordi jeg har nå kommet til slutten av spillet. Og oppdaget for en stund siden at jeg gjør skikkelig elendig skade, da fiendene har dritmye HP, høy defense og har selvsagt immunitet mot Gravity-magier. Hva gjør man da? Jo, spillet virker av en eller annen grunn å være designet sånn at du er nødt til å grinde sideoppdragene for å låse opp spesifikke items, noe du og antagelig trenger en guide til med mindre du planlegger å gjøre alt uansett. Du trenger et angrep som heter Costly Punch, dette tar 15 % av HP-en din og gjør drithøy non-elemental skade og ignorerer defense-staten til fienden. For dette angrepet trenger du et Goblin Punch-materia som du kan tjene ved å gjøre et irriterende minigame som jeg skippa i et tidligere kapittel, evt stjele det fra en kjip fiende dypt inne i en serie sideoppdrag, eller gjøre 55 % av alle side missions. Du trenger og en DMW-materia du kun finner i en spesifikk butikk som du også må låse opp via side missions. Men 9999 skade er faktisk ikke nok, så du er også nødt til å grinde deg til et item som gir deg muligheten til å gjøre opptil 99,999 skade.
Oppsummert: Sykt grindy spill, historien er ikke viktig og dette tilfører absolutt ingenting av verdi til franchisen. 2/5