Jeg og Shadar spilte en del
Super Puzzle Fighter 2 HD tidligere i år. Det er et oppsiktsvekkende fett flerspillerspill, orntlig intenst og med kul musikk. I enspiller er det også ålreit, men det lider av samme problem som en del fighting-spill i at vanskelighetsgraden fyker rett i været uten forvarsel, i stedt for å stige jevnt og merkbart. Kudos for at Y- og Z-modusene tilbyr helt andre spillmekanikker i samme rammeverket; en liten oppvisning i hvordan små endringer i mekanikk kan få omfattende konsekvenser for dynamikk.
Ellers har jeg nettopp spilt ferdig
Flower, Sun and Rain. Det tar alt for lang tid i forhold til hva man får igjen for innsatsen (jeg tror total spilletid for meg var ca. 25 timer), men på den positive siden kan jeg vel påpeke at jeg faktisk HAR giddet å spille det helt ferdig. Sannsynligvis skyldes dette delvis at spillet jevnt over krever svært lite av meg -- det er altså et spill man kan spille for å sitte og pusle, og for å få følelsen av fremgang, mao et greit avslapningsspill. Men avslutningen var ikke så tilfredsstillende som den burde ha vært, og jevnt over synes jeg dette var mye mindre spenstig enn de senere Suda-spillene. Skulle jeg satt en karakter tror jeg at jeg ville landet på
4/10 -- et interessant spill med et oppblåst selvbilde og (bevisst) null respekt for min tid, som ikke er velskrevet nok til å komme helt unna med å være så drøyt artsyfartsy. Hvis du har lyst til å spille et spill som spytter deg i trynet og forventer at du skal le med, så foreslår jeg at du begynner med
Freshly-Picked Tingle's Rosy Rupeeland, som er mer fantasifullt og bedre skrevet.
Jeg skreiv om det her.
Ellers går det i
Plants vs. Zombies her i gården, samboeren har blitt hekta og det skjer nesten aldri. Hun klager på at det forblir for lett, for lenge, men selv er jeg egentlig litt glad for akkurat det; man kan tillate seg å eksperimentere og leke litt. Jeg har aldri helt sett poenget med tower defense-sjangeren, men etter PvsZ begynner det å demre. Finfin spilldesign, catchy musikk og sjarmerende animasjon gjør dette til en vinner.
8/10 så langt.