Siden det er ferie og jeg har en stående regel om å finne fram noe fra "skal spille en gang seinere"-bunken når det er ferie, fant jeg fram Way of the Samurai 3 til PS3 tidligere i kveld (Lodin halvskrøyt av det her på forumet, jeg kjøpte det billig siden det virka interessant). Det er da etter sigende et open world-spill hvor man diller rundt som samurai, eller egentlig en ronin (antar jeg?) siden du iallfall på starten er herreløs og kan velge om du vil støtte den ene hæren som kriger i området, den andre hæren som kriger i området eller de stakkars uskyldige landsbyboerne i en landsby like ved. Ikke at jeg har kommet så godt i gang med det pga. Greier (mer info om Greier seinere), men jeg må bare si at det er noe helt eget ved et spill som lar deg gripe an en konflikt i det føydale Japan ikledd en papprustning. Fo sho, en av DLC-greiene (gratis må vite) du kan laste ned gir deg papprustning, komplett med papphjelm. Er du misfornøyd med den, kan du bruke en gyllen afro-parykk eller en Leningrad Cowboys-pompadour. Allerede fra start gir altså Way of the Samurai 3 et godt inntrykk, men det sløser ikke bort tid på å senke forventingene du får. Avhengig av et valg du tar på starten (vifte med sverdet eller ikke når du blir oppdaget halvdød på slagmarken av et par... skal vi si, alternative forretningsmenn) får du en myk start i den ræva landsbyen, eller en litt mindre myk start ravende rundt på slagmarken. Jeg har begynt på spillet to ganger før i kveld, og rekorden min før i kveld var ti minutters spilletid før jeg døde pga. følgende Greier. Den ene gangen var det fordi jeg - uten at jeg kunne bestemme det selv - ble innrullert til en opptaksprøve for den ene klanen, og døde mens jeg skulle vise meg verdig til å bli med (ikke verdig, antar jeg). Den andre gangen døde jeg fordi jeg tenkte jeg skulle være kompis og hjelpe ei dame med å kutte grønnsaker og som takk for hjelpa slang hun steinlykter i skolten på meg.
Så, vel, det er ikke så mye nåde eller håndholding ute og går her, men jeg ga det en sjanse til og fant ut at jeg kunne få et gratis hus i den ræva landsbyen, og dessuten gjøre jobber for folka der som ikke involverte å få steiner slengt i huet. Den jobben jeg fikk var å lete rundt på slagmarken etter underbuksa til den eldste dama i landsbyen. Som sagt så gjort; det var ikke så vanskelig å finne den, men rett etterpå ble den stjålet av en ravn. Så klart.
Uansett: Way of the Samurai 3 er hva man gjerne kaller "cheap and cheerful". Det ser ut som et PS2-spill (hvis man skal være litt snill), spillmekanikkene er i beste fall hårete og det er ørten små glitcher som ikke egentlig gjør noe spesielt men bare ser fryktelig teit ut, og oversettelsen ble neppe veldig dyr. Likevel gjør det en del småting som unektelig gir det en særegen sjarm, som f.eks. de mange små kommentarene folk kommer med hvis du gjør noe bra eller dårlig, alle de sære folka du kan møte og - som underbukseoppdraget og papprustningen viser - at det ikke er så fryktelig selvhøytidelig. Sånt liker jeg. Så, vi får se videre i uka hvor lenge det varer.