Litt blandede følelser overfor Miracle Mask selv, jeg syntes Daily Puzzles var blanda drops med mange variasjoner over samme konsept som ikke alltid var like givende. Ett av minispillene (det hvor du skal styre en båt gjennom et lumsk farvann) skjønte jeg ikke selv etter å ha lest reglene tre ganger og prøvd meg fram i ett kvarter. Så har man den match-4-greia, som jeg skrelte gjennom i ett strekk.
Uansett, selve spillet da? Vel, plottet er helt på bærtur akkurat slik det skal være i Layton, men til forskjell fra tidligere spill spretter det ikke bare opp en kis helt på slutten som du aldri har sett før og så oi det var visst han som var slemmingen ja. Men igjen, plottet er så vanvittig tynt at du skjønner tegninga etter første akt. Ikke at det er så farlig, men det er jo litt teit at noe som er viet så mye ressurser bare er noe fjas.
Ellers? Layton. Akkurat som før, bare med fancy 3D-grafikk som noen ganger ser helt fantastisk ut og noen ganger (dessverre er hver gang Layton er på skjermen i denne kategorien) bare akkurat så feil ut at du irriterer deg over det. Og musikken er helt fullstendig komplett grisejævlig, jeg sverger at musikken som spilles i politistasjonen ble komponert under et kommunestyremøte spesifikt for å formidle stemningen derfra. Det er til og med et par av trekkspillsamplene som er sure, bare for å understreke hvor grensesprengende kjipt det jævla møtet var.
Men, men, men! Underveis i historien kommer det flere avbrekk, og jeg skal ikke spoile noe her, men det var morsomme saker. Det var også noen nye, mer engasjerende, mer pek-og-klikk-aktige oppgaver underveis som brøyt opp monotonien litt.
Så... Layton har fortsatt sin sjarm, men brønnen er vel egentlig i ferd med å løpe tørr. Litt synd, for - uten å spoile noe - det legges så klart opp til en ny, ennå teitere plottråd på slutten. Stay tuned for det neste jævla spillet.