Dunka akkurat gjennom Gears of War: Judgment i én sitting. Farg meg imponert!
Jeg har alltid vært stor tilhenger av selve fundamentet i Gears-franchisen (Solid cover-mekanisme, skytefølelsen, det grafiske), men følte meg skikkelig mett etter nummer tre. Den nye utvikleren, People can Fly, har skrellet Gears-opplevelsen ned til det essensielle, og på den måten funnet tilbake til magien.
Historien er kjempetynn, men den prøver ikke å være noe annet heller, så det går greit for min del. Hovedserien sin historie er også tynn, men den prøver til gjengjeld å være noe mer enn det faktisk er. En gjeng med COGs (Baird, Cole, det som tilsvarer dette universets russer, og ei dame som heter Sofia) blir stilt til krigsrett for en heller uortodoks avgjørelse de har tatt, og man spiller rett og slett gjennom vitnemålene deres, en etter en, som flashbacks. Denne enkle setupen medfører at alt fokus blir lagt på gameplayet. Jeg spilte nylig gjennom Vanquish, og det var morsomt å se den åpenbare innflytelsen Gears har hatt på Mikami når han lagde spillet. Nå er sirkelen sluttet, fordi Gears har blitt gjort mer likt Vanquish, i form av at man har brutt spillet opp i korte segmenter der man får en slutt-score og en stjerne-ranking. Det hadde nok ikke fungert like godt i hovedserien, der fokuset er lagt på historiefortelling i langt større grad, men her så var det et lurt trekk.
Jeg tipper jeg brukte rundt 7 timer på å gå gjennom det, så kombinert med ranking-systemet, så er det potensial for opp til flere gjennomspillinger. Fiendene spawner også vidt forskjellig fra gang til gang, noe som gjør at man ikke kan memorere mønstrene deres.
Blei faktisk litt gira på å teste ut Bulletstorm. Disse folka kan tingene sine.