Tog og trikkGTA III prøvde jo seg på et t-banesystem, men de kunne gjort mye mer utav det. Tenk et helt sporveissystem over hele byen med stasjoner og det hele. Hovedpersonen kunne selvsagt hoppet av og på når det passer seg.
Kjøretøy Politimotorsykler, men politifolka med samme AI som nå. Kunne sett for meg mange morsomme situasjoner rundt det
DyrHunder, katter og selvsagt en dyrehage og dyrebutikk. Politiet kan ha hunder og hester. Man kunne selvsagt selv ri gjennom gatene. Og kanskje en pitbull som kunne hjulpet deg med ulike torpedo-oppdrag...
Flere personer på lagetMan har CPU-styrte personer som opptrer som dine livvakter. Kanskje ulike karakterer som hver har sine egenskaper.
FightingNærkamp er dårlig håndtert i alle GTA-spillene til nå. Kanksje en enkel fightingengine hadde gjort seg.
Bedre belønning Man bør få en skikkelig bonus når man får 100%. Unlocke GTA1 f.eks. Eller et skikkelig bra minigame.
RPG-elementerHar vært morsomt å se noe progresjon på karakteren. F.eks. at han for speed poeng som gjør at han etterhvert kan løpe lengre og raskere...
GHOUL-systemDe som har spilt Soldier of Fortune skjønner hva jeg snakker om. Skyt en person i foten med hagle og foten faller av. Fyren står der etterpå å hyler på et ben. Morsomt på en syk GTA-måte. Også kulehull på personer, biler og hele miljøet generelt. Blir ikke før neste generasjons konsoller siden dette vil krever enormt med ytelse.
Mer midlertidig lagringSom GTA er nå husker den bare hvor 2-3 biler står om gangen. Når man går inn og ut av et bygg i f.eks. Vice City er sjansen stor for at bilen man hadde for 2 minutter siden er borte. Med tanke på at PS2 bare har 32 MB RAM er det begrenset hva den kan lagre av slike ting. Med kraftigere maskiner bør ikke dette være noe problem.
EksplosiverJepp, f.eks. tidsinnstilte bomber man kan legge fra seg midt i sentrum. Moromt å se både biler og mennesker bli kasta gjennom lufta. Kunne også bli brukt i missions hvor man f.eks. var nødt å sprenge en bygning, båt eller en bro.