Hva vil dere se i kommende GTA-spill ?

Kilik

Lokal moderator
#1
GTA-spillene er blant mine absolutte favorittspill. Det er noe med friheten, alle ulike mulighetene og mange av de uforglemmelige situasjonene som dukker opp i spillene...
Men hva kan gjøre spillene ENDA bedre? Nå tenker jeg ikke på selvfølgeligheter som mer detaljert grafikk og mer presis kontroll, men hva som kan gjøres innen gameplay, setting, story og generell design av spillet.

Her er noen forslag jeg har:

Svømming
Dette er egentlig noe jeg har savna siden GTA1. Hovedpersonen kan falle av motorsykler i 200 km/t og tåle en god del hagleskudd, men den minste kontakt med det våte element medfører en rask død. Hvordan det skulle funka gameplaymessig er jeg ikke sikker på, men det får Rockstar finne ut av.

Lagring
Utenom når man er i et mission bør man kunne lagre når man vil, hvor man vil.

Mer interaktivt miljø
I stedet for å gjøre byen altfor stor (noe jeg synes True Crime var på grensen til å gjøre), vil jeg heller ha en mer interaktiv by. Man bør kunne gå inn i de aller fleste bygg. På det punktet synes jeg Vice City var en voldsom forbedring med kjøpesentret og alle de ulike bygningene man kunne kjøpe. Men hva med fornøyelsespark, hoteller, universitet, kinoer, sykehus o.l. man kan gå fritt ut og inn av. Tenk alle ulike missions som kan være knyttet opp mot slike ting. Det skal heller ikke være noe form for loading når man går inn/ut av et bygg, noe som skal være teknisk gjennomførbart med next-gen hardware.

Årstider
Ja, noe á la Shenmue 1. At det snør om vinteren og at bilene faktisk får problemer på glattisen. Julegater, løv som faller av trærne om høsten. You know, the little things...

Diverse spill og gamblingOgså en idé fra Shenmue. Byen skal jo selvsagt ha et stort kasino. En grei måte å kunne tjene/spille bort noen kroner. Kan også tenke meg mange spennende missions rundt et kasino...
 
#2
Hadde vært kult å kunne reist rundt om i verden til forskjellige byer, og da tenker jeg med next gen hardware og ikke med dagens standard.

EDIT

pluss at man kan få tak i atombomber og sprenge byene til helvete og bli verdens kjent terrorist mohahahhahah :evil:
 
#3
Ragdoll
Jepp. For de som ikke vet hva dette er, er det en effekt som gjør at alle karakterene har ledd i kroppen. Med andre ord vil man aldri se at figurene ligger helt stive med halve kroppen ut i lufta, men liket vil ligge riktig i forhold til landskapet det lander på. Eksempler på spill som har brukt dette tidligere er Hitman, Max Payne 2, DeusEx 2, FarCry og Metal Gear Solid 2.

Bedre AI
Den kunstige intelligensen i GTA 3 og VC er rett og slett latterlig. Politiet kjører rett inn i vegger. Følger etter deg ut i havet. Finner aldri måter å nå deg på hvis du står på et nivå som er høyere oppe enn dem. Med andre ord har de mye de bør rette på.

Flere endinger
Det hadde vært morsomt å selv kunne velge hvordan man skal løse forskjellige konflikter. Det hadde vært gøy hvis valgene man tok hadde en effekt på hvordan historien utviklet seg, og hvilken gjeng man endte opp i.

Muligheten til å gå inn i bortimot alle bygningene
Det hadde vært tøft...

Jah. Det var noe av det jeg gjerne skulle sett. Kommer sikkert med mer senere om jeg kommer på noe.
 
#4
Enig med dere her. Spesiellt den med bygningene om AI. Men ellers burde kanskje byene, husene o.l være mer detaljerte.
 
#6
at spillet benytter seg av maskinens innebygde klokke/kalender og det blir mørkt når det er mørkt ute og sånn, pluss at det kan komme spesial missions på spesielle dager ("valantine's day" massakeren anyone) også GTA som massive multiplayer online spill ala FFXI. i stenden for guilds har man gjenger og egene "player versus player" områder hvor man kan ha gjeng oppgjør



:p :D :)
 
#7
Jeg mener det burde bli litt som på GTA 2 at man kan bli medlem av diverse gjenger, og hvis du har purken i ræva er det bare å stikke til gjengen din sitt hq så skyter de ned purken :thumbsup: Med dennne gjeng funksjonen kan man jo sikkert finne på mye annet. Foreksempel så kunne man kansje ha fått med seg gjengen til å rane en bank eller gullsmed uten at det trengte å være et mission. Bare for å tjene mer penger.

EDIT: Kunne også tenke meg å se et kommende GTA til en Nintendo maskin. Dette ville nok ha hjulpet Nintendo en del med å kvitte seg med "Drittunge" imagen som de sliter med.
 

Halky

Veteran bruker ;)
#9
Hmm, det er mange flotte forslag her inne :) Selv er jeg ganske for at fyren må kunne lære seg og svømme :p Syns det bare blir for teit med at med en gang han detter i vannet så dør han.
 
#10
Jeg har en til ide for oss RPG geeks. Det kunne ha vært et level up system av noen slag. Man får altå exp for å utføre missions og sånne ting.

Når man stiger i lv får man ability points som man kan bruke til å lære diverse egenskaper, som foreksempel å svømme.

Så spørs det bare om dette hadde passet? Det tviler jeg på.....
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#11
Det jeg skulle likt å se i fremtidige gta spill må være:

Årstider:

Kunne vært morro å sett byene dekket med is,snø,høstfarger og nydelig sommersol på skift. Tror også bilkjøringen kunne blitt ganske spenstig på isføre

Havoc fysikk motor:

Fysikkmotoren slik den er i max payne 2 satt inn i gta kunne blitt skikkelig :drool:
Ser for meg überrealistisk fysikk på biler og folk som blir kjørt ned og skutt. Dette er kanskje noe som voldsmotstandere ikke ville likt, men to hell with them (Det er tross alt 18 år på spillet, og den aldersgrensen bør respekteres).

Mulighet for å gjøre valg sånn storymessig:

Hadde vært konge dersom det var mulighet å gjør valg i historien som kunne få store konsekvenser for hovedkarakterens utvikling videre i historien. Det jeg egentlig vil ha er en dynamisk story som forandrer seg i forhold til valg spilleren gjør. Sikker uhyre komplisert å lage, men det hadde jo eid stort. Kanskje t.o.m gå så langt at man kan gjøre dirtywork for politiet ;)

Bullettime

Tror dette kunne blitt knallkult, forestill dere eksplosjoner i swordfish stil når ting går i lufta i tillegg til max payne 2 slow motion skyting. Gta skal være litt cheesy og dette synes jeg så absolutt øker cheesygraden

Character customizing:

Mulighet til å f.eks spesialisere seg på tunge automatvåpen, nærkampsvåpen, snikmord osv. Dette kunne skape mer variasjon i spillet og kanskje appelert til fans av spill der man kan customize karakteren sin. Dette måtte da selvsagt fungere slik at man ble rewarded med experience for fullførte missions.


Mye av dette er nok urimlige krav for denne generasjonens konsoller, men dette er ideèr jeg skulle likt å se i et gta spill til en neste generasjons konsoll.

-Edit: La til en idè til og fjernet en overflødig bruk av smileys
 

Kilik

Lokal moderator
#12
Opprinnelig skrevet av Lurtz@27.04.2004, 23.16

Mulighet for å gjøre valg sånn storymessig:

Hadde vært konge dersom det var mulighet å gjør valg i historien som kunne få store konsekvenser for hovedkarakterens utvikling videre i historien. Det jeg egentlig vil ha er en dynamisk story som forandrer seg i forhold til valg spilleren gjør. Sikker uhyre komplisert å lage, men det hadde jo eid stort. Kanskje t.o.m gå så langt at man kan gjøre dirtywork for politiet ;)
Hm, det kunne kanskje vært noe á la Star Wars: KOTOR. At storyen forandrer seg utfra tekstbaserte valg og handlinger. Man kunne f.eks. ha fått valget mellom å joine to forskjellige gjenger med hver sine ulike fordeler og ulemper...
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#13
Minigames!
Alt mulig rart, fra fisking til gambling og pimping. Trenger ikke å være ekstremt vellutviklede, men de er morsome for det. Alle de elendige spillene som annoseres i GTA:VC burde vært spillbare, kanskje mulighet å få "jobb" som radio DJ?

Lage egen character
Da blir det som i GTA3, en silent hovedperson, men det funker. Og hva er ikke kulere enn å wrecke havoc som seg selv? Tar bort noe av storyen, men det kunne vært kult.

Evt. kunne storyen begynt med at du er bare en punk som gjøre minimumsjobber, og jobber deg oppover rangstigen, helt til du finner ut at crime pays?
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#14
Opprinnelig skrevet av Bazooka Tooth@27.04.2004, 22.30


Evt. kunne storyen begynt med at du er bare en punk som gjøre minimumsjobber, og jobber deg oppover rangstigen, helt til du finner ut at crime pays?
Liker den ideèn dersom man kan returnere til politiet som undercover som infiltrerer mafiaen eller at man rett og slett svikter politiet og seller de out til mafiaen. Dynamisk story gjør et spill knallkult synes jeg for da føler man virkelig at man har en effekt på historien. Dette krever selvsagt at spillet har mange forskjellige endings. Synes kotor klarte å vise hvor kult det er at man kan påvirke storyen i spill, det synes jeg absolutt var noe av det kuleste i kotor. Frihet som fører til forskjellig utfall er vel det jeg prøver å si :p
 
C

Crizpy

Gjest
#15
Jeg vil ha: Mer våpen.
Mer gjenger
Flere horer
Mer blod
etc.

Like det vice city opplegget. Likte det spillet.
Håper de har med mer kvalitetsmusikk som de hadde i vc kontra gta3 o.l
 
#16
Synes det burde bli så realistiskt som bare mulig.

Ville vært kult om det ble litt The Sims aktig....altså at du har et hjem å kan fikse på det. Få deg en vanlig jobb å tjene penger som vanlige folk.

Eller du er en snill mann å far hjemme for så å være en kaldblodig morder på natta....evnt være i en gjeng å drite i familie å unger hjemme..

Tenk å sykt da...ha en dame hjemme å unger for så å gå bannanas...stikke hjem å slakte hele pakket!

Hehe, ohhh....me bad :moon: !

Vel dere skjønner vel i hvilken baner jeg tenker...ikke bare mission 1, 2 ,3 osv..men et digitalt liv i heaven eller hell! Alt etter hva du gjør ut av livet ditt i spillet...
 

Halky

Veteran bruker ;)
#17
Opprinnelig skrevet av Bazooka Tooth@27.04.2004, 23.30
Evt. kunne storyen begynt med at du er bare en punk som gjøre minimumsjobber, og jobber deg oppover rangstigen, helt til du finner ut at crime pays?
Heh, Mafia begyner jo nesten akkurat sånn, siden Tommy jobber seg jo opp fra og vere en dårlig betalt taxi sjofør til et enestående medlem av fammen til Salierei! B)

Men jeg liker den tanke gangen at man begyner i det små og arbeider seg oppover, eller at man kan stoppe på veien altså gjøre mere som man vil osv.........

Tror spillet kan bli bedre da :p
 
#18
Jeg kunne tenke meg RPG elementer hvor du lager en karakter fra scratch, som i RPG spill som Morrowind, og enten manuellt velge egenskaper eller at spillet lager en til deg ut fra svar på forskjellige spørsmål eller til og med små oppgaver.

For eksempel... hvis viktige karakteroppgraderinger (level ups?) skjedde kun i visse oppdrag i spillet velger du selv hvordan du skal utføre oppdraget. Et enkelt eksempel er for eksempel en hitman jobb, hvor du rett og slett skal ta livet av for eksempel en viktig fyr i et selskap (for eksempel Rockstar Airlines). Velger du å finne frem en sniper, finne et helikopter og legge seg i perfekt posisjon for å plaffe han ned når han tar sin vanlige kveldstur i parken, eller velger du å stjele en taxi, plukke han opp som kunde på vei hjem fra jobb og kjøre utfor et stup med han, hvor du selv hopper ut akkurat i tide? Du kan jo også rett og slett kle deg ut som en uteligger eller et narkovrak liggende på veikanten som venter bare på at han skal komme forbi så banker du livsskiten ut av han.

Hvis du velger sniper, så får du bedre sniper-egenskaper, mens hvis du bruker taxi metoden så får du bedre kjøre-egenskaper. Banker du han opp, vil du kanskje få noen gratistimer på martial arts kurs hos en av Yakuzi (eller hva fa.. de heter) folka, i tillegg at du får mer helse og styrke generelt, samt mer utholdenhet og kan løpe LITT lenger om gangen. Alt avhenger av HVORDAN du utfører oppdraget. Det hadde jo vært greit om du fikk litt av alt også, så hvorfor ikke banke opp taxi-sjåføren som du stjeler taxien fra før du stikker av med bilen, og kjører full fart frem til en våpenforhandler og kjøper en sniperrifle og kjører videre til et helikopter og skyter han fra en eller annen balkong i et høybygg.
Da ville du tjent deg noen experience points i både carjacking, streetfighting, sniping, driving og piloting.

Men når det er sagt så er det ikke bare å få exp points, men de må jo utgjøre noe også. Med lav carjacking level, så bør du kanskje nøye deg med de billige og enkle bilmodellene, men oppgraderer deg videre til større og bedre biler, som sportsbiler og lignende, deretter til politibiler, limosiner og videre til militære kjøretøy som militær jeep og tanks. Når det gjelder sniper graden, blir du flinkere til å holde våpenet rolig, du treffer bedre fra veldig lange avstander og våpenet ditt blir stadig mer avansert, som nightvision og varmesøkende.

Dere skjønner hvor jeg vil hen...
 
#19
GTA: Good fellas


man starter som naskende dritt unge og ender opp som mafia boss
 
#20
Jeg syns man skulle kunne bli en mafiaboss som sytrer folk rundt. Ikke trengte å gjøre alt selv. Det hadde vert digg