Hvis du kunne delt en klassiker med fremtiden?

Lodin

Der Waaaah
#1
Helt utrolig. Din styrtrike og svært døde onkel på 95 har gitt deg hele arven på 24 milliarder. Det eneste kravet var at du måtte gjøre en serie sære oppgaver som ingen helt vet hvorfor han valgte ut. Uansett har du allerede kjørt berg og dalbane tre hele dager, sovet en natt i det gamle hjemsøkte huset hans og nå står du foran den siste oppgaven. Du er ute på et særdeles øde jorde på Finse, har en tidskapsel (en svart boks som skal graves ned) med deg og i denne skal du legge en maskin samt et spill som du ønsker å dele med framtidens generasjoner. Tanken er at en av dine framtidige slektninger om over hundre år skal grave opp denne boksen og nyte godt av visdommen den inneholder. Med i denne pakken skal det og ligge en lapp hvor du gir en kort beskrivelse av hvorfor du valgte akkurat dette spillet.

Så, hvilket klassisk spill velger du å dele med dine barnebarn eller hvem det enn er som finner det? Siden dette er retroseksjonen tenkte jeg vi holder oss til alt fra de første versjonene av Pong og fram til Playstation, Nintendo 64 og Dreamcast. Beklager Sega-fans, men maskina deres er faktisk endt opp i retrohelvete allerede. :(
Uansett trenger ikke dette være det du mener er tidenes beste spill. Kanskje du heller vil advare framtidige generasjoner mot ET til Atari 2600 eller Duke Nukem til Genesis.
Mener du verden hadde blitt et bedre sted om alle hadde prøvd ES2: Daggerfall eller Postal 1 til PC? Fortell oss hvorfor.
Eller du kan ta den enkle utveien (til tross for at vi ikke er Gamefaqs) og beskrive hvorfor morgendagens barn ikke kan klare seg uten Coraudo-sama og hans magiske lille eventyr i Final Fantasy 7. <_<

Advarsel: Poster som kun inneholder navnet på et spill og ikke mer blir slettet. Vi vil tross alt ha litt innhold her.
 
#2
Det er to ting jeg ville gravd ned her - Det beste NES-spillet og det beste SNES-spillet.

NES: Kirby's Dream Land
Bedre plattformspill til NES-en finner du faenmeg ikke. Du styrer en rosa klump full av kjærlighet, kjærligheten av TUSEN GENERASJONER!
Uansett, Kirby, den rosa ballen, er lett å styre, man kan stjele egenskaper til fiender og bruke de mot ... hvasomhelst, og best av alt, spillet er perfekt designet. Alt fra de bittesmå, humoristiske sekvensene man får hver gang man kommer til et nytt område, til levlene, som rett og slett er praktfulle. For ikke å nevne musikken, som er fantastisk nynnbar og søt. HAL Laboratories brukte en del til på å gjøre dette spillet så perfekt som det er, derfor kom det etter SNES-ens inntog, og ble satt i skyggen av de fantastiske titlene (samt grafikken) SNES fikk på den tiden.
Her er introsekvensen til spillet:

Hvor søtt er ikke det? Hm?


SNES: The Legend of Zelda: A Link to the Past
De fleste som kjenner meg her på forumet, vet at jeg sverger til dette spillet. Dette er det beste Zelda-spillet, og ikke minst, det topper listen over mine favorittspill.
Spillet er rett og slett bare så forbanna gjennomført. Det har alt fra deilig, og varierende, stemning, til god historie (historien som står i manualen til SNES-versjonen er lengre, og bedre, enn den i GBA-versjonens manual). Spillet har også praktfult gameplay og noen temmelig fiffige puzzles å løse. Dette er et spill alle bør ha i samlingen sin. ALLE.
 

K999

Keystone State Of Mind
#3
Etter alle år som spillfantast.
Ville jeg si at Mario 64 vinner prisen denne gangen.
Dette spillet var som en drøm da N-64 kom ut, og det å spille mario i 3-d var fantastisk.
Det er nice grafikk, og veldig mange levler.
Du kan ikke komme igjennom spillet på under 10 timer, for det er et veldig stort spill.
Og kontrollen på N-64 er deilig.
Det å spille Mario på N-64 er supert :D

Det er også mange utfordrende ting i spillet som å: Fange den lille apen, eller klatre på topen av isfjellet i den hemmelige Snø levelenen.
Mange fantastiske ting som å dra til pyramidene og synke i sanden, eller reise til lava tiden og bli brent.
Bli spist av store fisker i havet, eller slåss mot store planter.
Dette spillet er bare fantstisk.
Og for dere barnebarna mine så vil jeg si lykke til.
 
#4
Jeg tror jeg vill valgt Duck hunt, til NES.

Man skulle skyte de før de kom ut av bildet eller før en jeterhund tok de eller noe.

Dette er det aller, aller første spillet jeg husker jeg spilte,
da jeg satt på gutterommet og spilte det med pistolen helt
inne i TV-en for å ikke bomme Litt av poenget ble kanskje borte,
men utrolig underholdene non the less.
Nå tror jeg NES-en ligger på dynga. Finner den iallefall ikke, noe som
ergrer meg noe helt utrolig dog maskina begyunte å fuske. Dette var midt på 90-tallet.

Edit: Faen, husker ikke om det var NES eller SNES, men trooor det var NES. noen som kan bekrefte/avkrefte?
 
D

Doctor Downs

Gjest
#5
Å bevare Super Mario 64 ville vært å bevare et spill som appellerer til absolutt alle som setter fingra i det. Mario er en flott karakter som folk i fremtiden også vil kunne forelske seg i, og spillet kan spilles gjennom eller til døde, alt etter hva spilleren vil. Hva spillet måtte ha av kamerafeil og lignende er for meg nesten sjarmerende den dag i dag, og jeg tror aldri dette spillet vil dø.
 
#6
Jeg tror jeg ville puttet ned en Sega Mega Drive med spillet Sonic The Hedgehog 2. Det var det første spillet jeg virkelig ble hekta på, og selvom en ikke kan save eller få passord, og er nødt til å spille fra starten hver gang (om en ikke bruker koder), så blir en ikke lei, ikke jeg iallefall. Et godt eksempel på et klassisk spill som kan spilles om og om igjen. Enten det eller Final Fantasy VII. Makan til spill skal du lete lenge etter. Genial story, vakker musikk og heftig landskap.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#7
SITAT(Cowling @ 06.05.2006, 10.19) 234
Du kan ikke komme igjennom spillet på under 10 timer, for det er et veldig stort spill.
[/b]
Mario64 ved 120 stars på 2h57m, 70 stars på 1h01m, eller ved 16 (!) stars på 19min.. Ikke for å drepe minnene dine, spillet er fortsatt stort og fantastisk!

On topic:
Jeg sliter litt og sitter med to valg:
1. Jeg hadde muligens gravd ned en pc med Transport Tycoon Deluxe. Spillet er svært avhengighetsskapende og viser hvordan spill med veldig utdatert grafikk fortsatt kan være veldig sjarmerende. Det har gått med avsindig mye tid i det spillet, og jeg plukker det fortsatt frem nå og da (eventuelt den spirituelle oppfølgeren Locomotion). 2. På den annen side ville jeg vel gjerne ha vist hvor gøy det er å spille med andre og i det tilfellet hadde jeg antageligvis sluppet ned en Gamecube med fire kontrollere og Super Smash Bros Melee selvfølgelig!

EDIT: en lille en endring. At jeg ikke tenkte på SSBM første gangen..
 
#8
Sega Mega Drive - Sonic the Hedgehog 2
Jeg er helt enig med Adriz - jeg ville gravd ned en Sega Mega Drive med spillet Sonic the Hedgehog 2. Det er nok ikke verdens beste spill og mange kan nok synes det er noe ensformig og kjedelig. Men for meg er det selve definisjonen på spill. Det var dette geniale spillet som startet min spillinteresse for maaaange år siden, da mitt søskenbarn hadde skaffet en Sega Mega Drive med blant annet Alex the Kid og de to første Sonic the Hedgehog-spillene. Selv om vi likte alle sammen, var det Sonic the Hedgehog 2 som ble hyppigst spilt. Vi elsket det. Ofte spilte vi annenhver level og runnet det titt og ofte. Det var dager hvor det var 20 grader og stekende sol ute, naboene ville ha oss med på bading, men vi avviste dem konstant - vi skal spille Sonic, ingenting annet! Ah, tider. (L) Nei, lenge leve Sonic. Selv om jeg med tiden har blitt mer og mer lei spill og kanskje i fremtiden slutter helt å spille, kommer jeg aldri til å selge min Sega Mega Drive. For en fantastisk konsoll.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Super Metroid.
Fordi i fremtiden er sikkert spill der du ikke blir holdt i hånda fra A til Z en saga blott. Super Metroid, med sitt vakre og nådeløse gameplay, kommer til å lære unga å tenke og finne ut av ting selv.
 
#11


Hmm, tror nok jeg ville valgt Tetris. Gameboy-versjonen selvfølgelig.
Hvorfor?
Fordi det er morsomt og tidløst. Man kan selvfølgelig velge litt mer fancy spill, som MGS osv, men jeg føler ikke disse kan appelere til den gjennomsnittelige rommannen/spacekidsa.
Tetris derimot, er alltid tøft.
 
#12
Jeg ville valgt det samme som Yetipants. Super Metroid til SNES er et av mine favorittspill. Veldig god stemmning og gameplay + at det forteller noe om hvordan vi i dag ser på science fiction. Hvem vet, kanskje er intergalaktisk dusør-jeger et av de mest populære yrkene. Jeg vil også dele denne klassikere med fremtiden fordi spillet viser at det ikke behøver å være i 3D for å havne på favorittlistene til gamere.


Hvis noen har en Mint Condition eller vet om et sted hvor jeg kan få tak i det, PM meg :) (PAL)
 
#13
Det er mange spill jeg kunne tenke meg å legge ned i boksen, de fleste av dem fra N64 og SNES. Selv om både Zelda-serien, Star Fox 64, Golden Eye, Bomber Man, Monkey Island, Carmageddon, Scortch Earth: The Mother of all Games, GTA og en hel haug med andre spill så gjerne skulle fått plass, så må jeg altså velge ett enesten ett. Det ene jeg velger blir valgt mer eller mindre fordi det var en meget sentral del av barndommen min, og fordi jeg har tilbragt utallige timer med dette spillet. Greit nok, Mario 64 fortjener rent tidsmessig plassen mer, men jeg har varmere følelser for dette spillet:



Et strategi-spill som egnet seg ypperlig til multiplayer. Vi pleide å dra til en venn, kanskje fire eller fem stykker og spille dette spillet på en PC! "Nå er det din tur, Vegard!" "Næsj, det erre vel ikke, jeg er gul, Sindre er Lilla!"

For meg er spillets konsept og gameplay omtrent like tidløst som sjakk. Det kan spilles om og om igjen og dersom man kanskje blir lei, så er det like aktuellt etter en liten pause. Editoren sørger for at dersom en kjenner spillet skikkelig, kan en lage vel så tøffe Campaigns som utviklerne. Det at spillet er turbasert gjør at det strategiske elementet fremheves kraftig og det tillater også en avslappet stemning mens man spiller. Jeg klarer ikke riktig beskrive akkurat hva det er som er så bra, men nå nylig har jeg tatt spillet opp igjen, og i hele forrige uke, på tross av at skoledagen gikk sin vanlige gang, har jeg ikke vært i seng før tre-fire på morgenkvisten. Jeg utforderer herved alle utviklere til å lage noe som kan gjøre det!
 
#14
Super Smash Bros til N64 er for meg en klasikker. Fordi den har bra nok mange moduser, egentlig ikke altfor mange. MEN, gameplayet er så gjennomførst og morsom, og er lett å lære, men vanskelig å mestre. Samtidig er det multiplayeredelen som er så jævlig vannedannene.

Tekken 3 er fortsatt den dag i dag så underholdene. Så gjennomført, det var nesten for godt til å være sant på den tiden. Spilte spillet i 2 år omtrent, og hele tiden fant jeg nye angreper, klarte og komme lengere gjennom story, og hele tiden var det underholdene. Det er dette spillet som får meg til å angre på at jeg solgte PS.
 
#15
Jeg tror faktisk jeg ville gravd ned de tre Tex Murphy-klassikerene og en gammel PC med spesifikasjoner for spillene. Litt av samme begrunnelse som Yetipants brukte på Super Metroid, nemlig å lære barna til å tenke og å finne ut av ting selv. Dessuten kunne det gitt et fint innblikk i hvordan folk antok at fremtiden om noen hundre år ville være. Jeg har inntrykk av at ganske få kjenner til spillene, så da ser jeg på det som min oppgave å kunne pimpe dem litt innimellom. Kunne jo vært litt artig for dem som plukket det opp å klaske seg på låret og humre godt i skjegget når det viser seg at dommendagsprofetiene med atomkriger og mutanter ikke helt viste seg å stemme. Evt. ville det vært temmelig skremmende om de stemte. Og viktigst av alt er det underholdende spill som jeg selv har satt stor pris på i mine yngre dager. Så jeg føler at noen i fremtiden må kunne få lov til å ta del i opplevelsen.

Redigert: Her er coverene.



 
#16
Sortulv, jeg hadde faktisk tenkt å poste de der. Nå har jeg riktignok aldri spilt Overseer eller Pandora Directive, men UAKM var sabla gode greier. Desverre så har det ikke tålt tidens tann særlig godt, så når jeg testet den igjen her om dagen for første gang på sikkert 8 år så var det ikke spesielt gøy :(
 
#17
Sist jeg spilte et Tex Murphy-spill var for et par-tre år siden, faktisk. For mitt vedkommende holdt de seg ganske godt.
 

Grønn Zebra

modder fukker av verste sort
#18


Jeg har ikke spilt det på SNES som spillet originalt kom til i sin tid (1994). Men da jeg hadde fikk spillet til for et par år siden var jeg solgt. Romjulen gikk bort på å spille dette fantastiske spillet. Historien er kanskje litt standard, men miljøene er troverdige og karakterene er spennende, man kan ha 4 karakterer i kamp på en gang og 4 innbyttere, altså åtte totalt. Det er bøtter med fiender og random encounters uten at jeg klager, for det er også bøttevis av godsaker å finne, spells å lære, steder å utforske! Det er sjelden man ikke vet hva man skal gjøre og det er veldig få, om det i det hele tatt er noen, dødpunkt i spillet. Mulig jeg er en smule entusiastisk jeg må ærlig innrømme at jeg er ekstremt svak for gamle rollespill som dette. Det er uansett verdt å sjekke ut.

Det ble ikke laget så fryktelig mange eksemplarer til GBA så det kan være rimelig vanskelig å finne et eksemplar i butikken. Går jo ann å sjekke rundt på nettet om man skulle være interessert :)
 
#19
The Legend of Zelda: Ocarina of Time helt klart!

Dette er jo tidenes spill, og det hadde vært fantastisk om det kunne ha blitt oppdatert til Wii eller til en av fremtidens Nintendo konsoller...

Jeg krysser fingrene