Hvorfor er Half-Life og Hitman-serien gode survival horror-spill?

#21
Bare hyggelig.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#23
Jeg er ennå usikker på om det er "gode" eller "survival" som er nøkkelordet i emnetittelen. Ønsker utredning for hva som definerer Survival og hvilke aspekter som gjelder for HL og Hitman.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#24
Herrejemini... Survival horror kommer av at gameplayet baserer seg på overlevelse heller enn drap. Resident Evil-spill, fireren og tildels femmeren inkludert, gir deg minimalt med ammo og en rekke umulige kamper man "vinner" ved å finne en vei utenom og overleve. Hitman går ikke ut på å overleve men, som tittelen i seg selv tilsier, på å jakte ned og drepe, noe man blir gitt redskaper til å gjøre.

Horror regner jeg ikke med at jeg må forklare. Hvorvidt du blir redd av å spille Resident Evil 5 eller ikke har lite utslag på hvilken sjanger det er i. Nå har jeg riktignok aldri hørt noen si at Resident Evil 5 er et horrorspill, men med tentakler som sprenger ut av hoder og det som værre er ville det ikke vært vanskelig å argumentere for det.

Men igjen, og viktigst av alt: Hvem i helvete bryr seg?
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#25
Halo og Tomb Raider er de beste survival-horror spillene. Og de beste rollespillene, forsåvidt.
 
#26
Herrejemini... Survival horror kommer av at gameplayet baserer seg på overlevelse heller enn drap. Resident Evil-spill, fireren og tildels femmeren inkludert, gir deg minimalt med ammo og en rekke umulige kamper man "vinner" ved å finne en vei utenom og overleve. Hitman går ikke ut på å overleve men, som tittelen i seg selv tilsier, på å jakte ned og drepe, noe man blir gitt redskaper til å gjøre.

Horror regner jeg ikke med at jeg må forklare. Hvorvidt du blir redd av å spille Resident Evil 5 eller ikke har lite utslag på hvilken sjanger det er i. Nå har jeg riktignok aldri hørt noen si at Resident Evil 5 er et horrorspill, men med tentakler som sprenger ut av hoder og det som værre er ville det ikke vært vanskelig å argumentere for det.

Men igjen, og viktigst av alt: Hvem i helvete bryr seg?
Jeg bryr meg for helvete om deres meninger!!! :argh:
 
#28
Herrejemini... Survival horror kommer av at gameplayet baserer seg på overlevelse heller enn drap. Resident Evil-spill, fireren og tildels femmeren inkludert, gir deg minimalt med ammo og en rekke umulige kamper man "vinner" ved å finne en vei utenom og overleve. Hitman går ikke ut på å overleve men, som tittelen i seg selv tilsier, på å jakte ned og drepe, noe man blir gitt redskaper til å gjøre.
Resident Evil 4 er ikke survival horror. Den eneste løsninga i det spillet er å skyte det i trynet til det dør, enten det, eller så skyter du det i trynet til det faller om og gjør resten av arbeidet med kniven. Action horror :eng:
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#29
Roar skrev:
Resident Evil 4 er ikke survival horror. Den eneste løsninga i det spillet er å skyte det i trynet til det dør, enten det, eller så skyter du det i trynet til det faller om og gjør resten av arbeidet med quick time events . Action horror :eng:
fiksa den for deg
 
D

Doctor Downs

Gjest
#30
Som sagt, jeg har aldri hørt noen kalle det survival horror, men personlig hadde jeg mye mer suksess med å løpe for harde livet enn å prøve å drepe noe med den kniven da jeg ble tom for ammo.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#31
Isåfall er Lost Planet 1 det beste survival-spillen. Tror du kan løpe forbi godt over 3/4 av fiendene og fremdeles vinne.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#35
Poenget mitt var vel heller at man kan kalle alle spill (og filmer) så mangt bare man er bred nok med begrepene, og jeg var ute etter litt mer spesifikke definisjoner. Det at de ikke har regenererende helse og at flukt er en del av designen blir litt for enkelt, synes jeg.

Fremdeles usikker på hensikten med Allys første poast i denne tråden. Nå synes jeg det begynner å ligne på no butthurtings, her.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#36
Ja, tråden er litt "nå må dere bestemme dere for hva dere vil like her", men det går an å prøve å definere litt fordet.

Er forøvrig ganske enig i at det er mindre av både survival og horror i Resident Evil 4 og 5. For det første er det mye mer trial-and-error og flere ganger følte jeg at det var meninga at jeg skulle dø for å finne ut hvordan jeg skulle komme. I de gamle spilla var det å dø noe man unngikk på all bekostning. For det andre (og riktignok mindre gameplay-relatert) handlet RE 1-3 alle om personer som ufrivillig endte opp i zombie-situasjoner (VG-begrep. True story.) og måtte finne en vei ut. RE 4 og 5s protagonister kunne lett snudd og dratt hjem lenge etter første gang de ble forsøkt spist og gir dermed mer uttrykk for å være på offensiven, a la Hitman.

Fortsatt (og dette er mer gameplay-relatert), så var til og med kampsekvensene i 4 og 5 basert på å holde seg i live mer enn direkte dreping. Man ble tvunget til å være strategisk med å finne høye punkter hvor færrest mulig fiender kunne nå deg, sparke ned stiger og klatremus etc. Det var sjendent om ikke aldri snakk om å finne en fiende med den hensikt å drepe'n. RE5 = defensiv > offensiv. Hitman = defensiv < offensiv.