I nærheten av en tomat (PS4, PC) [Nier Automata]

#1
Dette er spillet jeg har gledet meg mest til utenom MGSV og FFXV denne generasjonen, og jeg vet en del andre også var begeistret for det første spillet (og alle elsker Platinum Games-spill), så jeg lager en tråd mens jeg laster det ned nå.



For de uinnvidde er Nier en slags spin-off/sequel/specialsnowflake av Drakengard-serien, og både Nier og Drakengard er helt elendige, ensformige hack and slash-spill med fantastiske soundtrack og nesten helt uforståelige, kjempekompliserte historier fulle av drama. Typisk japansk altså. Det som gjør at noen gidder spille disse gjerne 40 timer lange spillene er mye av det samme som gjør Metal Gear Solid-serien og Deadly Premonition spesiell. Altså at det er helt crazy og hva som helst kan skje. Det første Nier blir for eksempel en periode til et text adventure og i Drakengard 3 styrer du en hevntørst prostituert som rekruterer underdanige (på 50 Shades of Grey-måten) som hun skjeller ut mens du hugger opp fiender som gjør at hun innen slutten av banen er fullstendig dekket av blod. På en eller annen måte klarer alle spillene i serien (Drakengard 2 teller ikke) likevel å bli forunderlig triste på en forbausende inderlig og subtil måte mot slutten. Men som en kjæreste med Borderline personlighetsforstyrrelse blir det villere og villere, vanskeligere og vanskeligere dess nærmere du kommer dem; både Drakengard 1 og Drakengard 3 avslutter med sekvenser du fort må øve på i mange timer for å klare.

Under er et bilde av seriens Hideo Kojima, Taro Yoko, som gjør alle intervjuer med maske fordi han synes det blir for mye oppmerksomhet rundt spillskaperne. Personlig tror jeg det virker mot sin hensikt, men det er sannsynligvis meningen. Ryktet har det til at han lager disse spillene for å deale med at en kamerat av ham i tenårene plutselig gikk av en høyde, falt ned og døde noe som fikk Taro Yoko selv til å begynne å le fordi det var så surrealistisk og tilfeldig.



Naturlig nok er dette typen spill som blir legendariske på Internett. Siden det stødig håpløse Drakengard 3 har det blitt stort nok til at Taro Yoko nå har fått Platinum Games til sin disposisjon, kjent for å være de beste i hack and slash-sjangeren med upåklagelige kampsystem og Dragonball Z-aktige setpieces. Siden folk har giddet spille Drakengard/Nier selv uten bra gameplay lover dette bra. En del gamle fans har imidlertid også bekymret seg for at det skal ødelegge seriens identitet. I Japan heter jo tross alt Drakengard "Drag-On Dragoon" som i at spillet dragger on for lenge ... Word on the street etter at det kom ut i Asia er imidlertid at det ligner mer på Drakengard 3 enn Metal Gear Rising, så det blir jo spennende å se.

Spillet kommer egentlig først ut om to uker i Europa, men hvis du har lyst til å ta hevn for at man må snu omslaget for å få bildet øverst (av Final Fantasy-tegneren Akihiko Yoshida) i vår utgave, dra ned de vestlige salgstallene sånn at det neste spillet ikke blir oversatt til engelsk og/eller ikke klarer å vente kan man opprette en Hong Kong-bruker på PS4-en sin og kjøpe spillet (med engelsk tekst og tale) med kort fra Play-Asia man får på e-post umiddelbart. PC-utgave senere iår.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#2
Jeg prøvde å finne FFXIII-tråden din for en stund siden men det var umulig pga tittelen du hadde gitt den, så jeg endrer denne litt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
#4
Forøvrig er vitsen Nier: Automata -> uttales nesten "Near a tomato" som popularisert på 4chan (?) -> I nærheten av en tomat. Sorry, vanskelig å la være.

Og ble PC-datoen bekreftet nå? Eller var det sånn at det ble utsatt veldig nylig? For det var noe som skjedde med lanseringsdatoen til PC-versjonen for et par dager siden. Virker som det ble bekreftet da jeg prøvde å google nå.

Enig i at demoen innfred. Føltes basically som Nier bare at alt var veldig knirkefritt og slick. Eneste var kanskje at jeg syntes bossen kunne vært litt mer spektakulær, men den rare slutten gjorde mer enn opp for det.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#5
Ser også veldig fram til dette. Forhåndsbestilling for første gang på... Vel, siden GameStop-dagene mine for 7 år siden.

Blir å eie
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Forøvrig er vitsen Nier: Automata -> uttales nesten "Near a tomato" som popularisert på 4chan (?) -> I nærheten av en tomat.
Vi tok den! Ikke forklar vitser på forhånd, det er mer kleint enn å komme med vitser som bare dævver! Plz! Tar forøvrig gjerne imot innspill om hvor dårlig man må være i engelsk for å uttale "automata" nesten som "a tomato". :ehm:

Ellers? Jeg syntes vel Automata-demoen føltes som om den var i en ganske annen liga enn det første Nier, som hadde et kampsystem som i hovedsak var ganske brustent hele tida (mvh. en som brukte en ikke unnseelig mengde tid på å grinde etter materials på Hard og har platina-trofeet som beviser det), men hele greia med at de hadde kombinert en hækk-og-slæsjer med en tostikkeskyter veide opp. (For en versjon av det konseptet som faktisk fungerer bra, kjøp Furi som kom ut i fjor.) Det jeg ikke helt digga, var at det nesten var for slick, i betydningen at det var ganske mye mindre hardcore enn tidligere Platinum-spill, og jeg følte at jeg nesten kunne ha knæsa demoen med en arm bak ryggen. Når jeg nå har skrevet dette, kommer det så klart ikke til å bite meg i ræva når jeg får kjøpt hele sulamitten, nei du.

Men altså, egenarten (utover "dette spillet er sannelig min hatt laget av Platinumgames") kom ikke bra nok fram i demoen. Nå er sikkert det med vilje, for det føltes jo megadigg å spille, og designen er on point til de grader. De har også regissert en rimelig teit kontrovers på twitter med at ræva til hovedpersonen later til å være unødvendig detaljert - på samme måte som med Kaine i Nier - så det er jo lov å håpe at de får noen ekstra salg på det. Det gjør ingen ting om dette blir en liten sleeper hit altså.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#7
Har en bekjent i Japan som spiller nå og er veldig fornøyd. Hard er visst ganske så hard, så det er mer enn å bare cruise igjennom. Forhåpentligvis. Demoen er runda flere ganger her i gården, noe som ikke har skjedd siden de gode gamle demodiscene til PS1.

Alt i alt så gleder jeg meg veldig. Er dog på jakt etter Neir til Ps3 igjen, hadde det som en prøve en helg da jeg jobba på GS, og har angra på at jeg aldri skaffa det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Du kan få låne det av meg? Ikke helt villig til å kvitte meg med det, siden du veit, samling og alt sånt. Men lånings går greit, hvis det er et ansvar du er villig til å ta på deg.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#9
Låner gjerne, holdes unna barnehender og lignende
 
#11
Mitt teori om hvordan man får "Automata" til å høres litt ut som "a tomato" er at man må si det med en voldsom amerikansk aksent, men er litt usikker egentlig.

Ellers klarte jeg å diskutere filosofi med en loading-skjerm en god stund før jeg skjønte at jeg ble oppholdt fordi resten av spillet må lastes ned. Fikk ikke sett så mye nytt, men det som stakk seg ut denne gangen er hvordan ingenting bare "er". Hvert øyeblikk og hver detalj har en annerledes touch, noe som får spillet til å føles veldig levende og varmt. Minner nesten om Pixar-filmer. Det er bare starten da, selvfølgelig, og jeg er hyped forbi det der solsystemet hvor de oppdaget alle de nye eksoplantene the other day, men likevel. Litt irriterende at det slutter før man finner ut hvordan man lagrer da siden det innebærer at jeg må la konsollen stå på over natten.
 

Lodin

Der Waaaah
#12
Dette ser veldig spennende ut, men eeeh. For mye annet.
Og når det gjelder PC datoen ble den lekka i en trailer som Squenix siden sletta og de nekter å si no konkret. Godt mulig det bare er Sony som vil at de holder kjeft.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#13
Jeg blir nok ikke å spille det her, mest fordi jeg har altfor mye annet å spille først og tempoet i nye gode titler ser ikke ut til å bremse noe særlig, men fikk meg til å tenke på hvor mye tyn jeg fikk for anmeldelsen av Nier til PS3 :D Kan ikke noe for det, synes det var dritt.
 
#14
Jeg skjønner egentlig veldig godt de dårlige anmeldelsene, for det er jo etter vanlige kriterier et forferdelig spill og alle problemene som beskrives er helt gyldig. For min del veier sånne øyeblikk som når alle monstrene angriper landsbyen du har slavet for i mange titalls timer opp for det. Eller når du etter enda mer spilling plutselig får en haug twists av en slik genialitet og et slikt bitt at veldig få fortellinger har som du aldri kunne ventet fra all den tidvis kjipe historiefortellingen som kommer i forkanten. Eller den sårheten tragiske outsider-figurer som Kaine og Emil skildres med. Eller at det klarer å presse meg til å gjøre ekstremt ensformige ting jeg aldri ville drømt om å gjøre over absurd lang tid og den mestringsfølelsen som kommer med å bli ferdig med det. Men vi videospillere er jo egentlig veldig forskjellige og hvis du for eksempel ikke setter historier og det emosjonelle så høyt i spill eller ikke vil ha så mye mas for å få noe ut av et spill skjønner jeg godt det fort blir terningkast 2. Det ville jo kanskje også vært synd om masse Dagbladet-lesere gikk over stokk og stein for å spille noe som egentlig appelerer til ganske få mennesker.

Ellers fikk jeg Nier Automatas Ending B igår etter litt over 20 timer. Det føles kort og godt så langt som om noen har vannet ut noe som elskes for at det er så rart (lutefisk?) med noe veldig godt som gjør opplevelsen helt til en annen og lammer uttrykket litt (sjokoladekake?), men uten at man helt kan klage for det er jo veldig dyr sjokoladekake og man kan jo fortsatt kjenne lutefisken godt.

Det er altså et noe uspektakulært, som vanlig stilsikkert Platinum Games-spill satt i en av de mest stemningsfulle åpne verdenene jeg har spilt, riktignok en ganske kompakt og tom en, med en Nier-inspirert historie og fullt med kjærlige, små detaljer som hva som skjer hvis du holder inne analogstikkene når du er på rombasen uten at det er så løssluppent som det første spillet.

Grunnen til at jeg sier at det er noe uspektakulært er det samme som ble plukket opp fra demoen i noen av postene over: Bossene er ikke så kule som i Bayonetta eller Metal Gear Rising, ikke engang Drakengard 3 vil jeg påstå, og det er egentlig veldig lett. Jeg ble tatt sengen av noen random one-hit kills et par ganger, og straffen for å dø er ganske brutal, men ellers er det veldig rett frem.

Jeg lurer på om dette er helt bevisst da, for når du har fått den første slutten og skal gjenta en god del av spillet, blir det til rene Sonic the Hedgehog hvor du med oppgradinger som gjør at du løper raskere bare pløyer gjennom verdenen og tar hele huler og bossene med dem på få minutter. Fordi spillet er så stemningsfullt, historien så bra og actionen er så sykt digg laget, og kanskje fordi trusselen om brutal straff hvis du dør fortsatt henger over deg, blir det egentlig aldri kjedelig da. Snarere tvert om er det utrolig avhengighetsdannende på en sånn Ridge Racer-måte hvor du bare går inn i en slags actiontranse.

Jeg tror jeg foreløpig synes det originale Nier er et bedre spill, men det skal jo en del til for å overgå et av mine kanskje 5 favorittspill, så det betyr ikke at Nier Automata er dårlig. Jeg tror egentlig dette spillet kommer til å få et mye større publikum og langt bedre anmeldelser. Fra det jeg har hørt selger det allerede ganske godt i Japan.

Jeg synes nemlig det er et mye "flinkere" spill, på en litt kunstig måte, som veldig trygt og uten å ta mange sjanser spiller på mange av forgjengerens sympatiske sider. Jeg hadde istedet håpet at dette ville bli Taro Yokos sjanse til å ta helt av med langt større ressurser. Istedet føles det som om det mer er Square Enix som har pælmet innpakningen til en av de få seriene deres som fortsatt har litt positiv buzz blant de mest selvhøytidelige blant deres fans på bedre utviklere. Jeg mener noe er litt falskt her når "fuck" i et dokument du finner skrives "f***" etter to spill på rad som hver har hatt en figur, Zero og Kaine, som banner mer enn de sier normale ord. På den andre siden kan jo hva som helst skje i et av disse spillene og Route C begynte veldig annerledes enn jeg trodde den kom til å gjøre, så det kan jo fortsatt ta helt av. Disse spillene blir jo tradisjonelt bedre jo mer man spiller.
 
Sist redigert:
#15
Typisk at spillet begynte å tørke gulvet med meg rett etter at jeg skrev det var for lett. Bossen Hegel (alle bossene er selvfølgelig oppkalt etter filosofer) var omtrent hva jeg håpet Platinum Games ville gjøre med denne serien og det var også veldig mye mer igjen av spillet etter Route B enn jeg trodde. Det er egentlig ikke noe innhold som blir gjentatt, men bare helt nye ting som skjer i hver Route. Jeg synes stort sett det samme som jeg først sa holder ennå da. Det er hverken Platinum Games på sitt beste eller Taro Yoko på sitt mest kreative og hjerteknusende. Hva gjelder sistnevnte er det noen ganger snarere som om de går gjennom de unike idéene og høydepunktene fra det originale Nier som en sjekkliste. Den svært veldesignede actionen og den for de meste kortfattede, men veldig sterke historiefortellingen satt sammen i en liten stemningsfull, åpen verden med akkurat passe mye å gjøre blir et veldig oppslukende spill da. Og historien ender veldig rørende på en uventet måte. I likhet med Xenogears/Xenosaga, som det nesten er en slags forenklet gjenfortelling av, fungerer den attpåtil som en slags gjengivelse av eksistensialistisk filosofi i sci-fi-form. Det høres ut som en pretensiøs overanalyse, men det er veldig klart og tydelig gjennomført altså. Jeg lander på 8/10 og synes kanskje Final Fantasy XV er hakket bedre. Nier Automata er mer gjennomført, men Final Fantasy XV var også et mye mer kreativt og ambisiøst spill. Ellers har Nier Automata 94 på Metacritic akkurat nå. Det kan jeg aldri tenke meg kommer til å holde når anmeldere som ikke er så hyped at de gidder importere det kommer inn i bildet. Jeg spår et par genierklæringer og et par som på liv og død ikke vil ta japansk spilldesign og pop-kultur på egne premisser, men at det vil stabiliser seg på 80-85.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20
Gikk for Paperbook-utgaven selv