360 er dårlig konstruert innvendig, med valg av kabinett og hvor ting er plassert.
For det første har det noe å si med varme produksjonen fra CPU og GPU. I den nye "jasper" versjonen av konsollen vil både CPU(prossessoren) og GPU (grafikkortet) være en stor prosent mindre. Dette kan sikkert hjelpe en hel del på varme produksjonen. Og vil resultere i en sikkrere konsoll.
Men den er dårlig bygd innvendig. På så å si alle stasjonære pc maskiner vil vil du se at CPU'en har en kjøleribbe og EN VIFTE over seg, som konsenterer maskimalt på et sted. I 360'en derimot ligger vifta på siden og kanskje 10-15 cm i fra kjøleribba til CPU og GPU. Noe som gir dårligere kjøling.
På PS3 derimot står denne vifta tilsvarende på CPU'en som en vanlig pc.
Og så er det noe dårlig kontakt mellom CPU og GPU komponentene og kjøleribbene og gjør at de ikke får full kjøling. Hovedkortet i 360 min er bøyd, dermed står komponenetene enda mindre på hverandre
Men nå har jo det nye kabainettet kommet: XB01.
Som skal forhindre de 3 ringene og litt av støyen til boksen.
http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=520976
Tror dog ikke jeg gidder å invistere i det.. Jeg har en 360 som virker ofte i ca 2-3 uker med mye spilling før den starter å kødde og ringene kommer, da overoppheter jeg den vel og koble ut viftene, slik at ting "smelter sammen igjen" (kontakten mellom komponenetene og kjøleribbene). Og det funker hver gang.. Selv om det langt i fra er en optimal løsning.
Poenget er jo som jostein sier hvorfor gjør de ikke mer med med det? Jo de har lagd flere versjoner etter nr 1. som falcon osv. Men folk faller fortsatt som fluer.. Det nye kabinettet kommer ikke fra microsoft heller.. De bør jo være kyndige nok til å lage en maskin som kan fungere noe alÀ konkurrentene sine. Og ikke bruke 3-4 år på det om jasper er en god nok løsning.